جمعه, ۱۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 29 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز
فرصت امروز بررسی می کند

مدیریت بهتر کسب و کار با قانون پارتو

1 سال پیش ( 1402/1/4 )

کمبود وقت بحرانی است که کمابیش تمام مردم دنیا را درگیر خود کرده است. فرقی ندارد شما یک دانش آموز باشید و برای امتحان آخر ترم وقت کم بیاورید یا اینکه به عنوان مدیر اجرایی یک شرکت همیشه کارهای تان عقب بیفتد، در هر صورت مدیریت زمان حکم مرگ و زندگی برای تان خواهد داشت. کم نیستند کسانی که علی رغم استعداد و مهارت های کاری بالا فقط به خاطر مدیریت نادرست زمان فرصت های طلایی شغلی را یکی پس از دیگری از دست می دهند. فصل مشترک همه آنهایی که مدیریت زمان را غولی مهارناپذیر می دانند، ناآشنایی با قانون پارتو است. 

شاید تا حالا چندباری اسم قانون پارتو به گوش تان خورده باشد و پیش خودتان کلی خیال پردازی درباره این مفهوم ناآشنا کرده باشید. قبل از اینکه بحث مان را شروع کنیم، باید به شما اطمینان دهیم که اینجا پای هیچ فرمول جادویی وسط نیست. بلکه قانون پارتو به یک نکته ظریف اشاره دارد: 80 درصد موفقیت های بزرگ فقط و فقط حاصل 20 درصد تلاش افراد است. 

مدیریت بهتر کسب و کار با قانون پارتو

اگر شما هم در دوران مدرسه میانه خوبی با فرمول های ریاضی نداشتید، احتمالا تعریف بالا کمی گیج تان کرده است. پس اجازه دهید یک تعریف ساده و خودمانی از فرمول پارتو ارائه کنیم. بازاریابی را در نظر بگیرید که به تازگی در شرکت گوگل مشغول به کار شده و کاری که بقیه در یک روز کاری انجام می دهند، فقط و فقط در دو ساعت سر و سامان خواهد داد. شاید پیش خودتان فکر کنید کیفیت کاری چنین بازاریابی احتمالا چنگی به دل نمی زند. حالا اگر مدیران ارشد از همین بازاریاب به خاطر کار باکیفیت تقدیر کنند، چه واکنشی خواهید داشت؟ 

مطلب مرتبط: قانون پارتو در کسب‌ و‌ کارهای اینترنتی

ماجرای اصلی در مثال بالا و خیلی از موارد مشابه، صرفه جویی در زمان و مدیریت درست آن است. مثلا به جای اینکه کلی از وقت روز را در گوشی ها سپری کنیم، از همان دقیقه اول کار را با جدیت شروع کرده و سریع هم تمامش کنیم. قبول دارم ماجرا همیشه اینقدرها هم ساده نیست. به همین خاطر ما در ادامه قصد داریم سیر تا پیاز قانون پارتو را برای تان دربیاوریم. 

قانون پارتو چیست؟

قانون پارتو

بی شک تا همین حالا هم کلی سوال درباره قانون پارتو در سرتان شکل گرفته است. پس اجازه دهید بدون هیچ معطلی برویم سراغ اصل ماجرا. قانون پارتو به طور کلی، صرف نظر از حوزه مدیریت زمان، به پیوند میان 80 درصد از سود نهایی کسب و کارها با 20 درصد از تلاش ها یا حتی خرید مشتریان اشاره دارد. اولین بار این قانون از سوی ویلفرد پارتو، اقتصاددان ایتالیایی، معرفی شد. از آن زمان تا حالا پژوهشگران از این اصل برای توجیه رویدادها و جریان های متنوعی استفاده کرده اند. 

استفاده از قانون پارتو در حوزه کسب و کار به طور معمول برای توجیه مدیریت زمان و پیشبرد امور با بودجه های محدود صورت می گیرد. بر این اساس مثلا یک برند برای موفقیت در بازار الزاما نیازی به بودجه های نامحدود ندارد. در عوض مدیریت همان بودجه کم منجر به موفقیت های بزرگ خواهد شد. 

مزایای قانون پارتو

مزایای قانون پارتو

تعریف دقیق قانون پارتو را که کنار بگذاریم، هر استراتژی باید برای اهالی دنیای کسب و کار فایده مشخصی داشته باشد. وگرنه کارآفرینان که وقت شان را از سر راه نیاورده اند تا پای هر استراتژی به درد نخوری تلف کنند!

ما در این بخش بعضی از مهمترین مزایای قانون پارتو در دنیای کسب و کار را مورد بررسی قرار خواهیم داد. پس با ما همراه باشید تا تمام شک و تردیدهای‏ تان بابت این استراتژی رفع شود.

افزایش سود

افزایش سود

وقتی با قانون پارتو آشنا شوید، دیگر لازم نیست شبانه روزی برای کسب  موفقیت تلاش کنید. به عبارت بهتر، قانون پارتو به شما کمک می کند تا با متمرکز ساختن تلاش های تان بدون دردسر زیادی به اهداف تان برسید. اجازه دهید از یک مثال کلیدی استفاده کنیم. دونده ای را در نظر بگیرید که برای موفقیت در مسابقات المپیک هر روز تا نیمه شب تمرین می کند. حالا اگر رقیب او به جای تمرین های طولانی با مربی های کاردرست همکاری کرده و برنامه ای دقیق را پیش ببرد، به نظرتان چه کسی روی سکوی قهرمانی خواهد رفت؟ 

مطلب مرتبط: مدیریت زمان به وسیله اصل پارتو

بی شک کار با برنامه، حتی اگر خیلی هم سبک باشد، نتیجه بهتری از تلاش های بی هدف دارد. درست به همین خاطر کارآفرینانی که به قانون پارتو باور دارند، معمولا میانه خوبی با بیگاری کشیدن از خود یا دیگران ندارند. در عوض آنها همیشه قبل از شروع هر پروژه ای یک برنامه کامل برای خودشان طراحی کرده و تا آخرین مرحله پای آن می ایستند. نتیجه کار هم معمولا کسب سودهای بیشتر بدون مشکلی اساسی خواهد بود. 

کاهش هدررفت منابع

کاهش هدررفت منابع

تا حالا چند بار پیش خودتان درباره منابعی که در سال های قبل هدر داده اید، فکر کرده اید؟ بی شک مدیریت درست منابع نه تنها توسه سریع کسب و کار را به همراه دارد، بلکه اعتبار شما به عنوان یک مدیر را نیز افزایش می دهد. درست به همین خاطر قانون پارتو اهمیتی شگفت‎انگیز برای کارآفرینان جویای نام دارد. 

باور کنید یا نه، خیلی از کارآفرینان فکر می کنند موفقیت در بازار نیاز به سرمایه ای هنگفت دارد. در عین حال قانون پارتو به ما می گوید که فقط با 20 درصد سرمایه ای که مدنظر داریم، امکان کسب 80 درصد موفقیت های برنامه ریزی شده وجود خواهد داشت. مسئله کلیدی در این میان استفاده درست از منابع محدود است. پس به جای اینکه الکی ولخرجی کنیم، باید کمی به فکر مدیریت مناسب در دسترس باشیم. اینطوری اوضاع خیلی بهتر برای کسب و کارمان پیش خواهد رفت. 

اگر شما هم جزو آن دسته از کارآفرینانی هستید که همیشه دنبال منابع مالی بیشتر هستند، باید یکبار برای همیشه این وسواس اساسی را کنار بگذارید؛ چراکه دیر یا زود با این روند کارتان به بدهی های کلان می انجامد. در عوض باید تمرین بی پایانی برای استفاده بهینه از سنت به سنت بودجه تان را شروع کنید. اینطوری دست کم حضورتان در بازار محدود به چند ماه نمی شود و فرصتی برای پیگیری رویاهای دور و درازتان خواهید داشت. 

بهبود خدمات مشتری

بهبود خدمات مشتری

آیا تا به حال برای تان پیش آمده علی رغم تمام سعی و تلاش تان بازهم مشتریان از دست تان ناراضی باشند؟ چنین شرایطی برای هر کارآفرینی به شدت خسته کننده خواهد بود. هرچه باشد همه دوست دارند برندشان برای عالم و آدم محبوب باشد. در این میان قانون پارتو مثل یک دوست وفادار به کمک شما خواهد آمد. بر این اساس شما به جای اینکه در حوزه خدمات مشتری به هر دری بزنید، خیلی راحت سراغ همان 20 درصد تاثیرگذار خواهید رفت. 

وقتی درباره 20 درصد تاثیرگذار حرف می زنیم، منظورمان آن دسته از استراتژی ها و تکنیک هایی است که بی برو برگشت نظر مشتریان را جلب می کند. فقط کافی است عزم تان را برای انتخاب بهترین تکنیک ها جزم کنید. راستش را بخواهید، خیلی از کارآفرینان مثل کارگردان هایی که هیچ هدفی در سر صحنه ندارند، همینطور الکی تکنیک های مختلف را پشت سرهم ردیف می کنند. بعد هم وقتی با شکست های بزرگ رو به رو می شوند، عالم و آدم را مقصر جلوه می دهند. 

اگر نظر ما را بخواهید، آن 20 درصدی که باید حساب ویژه ای روی آن باز کنید مربوط به گوش دادن به مشتریان و عمل براساس خواست شان است. اینطور وقت ها معمولا کارآفرینان بیشتر از هر نکته ای به تجربه شان اعتماد می کنند. پس اگر دوست دارید شانسی برای موفقیت در بازار داشته باشید، باید کمی دست فرمان تان را عوض کنید. مثلا به جای اینکه همینطوری سراغ طراحی محصولات یا تعریف روندهای مربوط به خدمات مشتری بروید، اول از همه نظرات مشتریان را جویا شوید. قول می دهم این نظرات علاوه بر اینکه کارتان را راحت تر می کند، مسیر موفقیت تان را نیز کوتاه تر خواهد کرد. 

مطلب مرتبط: قانون بیست هشتاد (۲۰/۸۰) در مشتری یابی

قانون پارتو در عمل: چطور و چگونه

قانون پارتو در عمل

آیا کسب و کاری را سراغ دارید که از کمبود وقت یا بودجه محدود رنج نبرد؟ انگار که این مشکلات بدل به نوعی اپیدمی در میان کارآفرینان شده و هیچ وقت هم قرار نیست واکسنی برای آن پیدا شود. البته در این میان تکلیف کسب و کارهای بزرگ تا حد زیادی روشن است. آنها با سابقه و صدالبته بودجه کلانی که در اختیار دارند، خیلی راحت از مشکلات مختلف عبور می کنند. پس روی صحبت ما بیشتر با برندهای کوچک یا متوسط است؛ همان کسب و کارهایی که معمولا نه تنها مشکل بودجه دارند، بلکه به خاطر نیروی کار کمتر همیشه وقت هم کم می آورند!

بهترین مثال برای درک بهتر شرایط یک کسب و کار کوچک استفاده از دنیای فوتبال است. تیم هایی مثل رئال مادرید با درآمد سرشاری که دارند، خیلی راحت بهترین بازیکنان و کادر فنی را استخدام می کنند. با این حال تکلیف تیم های محلی از قبل روشن است. چه بسا این تیم ها حتی چند سال یکبار هم توان خرید بازیکن نداشته باشند. بنابراین رقابت میان دو تیم با سطح متفاوت عملا غیرمنصفانه خواهد بود. البته این به معنای ناتوانی تیم های کوچک برای رسیدن به سطح غول های بزرگ نیست. خب هرچه باشد باشگاه های موفق از همان روز اول که بودجه های چند صد میلیون دلاری نداشتند، مگر نه؟

اولین نکته ای که ما در روزنامه فرصت امروز روی آن تاکید داریم، اولویت بندی کارهاست. خیلی از کارآفرینان بدون اینکه اولویت های کاری شان را بشناسند، دنبال توسعه کسب و کار هستند. مثلا کارآفرینی را در نظر بگیرید که در ابتدای شروع به کار استارت آپش به جای اینکه وقت بیشتری برای بازاریابی بگذارد، هر روز خودش دفتر کار را تمیز کند. قبول دارم رعایت نظافت در محیط کار بی نهایت مهم است اما حتی نیروهای غیرحرفه ای هم توانایی رسیدگی به این کار را دارند. در عوض کارآفرین قصه ما باید کارهای تخصصی و مهمتر را دست بگیرد. وگرنه خیلی زود در رقابت با سایر کسب و کارها حرفی برای گفتن نخواهد داشت. 

بی شک خیلی از کارها را بقیه هم به خوبی شما انجام می دهند. در این صورت اصلا دلیلی ندارد خودتان را با چنین کارهایی خسته کنید. یادتان باشد در قانون پارتو باید فقط روی کارهای مهم و حیاتی تمرکز کرد. پس اولین درس برای اجرای درست این قانون در دنیای کسب و کار پذیرش یک نکته ساده است: شما نباید همه کارها را یکه و تنها انجام دهید. 

شاید در دنیای قهرمان های مارول انجام همه کارها بدون کمک دیگران جذابیت زیادی داشته باشد، اما در دنیای کسب و کار همه چیز فرق می کند. پس الکی خودتان را با چنین ایده های عجیبی گول نزنید. در عوض سراغ کاری بروید که هم برای آینده برند مهم است و هم در انجامش مهارت دارید. اینطوری با کار کمتر، موفقیت بیشتری در انتظارتان خواهد بود. 

یکی دیگر از نکاتی که شما باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید، بحث مربوط به برنامه ریزی دقیق برای بودجه تان است. آیا تا حالا پیش خودتان فکر کرده اید بودجه شرکت را طور دیگری هم می شد هزینه کرد؟ معمولا این ایده ها به خاطر مدیریت بد مالی به ذهن اعضای شرکت می رسد. پس هیچ بعید نیست که اوضاع برند شما هم به طور مشابهی پیش برود. هرچه باشد همه اعضای شرکت بهتر از یک نفر توانایی مدیریت مالی دارند. پس اصلا وقت را تلف نکنید و یک ارزیابی دوباره درباره نحوه بودجه بندی شرکت داشته باشید. اینطوری اوضاع تان در بازار خیلی بهتر مدیریت خواهد شد، دست کم از نظر مالی!

اوضاع درباره حوزه بازاریابی و فروش هم روند مشابهی دارد. ایراد اصلی بعضی از کارآفرینان تلاش برای دخالت مداوم در حوزه بازاریابی است. به طوری که بعد از مدت زمانی کوتاه آنها از اصل کارشان جا می مانند. به همین خاطر توصیه ما در روزنامه فرصت امروز توجه به امور مدیریت و اعطای مقداری آزادی عمل به تیم بازاریابی و فروش است. خب پیش خودتان خیال نکرده اید که هر وقت دل تان خواست می توانید در کار تیم بازاریابی دخالت کرده و بعد هم همه از زیر مسئولیت تان شانه خالی کنید؟

اشتباهی که خیلی از کارآفرینان درباره قانون پارتو می کنند، تبدیل آن به بهانه ای برای شانه خالی کردن از کارهای مهم است. مثلا اگر مدیریت کامنت ها در شبکه های اجتماعی برای فلان کارآفرین سخت باشد، به بهانه قانون پارتو و اینکه چنین کامنت هایی اصلا مهم نیست، به سادگی از زیر بارش درمی رود. شما را نمی دانم، ولی من که اصلا میانه خوبی با این مدل کلک ها ندارم. در عوض شما باید تمرکزتان را روی همان کاری که بلد هستید، بگذارید. برای سایر فعالیت ها نیز کمک گرفتن از دیگران همیشه بهترین ایده خواهد بود. اینطوری دست کم 24 ساعته نگران اوضاع کسب و کارتان نخواهید بود. 

جمع بندی: نتیجه بهتر با کار اصولی

نتیجه بهتر با کار اصولی

کارآفرینان موفق لزوما بیشتر از بقیه کار نمی کنند. چه بسا رتبه های برتر مربوط به ثروتمندترین آدم های دنیا مربوط به کسانی باشد که ساعت های کمی در طول روز در محل کار حضور دارند. نکته اساسی در این میان نحوه فعالیت کارآفرینان در همان ساعت های محدودی است که مشغول فعالیت هستند. آیا شما در طول روز سراغ هزار و یک کار مختلف می روید؟ اگر جواب تان به این سوال مثبت است، اصلا تعجبی ندارد که همیشه با ناکامی های رنگارنگ رو به رو باشید. تمام هدف ما در این مقاله یادآوری این نکته به شما بود که به جای کار بی وقفه و پراکنده، تمرکزتان را روی 20 درصد کار مهمی بگذارید که هم بلد هستید و هم به اوضاع برند کمک شایانی خواهد کرد. 

مطلب مرتبط: قانون هشتاد بیست و اصل حاشیه برد

من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی بیشتر با قانون پارتو کرده باشد. مثل همیشه اگر سوال یا ابهامی درباره نکات مقاله داشتید، حتما ما را در جریان بگذارید. یادتان که نرفته، کارشناس های ما همیشه آماده کمک به شما و کسب و کارتان هستند. 

منابع:

https://rockcontent.com

https://hive.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/QTmhBt5P
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه