رشد تجارت الکترونیک و محاسبات ابری - فرصت امروز

دوشنبه, 13 آبان 1398 - 19:50

علی بابا گزارش مالی 3 ماهه دوم ۲۰۲۰ را منتشر کرد:

علی بابا به عنوان یک مرکز خرید اینترنتی و فروشگاه آنلاین مشهور و معتبر، کسب درآمد دلاری و سود قابل توجهی را در گزارش مالی اخیر خود به ثبت رسانده است.

به گزارش زومیت، علی بابا شرکت بزرگ و شناخته شده ای است که اکنون به عنوان یک هلدینگ در حوزه های مختلف فعالیت می کند. این شرکت چینی نزد بسیاری از مردم به عنوان یک مرکز خرید اینترنتی و فروشگاه آنلاین شناخته می شود. علی بابا هم مانند بسیاری از شرکت های مشابه گزارش های مالی خود را در بازه های زمانی سه ماهه منتشر می کند. از همین رو به تازگی شاهد انتشار گزارش مالی جدید این شرکت هستیم.

رشد تجارت الکترونیک و محاسبات ابری علی بابا

همان گونه که پیش تر هم اشاره شد، سال مالی شرکت های فعال در دنیای فناوری گاه با یکدیگر و حتی با سال تقویمی متفاوت است. به همین دلیل در شرایطی که اکنون بسیاری از شرکت های معتبر گزارش سه ماهه سوم سال مالی ۲۰۱۹ خود را منتشر می کنند، علی بابا اقدام به انتشار گزارش مالی چارک دوم سال مالی ۲۰۲۰ کرده است. گزارشی که در آن دو بخش تجارت الکترونیک و محاسبات ابری این شرکت به عنوان موفق ترین بخش های علی بابا از نظر کسب درآمد دلاری و سود معرفی شده است.

درآمد علی بابا در دوره مالی اخیر ۴۰درصد رشد را نسبت به سال گذشته نشان می دهد. میزان درآمد بخش محاسبات ابری یا رایانش ابری این شرکت هم حدود ۶۴درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. این در حالی است که میزان افزایش درآمد آمازون در بخش محاسبات ابری خود در دوره مالی اخیر، یعنی از ماه ژوئیه تا سپتامبر، نسبت به سال گذشته تنها ۳۵درصد بوده است. این رقم در طول پنج سال اخیر کمترین رشد درآمدی سرویس AWS به شمار می رود. باتوجه به اینکه آمازون یکی از مهم ترین شرکت های فعال در بازار محاسبات و سرویس ابری محسوب می شود، می توان از طریق مقایسه ی آمار ذکرشده به عملکرد قدرتمند علی بابا در بخش سرویس های ابری طی چارک دوم سال مالی ۲۰۲۰ پی برد.

انتشار گزارش مالی اخیر بر قیمت سهام علی بابا در آمریکا هم تأثیر مثبتی گذاشته است؛ به گونه ای که هر سهم این شرکت اکنون با قیمتی مابین ۱۷۸.۲ تا ۱۷۹ دلار به فروش می رسد.

درآمد علی بابا در سه ماهه دوم سال مالی ۲۰۲۰ برابر با ۱۱۹ میلیارد یوان چین معادل ۱۶.۶۵ میلیارد دلار آمریکا بوده است. این رقم حدود ۱.۱درصد بیشتر از برآورد پیشین وال استریت یعنی ۱۶.۴۷ میلیارد دلار است. میزان درآمد خالص علی بابا برای سهامداران این شرکت هم در این دوره مالی ۷۲.۵۴ میلیارد یوان معادل ۱۰.۱ میلیارد دلار برآورد می شود.

همان گونه که اشاره شد، بخش تجارت الکترونیک به عنوان یکی از موفق ترین بخش های علی بابا در دوره مالی اخیر شناخته می شود و از نظر کسب درآمد به میزان ۸۵درصد رشد داشته است. این رشد موجب شده است تا میزان درآمد به ازای هر سهم علی بابا در دوره مالی اخیر به ۱.۸۳ دلار برسد؛ رقمی که ۳۶درصد رشد را نسبت به سال گذشته نشان می دهد. این در حالی است که برآورد وال استریت از این شاخص حدود ۲۱درصد کمتر بوده و معادل ۱.۵۱ دلار به ازای هر سهم است.

در گزارش مالی اخیر علی بابا شاخص درآمد پیش از بهره و مالیات و استهلاک رقم منفی ۷۳ میلیون دلار به ثبت رسیده است. حاشیه سود برای این شاخص در چارک دوم سال مالی جدید منفی ۶درصد بوده است. رقم ثبت شده در دوره زمانی مشابه سال گذشته منفی ۴درصد بوده که نسبت به دوره مالی جاری بیشتر است. یکی از دلایل مهم کاهش این شاخص نسبت به سال قبل سرمایه گذاری کلان علی بابا در زیرساخت های این شرکت برای ترقی فناوری و استعدادها است.

بخش سرویس های ابری، دیگر بخش موفق علی بابا در دوره مالی اخیر به شمار می رود. میزان درآمد این بخش در سه ماهه دوم سال مالی ۲۰۲۰ حول و حوش ۹.۲۹۱ میلیارد یوان معادل ۱.۳ میلیارد دلار قرار دارد. این رقم افزایش ۶۴درصد را براساس مقیاس سال به سال نشان می دهد. علی بابا رشد درآمد سرویس ابری خود را نتیجه افزایش تعداد مشتریان این سرویس می داند. بنابر تأیید این شرکت در ماه اوت امسال حدود ۵۹درصد از شرکت های ثبت شده در چین مشتریان سرویس های ابری علی بابا بوده اند.

افزایش مشتریان علی بابا را علاوه بر تعداد شرکت ها در تعداد کاربران این شرکت هم می توان مشاهده کرد. در طول دوره ۱۲ ماهه ای که به ماه ژوئن امسال (حول و حوش خردادماه) منتهی می شود، تعداد کاربران جدید علی بابا حدود ۱۹ میلیون نفر اعلام شده است. رقم یادشده تعداد کاربران سالانه این شرکت چینی را به بیش از ۶۹۳ میلیون نفر می رساند. این در حالی است که تعداد کاربران موبایل فعال و ماهانه علی بابا به ۷۸۵ میلیون نفر رسیده است.

مدیرعامل علی بابا، دنیل ژانگ بر تداوم سرمایه گذاری در تجارت دیجیتال و پیشرفت و رونق آن تأکید دارد. او معتقد است که هدف اصلی علی بابا رساندن تعداد مشتریان خود به یک میلیارد نفر تا سال مالی ۲۰۲۴ میلادی است. او همچنین افزایش حجم تجارت ناخالص سالانه به رقم ۱۰ تریلیون یوان چین در طول همین بازه زمانی چهار ساله را یکی دیگر از اهداف مهم خود و شرکتش می داند.

برای تحقق بخشیدن به این هدف علی بابا قصد افزایش سرمایه گذاری خود در بخش تجارت الکترونیک را دارد. به همین منظور این شرکت ماه گذشته بخش تجارت الکترونیک شرکت ارتباطاتی NetEase که با نام کوالا شناخته می شود را با مبلغی به ارزش ۲ میلیارد دلار خریداری کرد. شرکت NetEase یکی از مشهورترین شرکت های چینی به شمار می رود و با این معامله علی بابا موفق به افزایش پتانسیل رشد خود در بخش تجارت الکترونیک شده است.

علاوه بر سرمایه گذاری هایی که به آن اشاره شد، همکاری اخیر علی بابا با MongoDB موجب شده است تا این پلتفرم مبتنی بر پایگاه داده بتواند در چین هم مورد استفاده قرار بگیرد؛ فرآیندی که پشتیبانی از این پلتفرم توسط علی بابا و رونق گرفتن هرچه بیشتر استفاده از سرویس های ابری علی بابا در چین را به همراه دارد.

علی بابا در طول ۲۰ سالی که در چین به فعالیت می پردازد موفق به ایجاد تغییرات اساسی در بحث تجارت دیجیتال شده است. مدیران این شرکت معتقدند که بازار چین اکنون چه در بخش عمومی و دولتی و چه در بخش صنایع سنتی برای تبدیل الگوها و فرآیندهای تجاری از طریق دیجیتال کردن فهرست اموال، گردش کار، مدیریت منابع، بینش مشتریان و سایر جنبه های مربوط به تجارت آماده است.

باید دید که در آینده نزدیک علی بابا با اهدافی که در سر دارد، چه میزان از رشد را در کسب درآمد دلاری و سود تجربه خواهد کرد؛ رشدی که احتمالا روند مثبت یا منفی آن در گزارش های مالی بعدی این شرکت چینی بازتاب خواهد یافت. آیا شما آینده را برای علی بابا روشن پیش بینی می کنید؟

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی