دوشنبه, 25 فروردين 1399 - 13:09

اگرچه دورکاری تا چند وقت گذشته تنها یک شیوه کاری محسوب می شد، با این حال در شرایط فعلی و همه‎گیر شدن ویروس کرونا، تنها راهکار ادامه فعالیت محسوب می شود. اگرچه این موضوع ساده به نظر می رسد، با این حال آمارها حاکی از آن است که افراد خصوصا در برخورد اولیه خود با این موضوع، مشکلات بسیاری دارند. به همین خاطر ارائه راهکارهایی برای موفقیت بیشتر در زمینه دورکاری، امری ضروری خواهد بود. درواقع اگر قدرت کنترل شرایط جدید خود را نداشته باشید، بدون شک در این زمینه متحمل سختی بسیاری خواهید شد. در این راستا به بررسی هشت راهکار ساده و در عین حال موثر در این رابطه خواهیم پرداخت.

1-گوشی تلفن همراه خود را کنار بگذارید

دورکاری موفق با 8 راهکار ساده

یک نوتیفیکیشن ساده نیز می تواند تمرکز شما را بر روی کار برهم بزند. فراموش نکنید که هر اقدامی، نیاز به تمرکز خاصی دارد که بدون شک برای رسیدن به اوج آن، زمانی صرف شده است. به همین خاطر اگر به صورت مداوم وقفه ای ایجاد شود، ممکن است یک فعالیت یک ساعته، تمام روز شما را درگیر نگه دارد. همچنین ضروری است تا با تمامی افراد خانواده، زمان های کاری خود را هماهنگ سازید تا امکان ایجاد فضایی آرام وجود داشته باشد. نکته دیگری که باید توجه داشته باشید این است که حتما یک بطری آب و مقداری خوراکی را در دسترس خود قرار دهید. این موضوع باعث می شود تا نیاز به ترک اتاق، به کمترین میزان خود برسد.

مطلب مرتبط: معنای واقعی دورکاری

2-برنامه روزانه داشته باشید

یک برنامه روزانه ثابت به شما کمک خواهد کرد تا کار و زندگی شخصی خود را در کنار هم داشته باشید. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که حتی ممکن است مجبور باشید که در سه قسمت، اقدامات کاری روزانه خود را به پایان برسانید. به همین خاطر ضروری است تا از قبل تمامی اقدامات مهم روزانه خود را یادداشت کرده و بهترین نظم و ترتیب‎بندی را برای آنها ایجاد کنید. این نکته را همواره به خاطر داشته باشید که شما می توانید از کمک اطرافیان خود نیز استفاده کرده و مسائل را برای خود ساده تر کنید. برای مثال می توانید از فرزندان خود بخواهید که صبحانه را خودشان آماده کنند.

3-سحرخیز باشید

اگرچه قرنطینه خانگی تمایل افراد را به شب زنده‏داری افزایش داده است، با این حال توصیه می شود که شما برنامه خواب خود را بدون تغییر باقی نگه دارید. علت این امر به این خاطر است که دیر خوابیدن، باعث می شود تا ذهن و جسم همچنان خسته باقی بماند. این امر بدون شک بر روی عملکرد شما تاثیرگذار خواهد بود، با این حال اگر صبح خود را قبل از طلوع خورشید آغاز کرده و یک ورزش سبک نظیر یوگا را داشته باشید و یک دوش آب سرد را تجربه کنید، بدون شک آماده روزی فوق‎العاده خواهید بود. همچنین توجه داشته باشید که بهتر است فضای کاری شما، ثابت باقی بماند. در نهایت فراموش نکنید که از زمان مرده خود استفاده کرده و در رابطه با فعالیت های کم اهمیت، اقدام به انجام چند کار به صورت همزمان کنید.

4-سرگرمی داشته باشید

بهتر است که در زمان قرنطینه از خانه خود خارج نشوید. در این رابطه حتی برای انجام خریدها نیز بهتر است تا از فروشگاه های اینترنتی استفاده کنید، با این حال اگر زندگی شما تنها به کار و انجام اقداماتی تکراری خلاصه شود، احتمال بروز افسردگی در شما تشدید خواهد شد. درواقع یکی از آمارهای تلخ در رابطه با قرنطینه این است که میزان خشونت خانگی افزایش چشمگیری را پیدا کرده که دلیل آن را می توان افسرده شدن و کلافگی مردم از احساس در قفس بودن، دانست. به همین خاطر شما نباید اجازه دهید که دچار روزمرگی شوید. به همین خاطر توصیه می شود که کارهای خود را تا حد امکان متنوع کنید. برای مثال یک فعالیت یکسان را برای هفت روز متوالی انجام نداده و آن را میان فعالیت های دیگر پخش کنید. همچنین از فرصت موجود می توانید برای انجام اقداماتی که تاکنون برای آنها زمان کافی را نداشته اید، استفاده کنید. برای مثال با فرزندان خود پلی استیشن بازی کرده و در کنار خانواده بهترین فیلم های تاریخ سینما را مشاهده کنید. این سرگرمی ها باعث می شود تا فشار وضع موجود کاهش پیدا کرده و به تقویت روابط درون خانوادگی نیز کمک کند.

5-هوشمندانه فعالیت کنید

بدون شک دورکاری از محدودیت هایی برخوردار است. به همین خاطر نباید تصور کنید که شما می توانید به مانند سابق اقدام کنید. درواقع اگر در گذشته برای ساده ترین کارها با مدیریت هماهنگی-های لازم را انجام نمی دادید، اکنون لازم است تا در این رابطه مکالمه های مداومی را داشته باشید تا از نتیجه‎بخش بودن تلاش های خود، اطمینان داشته باشید. همچنین فراموش نکنید که دورکاری، ابدا به معنای انجام کارها به صورت شخصی نبوده و شما همچنان باید به اصول کار تیمی پایبند باشید. برای این منظور استفاده از ویدئو کنفرانس و تماس تصویری الزامی خواهد بود. در نهایت توصیه می‎شود که تنها به اقداماتی توجه داشته باشید که در شرایط فعلی، اهمیت حیاتی را دارند.

6-استراحت های مداوم داشته باشید

این امر احتمال دارد که افراد به علت قرار داشتن در خانه خود، تمایل به انجام کارهای بیشتری داشته باشند. این موضوع تنها زمانی سودمند خواهد بود که سلامت شما را با تهدیدی مواجه نسازد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر از خسته شدن خود با استراحت های کوتاه و مداوم جلوگیری کنید، به مراتب بهتر از زمانی خواهد بود که به یک باره برای چند ساعت فعالیت کرده و پس از آن یک استراحت طولانی را داشته باشید. برطبق یک آزمایش از طریق روش اول، در زمان نیز صرفه‎جویی جدی خواهد شد و احتمال خطا نیز به حداقل می-رسد.

7-به دیگران کمک کنید

یکی از جذابیت های محیط کاری، ارتباط خوب همکاران با یکدیگر است. برای مثال شاهد این موضوع هستیم که افراد حتی به صورت داوطلبانه به هم کمک می کنند که حسی فوق‎العاده را در هر فرد به وجود می آورد، با این حال قرنطینه باعث شده است تا امکان این فعالیت از بین برود. با این حال شما می توانید این اقدام را برای اعضای خانواده خود انجام دهید. برای مثال در کارهای خانه و مرور درس های کودکان خود کمک کنید. همچنین توصیه می شود که مقالات مرتبط با دورکاری را به صورت مداوم مورد مطالعه قرار داده و از جدیدترین راهکارها آگاهی پیدا کنید.

مطلب مرتبط: دورکاری و ضرورت حفظ ارتباط میان کارمندان

8-محدودیت زمان داشته باشید

در خانه کار کردن به این معنا است که ساعت کاری وجود نداشته و این امر باعث می شود تا افراد آزادی عمل بیشتری را داشته باشند، با این حال بهتر است که در این رابطه خود ساعت مشخصی را تعیین کنید. این امر کمک خواهد کرد تا امکان برنامه‎ریزی های دیگر نیز وجود داشته باشد. فراموش نکنید که شرایط فعلی، فرصتی ایده-آل برای مطالعه بیشتر و افزایش مهارت ها محسوب می شود. به همین خاطر اگر زمان مشخصی برای فعالیت کاری خود تعیین نکرده باشید، احتمالا سایر برنامه های شما با مشکل مواجه خواهد شد. در نهایت بهتر است تا محدودیت زمانی برای هر فعالیت تعیین کنید تا از وقت‎گیر شدن آنها جلوگیری شود. برای مثال ممکن است در حین انجام کار، به ذهن شما خطور کند که یک موضوع را سرچ کنید، با این حال اگر محدودیت زمان وجود داشته باشد، عملا وقت چنین اقدامات فرعی را پیدا نخواهید کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید