یکشنبه, ۱۳ اسفند(۱۲) ۱۴۰۲ / Sun, 3 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز
تکنیک هایی برای تولید محتوای بهتر

تولید محتوا با تکنیک های طلایی

11 ماه پیش ( 1402/1/7 )

تولید محتوا مدت هاست بدل به یکی از گزینه های کارآفرینی در دنیای دیجیتال شده است. کافی است کمی اطلاعات دست اول از یک حوزه پرطرفدار را با مقداری شور و شوق ترکیب کنید تا نتیجه اش همه را حیرت زده کند. احتمالا شما هم بارها و بارها محتوای کانال های آشپزی، نقد و بررسی فیلم یا حتی آموزش تهیه غذا را تماشا کرده اید. چه بسا چند باری هم از روی دست آنها کپی کرده و خودتان را در دنیای تولید محتوا محک زده باشید. در این صورت خیلی خوب فرق بین آدم های صفر کیلومتر و حرفه ای در زمینه تولید محتوا را می دانید. انگار که آدم های حرفه ‎ای (همان یوتیوبر یا اینفلوئنسر خودمان!) چند تا فوت کوزه گری بلدند که هیچ کس از آنها خبر ندارد. 

تولید محتوا با تکنیک های طلایی

ما در این مقاله قصد داریم فوت های کوزه گری برای تولید محتوا را یادتان دهیم. اگر مدت هاست در زمینه تولید محتوا تیرتان به سنگ می خورد، این مقاله خیلی رُک و پوست کنده نکاتی که کمتر درباره شان صحبت می شود را یادتان خواهد داد. پس با ما همراه باشید تا کارمان را شروع کنیم. 

مطلب مرتبط: 7 راز تولید محتوای موفق در سال 2023

جست وجوی اخبار و ترندهایی که دوست دارید

جست وجوی اخبار و ترندهایی که دوست دارید

تولید محتوا بدون انتخاب یک حوزه خاص اصلا امکان پذیر نیست. شما را نمی دانم، ولی من که هیچ جوره به یوتیوبری با کلی ویدئوی مختلف و بی ربط به هم در کانالش اعتماد نخواهم کرد. پس اولین قدم برای ورود به تالار تولیدکنندگان محتوای موفق انتخاب حوزه ای مشخص است. مثلا شما شاید درباره آشپزی هیچ اطلاعاتی نداشته باشید، اما احتمالا میانه خوبی با صنعت گیم یا هر چیز مربوط به کامپیوتر دارید. پس حتی سراغ حوزه هایی که با آنها آشنا نیستید هم نروید. 

یکی از اشتباهاتی که خیلی راحت آدم را به دام می اندازد، تلاش برای تولید محتوا در چند حوزه مختلف است. احتمالا منطق پشت چنین ایده ای مربوط به جلب نظر تک تک کاربران خواهد بود. در این صورت باید بگوییم چنین رویایی هیچ وقت به واقعیت بدل نمی شود؛ چراکه هیچ کس نمی تواند کلی حوزه مختلف را پوشش داده و ادعا کند بهترین محتوا در تمام آن حوزه ها تولید می کند. 

وقتی یک شبکه تلویزیونی برای پوشش مسابقات والیبال از یک کارشناس دعوت می کند، احتمالا از بین بازیکنان یا مربی های بازنشسته دست به انتخاب خواهد زد؛ چراکه چنین افرادی تخصص کافی برای اظهارنظر درباره والیبال را دارند. ماجرای شما در عرصه تولید محتوا نیز به همین شکل است. پس اگر در حوزه ای هیچ تخصصی ندارید، دور ماجراجویی در آنجا را خط بکشید. اینطوری نه خودتان را اذیت می کنید نه وقت کاربران تلف خواهد شد. 

بعد از اینکه یک حوزه مشخص برای تولید محتوا پیدا کردید، تازه اصل ماجرا شروع می شود. خب پیش خودتان فکر نکرده اید شما تنها کسی هستید که در این حوزه مشغول فعالیت است؟ رمز موفقیت شما در جست وجوی مداوم اخبار و ترندهای تازه نهفته است. چنین تکنیکی به شما برای تولید محتوای دست اول و جذاب کمک می کند. به طوری که بقیه رقبا تازه چند روز بعد از انتشار محتوای شما به فکر آن ایده ها می افتند!

توسعه هویت پایدار

توسعه هویت پایدار

افرادی که سال هاست در زمینه تولید محتوا فعالیت دارند و شهرتی برای خودشان به هم زده اند، معمولا خیلی راحت از سوی کاربران شناخته می شوند. مثلا مستر بیست (Mr Beast) را در نظر بگیرید؛ این یوتیوبر برای تولید محتوای رقابتی و اجرای چالش های عجیب و غریب شهرت دارد. به همین خاطر حتی اگر ویدئوهای او در اینستاگرام یا توئیتر هم به پُست کاربران بخورد، همه در اولین نگاه او را خواهند شناخت. چنین شهرت بالایی نه به خاطر خوش شانسی این یوتیوبر، بلکه وفاداری اش به هویتی بوده که سال ها برایش زحمت کشیده است. 

وقتی درباره هویت افراد در زمینه تولید محتوا حرف می زنیم، منظورمان چیزی شبیه به برندینگ است. همانطور که یک برند نباید هر روز استراتژی اش را عوض کند، تولیدکنندگان محتوا هم باید کمی به فکر جایگاه حرفه ای شان باشند. پس هر فکر و خیالی برای عوض کردن مداوم مسیرتان در عرصه تولید محتوا را همین حالا دور بریزید.

فرمول ما در روزنامه فرصت امروز برای پیدا کردن هویت دلخواه در زمینه تولید محتوا یکی از ساده ترین روش هاست. فقط باید خودتان را جای یک کاربر عادی قرار دهید که مشغول گشت و گذار در یوتیوب یا پلتفرم های اجتماعی دیگر است. اگر در چنین اوضاعی ویدئوی یک تولیدکننده محتوا به پُست تان بخورد، چه انتظاری خواهید داشت؟ احتمالا دوست دارید تم ویدئویی که دیده اید در تمام ویدئوها یا محتوای این کاربر به چشم بخورد. خب در این صورت مشاهده یک کانال شلخته با ویدئوهای بی ربط به یکدیگر حسابی ذوق تان را کور خواهد کرد. 

اگر دوست دارید ماجراجویی تان در دنیای تولید محتوا سر یک هفته تمام نشود، باید کارتان را مثل یک پازل جلو ببرید. این یعنی هر محتوایی که تولید می کنید باید به نوعی محتواهای قبلی را کامل کرده یا دست کم در ارتباط با آنها باشد. فقط در این صورت کاربران کم کم به شما و محتواهای تان عادت خواهند کرد. 

مطلب مرتبط: تولید محتوا با بهترین اپ های دنیا

استقبال از همکاری با برندها

استقبال از همکاری با برندها

همه در دنیا دوست دارند درآمد بالایی برای خودشان داشته باشند. این امر درباره تولیدکنندگان محتوا هم مصداق دارد. البته بعضی از آدم ها در این حوزه سختگیری های عجیب و غریبی دارند. انگار که فقط وقتی یک برند خاص از آسمان به زمین بیفتد، آنها علاقه ای برای همکاری با آن نشان خواهند داد. 

اگر از ما درباره پیدا کردن اسپانسر سوال کنید، آن را نیازی اساسی برای ادامه به کار در حوزه تولید محتوا معرفی خواهیم کرد. هرچه باشد شما بدون درآمد مناسب هیچ پولی برای خرید تجهیزات تازه یا اختصاص زمان بیشتر برای کارتان را نخواهید داشت. البته امیدوارم این نکات شما را از آن طرف بام به زمین پرت نکند؛ چراکه همکاری با هر برندی که سر راه تان سبز می شود هم ایده جالبی نیست.

توصیه ما در این بخش توجه به یک نکته کلیدی به هنگام انتخاب اسپانسر است: آیا برند موردنظر در حوزه شما فعالیت دارد؟ مثلا اگر کارتان نقد و بررسی اتومبیل های مختلف است، اسپانسرتان باید دست کم به این صنعت بزرگ ربط داشته باشد. وگرنه ترکیب همکاری تان یک معجون بی ربط خواهد بود. 

بهترین خبری که اینجا می توانیم به شما دهیم، طراحی امکانات متعدد برای تولید محتوا از سوی شبکه های اجتماعی است. مثلا در یوتیوب وقتی یک کانال کمی کارش بگیرد، خود این پلتفرم بخشی از درآمد تبلیغاتی اش را به کانال موردنظر خواهد داد. این امر درباره اینستاگرام با ارائه امکانات مختلف برای تولیدکنندگان محتوا جبران شده است. پس هیچ دلیلی ندارد بعد از شروع به کارتان نگران مشکلات مالی باشید؛ چراکه به غیر از سود خودِ پلتفرم ها، شما همیشه امکان همکاری با یک برند درجه یک را نیز دارید. اینطوری با کمی درآمدزایی حتی امکان بازاریابی و پروموت کردن کانال تان را هم خواهید داشت. 

طراحی جدول بارگذاری محتوا

طراحی جدول بارگذاری محتوا

یوتیوبرها معمولا همیشه روزهای مشخصی ویدئو آپلود می کنند. این امر درباره تولیدکنندگان محتوا در بقیه شبکه های اجتماعی هم به همین ترتیب است. پس اگر فکر کرده اید با یک برنامه شلخته در شبکه های اجتماعی موفق می شوید، سخت دراشتباهید. 

مردم دوست دارند به طور مداوم از برندهای موردعلاقه شان خبر داشته باشند. شاید فکر کنید ماجرای برندها با تولیدکنندگان محتوا حسابی فرق دارد. خب در این صورت احتمالا تا حالا چیزی درباره برند شخصی به گوش تان نخورده است. قهرمانانی مثل لبران جیمز خیلی وقت ها طرفدارهای بی نهایت بیشتری در مقایسه با برندها دارند. به علاوه، میزان تاثیرگذاری چهره های شاخص همیشه کمی بیشتر از برندهاست. به همین خاطر مفهوم برند شخصی برای اشاره به این دسته از افراد طراحی شده است. 

امیدوارم شما خیلی خودتان را دست کم نگیرید؛ چراکه به عنوان یک تولیدکننده محتوا نوعی برند شخصی برای خودتان دارید. این برند شخصی به شما کمک می کند در بین کاربران شناخته شوید. البته به شرط اینکه به طور منظم محتوایی درخور برای کاربران داشته باشید. 

ما در روزنامه فرصت امروز اصلا دوست نداریم به شما استرس وارد کنیم، اما دنیای تولید محتوا با کسی شوخی ندارد. این یعنی یک ماه غفلت کافی است تا دیگر جایی برای برندتان در بازار نباشد. پس به جای اینکه هر وقت دل تان خواست دست به تولید محتوا بزنید، باید کمی جسارت تان را بیشتر کرده و یک جدول دقیق برای کارتان طراحی کنید. این جدول به شما یادآوری می کند کی و چطور باید محتوای تازه تان را آپلود کنید. بعد از گذشت چند وقت کاربران طوری به جدول آپلودتان عادت خواهند کرد که حتی باورتان هم نشود!

شاید فکر کنید طراحی جدول آپلود یکی از کارهای سخت و پیچیده در دنیای امروز محسوب می شود. در این صورت ما اینجا هستیم تا همه چارچوب های ذهنی تان را به هم بریزیم. تنها کاری که شما باید انجام دهید، استفاده از یک فایل اکسل برای طراحی جدولی ساده است. در هر بخش از جدول باید روزهای پیش رو را درج کرده و بین دو تا پنج روز یکبار محتوایی تازه برای کاربران تدارک ببینید. برخی از تولیدکنندگان محتوا دوست دارند محتوای شان در هر پلتفرم متمایز باشد. در این صورت باید کمی کارتان را منظم تر جلو برده و برای هر پلتفرم محتوایی جداگانه در آستین داشته باشید. 

مطلب مرتبط: تولید محتوای موفق با 7 سایت کاربردی

پیشنهاد ما در این بخش شخصی سازی یک محتوای واحد برای پلتفرم های مختلف است. مثلا اگر ویدئوی اصلی تان در یوتیوب آپلود می شود، باید کمی هم به فکر استفاده از آن در تیک تاک باشید. البته یک ویدئوی طولانی در تیک تاک چنگی به دل نخواهد زد. به همین خاطر استفاده از بخش های جذاب ویدئو برای بارگذاری در تیک تاک ضروری خواهد بود. به طور مشابه، در توئیتر بیشتر اطلاع رسانی متنی به مخاطب جواب می دهد. پس یک لطفی به خودتان کرده و حتی سراغ آپلود ویدئو در این پلتفرم هم نروید؛ چراکه با این کار فقط خودتان را سوژه خنده کاربران خواهید کرد. 

بازاریابی برای خودتان

بازاریابی برای خودتان

اگر یادتان باشد در بخش قبل گفتیم تولیدکنندگان محتوا به نوعی دارای برند شخصی هستند. وقتی هم که صحبت از برند شخصی باشد، باید مارکتینگ را گوشه چشم داشته باشیم. چه بسا بدون بازاریابی حتی یک نفر هم از کانال یا اکانت شما در شبکه های اجتماعی خبردار نشود. آن وقت انتظار بازدیدهای بالا تنها در حد یک خیال خام خواهد ماند. 

معمولا تولیدکنندگان محتوا در ابتدای راه تمایل زیادی برای ولخرجی بر روی بازاریابی ندارند؛ چراکه همیشه منتظر اولین درآمدشان هستند تا بخشی از آن را پای مارکتینگ سرمایه گذاری کنند. امیدوارم شما چنین دیدگاهی نداشته باشید؛ چراکه عملا کارتان را کلی عقب می اندازد. در عوض همان اول کار باید بخشی از سرمایه تان را صرف بازاریابی کنید. هرچه باشد هیچ کارآفرینی کسب و کارش را بدون سرمایه اولیه شروع نمی کند. پس لطفا هر فکر و خیالی درباره تولید محتوا بدون سرمایه اولیه را همین حالا دور بریزید؛ چراکه هیچ کمکی به شما نخواهد کرد. 

خبر خوشی که ما در این بخش برای تان داریم، سرویس های متنوع در شبکه های اجتماعی برای پروموت کردن تولیدکنندگان محتواست. این فرآیند دقیقا مثل همکاری تبلیغاتی برندها با شبکه های اجتماعی دنبال می شود. پس اگر دوست دارید سری میان سرها دربیاورید، بد نیست از همان ابتدای راه پروموت کردن اکانت تان را سرلوحه قرار دهید. اینطوری نه تنها پول تان هدر نمی رود، بلکه از اول راه کلی بازدید جذب خواهید کرد. 

ما در روزنامه فرصت امروز همیشه در برابر این ایده که «مخاطب خودش می آید» مقاومت کرده ایم. خب تا وقتی کاربران روح شان هم از محتوای شما خبر نداشته باشد، چطور انتظار دارید سراغ اکانت تان آمده و عضو پر و پاقرص آن هم بشوند؟

ارزیابی میزان موفقیت با معیارهای درست

ارزیابی میزان موفقیت با معیارهای درست

هیچ کاری بدون ارزیابی دقیق به سرانجام نمی رسد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز آخرین توصیه مان را به ارزیابی نتایج کار اختصاص داده ایم. تا وقتی معیارهای دقیق دم دست شما نباشد، شبیه ورزشکاری هستید که همین طور بی هدف در باشگاه وزنه می زند. احتمالا ورزشکار قصه ما خیلی زود انگیزه اش را از دست داده و با دنیای ورزش خداحافظی خواهد کرد؛ سرنوشتی که کم و بیش برای برندهای بی برنامه هم اتفاق می افتد. حالا اگر در این مسیر از معیارهای دقیق برای تولید محتوا استفاده کنید، کارتان خیلی بهتر جلو خواهد رفت. دست کم هر لحظه اطلاعات دقیقی درباره اوضاع برندتان دم دست خواهید داشت. 

بی شک صحبت از ارزیابی اوضاع برند با استفاده از معیارهای دقیق خیلی راحت تر از اجرای آن در عمل است. درست به همین خاطر خیلی از کارشناس های تولید محتوا هرگز وارد این حوزه نمی شوند. اگر از ما می شنوید، قبل از اینکه دست به سیاه و سفید بزنید باید تکلیف تان با نوع معیارها را مشخص کنید. ما برای اینکه کارتان خیلی سخت نشود، در این بخش فهرستی از معیارهای مناسب را ردیف کرده ایم:

•    تعداد فالوورها: بی شک فالوورها به تنهایی تعیین کننده موفقیت یک تولیدکننده محتوا نیستند. با این حال اگر تعداد فالوورهای شما خیلی کم باشد، کمتر کسی کارتان را جدی می گیرد. پس برای اینکه متوجه توسعه کسب و کارتان شوید، باید همیشه نیم نگاهی به وضعیت فالوورهای اکانت تان داشته باشید. به طوری طبیعی، افزایش تعداد فالوورها را باید به فال نیک بگیرید. 

•    نرخ تعامل: اینکه محتوای شما به دست چند نفر رسیده و چه تعدادی از آنها در واکنش به محتوای تان از لایک یا کامنت استفاده کرده اند، نکات پنهان زیادی دارد. پس اگر فکر کرده اید، همین طور بدون مقدمه کارتان در شبکه های اجتماعی می گیرد، سخت دراشتباهید. نکته جالب اینکه نرخ تعامل حرف های زیادی درباره جذابیت یا کلیشه ای بودن محتوای تان دارد. پس همیشه باید آن را جدی بگیرید. 

•    دسترسی به پست: استفاده از تکنیک های سئو در شبکه های اجتماعی همیشه آنطور که آدم انتظار دارد، جواب نمی دهد. خیلی وقت ها پست های شما به دست کاربرانی می رسد که اصلا علاقه ای به کارتان ندارند. در این صورت باید فکری به حال وضعیت تولید محتوای تان کنید؛ چراکه قطعا یک جای کارتان ایراد دارد. وگرنه اینقدر برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف سختی نمی کشیدید. هرچه دسترسی کاربران به پست شما بیشتر باشد، عملکردتان در حوزه سئو موفق تر خواهد بود. به طور مشابه، پست هایی که به دست هیچ کاربری نمی رسد، نشان دهنده ضعف سئوی محتوای تان است. 

مطلب مرتبط: تولید محتوای موفق با 7 سایت کاربردی

بی شک کلی معیار دیگر نیز برای تولید محتوا دم دست قرار دارد. با این حال مرور همین نکات برای شروع کار کافی خواهد بود. یادتان باشد، معیارهای فوق مهمترین مواردی است که باید همیشه مدنظر داشته باشید. وگرنه اوضاع تان خیلی زود به هم می ریزد. پس به جای اینکه سر خودتان را با کلی معیار مختلف گرم کنید، از همان اول کار سراغ معیارهای درست و حسابی بروید. اینطوری خیلی زودتر نتیجه کارتان مشخص خواهد شد. بعدا اگر فرصتی داشتید، همیشه امکان استفاده از معیارهای دیگر نیز وجود دارد. پس منتظر چه هستید؟ همین امروز کار ارزیابی میزان موفقیت تان در حوزه تولید محتوا را شروع کنید. 

منابع:

https://www.entrepreneur.com

https://influencermarketinghub.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/W3iQefu9
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارنهال انگوروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورخرید بلیط هواپیماخرید لوازم ورزشیکیلید اجاره خانه در تهرانپرده پذیراییلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه