سه شنبه, 15 بهمن 1398 - 16:15

چرا توجه به فعالیت های داوطلبانه کارمندان مهم است؟

برندها در دهه پیش رو چالش های بسیار زیادی در زمینه مدیریت کسب و کار پیش روی خود دارند. آنها علاوه بر نیاز به پاسخگویی به انتظارات رو به افزایش مشتریان، باید در زمینه تعامل با کارمندان نیز توجه بیشتری به خرج دهند. اخیرا کارمندان خرده فروشی آمازون دست به سلسله اعتراض هایی در زمینه سیاست های زیست محیطی این برند و تاثیر آن بر روی تغییر وضعیت آب و هوای جهان زده اند. ماجرای این اعتراض ها پس از برخوردهای همراه با تهدید برخی از مدیران آمازون با کارمندان معترض در اغلب رسانه ها بازتاب یافت. شاید در نگاه نخست چنین اعتراض هایی فقط مختص به برندهای بزرگ باشد، اما این روند به زودی در میان تمام برندها شایع خواهد شد. به این ترتیب اغلب برندها باید آمادگی لازم برای تعامل با اعتراض های کارمندان را داشته باشند.

ماه سپتامبر سال گذشته جف بزوس، مدیرعامل آمازون، در اعلام نظری رسمی از هدف این برند برای کاهش سطح تولید کربن به صفر تا سال 2040 پرده برداشت. شمار بسیار زیادی از کارمندان آمازون به این کمپین برای حمایت از محیط زیست ملحق شدند. با این حال برخی از کارمندان عقیده متفاوتی داشتند. براساس اظهارنظر این دسته از کارمندان برند آمازون تلاش کافی برای حفاظت از محیط زیست انجام نمی دهد.

چالش برندها در زمینه خواسته های عمومی کارمندان

جاستین وانگ، یکی از مهندسان برنامه نویسی، درباره چالش آمازون با کارمندانش اینگونه اظهارنظر کرده است: «من هر روز در برند آمازون با انسان های فوق العاده ای بر روی پروژه های مختلف کار می کنم. تمام احساسات فوق العاده من نسبت به همکاری با افراد ماهر و دلسوز با آگاهی از تولید زباله های نفتی و آسیب گسترده به محیط زیست از سوی شرکای تجاری آمازون بر هم خورده است. ما باید پیشگام های حفاظت از محیط زیست باشیم، نه تخریب کنندگان آن.»

مطلب مرتبط: از کارمندان داوطلب تا اهدای محصول

بسیاری از کارمندان آمازون پس از اعلام نظر رسمی جف بزوس در زمینه مقابله با تولید کربن و سازگاری بیشتر با محیط زیست واکنش های منفی نسبت به سیاست های زیست محیطی این برند اتخاذ کرده اند. این امر موجب بروز دشواری های بسیار زیادی در زمینه مدیریت برند از سوی مدیران آمازون شده است.

گوگل و فیس بوک نیز در طول سال های اخیر با جنبش های مشابهی از سوی کارمندان شرکت در اعتراض به سیاست های مختلف شان مواجه شده اند، بنابراین این امر در دنیای کسب و کار بیش از هر زمان دیگری دیده خواهد شد. در این زمینه ما باید به دنبال راهکارهایی برای غلبه بر مشکلات موردنظر باشیم.

اهمیت فزاینده شفافیت و اعتماد

ما اکنون در زمانه عجیبی زندگی می کنیم. ما از مشکلات و چالش های وسیع مانند مسائل زیست محیطی آگاهی داریم، اما در زمینه مدیریت آنها عملکرد چندان درخشانی بر جای نگذاشته ایم. این امر منحصر به کشور یا مجموعه ای از برندهای خاص نیست. اغلب کارآفرینان نسبت به مسائل زیست محیطی توجه چندان مناسبی ندارند. همین امر موجب بروز اعتراض و نارضایتی هایی از سوی مردم و کارمندان شرکت های کوچک و بزرگ شده است. بی تردید مدیریت کسب و کار در دوران کنونی به هیچ وجه ساده نیست. در این زمینه ما نیازمند جلب اعتماد کارمندان و مشتریان برندمان به صورت یکسان هستیم.

برخی از برندها فقط به دنبال تعامل سازنده با مشتریان هستند. در این میان توجه به کارمندان مورد بی توجهی قرار می گیرد. اگر ما امیدوار به توسعه سطح کسب و کار و حضور در بازارهای مختلف هستیم، نخست باید تکلیف مان در زمینه تعامل با کارمندان روشن شود. در غیر این صورت امکان جلب نظر مخاطب هدف را نیز نخواهیم داشت. عملکرد شفاف در حوزه های مختلف، در اینجا حوزه زیست محیطی، اهمیت بالایی دارد. برندها علاوه بر تلاش برای کسب اعتماد مشتریان از طریق عملکرد شفاف باید به کارمندان نیز اهمیت دهند. هیچ شرکتی بدون کارمندانش امکان دستیابی به موفقیت را ندارد. نکته مهم در حوزه برندسازی توانایی هر شرکت برای حفظ کارمندان در مدت زمان طولانی است. متاسفانه بسیاری از برندها در این زمینه توانایی لازم را ندارند. این امر تا حد زیادی ناشی از عدم تلاش برای کسب اعتماد کارمندان و عملکرد شفاف آنهاست.

مطلب مرتبط: کارمندی؛ از خوب به عالی

امروزه اغلب کارمندان در شرکت های مختلف تمایل به رعایت برخی از ارزش ها از سوی برندها دارند. این امر نیاز شرکت ها به بررسی خواسته های کارمندان را ایجاب می کند. در مرحله بعد هر برند باید ارزش ها و فرهنگ منحصر به فردش را براساس خواسته کارمندان تعدیل کند. فقط در این صورت امکان تعامل شفاف و جلب اعتماد کارمندان فراهم خواهد شد. بهترین نمونه در زمینه تعامل سازنده با مشتریان و کارمندان به صورت یکسان مایکروسافت است. به همین خاطر میزان رضایت کارمندان مایکروسافت از فضای کاری و عملکرد برندشان بسیار بالاست. امروزه تمام برندها باید از الگوهای مناسب برای جلب اعتماد و نمایش عملکرد شفاف شان به کارمندان استفاده کنند. به این ترتیب پیشرفت و توسعه آنها تضمین خواهد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید