جمعه, ۱۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 29 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

چه چیزی یک برند را از بقیه رقبا متمایز می کند؟ احتمالا جواب هایی مثل لوگو جذاب، شعار تبلیغات حیرت انگیز یا حتی بازاریابی حرفه ای منطقی به نظر برسد؛ چراکه این روزها تقریبا همه برندها دنبال این موارد هستند. اگرچه تمام این موارد تاثیرگذار به نظر می رسد، اما هیچ کدام به پای ارزش های برند نمی رسد. وقتی شما برندی با ارزش های جذاب داشته باشید، فرقی ندارد رقبا چه کار می کنند، در هر صورت مشتریان شش دانگ حواس شان پیش شما خواهد بود. 

فرض کنید بعد از یک روز خسته کننده سر کار برای کمی استراحت به بزرگترین فروشگاه شهر رفته اید و بعد از کمی گشت زنی قصد دارید یک نوشیدنی بخرید. در این صورت احتمالا تا چشم تان به لوگو استارباکس بخورد، هوش از سرتان می رود. این نه به خاطر لوگو جذاب استارباکس، بلکه ارزش هایی است که این برند در طول دهه های متمادی دنبال کرده است. ماجرا درباره خرده فروشی هول فودز (Whole Foods) مشابه است. از آنجایی که این فروشگاه فقط محصولات ارگانیک عرضه می کند، مشتریان خیلی زود آن را با چنین ارزشی شناخته اند. حالا هم اگر تیم بازاریابی هول فودز برای همیشه دست از کار بکشد، کمتر کسی این خرده فروشی جذاب را فراموش خواهد کرد. 

ارزش برند

باور کنید یا نه، برندها این روزها بیشتر از اینکه به خاطر ولخرجی شان در عرصه بازاریابی فروش داشته باشند، به خاطر ارزش های محوری شان در دل مشتریان جا باز می کنند. به همین خاطر انتخاب ارزش های درست تبدیل به مهمترین تصمیم در سطوح بالای مدیریت کسب و کارها شده است. اگر شما تا حالا حتی یک کلمه هم درباره ارزش برند چیزی به گوش تان نخورده، باید هرچه زودتر شیوه کارتان را تغییر دهید. وگرنه خیلی زود یک سقوط آزاد تمام عیار را تجربه خواهید کرد. 

مطلب مرتبط: ارزش برند (Brand Value) چیست؟ همراه با راهنمای ارزش گذاری برند

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم انتخاب ارزش های برند کاری نیست که در عرض چند دقیقه انجام شود. در عوض شما یک راهنمای درست و حسابی لازم دارید تا در این هزارتوی پیچیده گم نشوید. دقیقا به همین خاطر ما در این مقاله قصد داریم سفر تا صد تعریف ارزش برند را به اتفاق شما زیر ذره بین ببریم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا یاد بگیرید چطور ارزش های برندتان را تعریف کنید. 

ارزش برند: یک تعریف ساده

تعریف ارزش برند

تقریبا همه کارآفرینان می دانند ارزش برند مفهوم مهمی است، اما کمتر کسی درباره چیستی آن اطلاع دقیقی دارد. انگار که ارزش برند اصلا تعریف مشخصی ندارد و فقط باید سرسری از کنارش رد شد. از آنجایی که ما در روزنامه فرصت امروز اصلا میانه خوبی با چنین الگویی نداریم، مثل همیشه کارمان را با یک تعریف دقیق درباره ارزش برند شروع می کنیم. 

اگر بخواهیم دور توضیحات کلیشه ای را خط بکشیم، ارزش برند در واقع همه اصولی است که یک کسب و کار را شکل می دهد. مجموعه باورهایی که یک برند بر مدار آن فعالیت می کند، ارزش های برند را شکل می دهد. اجازه دهید قبل از اینکه حسابی شما را گیج کنیم، یک مثال واضح بزنیم. برند کوکاکولا را در نظر بگیرید. این برند در طول یک دهه اخیر به طور مداوم در حوزه حفاظت از محیط زیست نقش پررنگی داشته است. واضح ترین نمونه اقداماتش هم تعهد نسبت به حذف پلاستیک از بسته بندی محصولاتش تا سال 2030 است. همانطور که می بینید، حفاظت از محیط زیست به عنوان یکی از ارزش های کوکاکولا ریشه در نحوه فعالیتش دارد. به طور مشابه، تاکید توئیتر بر روی امنیت اطلاعات کاربرانش هم نوع دیگری از ارزش برند محسوب می شود؛ چراکه توئیتر تمام تلاشش برای جلوگیری از درز اطلاعات یا سرقت آنها را انجام می دهد. 

بعضی از کارآفرینان فکر می کنند مفهوم ارزش برند فقط برای مشتریان مهم است. اگر شما هم اینطوری فکر می کنید، باید حسابی ناامیدتان کنیم؛ چراکه در دنیای واقعی ماجرا اصلا اینطوری نیست. حتما شما هم دوست دارید در برندهایی مثل اپل یا مایکروسافت کار کنید. این علاقه شدید برای همکاری با برندهای بزرگ نه فقط به خاطر حقوق بالا، بلکه ارزش های حیرت انگیز چنین کسب و کارهایی است. زمانی استیو جابز گفته بود بازاریابی تماما در توضیح ارزش های برند خلاصه می شود. شاید آن زمان کمتر کسی حرف استیو جابز را جدی گرفت اما حالا همه اهمیت ارزش برند را درک می کنند. 

کارآفرینانی که ارزش های درستی برای برندشان تعریف می کنند، این شانس را دارند که همیشه و همه جا از آن استفاده کنند. فرقی ندارد پای کمپین بازاریابی وسط باشد یا سعی و تلاش برای بازیابی مشتریان از دست رفته، در هر صورت ارزش های برند عصای دست کارآفرینان خواهد بود. 

چرا ارزش های برند مهم است؟

اهمیت ارزش برند

حالا که یک تعریف خودمانی از ارزش برند را زیر ذره بین بردیم، باید مزایای آن را هم بررسی کنیم. بی شک هیچ کارآفرینی با یک تعریف ساده بی گدار به آب نمی زند تا یک استراتژی تازه را یاد بگیرد. از آنجایی که همه مخاطب های ما در روزنامه فرصت امروز کارآفرینانی باهوش هستند، ما در این بخش سراغ مزایای تعریف دقیق ارزش برند رفته ایم. اینطوری شما با خیال راحت در ادامه با ما همراه خواهید بود. این شما و این هم اهمیت ارزش برند در دنیای کسب و کار.

مطلب مرتبط: چگونه به ارزش برند خود واقعیت ببخشید؟

تعامل بهتر با کارمندان

تعامل بهتر با کارمندان

آیا تا حالا کارمندانی را دیده اید که علی رغم حقوق و مزایای بالا هیچ انگیزه ای برای کار کردن نداشته باشند؟ بی شک همه ما تجربه تعامل با چنین کارمندانی را داشته ایم. اگر بخواهیم کمی سختگیرانه به ماجرا نگاه کنیم، خیلی راحت می شود تک تک کارمندان را به خاطر تنبلی سرزنش کرد. با این حال چنین راهکاری خیلی منطقی نیست. در عوض باید دنبال مشکلات ریشه ای بود. اگر آینده کاری یا چشم انداز شرکت برای کارمندان مشخص نباشد، دیر یا زود تک تک آنها انگیزه شان را از دست خواهند داد. این وسط تنها چیزی که به داد برندها می رسد، ارزش های محوری شان است. وقتی شما ارزش های محوری برای کسب و کارتان انتخاب می کنید، در واقع چشم انداز و آینده برندتان را مشخص می کنید. 

این روزها کارمندان بیشتر از اینکه به فکر حقوق بالاتر باشند، دنبال تجربه های بهتر و یادگیری نکات جدید در عرصه کسب و کار هستند. این دقیقا همان چیزی است که بهترین کارمندان شما را در برابر وسوسه پیوستن به برندهای بزرگتر محافظت می کند. خب پیش خودتان فکر نکرده اید که بهترین کارمندان شرکت تان همینطوری الکی در کنارتان باقی مانده اند؟

تبدیل خریداران عادی به مشتریان وفادار

تبدیل خریداران عادی به مشتریان وفادار

خرید از برندهای مختلف نوعی تفریح محسوب می شود، اما هیچ چیز به اندازه خرید از یک برند مطمئن خیال آدم را راحت نمی کند. البته یک مشکل بزرگ این وسط وجود دارد و آن سختگیری مشتریان در انتخاب برندهاست. همانطور که یک طرفدار فوتبال برای انتخاب تیم محبوبش سال های سال زمان می گذارد، مشتریان هم تا وقتی کلی از برندها را زیر و رو نکنند، گزینه محبوب شان را انتخاب نخواهند کرد. این ماجرا خیلی وقت ها هزینه زیادی روی دست برندها می گذارد، اما اگر از همان اول ارزش های برندتان را دقیق تعریف کنید، هم خیال خودتان را راحت می کنید، هم مشتریان کنجکاو را!

اگر هنوز هم فکر می کنید محصولات باکیفیت مشتریان وفادار را دور برندتان جمع می کند، باید بگوییم حسابی از کارآفرینی مدرن جا مانده اید؛ چراکه این روزها مشتریان برای خرید از برندهای محبوب شان حتی بیشتر از حد هم هزینه می کنند. پس به جای اینکه فقط روی محصول تان متمرکز شوید، کمی هم به فکر ارزش های محوری تان باشید. مثلا حفاظت از محیط زیست یا استفاده از مواد اولیه تجدیدپذیر را در نظر بگیرید. خیلی از مشتریان حاضرند برای خرید از برندهایی با چنین ارزش هایی هر مشکلی را به جان بخرند. پس به جای اینکه همینطور الکی منتظر بمانید، دستی به سر و گوش برندتان کشیده و اوضاع تان را تغییر دهید. 

کمک به مشتریان برای تصمیم گیری سریع تر

کمک به مشتریان برای تصمیم گیری سریع تر

خیلی وقت ها آدم موقع خرید بین چند تا محصول گیر می افتد؛ به طوری که خریدی بی نهایت پیش پا افتاده هم تبدیل به تصمیم بر سر مرگ و زندگی می شود. ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم چنین تصمیم هایی بیشتر از اینکه مشتریان را به دردسر بیندازد، برای کارآفرینان مشکل ساز است. خب اگر صاحب کسب و کاری را سراغ دارید که از مقایسه مداوم محصولاتش با سایر نمونه ها راضی است، ما را هم بی خبر نگذارید. 

مطلب مرتبط: رابطه بین ارزش برند و مشتریان یک قدم در نورومارکتینگ

ارزش های برند مثل یار تعویضی است که دقیقه 90 به بازی آمده و در یک چشم به هم زدن نتیجه بازی را عوض می کند. ماجرا از این قرار است که مشتریان وقتی بین چند تا محصول گیر می کنند، معمولا نکات جانبی مثل وضعیت برندها، شعارها و ارزش های شان را زیر تیغ بررسی دقیق می برند. حالا اگر ارزش های برند شما مثل روز روشن و مطابق با انتظار مشتریان باشد، کارتان ساده تر از هر زمان دیگری خواهد شد. فکر می کنم حالا دیگر اهمیت ارزش برند در تعامل با مشتریان را درک کرده باشید، مگر نه؟

نمونه هایی از ارزش های برند 

نمونه ارزش برند

کلاس ما درباره ارزش برند تقریبا دیگر هیچ نکته تئوری ندارد که بخواهیم یادتان دهیم. از اینجا به بعد فقط درباره نحوه تعریف ارزش برند با هم گپ می زنیم. البته قبل از آن اجازه دهید چرخی بین برندهای بزرگ دنیا و ارزش های محوری شان بزنیم. اینطوری قلق کار دست تان آمده و دیگر لازم نیست موقع تعریف ارزش برندتان با دردسرهای مختلف دست و پنجه نرم کنید. ما در ادامه سعی می کنیم برخی از ارزش های محوری از کسب و کارهای بزرگ را به اتفاق شما مورد بررسی قرار دهیم.

استارباکس: بازی با ارزش های نوآورانه

استارباکس

وقتی هوارد شولتز در سال 1983 از ایتالیا بازدید کرد، نه خبری از استارباکس بود و نه حتی کافی شاپ های آمریکا شباهتی به نمونه های ایتالیایی داشت. به همین خاطر هوارد از همان لحظه اول شیفته فضای کافی شاپ های ایتالیا و طعم بی نظیر اسپرسو در این کشور شد. همین تجربه کوتاه کافی بود تا فکر تاسیس استارباکس به سر هوارد شولتز بزند. به این ترتیب این کارآفرین مشهور عطر و طعم اسپرسو اصیل ایتالیایی را به سرزمین آمریکایی ها برد. 

اگر دقت کرده باشید، استارباکس به عنوان یک کافی شاپ زنجیره ای تفاوت های بی نهایت عمیقی با بقیه رقبایش دارد. این دقیقا به خاطر الگوبرداری از جو ایتالیاست. ارزش های این برند دوست داشتنی به این شرح است:

•    ایجاد فرهنگ و فضایی صمیمی همراه با روابط گرم میان مشتریان و کارکنان کافی شاپ ها

•    تحویل بهترین نوشیدنی های ممکن همراه با پاسخگویی مداوم مسئولان برند در برابر مشتریان

•    عملکرد شجاعانه در بازار و به چالش کشیدن تصورات رایج در دنیای نوشیدنی ها

•    احترام به تمام مشتریان صرف نظر از نژاد، طبقه اجتماعی و عقاید اجتماعی

بی شک ارزش های بالا برای یک کافی شاپ خیلی عجیب و در عین حال نوآورانه به نظر می رسد. دقیقا به همین خاطر مشتریان آمریکایی و بعدها مردم سراسر دنیا خیلی زود عاشق استارباکس شدند. اگر شما هم در حوزه ای کار می کنید که کمتر کسی به ارزش های بالا توجه دارد، بد نیست شانس تان را با نوآوری های خلاقانه امتحان کنید. اینطوری بدون دردسر و هزینه گزاف تبدیل به یکی از برندهای دوست داشتنی بازار می شوید.

پاتاگونیا: تغییر صنعت مد بدون بازاریابی

پاتاگونیا تغییر صنعت مد بدون بازاریابی

پاتاگونیا از آن دست برندهایی است که بیشتر از اینکه به خاطر محصولاتش مشهور باشد، اخبار پیرامون برندش شهرت پیدا کرده اند. شما را نمی دانم، ولی من که حتی یک روز هم نیست که اخباری درباره این برند جنجالی به گوشم نرسد. از تعهدات زیست محیطی گرفته تا کاهش ساعت کاری کارمندان برای زندگی بهتر، همه و همه از طرف برندی صورت می گیرد که طبیعتا باید بیشترین آلودگی محیطی را تولید کند. خب مگر چند تا برند فعال در دنیای مد سراغ دارید که هیچ جوره سراغ استفاده از چرم طبیعی نروند؟

مطلب مرتبط: هویت بصری برند چیست؟ راهنمای قدم به قدم برای کارآفرینان

پاتاگونیا یکی از بهترین برندها در زمینه شناسایی نیازهای مشتریان و عمل مطابق آن است. مثلا وقتی پاتاگونیا متوجه نارضایتی مشتریان اروپایی بابت استفاده از چرم طبیعی در محصولات مد شد، خیلی زود سراغ چرم گیاهی و مواد تجزیه پذیر رفت. این اقدام جسورانه اگرچه مشکلات زیادی در خط تولید به همراه داشت، اما طوری شهرت پاتاگونیا را افزایش داد که هیچ کس فکرش را هم نمی کرد. 

اگر یادتان باشد ما در ابتدای مقاله گفتیم تعریف دقیق ارزش های برند شما را از بازاریابی بی نیاز می کند. پاتاگونیا بهترین مثال در این رابطه محسوب می شود. این برند در طول سال کمپین های تبلیغاتی بی نهایت اندکی دارد. با این حال اقدامات جنجالی اش در بازار به اندازه کافی خبرساز هست. اگر بخواهیم ارزش های این برند را فهرست کنیم، به موارد زیر خواهیم رسید:

•    تولید بهترین محصولات ممکن

•    پرهیز از ایجاد آلودگی یا خسارت های غیرضروری

•    حفاظت از طبیعت و نیروی کار

•    فعالیت به شیوه ای غیرمتداوم و شجاعت در اتخاذ تصمیم های مهم

گوگل: آزادی عمل کارمندان تا بی نهایت

گوگل آزادی عمل کارمندان تا بی نهایت

گوگل با 156 هزار کارمند و ارزشی معادل 257 میلیارد دلار یکی از بزرگترین برندهای دنیا محسوب می شود. خاطرات اغلب مردم دنیا از اتصال به اینترنت با گوگل و لوگوی نوستالژیکش گره خورده است. البته مدیران این برند برخلاف یاهو اجازه نداده اند گذر زمان آنها را از بازار به در کند. در عوض با توسعه فرهنگ سازمانی و ارزش های برند به شیوه ای حرفه ای حالا گوگل تقریبا بی رقیب محسوب می شود. 

سال ها قبل گوگل در اعلامیه ای تحت عنوان «10 چیزی که ما معتقدیم درست است» به بعضی از ارزش های محوری برندش اشاره کرده است. ما در ادامه بعضی از این ارزش ها را به اتفاق شما مرور می کنیم:

•    تمرکز بر روی کاربران به عنوان مهمترین دارایی برند

•    انجام وظایف و ارائه خدمات به بهترین شکل

•    توسعه دموکراسی در فضای اینترنت

•    کسب سود بدون استفاده از تکنیک های شیطانی یا نقض حقوق کاربران

•    توسعه دسترسی آزاد کاربران به اطلاعات و اخبار

•    ارائه آزادی عمل به نیروی کار شرکت برای نوآوری های بیشتر

همانطور که می بینید، گوگل اعتقاد چندانی به سبک کلاسیک و صدالبته سفت و سخت مدیریت کسب و کار ندارد. در عوض حتی ساده ترین کارمندان در این شرکت نیز آزادی عمل لازم برای ایده پردازی و دست زدن به کارهای نوآورانه را دارند. دقیقا به همین خاطر هر ایده جذابی در دنیای اینترنت آخر سر به گوگل ختم می شود. 

کارآفرینانی که میانه خوبی با نوآوری های بزرگ ندارند، احتمالا با مشاهده وضعیت مدیریت کسب و کار گوگل حسابی گیج می شوند. قبول دارم الگوی گوگل خیلی عجیب به نظر می رسد، اما شما لازم نیست خودتان را اذیت کنید؛ چراکه نوآوری و آزادی عمل کارمندان یک شبه روی نمی دهد. در عوض می توانید به مرور زمان این ارزش را در کسب و کارتان توسعه دهید. به علاوه، همیشه تصمیم نهایی با شما خواهد بود. پس اصلا فکر نکنید آزادی عمل کارمندان با موقعیت سازمانی تان در تضاد است. بلکه به آن در قالب یک ابزار کمکی فکر کنید. اینطوری دیگر آزادی عمل کارمندان را یک تهدید برای خودتان قلمداد نخواهید کرد. 

ایر بی ان بی (Airbnb): فعالیت صادقانه

ایر بی ان بی فعالیت صادقانه

داستان ایر بی ان بی از جایی شروع شد که دو تا هم اتاقی سر پرداخت اجاره اتاق شان به مشکل خوردند. آنها بعد از اینکه با هزار و یک مشکل اجاره اتاق شان را صاف کردند، به این فکر افتادند که اقامتگاه هایی ارزان و کاربردی برای مردم سراسر دنیا آماده کنند. شاید فکر کنید چنین ایده ای بودجه ای چند میلیارد دلاری لازم دارد اما استارت آپ ایر بی ان بی بر محور دیگری توسعه پیدا کرده بود!

استفاده از خانه های خالی در سراسر دنیا ایده ای است که هم برای مدیران ایر بی ان بی سود زیادی به همراه داشت، هم صاحب خانه ها را به نان و نوایی رساند. به این ترتیب کلی خانه خالی در سراسر دنیا به عنوان اقامتگاه مناسب برای گردشگران چهار گوشه دنیا فهرست شد. ارزش هایی که ایر بی ان بی را تبدیل به یکی از برندهای بزرگ دنیا کرد، به این شرح است:

•    انجام ماموریت و وظایف به بهترین شکل ممکن

•    صداقت و روراستی با مشتریان در هر شرایطی

•    استقبال از ماجراجویی های جدید

•    تعامل نزدیک با همکاران و صاحبان خانه در توسعه کسب و کار

مطلب مرتبط: معماری برند (Brand Architecture): راهنمایی جامع برای کسب و کارهای بزرگ

همانطور که می بینید، ایر بی ان بی ارزش های خیلی عجیب یا باورنکردنی ندارد. در عوض کارش را بی نهایت ساده شروع کرده است پس اگر فکر کرده اید ارزش های برندتان باید همیشه نمونه های عجیب باشد، راه را کاملا اشتباه آمده اید. 

تعریف ارزش های برند: راهنمایی عملی برای کارآفرینان

تعریف ارزش برند

اگر تا اینجای کار حوصله کرده اید و با ما همراه بوده اید، دیگر نوبت به جذاب ترین بخش کار رسیده است. بی شک برای آشنایی با تعریف یا حتی مرور تجربه برندهای بزرگ با ما همراه نبوده اید. در عوض این تعریف ارزش های برند برای کسب و کارتان خودتان است که شما را تا اینجا کشانده!

ما در این بخش به عنوان پایان بندی مقاله مان قصد داریم بعضی از تکنیک های کاربردی برای تعریف ارزش برند را مرور کنیم. اگر شما هم دوست دارید از آموخته های تان تا اینجای کار در عمل استفاده کنید، در این بخش با ما همراه باشید. 

اصالت تان را حفظ کنید: کپی برداری ممنوع!

اصالت برند

در دنیا کلی برند اتومبیل های رنگارنگ تولید می کنند، اما وقتی پای حرف عاشقان دنیای ماشین بشینید، همه از برندهایی نظیر بنز یا آئودی حرف می زنند. شاید فکر کنید تنها دلیل این علاقه دیوانه وار کیفیت بالای محصولات این کمپانی هاست، اما ارزش های متمایز و منحصر به فرد آنها نیز در این ماجرا بی تاثیر نیست. تا زمانی که یک برند ارزش هایی منحصر به فرد برای خودش نداشته باشد، کمتر مشتری در بازار سراغش را خواهد گرفت. هرچه باشد این روزها مشتریان به دنبال برندهایی تازه و متمایز هستند. وگرنه خرید از شرکت های کلیشه ای که کار سختی نیست، مگر نه؟

ما به عنوان اولین توصیه برای تعریف ارزش های برند بر روی اصالت کسب و کار تاکید داریم. به زبان خودمانی، شما قرار نیست چون بعضی از برندها یکسری ارزش ها را انتخاب کرده اند، همینطوری چشم بسته دنبال شان بروید. در عوض همه چیز به شرایط خاص برند خودتان ختم می شود. پس تقلید از دیگران را کنار گذاشته و به موقعیت خاص برندتان فکر کنید. اینطوری شانس بیشتری برای بهبود وضعیت تان در دنیای کسب و کار خواهید داشت. 

مشورت با کارمندان: هم فکری هیچ وقت بد نیست

مشورت با کارمندان

ارزش های برند نه فقط مشتریان، بلکه کارمندان را نیز درگیر می کند. بنابراین بد نیست در فرآیند انتخاب آنها از هم فکری کارمندان نیز استفاده کنید. چه بسا ایده هایی که تا حالا روح تان هم از آنها خبر نداشت از زبان کارمندان بیرون بیاید. اینطوری وضعیت کارگردانی را پیدا می کنید که با ایده یکی از بازیگران چشم انداز تازه ای برای ضبط پروژه سینمایی اش پیدا می کند. 

یادتان باشد هم فکری با کارمندان باید به صورت حرفه ای و صدالبته سریع صورت گیرد. شما تا آخر دنیا برای انتخاب ارزش های برند وقت ندارید. به علاوه، اگر بعد از دریافت نظرات کارمندان کاملا به آنها بی توجهی کنید، دیگر کسی برای ارزش های برندتان تره هم خرد نخواهد کرد. پس سعی کنید از نظرات آنها به طور واقعی در توسعه کسب و کارتان سود ببرید. وگرنه خیلی زود اوضاع تان در بازار به هم ریخته و دیگر نمی توانید اعتماد کارمندان را به دست بیاورید. 

مطلب مرتبط: عناصر کلیدی در ارزش برند

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم یک دورهمی دوستانه با کارمندان شرکت ایده ای بسیار خوب برای انتخاب ارزش های محوری است. در چنین جلساتی شما فرصت کافی برای گفت وگو با اعضای شرکت را داشته و آخر سر هم یک جمع بندی درست از کارها خواهید داشت. یادتان باشد هرچه جو جلسه خودمانی تر باشد، کارمندان انگیزه بیشتری برای طرح ایده شان خواهند داشت. وگرنه چه بسا هیچ کارمندی در طول جلسه صدایش هم درنیاید. 

شناخت درست مخاطب: مشتریان چه می‎خواهند؟

شناخت درست مخاطب

زمانی نه چندان دور کارآفرینان برای اینکه از حرف دل مشتریان باخبر شوند، باید از هفت خان رستم عبور می کردند. این روزها علاوه بر هزار و یک ابزار تخصصی برای تحلیل اوضاع مشتریان، شبکه های اجتماعی هم بدل به گزینه ای جذاب برای آگاهی از حرف دل مشتریان شده اند. کافی است کمی هشتگ های مرتبط با کسب و کارتان را زیر و رو کنید تا با دغدغه مشتریان آشنا شوید. 

بعد از اینکه مشکلات و دغدغه های مشتریان را کاملا زیر ذره بین بردید، نوبت به اقدامی موثر می رسد. منظور ما اینجا انتخاب ارزش هایی هماهنگ با نیاز مشتریان است. اینطوری بدون هیچ دردسری تبدیل به برند مورد علاقه مشتریان شده و محصولات تان بدون حتی یک کمپین بازاریابی به سرعت فروش می رود. 

یادتان باشد موقع تعریف ارزش های برند طوری عمل کنید که با تغییر سلیقه مشتریان اوضاع تان به هم نریزد. خب پیش خودتان فکر نکرده اید که ارزش های برند را هر روز عوض کنید؟ مواردی مثل حفاظت از محیط زیست، احترام به مشتریان و ارائه بهترین خدمات تحت هر شرایطی از آن دست ارزش هایی هستند که هیچ وقت قدیمی یا کلیشه ای نمی شوند. البته این وسط عملکرد شما هم ملاک است. اگر کارتان را خوب پیش نبرید، حتی بهترین ارزش های دنیا هم دردی از کارتان دوا نمی کند. پس همیشه فرمول تعریف ارزش های برند را با توجه به توانایی تان برای پایبندی به ارزش مورد نظر مد نظر قرار دهید. وگرنه خیلی زود با شکست رو به رو خواهید شد. 

تعریف داستان برند: ترکیب ارزش ها و داستان منحصر به فرد برند

تعریف داستان برند

هیچ کارآفرینی در دنیا نیست که سرگذشتی شبیه به بقیه داشته باشد. به خاطر همین داستان برندها همیشه با هم فرق های اساسی دارد. متاسفانه بعضی از کارآفرینان فکر می کنند هرچه داستان شان شبیه برندهای بزرگ باشد، مشتریان واکنش بهتری به آن خواهند داشت. شما را نمی دانم، ولی من که یکی از تفریحاتم شناسایی داستان های الکی برندهای نوپاست؛ چراکه امکان ندارد چند تا برند به طور همزمان سرگذشتی شبیه به هم داشته باشند. به همین خاطر توجه به داستان برند به هنگام تعریف ارزش ها اهمیت ویژه ای دارد. 

کمتر بازاریابی در دنیا هست که اهمیت استفاده از ارزش های برند در عرصه مارکتینگ را درک نکند. از آنجایی که خیلی وقت ها ارزش های یک برند کمابیش شبیه رقبا از آب درمی آید، سرمایه گذاری بر روی داستان برند ایده جذابی خواهد بود. 

گاهی اوقات کارآفرینان بدون اینکه یک کلمه درباره گذشته برندشان حرف بزنند، فقط یکسری ارزش ها را جلوی مشتریان ردیف می کنند. شاید این تکنیک بعضی وقت ها جواب دهد، اما هیچ اعتباری به آن نیست. پس الکی وقت تان را پای آن تلف نکنید. در عوض استفاده از ارزش های برندتان در بیان داستان برند ایده بهتری خواهد بود. اینطوری یک سناریوی کاملا سینمایی برای مشتریان آماده می کنید. به طوری که حتی یک نفر هم داستان برندتان را نیمه کاره رها نکند.

دریافت بازخورد مشتریان: مهمترین بخش کار

دریافت بازخورد مشتریان

آیا تا حالا فکر کرده اید نظر مشتریان درباره فعالیت تان در بازار چیست؟ خیلی از کارآفرینان طوری رفتار می کنند انگار مشتریان باید حتما نتیجه کار آنها را دوست داشته باشند. اگر شما هم جزو این دسته از مشتریان هستید، باید بگوییم مسیر را کاملا اشتباه آمده اید؛ چراکه در دنیای کسب و کار اصلا از این خبرها نیست. در عوض این مشتریان هستند که تکلیف برندها را مشخص می کنند. این وسط اگر نتوانید ارتباط خوبی با مشتریان برقرار کنید، کلاه تان پس معرکه خواهد بود. 

مطلب مرتبط: گزارش اینتربرند درباره آخرین تحولات ارزش برندها

توصیه ما در این بخش مثل روز روشن است. شما قبل از اینکه ارزش های برندتان را نهایی کنید، باید کمی با مشتریان وفادار برند گپ بزنید. اینطوری قبل از اینکه در بازار سنگ روی یخ شوید، ایرادات کارتان پیدا می شود. یادتان باشد مشتریان وفادار معمولا با شما کاملا روراست هستند. پس لازم نیست یک نظرسنجی عمومی راه بیندازید. همین که نظرات مشتریان وفادار را شنیده و از آن استفاده کنید، کافی خواهد بود. اینطوری قبل از نهایی شدن کارها، ایرادات ارزش های انتخابی را پیدا خواهید کرد. بعد هم بدون معطلی کارتان را شروع کرده و تخته گاز به سمت موفقیت می روید. 

منابع:

https://sproutsocial.com

https://www.lingoapp.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/KFdy52bB
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه