چهارشنبه, 27 فروردين 1399 - 11:05

چگونه خرده فروشی آنلاین و بی نقصی داشته باشیم؟

بسیاری از برندها در طول سال های اخیر به دنبال توسعه کسب و کارشان در فضای آنلاین بوده اند. این امر شامل راه‎اندازی فروشگاه آنلاین برای جلب نظر مخاطب هدف نیز می شود. امروزه بخش قابل توجهی از مشتریان علاقه‎مند به خرید آنلاین هستند. همین امر طراحی فروشگاه آنلاین را بدل به نوعی ترند در میان برندهای مختلف کرده است. روند موفقیت آمازون به عنوان یکی از بزرگ‎ترین فروشگاه های آنلاین نیز اطمینان نسبت به امکان کسب موفقیت در این حوزه را افزایش داده است.

بی‎تردید طراحی فروشگاه آنلاین دشواری های بسیار زیادی دارد. این امر نیازمند آگاهی از تکنیک های طراحی سایت در کنار آگاهی از سلیقه مخاطب هدف است. اشتباه برخی از برندها اقدام به طراحی فروشگاه آنلاین درست مانند الگوی سایت های رایج است. اگر ما نسبت به تفاوت فروشگاه آنلاین و سایت های معمولی آگاهی نداشته باشیم، امکان جلب نظر مخاطب هدف را نخواهیم داشت.

اشتباهات رایج در طراحی فروشگاه های آنلاین

خوشبختانه امروزه راهکارهای بسیار زیادی برای طراحی سایت های فروش وجود دارد بنابراین شما نیازی به صرف هزینه های گزاف برای همکاری با آژانس های طراحی سایت نخواهید داشت. هدف اصلی ما در مقاله کنونی نیز بررسی راهکارهای مناسب برای طراحی فروشگاه آنلاین است. البته ما این فرآیند را اندکی متفاوت دنبال خواهیم کرد. بر این اساس به جای تمرکز بر روی راهکارهای مناسب به بررسی اشتباهات اصلی طراحان سایت و صاحبان کسب و کار در فرآیند طراحی فروشگاه آنلاین خواهیم پرداخت.

1. اهمیت فرآیند جست‎وجوی ساده و قیمت های واقعی

براساس مطالعه ای از سوی موسسه بیمارد، یکی از دلایل اصلی عدم علاقه کاربران به یک فروشگاه آنلاین فرآیند طولانی جست‎وجوی محصولات است. امروزه مشتریان انتظار دسترسی به محصولات موردنظرشان در کوتاه ترین زمان ممکن را دارند. اگر سایت ما توانایی ارائه این سرویس را نداشته باشد، مشتریان به سرعت فروشگاه دیگری را مدنظر قرار خواهند داد. هدف اصلی فروشگاه ما در این بخش ساده‎سازی فرآیند جست‎وجوی محصولات خواهد بود. این امر در کنار کاهش اطلاعات موردنیاز برای ثبت نام در سایت بهترین گزینه به منظور ارتقای سطح جذابیت و کاربرد فروشگاه مان خواهد بود.

مطلب مرتبط: طراحی فروشگاه

برخی از فروشگاه ها در زمینه ارائه محصولات قیمت نهایی را درج نمی کنند. منظور من اشاره به قیمت نهایی با افزودن مالیات بر ارزش افزوده است. به این ترتیب مخاطب پس از سفارش محصول و در گام نهایی متوجه افزایش قیمت خواهد شد. واکنش اغلب کاربران در چنین شرایطی لغو درخواست خرید است. بنابراین ما باید در همان ابتدای کار قیمت نهایی محصول را به مخاطب هدف اعلام کنیم. در غیر این صورت اعتماد آنها به ما کاهش خواهد یافت.

2. کمبود امکانات خرید

انتخاب گزینه خرید آنلاین از سوی مشتریان به دلیل وجود امکانات بیشتر و سهولت در این شیوه است بنابراین فروشگاه های آنلاین باید امکانات و خدمات بسیار متنوعی در مقایسه با دیگر برندها ارائه کنند. بخش قابل توجهی از بحث موردنظر شامل تلاش برای ارائه خدمات خرید متنوع و بیشتر است.

برخی از فروشگاه ها فقط یک حالت خرید را پشتیبانی می کنند. این امر شامل تحویل سفارش در روز و ساعت مشخصی است. اگر ما به دنبال موفقیت در فضای رقابتی فروشگاه های آنلاین هستیم، باید گزینه های خرید متنوعی در اختیار مشتریان قرار دهیم. توصیه من در این بخش استفاده از برندهای مختلف برای ارائه محصولات است. به این ترتیب گزینه های خرید متنوعی در اختیار مشتریان قرار می گیرد. به عنوان مثال، در زمینه لوازم ورزشی فقط به دنبال همکاری با یک برند خاص نباشید. هرچه گزینه های خرید ما متنوع تر باشد، سلیقه های مختلف بیشتر جلب خواهند شد. این امر در میان برندهای مختلف به یک میزان صحت دارد بنابراین به جای تمرکز بر روی انحصار فروش محصولات یک برند اقدام به همکاری با تعداد هرچه بیشتری از آنها کنید.

بدون تردید فعالیت در حوزه فروشگاه آنلاین دشواری های زیادی دارد. بسیاری از کارآفرینان در ابتدای مسیر نسبت به نکات فراوانی بی‎توجه هستند. توصیه کاربردی من در این بخش اقدام به همکاری یا دریافت توصیه های دیگر کارآفرینان است. برخی از مدیران بازنشسته علاقه بالایی برای بیان نکات کاربردی به کارآفرینان تازه کار دارند. ما باید از چنین فرصت هایی نهایت استفاده را ببریم. در غیر این صورت امکان توسعه کسب و کار به طور منطقی را از دست می دهیم.

3. توضیحات ناکافی پیرامون محصولات

مشتریان در زمینه خرید آنلاین مشکلات زیادی پیرامون اعتماد به برندها دارند. همیشه احتمال خرید محصولی با توضیحات جذاب اما ظاهری متفاوت وجود دارد. این امر خرید آنلاین را برای بسیاری از مردم بدل به گزینه ای حساس و حتی غیرمنطقی کرده است. راهکار اصلی برای غلبه بر چنین پیش‎فرضی ارائه توضیحات کامل درباره هر محصول است. برخی از فروشگاه های آنلاین به دلیل ارائه توضیحات دقیق و حتی نقد محصولات دارای شهرت جهانی هستند. بدون تردید آمازون نخستین نام در زمینه ارائه توضیحات جانبی کافی به مخاطب هدف است.

ارائه توضیحات دقیق درباره هر محصول امری فراتر از بیان صرف توضیحات بروشور آنهاست. وقتی مشتریان از برند ما خرید می کنند، در حقیقت به کسب و کار ما اعتماد می کنند بنابراین ما باید نسبت به اعتماد آنها قدردان باشیم. در غیر این صورت دیگر خبری از آنها در فروشگاه ما نخواهد بود. اگر شما در زمینه مدیریت فروشگاه های آنلاین فعالیت دارید، ترغیب برخی از کارمندان به استفاده از محصولات موجود در فروشگاه و بیان نظرات شان ایده مناسبی خواهد بود. نتیجه این امر نوعی تولید محتوای اختصاصی از سوی فروشگاه مان است. آمازون در این زمینه بهترین عملکرد را دارد. اگر شما در تلاش برای رقابت با دیگر فروشگاه های محلی هستید، باید از الگوی آمازون تقلید کنید.

بدون تردید همه محصولات در بازار دارای بروشور نیستند بنابراین گاهی اوقات ما باید نسبت به تهیه بروشور برای محصولات موردنظر اقدام کنیم. نکته مهم در این میان تصمیم‎گیری درست درباره افزودن محصولات فاقد بروشور به قفسه فروشگاه مان است. اغلب چنین محصولاتی دارای کیفیت پایینی هستند بنابراین باید در افزودن آنها به فروشگاه مان منطی عمل کنیم.

4. گزینه های ضعیف جست‎وجوی محصولات

اغلب خریداران در دنیای آنلاین هیچ ایده قبلی برای خرید ندارند. آنها در فرآیند جست‎وجو در سایت های فروش به محصولات علاقه‎مند به خرید برخی از محصولات می شوند بنابراین ما باید گزینه های جست‎وجوی کاربردی برای معرفی محصولات هرچه بهتر به مخاطب هدف داشته باشیم. اگر نگاهی به ظاهر اغلب سایت های فروش داشته باشیم، آنها بیشتر بر روی تبلیغ خرید فوری و بهره‎مندی از تخفیف تمرکز دارند. شاید در نگاه نخست این استراتژی کاربردی به نظر برسد، اما نکته مهم رویارویی مشتریان با حجم وسیعی از تبلیغات در طول روز است. بنابراین نمایش تبلیغات برای آنها جذابیت چندانی نخواهد داشت.

اگر ما به دنبال فروش بیشتر در دنیای آنلاین هستیم، باید نسبت به افزایش گزینه های جست‎وجوی درون فروشگاهی مان اقدام کنیم. این امر مخاطب هدف را با گزینه ها و محصولات بیشتری برای خرید مواجه می کند. هرچه تنوع محصولات ما بیشتر باشد، احتمال خرید از سوی مشتریان افزایش خواهد یافت. اشتباه برخی از برندها اکتفا به شمار محدودی از محصولات در هر حوزه است. به این ترتیب مخاطب هدف گزینه های متنوعی برای خرید یا مقایسه محصولات با یکدیگر نخواهد داشت. امروزه اعتبار فروشگاه های آنلاین بزرگ به دلیل تنوع محصولات شان است. همین امر موجب ترغیب انگیزه کاربران به خرید بیشتر می شود. شاید حتی برخی از مشتریان علاقه ای به خرید محصولی خاص در ابتدا نداشته باشند، اما در فرآیند مشاهده محصولات مختلف انگیزه شان تقویت می شود.

5. کیفیت نامناسب تصاویر مربوط به محصولات

وقتی ما در تلاش برای خرید آنلاین هستیم، تصاویر هر محصول اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند. خرید حضوری شامل مقایسه محصولات مختلف به صورت عینی است، با این حال در خرید آنلاین امکان مشاهده دقیق محصولات و مقایسه آنها وجود ندارد بنابراین تلاش اصلی فروشگاه های آنلاین باید ارائه تصاویر و توضیحات دقیق درباره هر محصول باشد. استفاده از تصاویر باکیفیت شامل درخواست ارسال چنین تصاویری از سوی شرکت های تولیدکننده و در مواردی تهیه آنها در داخل فروشگاه است. امروزه اغلب فروشگاه های آنلاین با عکاس‎های حرفه ای در زمینه تبلیغات همکاری دارند. اگر بودجه برند شما برای چنین همکاری کافی نیست، باید اقدام به ساماندهی فرآیند عکاسی به صورت درون شرکتی باشید.

خوشبختانه امروزه تمام گوشی های هوشمند دارای دوربین های باکیفیت هستند. این امر فرآیند تهیه تصاویر جذاب و باکیفیت از محصولات را ساده خواهد کرد. نیاز بعدی ما در این زمینه تهیه یک نمایش پس‎زمینه عالی است. نکته مهم در این میان عدم استفاده از تصاویر شلوغ به عنوان پس‎زمینه است. اغلب اوقات یک طیف رنگ خنثی بهترین گزینه برای پس‎زمینه تصاویر مربوط به محصولات خواهد بود.

6. خدمات مشتریان ضعیف

مزیت اصلی فروشگاه های بزرگی نظیر آمازون یا علی بابا ارائه خدمات پس از فروش و راهنمایی مشتریان به صورت کاربردی است. این امر موجب ایجاد اعتماد در میان مشتریان می شود. وقتی اعتماد مشتریان به فروشگاه ما بالا باشد، آنها به تدریج بدل به مشتریان وفادار ما خواهند شد. برندهای بزرگ تا 70درصد از سود سالانه شان را مدیون مشتریان وفادار هستند بنابراین توجه به تبدیل مشتریان عادی به مشتریان وفادار امری ضروری محسوب می شود.

فروشگاه های آنلاین تا پیش از توسعه هوش مصنوعی مجبور به استفاده از کارشناس های متعدد برای پاسخگویی سریع به مشتریان بودند. اکنون این امر دیگر ضروری نیست. نسل جدید هوش مصنوعی امکان ارائه پاسخ های کاربری به مخاطب هدف را فراهم می کند. بخش قابل توجهی از پرسش های مشتریان نیازمند کارشناس های حرفه ای نیست بنابراین ما با استفاده از روبات های چت نیز امکان رفع نیاز مشتریان را خواهیم داشت. فناوری یادگیری ماشینی در طول سال های اخیر کمک فراوانی به خرده فروشی های آنلاین کرده است. این فناوری در زمینه روبات های چت امکان جست‏وجوی پاسخ های مناسب به درخواست کاربران را فراهم می کند. به این ترتیب دیگر خبری از بانک های اطلاعاتی پرتعداد نخواهد بود.

مطلب مرتبط: استفاده از طراحی فروشگاه برای مقاصد بازاریابی

بسیاری از خرده ‏فروشی های آنلاین در زمینه تعامل با مشتریان شان مشکلات بسیار زیادی دارند. این امر شامل از دست دادن مداوم مشتریان وفادار است. نکته مهم در این میان ضرورت عمل به تعهدات برندمان است. برخی از فروشگاه های آنلاین به طور مداوم به تعهدات شان عمل نمی کنند بنابراین مشتریان انگیزه بسیار پایینی برای ادامه خرید از آنها پیدا خواهند کرد. نکته مهم در این میان ضرورت عمل به تعهدات مان است. در این صورت دیگر نیازی به سرمایه ‏گذاری های عظیم بر روی بخش تبلیغات یا بازاریابی نخواهد بود.

7. عدم توجه به کلیدواژه ها و مدیریت سئو

یکی دیگر از دلایل بی‎توجهی کاربران به سایت های خرده‎فروشی دشواری یافتن آنها در فضای آنلاین است. این بحث به طور کامل در ارتباط با تکنیک های مدیریت سئو قرار دارد. اگر خرده‎فروشی ما در فضای آنلاین رتبه مناسبی نداشته باشد، جلب نظر مخاطب هدف بسیار دشوار خواهد بود بنابراین ما باید پیش از هر نکته دیگری نسبت به جلب نظر مخاطب هدف به سایت مان از طریق مدیریت سئو توجه کنیم. بخش قابل توجهی از فرآیند مدیریت سئو شامل کاربرد کلیدواژه های اساسی است. یافت کلیدواژه ها و ترندهای برتر کار چندان دشواری نیست. تنها نکته مهم در این میان ضرورت بررسی مداوم سایت هایی نظیر گوگل برای مشاهده کلیدواژه های تازه است.

برخی از فروشگاه های آنلاین فقط به ارائه محصولات هرچه بیشتر توجه دارند. ایراد اصلی در این شیوه ناتوانی در زمینه تعامل سازنده با مخاطب هدف است. ما باید به دنبال ایجاد انجمن مشتریان نیز باشیم. فقط در این صورت امکان بهره ‏مندی از مزیت های رابطه طولانی مدت با مشتریان هدف وجود خواهد داشت.

8. ضرورت سازگاری فروشگاه با کاربران گوشی همراه

خرید آنلاین فقط از طریق رایانه های شخصی صورت نمی گیرد. امروزه تعداد کاربران گوشی های همراه به شدت در حال افزایش است. اگر برند ما برنامه ای برای جلب نظر چنین کاربرانی نداشته باشد، به سرعت با مشکلات عمده ای مواجه خواهد شد. خرده‏فروشی های بزرگ به طور مداوم در حال به روز رسانی سایت اصلی شان به منظور سازگاری هرچه بهتر با تجربه کاربری گوشی های همراه هستند. ما نیز به عنوان خرده‏فروشی های تازه کار در دنیای آنلاین باید همین استراتژی را اخذ کنیم. در غیر این صورت فرآیند موفقیت ما بسیار دشوار خواهد بود.

امروزه کاربران هرچه بیشتری در حال استفاده از گوشی های هوشمند برای ثبت سفارشات آنلاین هستند بنابراین ما باید توجه ویژه ای به این فضا داشته باشیم. افسانه خرید آنلاین از طریق رایانه های شخصی دیگر به پایان راه رسیده است. بنابراین هرچه سریع تر باید به دنبال راهکارهایی برای جلب نظر کاربران سایر دستگاه های هوشمند باشیم.

9. بارگذاری کند صفحات سایت

امروزه سرعت بارگذاری صفحات اهمیت بسیار زیادی برای کاربران دارد. این امر از نقطه نظر مدیریت سئو نیز برای الگوریتم گوگل مهم است بنابراین اگر صفحات سایت ما سرعت بارگذاری پایینی داشته باشد، مشکلات زیادی برای جلب نظر مشتریان خواهیم داشت. ایراد اصلی در این بخش حجم بالای قالب اصلی سایت است. به این ترتیب کاربران، به ویژه گوشی های هوشمند، سرعت بارگذاری پایین صفحات را تجربه خواهند کرد. این ایراد به ویژه برای خرده فروشی های تازه کار فاجعه بار خواهد بود بنابراین ما باید نسبت به اصلاح فرآیند بارگذاری محتوا و طراحی قالب سایت اقدام کنیم.

برخی از طراح های سایت حالت آرمانی سرعت اینترنت برای کاربران را مدنظر دارند. نکته مهم در این میان توجه به تجربه روزمره کاربران است. فقط در این صورت امکان ارائه خدمات مناسب به کاربران فراهم خواهد شد. در غیر این صورت ما به طور مداوم با شکایت های کاربران در زمینه سرعت پایین بارگذاری صفحات مواجه خواهیم بود.

10. بیان دقیق سیاست های شرکت

برخی از خرده‎فروشی های آنلاین در زمینه ارائه خدمات عملکرد درخشانی دارند، اما سیاست های کلی آنها هرگز مشخص نیست. امروزه اغلب شرکت ها در سراسر دنیا باید سیاست های فعالیت شان را به طور واضح برای مخاطب هدف مشخص کنند. در غیر این صورت شکایت سازمان های دولتی و سلب اعتماد مشتریان پدید می آید. اگر شما هنوز هم بخش سیاست ها و تعهدات عملی خرده‎فروشی تان را تکمیل نکرده اید، باید هرچه سریع تر نسبت به بارگذاری محتوای دقیق اقدام کنید. در غیر این صورت بحران اعتماد مشتریان به برندتان به زودی شروع خواهد شد.

بهترین راهکار برای تعهدات و سیاست های خرده‎فروشی استفاده از الگوی برندهای بزرگ است. بی‎تردید برندهای بزرگ تجربه کافی در زمینه کسب و کار دارند. به این ترتیب دیگر نیازی به پرداخت هزینه به آژانس های مشاوره کسب و کار نخواهد بود.

11. عدم فعالیت در شبکه های اجتماعی

امروزه شبکه های اجتماعی نقش مهمی در زندگی کاربران ایفا می کند. اغلب ما روزمان را با بررسی پست های تازه در شبکه های اجتماعی شروع می کنیم. در پایان روز نیز پس از گشت و گذاری کوتاه در پلتفرم های اجتماعی مختلف به خواب می رویم، با این حساب شبکه های اجتماعی اهمیت بسیار زیادی برای مردم دارد. به همین دلیل برندها نیز باید در این فضا حضور داشته باشند. در غیر این صورت یکی از موقعیت های مناسب برای تعامل با مخاطب هدف از دست خواهد رفت.

بازاریابی و حضور در شبکه های اجتماعی به طور کلی دارای دو حالت است. در حالت نخست برندها بیشتر حضور در یک شبکه اجتماعی را مدنظر قرار می دهند. مزیت اصلی این شیوه امکان ساماندهی محتوای اختصاصی برای کاربران پلتفرم موردنظر است. حالت دوم شامل حضور در تعداد بیشتری از شبکه های اجتماعی است. مزیت این شیوه امکان تعامل بهتر با مخاطب های هدف گوناگون است. بی‎تردید تصمیم‎گیری درباره شیوه فعالیت در شبکه های اجتماعی بستگی به میزان بودجه برندمان خواهد داشت. نکته مهم در این میان ضرورت حضور فعالانه در شبکه های اجتماعی است. در غیر این صورت برند ما به سرعت از یاد مشتریان خواهد رفت.

تازه ترین نوآوری شبکه های اجتماعی در فضای آنلاین امکان خرید مستقیم بدون نیاز به مراجعه به سایت های پذیرنده است. این امر به طور کاربردی در اینستاگرام موجب افزایش تمایل خرده‎فروشی ها به فعالیت شده است. پیش‎نیاز فروش محصولات در اینستاگرام عضویت در فیس‎بوک در ایجاد فهرست فروش است. سپس ما امکان بارگذاری تصاویر یا ویدئوهای باکیفیت از محصولات مان و فروش مستقیم آنها را خواهیم داشت.

12. انتقال ترافیک به صفحه اصلی برند

بسیاری از بازاریاب ها و طراح های سایت در زمینه خرده‎فروشی آنلاین کاربران را پس از مشاهده محتوای مدنظرشان به صفحه اصلی هدایت می کنند. این امر به معنای از بین بردن انگیزه مشتریان برای خرید خواهد بود. راهکار جایگزین در این بخش استفاده از فرصت موردنظر برای انتقال کاربران به صفحات دارای محتوای مشابه است. مزیت این امر احتمال افزایش انگیزه کاربران برای خرید بیشتر خواهد بود. همچنین ترافیک صفحه اصلی سایت نیز کم می شود. اغلب اوقات کاربران تجربه بارگذاری کند صفحه اصلی خرده‎فروشی ها را دارند. دلیل این امر تاکید بی‎مورد سایت ها درباره انتقال مشتریان پس از بازدید هر محتوا به صفحه اصلی است. نتیجه طبیعی این امر افزایش نارضایتی کاربران از تجربه حضور در سایت اصلی خرده‎فروشی ها خواهد بود.

یکی از مهم ترین نکات در زمینه طراحی فروشگاه های آنلاین توجه به بخش جست‎وجوی محصولات است. این امر امکان گشت و گذار ساده کاربران در میان میلیون ها محتوا و محصول مختلف را فراهم می کند. نتیجه نهایی توجه به این امر فروش بیشتر محصولات در پی جست‎وجوی کاربران خواهد بود.

13. اهمیت فرآیند پرداخت سریع و ساده

فرآیند خرید در فروشگاه های آنلاین باید به طور دقیق از تجربه خرید در خرده‏فروشی های واقعی الهام گرفته شود. این امر شامل مشاهده محصولات، انتخاب یکی از آنها و سپس مراجعه به صندوق پرداخت است. ایراد برخی از برندهای در این فضا عدم مشخص ساختن محل پرداخت هزینه سفارشات است. به این ترتیب کاربران در سایت فروشگاه با نوعی سردرگمی مواجه می شوند. هدف اصلی ما در فضای آنلاین ساده‎‏سازی فرآیند خرید مشتریان است. در غیر این صورت خبری از کسب سود به صورت پایدار نخواهد بود. دلیل اصلی سودهای مقطعی اغلب برندها نیز در همین نکته نهفته است. اگر ما نسبت به ارائه خدمات باکیفیت به طور مداوم اقدام نکنیم، به سرعت از جذابیت های فروشگاه مان برای مخاطب هدف کاسته خواهد شد. نتیجه این امر ناتوانی در زمینه رقابت با دیگر خرده‎فروشی هاست.

مطلب مرتبط: اهمیت محتوای جذاب برای موفقیت در خرده فروشی آنلاین

جمع‎بندی نهایی

فعالیت در زمینه خرده‎فروشی آنلاین یکی از بهترین گزینه ها برای کارآفرینان جوان محسوب می شود. بی‎تردید تمام ما در زمینه کسب و کار اشتباهاتی داریم. نکته مهم تلاش برای کاهش شمار اشتباهات مان به منظور فعالیت بهتر در دنیای کسب و کار است. هدف اصلی مقاله کنونی نیز کاهش تعداد اشتباهات کارآفرینان در زمینه طراحی فروشگاه های آنلاین است. به این ترتیب شما توانایی رقابت موثر با دیگر برندهای بزرگ در دنیای خرده‎فروشی آنلاین را به دست خواهید آورد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید