6 افسانه جعلی در حوزه بازاریابی ایمیلی - فرصت امروز

پنج شنبه, 06 تیر 1398 - 14:48

6 افسانه جعلی در حوزه بازاریابی ایمیلی

اکنون مدت ها از ظهور الگوی بازاریابی ایمیلی در عرصه کسب و کار می گذرد. با گذشت مدت زمان نسبتا طولانی از حضور این الگو مردم نظرات متفاوتی را در مورد آن گسترش داده اند. به طور عمده چنین نظراتی شامل تکنیک های مناسب برای استفاده از بازاریابی ایمیلی و اشتباهات بهره مندی از آن است. بزرگترین تغییر در حوزه بازاریابی ایمیلی ورود الگوی بازاریابی دیجیتال قلمداد می شود. به این ترتیب بسیاری از نکات مثبت در زمینه بازاریابی ایمیلی کاربردشان را از دست داده اند. برخی نکات نیز از همان ابتدای ظهور بازاریابی ایمیلی مانند افسانه و راز پیرامون این الگو وجود داشته اند.

هدف اصلی من در این مقاله بررسی شش مورد از بزرگترین افسانه های جعلی پیرامون بازاریابی ایمیلی است.

حقایق بازاریابی ایمیلی

1. بازاریابی ایمیلی به تاریخ پیوسته است

به موازات توسعه کانال های ارتباطی دیجیتال با دیگران در سطح اینترنت شایعانی پیرامون اتمام تاریخ مصرف الگوی بازاریابی ایمیلی شنیده می شود. در واقعیت، چنین ادعایی بسیار دور از حقیقت است. هنوز هم بسیاری از بازاریاب ها الگوی بازاریابی ایملی را ارزشمند تلقی می کنند. همچنین میزان سرمایه گذاری شرکت ها بر روی این الگو نیز رشد قابل ملاحظه ای را به خود دیده است. با توجه به مطالعه ای از سوی موسسه HubSpot، 9درصد از بازاریاب های عرصه B2B از سرویس های ایمیل برای توزیع محتوای مورد نظرشان میان مخاطب هدف استفاده می کنند. در زمینه کسب و کارهای B2C نیز 59درصد از مشتریان اطلاعات ارائه شده از سوی ایمیل ها را در تصمیم گیری نهایی برای خرید تاثیرگذار یافته اند. بدون تردید امروزه همه افراد دارای ایمیل هستند. براساس مطالعات HubSpot، 99درصد از مشتریان عصر دیجیتال به طور روزانه ایمیل شان را چک می کنند. به این ترتیب هیچ پیامی از دید آنها مخفی نخواهد ماند.

مطلب مرتبط: بازاریابی ایمیلی؛ خطرات و فرصت ها

2. ایمیل های مداوم مزاحم هستند

بسیاری از بازاریاب ها نسبت به ارسال ایمیل نگران هستند. این امر به دلیل خطر ایجاد مزاحمت برای مخاطب هدف است. بدون تردید این نگرانی ریشه ای در واقعیت دارد. به عنوان کاربران عادی به طور معمول صندوق دریافت ایمیل ما بسیار شلوغ خواهد بود، به همین دلیل مشاهده شمار بالایی از ایمیل های تبلیغاتی دردسرساز است. براساس مطالعه ای از سوی موسسه Marketing Charts، به طور میانگین کاربران اینترنتی هر ماه 416 ایمیل دریافت می کنند.

ارسال ایمیل های فراوان از سوی دیگران نباید مانع ارسال ایمیل از سوی ما شود. کلید پرهیز از مزاحمت برای مخاطب هدف اطمینان از ارزشمندی محتوای ایمیل مان است. به این ترتیب مخاطب همیشه علاقه مند به مطالعه آن خواهد بود. اگر ایمیل ما دارای اطلاعات مفید، ارزش افزوده و کاربرد مناسب در زندگی روزمره مخاطب باشد، به سرعت در میان کاربران محبوبیت کسب خواهد کرد.

3. لغو عضویت در خبرنامه یعنی فاجعه

هیچ کس از دریافت پاسخ منفی خوشحال نمی شود. لغو عضویت کاربران از خبرنامه برندمان نیز مانند نوعی پاسخ منفی است. به همین دلیل اغلب بازاریاب ها آن را نشانه ای منفی قلمداد می کنند، با این حال در حقیقت کاهش شمار کاربران خبرنامه مان الزاما به معنای کیفیت پایین فعالیت بازاریابی مان نیست. تهیه یک فهرست مناسب برای خبرنامه برندمان کلید موفقیت در این مرحله است. به این ترتیب خبرنامه ما کمتر مورد بی توجهی یا لغو عضویت کاربران قرار خواهد گرفت.

خوشبختانه امکان برخی فعالیت های جانبی برای تعیین فهرستی منسجم از کاربران برای خبرنامه برندمان وجود دارد. این امر نیازمند اندکی اختصاص زمان برای یافتن مخاطب مناسب است، با این حال پس از یافتن مخاطب موردنظر تا مدت ها از تکرار چنین فرآیندی بی نیاز خواهیم بود. نکته مهم در این میان امتیاز مشاهده لغو عضویت برخی از کاربران خبرنامه مان است. این امر پیام واضحی برای ما خواهد داشت: شمار قابل توجهی از کاربران نسبت به محتوای ما علاقه ای ندارند. به این ترتیب ضرورت بازنگری در محتوای خبرنامه مان اجتناب ناپذیر خواهد بود.

4. روز و ساعت جادویی برای ارسال ایمیل

برخی از بازاریاب ها به زمان خاصی برای ارسال ایمیل ها اعتقاد دارند. به عنوان مثال، آنها فقط در روزهای سه شنبه ساعت 10 صبح ایمیل های شان را ارسال می کنند. در صورت فراموشی این تاریخ به هر دلیل به مدت یک هفته خبری از ارسال ایمیل نخواهد بود.

در طول سال های متمادی پژوهش های متعددی در زمینه تاثیر روز و ساعت خاص برای ارسال محتوای بازاریابی و تبلیغاتی صورت گرفته است. نکته مهم در اغلب این پژوهش ها عدم دستیابی به فرمولی واحد برای زمان بارگذاری محتواست. به این ترتیب چنین عملی به طور عمده در زمینه اختیارات ما خواهد بود. توصیه من توجه به ویژگی های خاص کسب و کارمان برای تعیین زمان ارسال ایمیل است. به این ترتیب فرآیند بازاریابی ایمیلی برندمان به نوعی شخصی سازی خواهد شد.

5. سطرهای طولانی و چالش های منفی آن

تا مدت ها بسیاری از بازاریاب های حرفه ای از نگارش موضوع اصلی ایمیل شان به صورت طولانی پرهیز می کردند. هدف اصلی آنها نگارش موضع اصلی به گونه ای کوتاه و قابل نمایش در صندوق دریافت کاربران بدون نیاز با مشاهده آن در قالب فایل باز شده، بود. به گمان آن بازاریاب ها موضوع اصلی طولانی موجب کاهش علاقه کاربران به مشاهده محتوای درون ایمیل می شود. پس از مدت ها پژوهشی از سوی موسسه Marketing Sherpa بر روی چنین باوری خط بطلان کشید.

اگرچه موضوعات اصلی ایمیل ها در حالت ایده آل باید بسیار کوتاه باشد، با این حال موضوعات طولانی و حتی سطرهای ابتدایی ایمیل با بیش از 65 لغت نیز در بسیاری از موارد موجب جلب نظر مخاطب شده است، بنابراین جای هیچ نگرانی برای ایجاد محدودیت در تعیین تعداد لغات موضوع اصلی ایمیل وجود ندارد. تمرکز اصلی ما در این میان باید بر روی انتخاب موضوعاتی جذاب باشد. در صورت جذابیت موضوع مواردی نظیر ماهیت طولانی آن چندان تاثیرگذار نخواهد بود.

مطلب مرتبط: بازاریابی ایمیلی با بهترین نرم افزارهای موجود / بازاریابی ایمیل محور هنوز نفس می کشد

6. پرهیز از ارسال دوباره ایمیل ها

موسسه سوپر آفیس گزارش مفصلی در مورد نرخ مشاهده ایمیل ها از سوی کاربران دارد. بر این اساس در سال 2019 نرخ مشاهده ایمیل از سوی کاربران 25درصد بوده است. معنای این نکته عدم مشاهده ایمیل های ما از سوی یک چهارم کاربران است. برخی از کاربران به دلیل تیتر غیرجذاب یک ایمیل از مطالعه اش منصرف می شوند. با این حال بسیاری از کاربران ایمیل موردنظر ما را به دلایل کاملا اتفاقی گم می کنند. فرقی ندارد دلیل این امر چیست، در هر حال ارسال دوباره ایمیل شانس مشاهده از سوی کاربران را افزایش می دهد. نکته مهم در این میان استفاده از این شیوه به صورت غیرمستمر است. به عنوان مثال، فقط ایمیل های بسیار ارزشمند و مهم خود را دوباره برای کاربران ارسال کنید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

info@Forsatnet.ir

شبکه های اجتماعی