پنجشنبه, ۱۷ آذر(۹) ۱۴۰۱ / Thu, 8 Dec(12) 2022 /
           
فرصت امروز

گوگل ادز بدون هیچ حرف و حدیثی بزرگترین سرویس تبلیغاتی دنیا محسوب می شود. این روزها میلیون ها برند از سراسر دنیا برای نمایش تبلیغات شان در سرویس های مختلف گوگل با هم رقابت می کنند. احتمالا شما هم بارها و بارها پیش خودتان فکر کرده اید خیلی خوب می شد اگر سهمی از این بازار بزرگ داشتید. هرچه باشد گوگل با میلیاردها کاربر فعال پیشنهادی است که کمتر بازاریابی بدان دست رد می زند. 

ما در این مقاله دو تا خبر خوب و یک خبر نسبتا نگران کننده برای تان داریم. اول از همه اینکه گوگل در تازه ترین گزارشش نرخ بازگشت سرمایه به ازای تبلیغات در گوگل ادز را دو دلار اعلام کرده است. این یعنی شما با یک دلار سرمایه گذاری در گوگل، دو برابر سود دریافت خواهید کرد. البته این نکته عجیبی نیست؛ چراکه گوگل از مدت ها قبل بین بازاریاب ها حسابی مشهور شده و سرویس گوگل ادز جای سوزن انداختن هم ندارد. همین امر ما را به سمت خبر بدی که منتظرش هستید راهنمایی می کند. از آنجایی که گوگل ادز دیگر مثل چند سال قبل فضایی خلوت و دست نخورده نیست، شما برای رقابت در این فضا باید مثل دونده های ماراتن اراده ای پولادین داشته باشید. داستان کمی سخت شد، نه؟

تبلیغات در گوگل ادز بدون ولخرجی های رایج

قبل از اینکه خیلی ناامید شوید، اجازه دهید خبر خوب دیگری که برای تان کنار گذاشته ایم را هم رو کنیم. الگوریتم گوگل ادز به گونه ای طراحی شده که شما لازم نیست حتما پول بیشتری برای نمایش تبلیغات تان پرداخت کنید. در عوض میانبرهایی هست که شما را بدون ولخرجی های رایج به سرمنزل مقصود برساند. ما در این مقاله قصد داریم این نکات را خیلی ساده و خودمانی با شما در میان بگذاریم. اینطوری هم بودجه تان دست نخورده باقی می ماند، هم رقابت شدید در گوگل ادز باعث وحشت تان نخواهد شد. 

مطلب مرتبط: تازه ترین آپدیت های گوگل ادز: آشنایی با نسل جدید تبلیغات آنلاین

رقابت در گوگل ادز به سبک فرصت امروز!

تبلیغات در گوگل ادز بدون ولخرجی های رایج

این روزها هر کاری در دنیا هزینه خاص خودش را دارد. دنیای تبلیغات هم به طور سنتی با صرف پول های کلان گره خورده است. بنابراین اگر فکر کرده اید گوگل ادز همین طوری بی دلیل تبلیغات تان را رایگان نمایش می دهد، سخت دراشتباهید. هرچه باشد شرکتی به بزرگی گوگل هم باید پول دربیاورد، مگر نه؟

نوآوری گوگل در بخش تبلیغات کاهش هزینه های جاری برندها با راه‏ اندازی سیستم مزایده برای تبلیغات است. اینطوری شما بدون اینکه پای قیمت اولیه ای وسط باشد، پیشنهادات تان برای نمایش تبلیغات در گوگل را اعلام می کنید. دست آخر هم بهترین پیشنهاد برنده ماجرا خواهد بود. البته این وسط همه چیز پول نیست؛ چراکه گوگل دوست ندارد یک شرکت کاملا پول پرست به نظر برسد. همین نکته نظر ما در روزنامه فرصت امروز را جلب کرده است. ما در ادامه سعی می کنیم راه و چاه های تبلیغات در گوگل ادز به سبک خودمان را یادتان دهیم. 

درک درست از امتیاز کیفیت (Quality Score): شروع رقابت از نقطه صفر

تبلیغات در گوگل ادز بدون ولخرجی های رایج

در بخش قبلی درباره سیستم مزایده گوگل با شما حرف زدیم. این سیستم دقیقا مثل مزایده های مربوط به حراج های بزرگ کار می کند. البته اینجا شما در عوض پیشنهادتان فرصت های تبلیغاتی به دست می آورید، نه لوازم عتیقه!

بد نیست همین اول کاری درباره دلیل راه‏ اندازی سرویس مزایده در گوگل ادز با هم حرف بزنیم. اصلا چرا گوگل این همه زحمت به خودش داده است؟ مگر نمی توانست فقط بالاترین پیشنهادهای ممکن را بدون اینکه صدایش را در بیاورد، قبول کند؟ جواب این سوال در تعهد سفت و سخت گوگل برای نمایش تبلیغات باکیفیت و هماهنگ با سلیقه کاربران نهفته است. خب اگر قرار بود شرکتی به این بزرگی هر تبلیغی را به خورد کاربرانش دهد، کم کم قافیه را به یاهو یا بقیه موتورهای جست و جو می باخت.

مدیران گوگل برای اینکه همه کارشان در پول خلاصه نشود، مفهوم امتیاز کیفیت را طراحی کرده اند. بر این اساس پیشنهاد تبلیغاتی شما برای گوگل بر حاصل یک ضرب ساده است. از یک طرف امتیاز کیفیت شما محاسبه می شود و بعد هم ضرب در مقدار پیشنهادتان خواهد شد. اینطوری اگر کیفیت تبلیغ تان بالا باشد، لازم نیست پیشنهاد مالی خیلی سنگینی برای گوگل عرضه کنید؛ به همین سادگی!

مطلب مرتبط: تبلیغات در گوگل ادز و مسئله صرفه جویی در هزینه ها

قبول دارم توضیحات بالا کمی گیج کننده به نظر می رسد. برای همین اجازه دهید یک مثال ساده بزنیم. فرض کنید سم، ماری، جین و پات از چهار شرکت مختلف دنبال تبلیغ در گوگل هستند. از آنجایی که سم بودجه بازاریابی خیلی کمی دارد، فقط دو دلار برای هر کلیک به گوگل پیشنهاد می دهد. در حالی که بقیه رقبا تا هشت دلار هم پیشنهاد داده اند. اگر قرار بود پول حرف اول و آخر را بزند، احتمالا سم حتی به دور نهایی هم نمی رسید. با این حال کیفیت تبلیغات هم اینجا مهم است. حالا اگر سم امتیاز 10 را بابت کیفیت تبلیغ بگیرد، ورق کاملا برمی گردد؛ چراکه امتیاز 10 این تبلیغ ضرب در دو دلار پیشنهادی امتیاز نهایی سم را تبدیل به 20 می کند. اینطوری تبلیغ پیشنهادی سم در رتبه اول گوگل قرار گرفته و بقیه بازاریاب ها با هزینه ای بیشتر در رتبه های بعدی دیده خواهند شد. فکر می کنم حالا دیگر ماجرا مثل روز برای تان روشن شده باشد، نه؟ 

اگر شما سیستم مزایده گوگل ادز را خوب بلد باشید، اصلا لازم نیست سر قیمت نهایی با رقبا چانه بزنید یا دائما پول بیشتری خرج کنید. در عوض با اندکی کار بر روی کیفیت تبلیغ طوری از بقیه جلو می زنید که نگو و نپرس.

تمرکز بر روی نرخ کلیک (CTR): مراقبت های جانبی برای موفقیت در گوگل ادز

تبلیغات در گوگل ادز بدون ولخرجی های رایج

در بخش قبلی درباره امتیاز کیفیت با شما حرف زدیم. اگر بازاریاب باهوشی باشید، خیلی زود از ما می پرسید اصلا این امتیاز چی هست و چطور باید افزایشش داد؟ راستش را بخواهید این سوال یک جواب شسته و رفته ندارد. در عوض ما کارمان را با تمرکز بر روی نرخ کلیک شروع می کنیم. همانطور که در دنیای فوتبال هر تیمی که استادیومش هواداران بیشتری را وسوسه کند درآمد بیشتری خواهد داشت، بازاریاب ها هم هر چقدر نرخ کلیک تبلیغات شان بالاتر باشد پول بیشتری به جیب خواهند زد. هرچه باشد وقتی مردم تبلیغات شما را بیشتر تماشا کنند، تمایل شان برای خرید نیز بیشتر خواهد شد. 

ما در روزنامه فرصت امروز برای اینکه نرخ کلیک شما بیشتر شود، توصیه های مخصوص خودمان را داریم. پس لطفا قبل از اینکه بحث مان را ادامه دهیم، هر تکنیک قبلی درباره افزایش نرخ کلیک را دور بریزید و شش دانگ حواس تان را به نکات ذیل اختصاص دهید:

•    طراحی تبلیغات متفاوت: آیا تا حالا شنیده اید تفکر خارج از چارچوب همیشه جواب می دهد؟ خب درباره دنیای تبلیغات که همیشه همینطور بوده است. اگر شما تبلیغات متفاوتی در مقایسه با بقیه نمونه های موجود برای گوگل در چنته داشته باشید، بی برو برگشت نرخ کلیک بالاتری هم گیرتان می آید. البته این مبنای ارزیابی احتمالی گوگل است و بر همین اساس هم امتیاز کیفیت بالاتری به شما خواهد داد. 

•    استفاده از اعداد در تبلیغات: دنیای آمار و ارقام همیشه برای مردم دنیا جذابیت خاص خودش را داشته است. پس دلیلی ندارد در تبلیغات تان از آمارهای دقیق استفاده نکنید. اینطوری گوگل بیشتر جذب پیشنهاد تبلیغاتی تان شده و نرخ کلیک تان هم طوری به سقف می‎چسبد که نگو و نپرس.

•    طراحی «دعوت به عمل» جذاب: دعوت به عمل یا همان CTA نقش مهمی در موفقیت کمپین های بازاریابی دارد. این ماجرا درباره گوگل ادز هم مصداق داشته و به شما برای موفقیت در دنیای تبلیغات کمک خواهد کرد. پس اگر دوست دارید رتبه های برتر گوگل را روی هوا بقاپید، حتما دعوت به عمل های حرفه ‎ای برای تبلیغات تان در نظر بگیرید. 

شاید نکات بالا خیلی ساده به نظر برسد، اما شروع خوبی برای افزایش نرخ کلیک تبلیغات خواهد بود. یادتان باشد حتی موفق ترین تبلیغات دنیا هم کارشان با همین محاسبات اولیه شروع شده است. پس اصلا لازم نیست به خودتان شک کرده یا دائما کارتان را به فردا موکول کنید. 

مطلب مرتبط: کمپین های تبلیغاتی موفق در گوگل ادز

ارتقای ارتباط مفهومی تبلیغات: به وقت ریزه کاری های مهم!

تبلیغات در گوگل ادز بدون ولخرجی های رایج

کارگردانی را در نظر بگیرید که اول کار با تهیه کننده بر سر یک فیلم درام به توافق رسیده اما دست آخر اثرش بیشتر شبیه فیلم های کمدی از آب درمی آید. بی شک تهیه کننده قصه ما حسابی از دست چنین نتیجه ای عصبانی خواهد شد. هرچه باشد سرمایه گذارها پول شان را از سر راه نیاورده اند که همینطور الکی بذل و بخشش کنند. اگر یک پروژه سینمایی از همان اول کار به عنوان طرحی دراماتیک تصویب شده، وظیفه کارگردان قصه ما وفاداری به تصمیم اولیه است. این همان انتظاری است که گوگل از بازاریاب ها هم دارد. اگر عنوان اصلی تبلیغ شما برای اطلاع رسانی درباره مزایای محصول جدیدتان است، نباید یکهو در صفحه فرود تم کارتان را عوض کنید. چنین تغییر ناگهانی نه تنها موجب موفقیت تان نخواهد شد، بلکه خیلی زود امتیاز کیفیت تان را حسابی پایین می آورد. 

از آنجایی که ما هیچ وقت توصیه های الکی به شما نمی کنیم، در این بخش هم راهکارهایی برای ارتقای ارتباط مفهومی تبلیغات تان داریم. اولین قدم در این مسیر طولانی استفاده از کلیدواژه های مرتبط به تیتر تبلیغات در بخش توضیحات است. اجازه دهید کمی بیشتر توضیح دهیم؛ وقتی شما در گوگل یک لینک تبلیغاتی در صفحه نتایج مشاهده می کنید، معمولا توضیحات جانبی هم زیر آن به چشم می خورد. در اغلب موارد این توضیح جانبی همان چند خط ابتدایی مقاله یا در این مورد صفحه فرودتان خواهد بود. پس سعی کنید در پاراگراف نخست صفحه فرود از کلیدواژه های مرتبط با ماهیت تبلیغ تان سود ببرید. اینطوری الگوریتم گوگل امتیاز بسیار بالاتری به شما خواهد داد. 

در مرحله بعد شما باید مخاطب هدف تان را کاملا روشن کنید. این کار برای گوگل جذابیت بی نهایت زیادی دارد؛ چراکه دقیقا می فهمد کمپین تان را باید به چه کسانی نشان داده و از چه کسانی مخفی کند. یادتان باشد اگر شما بازار هدف تان را به خوبی مشخص نکنید، فقط با نمایش تبلیغات بیشتر و کلیک های بی نتیجه هزینه اضافی روی دست برندتان باقی خواهد ماند. آن وقت دیگر هیچ راه حلی به کمک تان نخواهد آمد. 

آخرین کاری که شما در این بخش باید از پس آن بربیایید، بهینه سازی تبلیغات تان با حال و هوای ترندها یا فصل های جاری است. مثلا اگر تبلیغ شما در حوالی کریسمس نمایش داده می شود، باید آن را کمی با حس و حال سال نو سازگار کنید. اینطوری همه مشتاقانه منتظر کمپین تبلیغاتی تان مانده و گوگل هم امتیاز بیشتری به کارتان خواهد داد. نتیجه این تلاش های شبانه روزی پرداخت هزینه کمتر برای نمایش محتوای تبلیغاتی تان خواهد بود.
 
ساماندهی به وضعیت صفحه فرود: مهمترین بخش کار

تبلیغات در گوگل ادز بدون ولخرجی های رایج

فرض کنید شما یک تبلیغ جذاب برای مخاطب تان طراحی کرده اید که حتی یک نفر هم نمی تواند جلوی وسوسه کلیک بر روی آن مقاومت کند. حالا اگر صفحه فرودتان چنگی به دل نزند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اجازه دهید کمی ریسک کنیم و دست به پیشگویی بزنیم. در سناریوی بالا تا آخرین کاربر هم از دست تان حسابی عصبانی خواهد شد؛ چراکه مشتریان این روزها اصلا اعصاب برندهای کلیشه ای را ندارند؛ به ویژه آنهایی که اول با ظاهری موجه کارشان را شروع می کنند و بعد توزرد از آب درمی آیند!

مطلب مرتبط: بهینه سازی تبلیغات گوگل ادز

فرمول طلایی ما در این بخش برای طراحی یک صفحه فرود استاندارد رعایت سادگی یا به قول آدم های هنری «مینیمالیسم» است. به زبان خودمانی، شما لازم نیست یک صفحه فرود پر از جزییات با طرح های خیره کننده برای کاربران تدارک ببینید. همین که صفحه فرودتان ارتباط منطقی با تبلیغ اولیه داشته باشد، به اندازه کافی جذاب خواهد بود. در مرحله بعد شما باید استفاده از المان های بصری را نیز در دستور کار قرار دهید. بین خودمان باشد، این روزها چه کسی حوصله مطالعه متن های تبلیغاتی را دارد؟ گمان می کنم اگر صادقانه به این سوال جواب دهید، حتی یک نفر هم به ذهن تان نخواهد رسید.

آخرین کاری که شما اینجا باید انجام دهید، ساده سازی فرآیند گشت و گذار کاربران در صفحه فرودتان است. یادتان باشد گوگل خودش بزرگترین طرفدار رابط کاربری ساده است. بنابراین اگر فکر کرده اید طرح های پیچیده نظر الگوریتم این برند را جلب می کند، سخت دراشتباهید.

حواس تان به رقبا باشد: بخش پایانی تبلیغات موفق در گوگل ادز

تبلیغات در گوگل ادز بدون ولخرجی های رایج

آیا تا حالا برند بزرگی را دیده اید که با خیال راحت در بازار مشغول فعالیت باشد؟ حتی در دنیای تبلیغات هم خیلی از کمپین ها در واقع نوعی جوابیه به ادعاهای رقباست. پس اگر فکر کرده اید بدون زیر نظر داشتن رقبا امکان موفقیت در گوگل ادز وجود دارد، سخت دراشتباهید. راستش را بخواهید، ارزیابی وضعیت رقبا معمولا در دنیای تبلیغات مورد بی توجهی قرار می گیرد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز قبل از اینکه مقاله مان را تمام کنیم، سراغ این گزینه آمده ایم. 

همه کاری که شما در این بخش باید انجام دهید، جست و جوی کلیدواژه های مرتبط با تبلیغ تان در گوگل است. بعد هم باید رتبه های اول تبلیغات در صفحه نتایج را زیر و رو کنید. چه بسا آنها از تکنیک هایی استفاده می کنند که حتی به ذهن شما هم نرسیده است! پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و شروع به زیر و رو کردن عملکرد رقبا کنید. قول می دهم کلی ایده تازه و صدالبته مجانی برای موفقیت در گوگل ادز گیرتان می آید!

منابع:

https://www.wordstream.com

https://www.constantcontact.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/VJyemrzz
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه