دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 29 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
بررسی بهترین ایده های استارت آپی در صنعت غذا

کارآفرینی در دنیای خوراکی ها

4 هفته پیش ( 1403/1/11 )

انسان ها در طول روز دست کم سه وعده غذا می خورند. در کنار این به راحتی از کنار انواع و اقسام خوراکی ها نیز نمی توان گذشت. شاید فکر کنید چنین عادت هایی فقط برای رفع گرسنگی است، اما با نگاهی دقیق تر متوجه اهمیت این فرآیند از نقطه نظر فرهنگی خواهید شد. 

خب مردم هر نقطه از دنیا خوراکی های خاص خودشان را داشته و حتی برای میل وعده های غذایی نیز سنت های خاصی دارند. این امر بیانگر نفوذ گسترده غذا در زندگی روزمره و تبدیل شدن آن به بخشی از فرهنگ عمومی است. در این میان کارآفرینان صرفا ناظر منفعل ماجرا نیستند. برندهایی مثل کی اف سی یا مک دونالد در طول دهه های اخیر با ارائه مدل تازه ای از خوراکی ذائقه انسان ها در سراسر دنیا را تغییر داده‎اند. ماجراجویی کارآفرینان در دنیای خوراکی ها باعث شده دسترسی به خوراکی های بومی هر ملت در آن طرف مرزها امکان پذیر شود. مثلا امروزه دسترسی به غذای هندی در دل نیویورک کار چندان سختی نیست!

دنیای غذا و خوراکی از دیرباز حوزه جذابی برای سرمایه گذاری و راه اندازی استارت آپ محسوب می گردد. در این میان یافتن ایده ای که جذابیت لازم برای دست به جیب کردن مردم را داشته باشد، کار ساده ای نیست. احتمالا شما هم بارها و بارها رستوران یا انواع اغذیه فروشی ها را دیده اید که با کلی سر و صدا کارشان را شروع کرده و بعد از چند ماه در گمنامی محض از بازار کنار می روند. خب اگر یک کارآفرین بدون مطالعه دقیق یا استفاده از ایده های درست وارد بازار شود، دقیقا همین اتفاق در انتظارش خواهد بود. 

کارآفرینی در دنیای خوراکی ها

ما در روزنامه فرصت امروز همچنان دنیای خوراکی را فرصتی طلایی برای راه اندازی کسب و کار می دانیم. با این حال شما قرار نیست همینطور بی مقدمه کارتان در این دشت پهناور را شروع کنید. این دقیقا مثل آن است که یک کارگردان بدون هیچ فیلمنامه ای دوربین به دست گرفته و در کوچه و بازار مشغول ضبط فیلم شود؛ همین قدر عجیب و باورنکردنی.

اگر شما هم مثل هزاران کارآفرین دیگر در دنیا علاقه زیادی به دنیای غذا دارید، این مقاله به شما کمک می کند تا کمی متفاوت تر از دیگران کارتان را مدیریت کنید. خب اگر قرار بود همه از ایده مک دونالد یا برگرکینگ کپی برداری کرده و به موفقیت های بزرگ برسند، آن وقت دیگر سنگ روی سنگ بند نمی شد. نکته کلیدی در این میان یافتن ایده های دست اول و تلاش برای شخصی سازی آنهاست. اینطوری شما یک استارت آپ درجه یک خواهید داشت که همه در اولین نگاه عاشقش خواهند شد. 

مطلب مرتبط: 7 راهکار مارکتینگ در دنیای خوراکی ها!

فود تراک (Food Truck): فست فود سیار دم دست شما!

فود تراک (Food Truck): فست فود سیار دم دست شما!

اولین ایده ای که در این مقاله قصد بررسی اش را داریم، فود تراک است. اغلب مردم وقتی قصد خرید غذا از رستوران یا فست فود را دارند، سریع دست به کار شده و آدرس آن را از روی نقشه پیدا می کنند. بعد هم به شعبه موردنظر مراجعه کرده و سفارش شان را تهیه می کنند (تازه اگر شانس بیاورند و در ترافیک گیر نکنند!). این در حالی است که همیشه یک گزینه ساده تر برای کارها نیز وجود دارد.

منظور ما از گزینه ساده تر در واقع همان ایده فود تراک یا فست فود سیار است. احتمالا شما هم گهگاهی ون هایی که فضای داخلی شان شبیه آشپزخانه طراحی شده، دیده اید. خب این مدل از استارت آپ ها معمولا فست فودهای ارزان قیمت تحویل مشتری می دهند. درست به همین خاطر همیشه محبوبیت خاصی در میان مشتریان دارند. 

اگر شما هم دوست دارید شانس تان در دنیای فود تراک را آزمایش کنید، اول از همه باید فکر هزینه ها را بکنید. خب این ایده فقط به درد کارآفرینانی می خورد که بودجه در دسترس به شدت محدودی دارند، بنابراین در این میان خبری از بریز و بپاش های آنچنانی نیست. در عوض باید اوضاع را با حداقل ها مدیریت کنید. نکته کلیدی دیگر اینکه یافتن سرمایه گذار برای چنین ایده ای سخت است. معمولا کارآفرینان با پس اندازشان فعالیت در حوزه فود تراک را شروع می کنند.

اگر شما آشنایی خوبی با غذاهای محلی ساده و آسان پز دارید، بد نیست از آنها برای فود تراک استفاده کنید. خب این روزها برگر و پیتزا در هر فست فودی یافت می شود. با این حال اگر شما روی غذاهای سنتی تمرکز کنید، کارتان خیلی ساده تر خواهد شد. اینطوری خودتان را به سادگی از رقبا متمایز کرده و دیگر نگرانی از این بابت نخواهید داشت. 

بستنی فروش: ایده ای ساده اما پر از جزییات

بستنی فروش: ایده ای ساده اما پر از جزییات

بستنی از آن دست خوراکی هایی است که همیشه طرفدارهای ویژه خودش را دارد. فرقی ندارد در یک ظهر تابستانی باشیم یا چله زمستان، در هر صورت بستنی گزینه ای نیست که به این راحتی از کنارش عبور کنیم. شاید فکر کنید رقابت با برندهای تولید بستنی بزرگ کاری نیست که از عهده یک کارآفرین صفر کیلومتر برآید. خب در این صورت باید کمی زاویه دیدتان را تغییر دهیم؛ چراکه شما قرار نیست یک کسب و کار بی نهایت بزرگ راه اندازی کنید. در عوض ایده ما چیزی شبیه به کافی شاپ است، اما از نوع یخی اش!

اگر با دقت به دور و اطراف تان نگاه کنید، برخی از فست فودها در منوی خودشان انواع بستنی را نیز سرو می کنند. این دقیقا همان ایده ای است که شما باید دنبال کنید. لازم نیست دنبال بستنی های کاملا سنتی یا رایج بروید. در عوض روی گزینه های محلی تر تمرکز کنید. به عنوان مثال ایده بستنی ایتالیایی از آن دست استارت آپ هایی بود که در طول یک دهه اخیر به سرعت در چهارگوشه دنیا پراکنده شد. کافی است شما هم ایده ای مشابه پیدا کنید تا کارتان راحت شود. آن وقت شما یک نقطه تمایز مشخص با دیگران خواهید داشت که اتفاقا از نظر مشتریان حسابی جذاب خواهد بود. 

مطلب مرتبط: راه اندازی وبلاگ در حوزه صنعت غذا و راهکارهای درآمدزایی از آن

بی شک برای کسانی که از بیرون به قضیه نگاه می کنند، بازار بستنی آنقدر متنوع نیست که کلی نمونه مختلف در خودش داشته باشد. با این حال اگر کمی دقیق تر به ماجرا نگاه کنیم، اوضاع حسابی فرق خواهد کرد. نکته کلیدی در این میان تلاش برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس سلیقه شان است. خب اگر شما یک مدل بستنی کاملا متفاوت با سلیقه عمومی مردم را انتخاب کنید، معلوم است در نهایت هیچ فرصتی برای بازاریابی و جلب نظر مشتریان نخواهید داشت. 

یادتان باشد، هنر شما به عنوان کارآفرین شخصی سازی اصولی ایده هاست. وگرنه امروزه کلی برند مختلف در صنعت خوراکی مشغول فعالیت هستند. به همین خاطر اگر در این حوزه عملکرد خوبی از خودتان نشان ندهید، کلاه تان پس معرکه خواهد بود. 

غذای ارگانیک: ترندی برای آینده

غذای ارگانیک: ترندی برای آینده

مردم در طول یک دهه اخیر توجه روزافزونی به نحوه تهیه مواد اولیه در خوراکی ها و پخت شان دارند. شاید زمانی همین که یک خوراکی یا غذا ارزان بود، کلی مشتری را به خودش جلب می کرد. با این حال امروزه اوضاع به طور کامل فرق کرده است؛ چراکه مشتریان دیگر توجهی به قیمت های صرف ندارند. در عوض نکاتی مثل استفاده از مواد اولیه ارگانیک یا بسته بندی سازگار با محیط زیست توجه عمومی را به خودش جلب کرده است. 

ماموریت شما در این بخش کاملا روشن است. شما باید سعی کنید تا جای ممکن از شیوه سنتی تولید خوراکی فاصله بگیرید. این امر به شما کمک می کند تا کمی بیشتر به عنوان یک برند سبز (حامی محیط زیست) شناخته شوید. البته ماجرا صرفا به حفاظت از محیط زیست محدود نمی شود. خب خرید محصولات خوراکی سالم به حفظ سلامتی افراد نیز کمک می کند، بنابراین تمایل عمومی مردم به خرید این مدل خوراکی و غذاها امر طبیعی محسوب می شود. 

غذای ارگانیک در طول سال های اخیر طرفدارهای زیادی یافته است. به طوری که حتی برندهای بزرگ نیز تلاش می کنند خودشان را وارد این حوزه کنند. اگر شما هم بتوانید سهمی از این بازار برای خودتان پیدا کنید، کارتان بی نهایت ساده تر خواهد شد. در کنار این مسئله، همیشه می توانید روی غذاهای وگان (مخصوص گیاهخواران) نیز تمرکز داشته باشید. خب این نوع غذاها در سراسر دنیا طرفدارهای زیادی پیدا کرده و فرصت خوبی برای راه اندازی کسب و کار محسوب می شود. 

اگر شما همین حالا هم رستوران دارید، بد نیست یک منوی جانبی برای غذاهای ارگانیک و وگان طراحی کنید. شاید این ایده خیلی ساده به نظر برسد، اما به شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب تان کمک خواهد کرد. خب وقتی در یک حوزه خاص مشتریان انتظار محصولی را دارند، اولین برندی که این نیاز را رفع کند، بدل به قهرمان آنها خواهد شد. 

غذای کودک: حوزه ای بی نهایت مهم

غذای کودک: حوزه ای بی نهایت مهم

غذای کودک از آن دست صنایعی است که از یکسو با حوزه غذا و از سوی دیگر بهداشت درگیر است. خب شما نمی توانید هر محصولی با هر کیفیت تولید کرده و روی آن برچسب «غذای کودک» درج کنید. به طور معمول سازمان های بهداشتی در هر کشور نظارت سفت و سختی بر روی روند تولید این مدل غذاها دارند، بنابراین شاید شما نیاز به همکاری با انواع سازمان های نظارتی نیز داشته باشید. 

مطلب مرتبط: بازاریابی برای رستوران ها با ایده های طلایی

بی شک اولین فکری که به ذهن آدم بعد از شنیدن این همه نظارت می رسد، چرایی اهمیت حوزه غذای کودک است. راستش را بخواهید، دلیل اصلی رقابت کم این بخش است. خب شما چند تا برند را می شناسید که به طور تخصصی در زمینه تولید غذای کودک کار کنند؟ در عوض تا دل‎تان بخواهید برندهای فعال در حوزه فست فود و رستوران های عادی به چشم می خورند. 

اگر از آن دست کارآفرینانی هستید که همیشه مو را از ماست بیرون می کشید، بد نیست قبل از اینکه اوضاع حسابی برای تان سخت شود، سراغ همکاری با یک پزشک متخصص کودکان یا مشاور تعذیه بروید. اینطوری برای شروع کارتان با مشکلات زیادی رو به رو نخواهید شد. 

یادتان باشد، در ابتدای امر شما نمی توانید خیلی بلندپروازی کنید. با این حال ترکیب میان هنرهای آشپزی و اصول پزشکی مربوط به کودکان همیشه خلاقیت حیرت انگیزی را به بار خواهد آورد. 

نوشیدنی های گازدار: حوزه ای کلاسیک

نوشیدنی های گازدار: حوزه ای کلاسیک

وقتی صحبت از نوشابه می شود، فورا اسم هایی مثل پپسی و کوکاکولا در ذهن آدم نقش می بندد. اگر کمی اهل گشت و گذار باشید، احتمالا ردبول نیز انتخاب جذابی برای تان خواهد بود. خب این روزها تمام ورزشکاران و کسانی که جنب و جوش زیادی دارند، یک ردبول دم دست شان است. اگر کمی با دقت بیشتر به بازار نوشیدنی های گازدار نگاه کنید، کلی ایده تکراری به چشم تان می آید. این در حالی است که تقریبا از هر میوه یا ترکیبی می توان نوشابه ساخت. پس چرا شما یک ایده تازه در این میان رو نکنید؟ این سوالی است که جرقه خوبی برای ورودتان به این حوزه خواهد بود. قبول دارم رقابت با برندهایی مثل کوکاکولا خیلی رویایی به نظر می رسد، اما دست کم می توانید در یک بازار محلی برای خودتان سهمی دست و پا کنید، مگر نه؟

امروزه از میوه ها و ترکیب های عجیبی امکان درست کردن شربت وجود دارد. گزینه ای مثل شربت کاکتوس به خوبی این امر را نشان می دهد. حالا اگر شما بتوانید یک نوشابه تازه با طعمی متفاوت روانه بازار کنید، کارتان حسابی می گیرد. البته شما لازم نیست کاملا بزرگ کارتان را شروع کنید. مثلا همین که در کافه یا فود تراک خود این مدل نوشابه را نیز در دسترس قرار دهید، کافی خواهد بود. آن وقت فرصت بسیار بهتری برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان خواهید داشت. 

غذای آماده: ترندی همیشه جذاب

غذای آماده: ترندی همیشه جذاب

زمانی نه چندان دور غذاهای آماده همیشه کیفیت بدی داشتند. به طوری که آدم بعد از مصرف آنها بی برو برگشت کارش به بیمارستان می کشید. امروزه اما اوضاع کمی متفاوت شده است. بسیاری از افراد در زندگی شلوع مدرن دیگر وقتی برای تهیه غذا ندارند. به همین خاطر انواع غذاهای آماده در دسترس قرار دارد. نکته ای که در این میان باید بدان توجه داشت، مسئله مربوط به استفاده از ایده ای برای افزایش کیفیت غذاهاست. خب تا کی باید غذاهای ساده و اولیه برای این حوزه حرف اول و آخر را بزند؟

اگر نظر ما را بخواهید، شما الان آمادگی لازم برای شروع یک استارت آپ متفاوت در حوزه غذای آماده را دارید. یادتان باشد، کیفیت در کنار تنوع حرف اول و آخر در این حوزه را می زند. نکته ای که باید مدنظر قرار دهید، مسئله مربوط به ارزیابی اولیه ایده هاست. خب شما نمی توانید غذاهایی مثل آبگوشت یا کله‎پاچه را به طور کامل در قالب مفهوم غذای آماده قرار دهید. در عوض باید سراغ گزینه های ساده و در عین حال متفاوت از آنچه تا حالا عرضه شده، بروید. این طوری شانس بیشتری برای جذب مشتری خواهید داشت. 

یادتان باشد، شما قرار نیست جای مشتریان تصمیم بگیرید. به همین خاطر برای تولید محصول تان باید کمی مطالعه بازار را نیز چاشنی کار کنید. این امر به شما کمک می کند تا کمی بهتر برای محصول تان بازاریابی کرده و عرضه اولیه موفق تری داشته باشید. یادتان نرود، شما نمی توانید همینطور بدون مقدمه وارد بازار کسب و کار شده و به خودتان اجازه دهید محصولات متنوعی را روانه بازار کنید؛ چراکه ممکن است مشتریان از محصول موردنظر اصلا استقبال خوبی نکنند. 

مطلب مرتبط: اشتباهات رایج کارآفرینان حوزه رستوران داری

سخن پایانی

صنعت غذا و خوراکی

صنعت غذا و خوراکی پتانسیل های بسیار زیادی دارد. این در حالی است که برخی از کارآفرینان برای تعامل با مخاطب هدف همیشه نیاز به ایده های تازه را حس می کنند. ما در این مقاله سعی کردیم برخی از ایده های درجه یک و تازه برای تعامل میان شما و مشتریان تان را مورد بررسی قرار دهیم. حالا شما آماده اید تا نوع تازه ای از توسعه کسب و کار را تجربه کنید. اگر در این مسیر سوال یا مشکلی داشتید، ما همیشه در کنارتان هستیم. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.

منابع:

https://www.shopify.com

https://www.upflip.com

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/j1EhX2bX
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهنهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوست
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه