جمعه, ۱۴ آذر(۹) ۱۳۹۹ / Fri, 4 Dec(12) 2020 /
           
فرصت امروز

فرصت امروز: اگر کارتان بازاریابی محتوا است، حاضرم شرط ببندم که استراتژی بازاریابی محتوایی مکتوبی برای انجام کارتان ندارید. خبر بد این است که نداشتن استراتژی بیش از چیزی که فکر می کنید به بازاریابی محتوا صدمه می زند.

در یک گزارش اعلام شد که 61 درصد بازاریابان موفق محتوا برای خودشان استراتژی مکتوب دارند و تنها 13 درصد از بازاریابان ناکام، دارای استراتژی بودند. افزون بر این 72 درصد از بازاریابان موفق محتوا، این موفقیت خود را مرهون داشتن استراتژی های مکتوب می دانند. به عبارت دیگر، وقت آن است که استراتژی بازاریابی محتوایی تان را به شکل مکتوب و مدون درآورید.

استراتژی بازاریابی محتوایی

خبر خوب این است که هیچ نیازی نیست این استراتژی طولانی و پیچیده باشد. در این مقاله نکاتی ارائه شده است که با کمک آن می توانید استراتژی مختص خود را بنویسید. ابتدا سوالات زیر را نوشته و به آنها پاسخ دهید و با گذشت زمان استراتژی خود را ارتقا ببخشید.

1- مخاطبان شما چه کسانی هستند؟

کاملا متمرکز شوید. شاید این سخت ترین بخش باشد، اما مرکزیت تمام استراتژی تان است. بهترین و سریع ترین راه برای یافتن پاسخ این سوال این است که در مورد مشتریان فعلی خود کسب اطلاع کنید. اما اگر در حال حاضر مشتری ندارید یا اینکه اطلاعاتی از مشتریان تان در دسترس نیست، باید بیشتر جست وجو کنید.

مطلب مرتبط: ۴ استراتژی بازاریابی محتوای

شخصیت دادن به تکنیک های بازاریابی می تواند این کار را انجام دهد، اما چند راه سریع برای شروع تحقیق پیرامون مخاطبان هدف وجود دارد. موارد مطالعه ای رقبا را بررسی کنید، گزارش های تحلیلی صنعتی را بخوانید، به انجمن ها و شبکه های آنلاین حرفه ای سری بزنید، از این سایت های مخاطبان فیس بوک استفاده کنید، تحقیق و مصاحبه انجام دهید و از طریق ایمیل و شبکه های اجتماعی با مخاطبان هدف تان ارتباط برقرار کنید.

چند چیز که باید بدانید عبارتند از:

- چه چیزی باعث می شود کالا یا خدمات شما را خریداری کنند؟

- چه نتایجی را از کالا یا خدمات شما انتظار دارند؟

- چه جنبه هایی از کالاها یا خدمات رقیب را حیاتی دانسته و انتظار خریداران از هر کدام چیست؟

- چه نگرانی ها و تصوراتی باعث می شود که فکر کنند کالا یا خدمات شما برای شان گزینه مناسبی نیست؟

هرکاری که می کنید، خیلی درگیر نشوید. کم کم شروع کرده و با چند نفر مشورت کنید، سپس دیتابیس خود را بسازید.

2- آنها (مخاطبان تان) زمان آنلاینی خود را چگونه و کجا صرف می کنند؟

پاسخ این سوال در مرحله قبل، یعنی شناسایی مخاطبان نهفته است. اینکه زندگی آنلاین آنها کجا سپری می شود نکته مهمی است. پس به یاد داشته باشید که در دسترس بودن در یک یا دو کانال ارتباطی بسیار بهتر از حضور نسبی در چند کانال است. هدف خود را بر این گذاشته و حضور در جاهای مختلف را فراموش کنید.

دوباره با مشتریان خود صحبت کنید، مصاحبه ترتیب دهید، گزارشات صنعتی را بخوانید، از انجمن های صنعتی دیدن کنید تا بهتر متوجه این مسئله شوید.

3- خودتان چه جور محتوایی را می پسندید؟

این اطلاعات تا حدودی از مراحل قبل به دست می آید. اگر متوجه شدید که مخاطبان تان عمده وقت شان را در لینکدین صرف می کنند، پس ممکن است مقالات تخصصی بلند و گزارشات دولتی مورد پسندشان واقع شود. اگر بیشتر در فیس بوک هستند، پس ویدئو و پست های فهرستی باب طبع شان است و اگر بخش اعظمی از زمان شان را به مدیوم اختصاص می دهند، پس داستان واره های بلند با سلیقه شان متناسب است.
هدف از این مرحله این است که بفهمید مخاطبان هدف تان چه نوع محتوایی را می پسندند و چه دست محتوایی را دوست ندارند، تا ازین طریق وقت خود را بیهوده صرف محتوای اشتباه نکنید.

یک راه خوب برای انجام کار، مصاحبه با صاحبان صنایع و مشتریان فعلی است. همچنین می توانید پرسشنامه هایی تدوین یا از طریق ایمیل و لینکدین با آنها ارتباط برقرار کنید. گزینه دیگر رفتن به انجمن های صنعتی و صحبت کردن با مردم است.

4- چه چیزی را می خواهید بدانید و چه نتایجی را از محتوای خود انتظار دارید؟

شانسی که آورده اید این است که احتمالا امید ندارید مشتریان بالقوه با خواندن چند خط محتوا به خریدن محصولات تا یا خدمات تان ترغیب شوند. یا حداقل من امیدوارم که اینطور نباشد. پس بدانید که دقیقا از محتوای مدنظر خود چه انتظاراتی دارید. هدف از نگارش محتوا چیست؟

به کانال های فروش و چرخه های خرید فکر کنید. در هر مرحله، چه نوع محتوایی به مشتریان بالقوه تان کمک خواهد کرد؟ شاید بخواهید در وبینار شما ثبت نام کنند، گزارشات شما را دانلود کنند، یا به فهرست ایمیل تان بپیوندند. این پیشنهاد هرچه که باشد، باید برای مخاطبان بسیار جذاب جلوه کند.

از خودتان بپرسید «مخاطب من یا خریدار احتمالی قبل از معامله، چه چیزهایی را باید بداند؟ قبل از اینکه به من اجازه کمک کردن بدهند، باید از چه مسائل و موانعی آگاه شوند؟

مطلب مرتبط: استراتژی بازاریابی محتوا با کمترین بودجه

آیا موفقیت بازاریابی محتوای تان را بررسی می کنید؟

استراتژی بازاریابی محتوایی

بهترین بخش یک استراتژی این است که می توانید آن را مشاهده و کارکردش را بررسی کنید. در مورد نحوه بررسی و دیده بانی عملکرد مرحله ای استراتژی بازاریابی محتوایی تان، خوب فکر کنید. به چه ابزارهایی نیاز پیدا خواهید کرد؟ ابزارهای تحلیلی گوگل؟ اگر اینطور است، آیا باید در این ابزارها هم هدف گذاری کنید؟ در مورد تعقیب لینک و پارامترهای UTM چطور؟

فکر کردن در مورد این مراحل ساده و پیاده سازی و استفاده از ابزارهای ضروری موجب صرفه جویی در زمان و منابع می شود. افزون بر این بخش عمده ای از سردرگمی های حاصل از بررسی مراحل مختلف تولید و عرضه محتوا را هم از میان می برد.

استراتژی بازاریابی محتوایی برای موفق شدن نیازی به پیچیدگی ندارد. فقط باید به یاد بیاورید که کجا بوده اید و الان کجا هستید. این چهار مرحله را دنبال کنید، همه چیز را مکتوب کنید، با گذشت زمان استراتژی خود را ارتقا دهید، خواهید دید که با موفقیت فاصله ای ندارید.

6 گام برای افزایش کیفیت استراتژی بازاریابی محتوایی

اکثر مردم تصور می کنند که بازاریابی محتوا کار بسیار ساده و کم زحمتی است و می توانند با تلاش بسیار کم به نتیجه بسیار بزرگی دست پیدا کنند. ولی در حقیقت چنانچه به دنبال موفقیت هستید، باید یک استراتژی کاملا دقیق و مناسب داشته باشید.

چرا به یک استراتژی نیاز داریم و هوش و قدرت نویسندگی کافی نخواهند بود؟

• جهت و هدف. شما برای همه نمی نویسید؛ شما باید مخاطبان خاصی داشته باشید و این یعنی بررسی مکرر بازار جهت شناسایی اهداف مناسب. همچنین باید از جایگاه فعلی رقبای خود آگاه باشید و راهی برای رسیدن به آن ها پیدا کنید.

• اندازه گیری و بررسی دقیق. شما بدون یک استراتژی رسمی هیچ اساسی برای مقایسه یا یک پایه برای اندازه گیری موفقیت نخواهید داشت. برای مثال، چنانچه هیچ معیار و مقیاسی نداشته باشید، چطور می توانید میزان موفقیت جذب ترافیک خود را بسنجید؟

• پیاده سازی پایدار و وظایف روشن. شما تنها نیستید (در واقع نباید باشید). یک استراتژی رسمی به شما در جداسازی وظایف و ایجاد جهت و هدف مناسب برای هر گروه کمک خواهد کرد.

با استفاده از این گام های کاربردی، بینشی عمیق تر و گسترده تر از بازاریابی محتوا به دست خواهید آورد:

گام 1. بررسی بازار

شما باید پیش از آنکه حتی به استراتژی خود فکر کنید، بازار را به دقت مورد بررسی و تحلیل قرار دهید. خوشبختانه شرکت شما اهدافی برای خدمات و محصولات خود خواهد داشت و می توانید کار را از همانجا آغاز کنید. ولی باید کمی دقیق تر باشیم.

واکنش مشتری پس از مطالعه وبلاگ شما چه خواهد بود؟ در چه نقطه ای از سیکل خرید قرار دارند؟ به صورت دقیق تر، به چه محصولی نیاز دارند؟ به دنبال چه هستند؟ چه مشکلاتی در زندگی خود دارند؟ با استفاده از پرسشنامه ها و بررسی های میدانی به پاسخ این پرسش ها دست پیدا خواهید کرد.

مطلب مرتبط: 5 نکته درباره استراتژی بازاریابی محتوایی

گام 2. بررسی رقابتی

تنها آگاهی از جایگاه مخاطب مهم نیست، شما باید از جایگاه رقبای خود نیز آگاه باشید. بازاریابی آنها به چه ترتیب است؟ آیا آنها به صورت جدی به دنبال بازار هدف شما هستند؟ آیا برخی از اصول یک استراتژی محتوای موفق را نادیده می گیرند؟

شما باید به دنبال فرصت حمله و دفاع باشید. برای مثال، نقاط ضعف صنعت خود را شناسایی کرده و از نقاط قوت نیز به نفع خود استفاده کنید.

3. تعیین هدف

با کنار رفتن تحقیقات رقابتی و بازار، می توانید تعیین اهداف استراتژی محتوای خود را آغاز کنید. و اینجا نباید تنها بر روی «موفقیت» متمرکز شوید. آیا به دنبال تبدیل مخاطب به مشتری هستید؟ یا صرفا به افزایش ترافیک علاقه دارید؟ آیا بر جذب مشتری جدید تمرکز خواهید کرد و یا به دنبال حفظ مشتریان قدیمی خواهید بود؟

در اینجا پاسخ صحیح یا اشتباه نداریم و شما می توانید به صورت همزمان چند هدف داشته باشید، ولی اهداف شما باید شفاف، دقیق و منطقی باشند. همچنین باید آنها را به چند فعالیت کوچک تقسیم کنید، برای مثال تعداد پست در شبکه های اجتماعی در طول هفته و نحوه پیشرفت در آینده.

گام 4. تعیین بودجه

پس از طراحی اهداف اصلی و فرعی، باید بودجه ای برای کمپین خود در نظر بگیرید. چنانچه بودجه شما از طریق یک ناظر یا یک شرکت بزرگ تر تامین می شود، می توانید اهداف خود را براساس آن بودجه تعیین کنید و در صورت لزوم درخواست افزایش بودجه را مطرح سازید.

گام 5. اختصاص اولویت و منابع

گام بعدی ما توزیع بودجه خواهد بود و برای این کار به تعیین بزرگ ترین اولویت ها و اختصاص مناسب منابع نیاز خواهیم داشت. برای مثال، آیا ابتدا بر روی جذب مخاطبان اجتماعی تمرکز خواهید کرد یا به تولید محتوا خواهید پرداخت تا آرشیوی مناسب برای ارائه داشته باشید؟ چه کسی پست ها را خواهد نوشت و چه مقدار از زمان خود را به این کار اختصاص خواهید داد؟

آیا با سازمان ها، آژانس ها و رابطان خارجی کار خواهید کرد و یا برای شروع کار به تیم و کارمندان خود تکیه خواهید کرد؟ وظایف را شفاف سازی کنید و اهداف هر شخص و تیم را با جزییات کامل شرح دهید. به این ترتیب در آینده هیچ نقطه مبهم و نامشخصی در کار نخواهید داشت.

گام 6. ایجاد حس مسئولیت پذیری

در نهایت باید تمام افراد حاضر در شرکت را نسبت به اهداف خود و همچنین استراتژی شرکت مسئولیت پذیر و متعهد کنید. چطور پیشرفت خود را اندازه گیری خواهید کرد؟ در چه زمانی این کار انجام خواهد شد؟ چه کسی مسئولیت آیتم های انجام نشده و یا ناقص را خواهد پذیرفت؟ چنانچه از استراتژی اصلی خود دور شدید، چه کسی مسئولیت تصحیح وظایف را به عهده خواهد گرفت و در صورتی که تمام استراتژی به اصلاح نیاز داشته باشد چه خواهید کرد؟ شما باید از ابتدای کار به این سوالات اساسی توجه داشته باشید.

ایجاد یک استراتژی بازاریابی محتوایی ساده نیست و هرگز در عرض چند ساعت و یک روز انجام نخواهد شد. عجله نکنید و تاکتیک های خود را پس از انجام مطالعات دقیق و پس از کسب اطمینان از صحت و تاثیر آنها پیاده سازی کنید.

استراتژی بازاریابی محتوایی

۵ مرحله توسعه استراتژی بازاریابی محتوایی

زمانی استراتژی بازاریابی محتوایی می تواند مثمرثمر باشد که بتواند برند شما را در معرض دید جامعه ای از مخاطبان و مشتریان تان قرار داده و تصویر برند شما را در گروه هدف ارتقا بخشد.

با تدوین یک برنامه منسجم و پویا و مشخص کردن اهداف تان به منظور تهیه مطالب و انتشار آن در زمان مناسب می توانید کارایی برنامه را بهبود بخشیده و انبوهی از مخاطبان را به سمت برند خود جذب کنید.

در ادامه چند نکته را جهت بهبود استراتژی بازاریابی محتوایی ذکر کرده ایم:

1- مرتب سازی برنامه بازاریابی محتوا:

نیازی نیست که تمام جزء به جزء برنامه را به صورت کامل بنویسید، تهیه یک تقویم برای زمان بندی انتشار مطالب، لیستی از عناوینی که می خواهید منتشر کنید و یک فرمت متناسب با برندتان می تواند کافی باشد.

2- هدف هر یک از محتوای منتشر شده:

سوال رایجی که میان بسیاری از مدیران و بازاریاب ها مطرح است حاکی از آن است که چرا باید روی بازاریابی محتوا سرمایه گذاری کنیم؟ و بهترین جوابی که دوست دارند بشنوند، افزایش فروش است! در حالی که امکان دارد نتیجه به دست آمده از بازاریابی محتوا متفاوت با آن چیزی باشد که آنها به دنبالش هستند.

محتوای شما باید بتواند برند و هویت اصلی تان را به خواننده منتقل کرده، ارتباط بهتری با مخاطبان برقرار کند و موجب تشویق آنها به عضویت در خبرنامه و رسانه های شما شود.

3- آنالیز برنامه اجرایی:

محاسبه میزان بازگشت سرمایه در بازاریابی محتوا نیاز به مطالعه و آنالیزهایی روی برنامه اجرایی دارد تا میزان تاثیرگذاری مطالب منتشر شده و بازخوردی که آن مطالب روی مخاطبان داشته مشخص شود.

پیشنهاد می کنیم تا موارد زیر را در استراتژی بازاریابی محتوا مورد بررسی قرار دهید:

- میزان مصرف: تعداد بازدیدکنندگان از مطالب ارسالی، تعداد صفحات بازدید شده، تعداد دانلودها و مدت زمان ماندن هر کاربر در صفحه.

- میزان اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعی: مطالب شما چند بار در رسانه های مختلف منتشر شده؟ چه رسانه هایی بیشترین ترافیک را برای شما ایجاد کرده اند؟

- میزان جذب مخاطبان: مطالب شما چند درصد از بازدیدکنندگان را به سمت برند شما جذب کرده است؟ چه تعداد ایمیل جدید در خبرنامه شما ثبت شده؟ چه تعداد درخواست اطلاعات بیشتر درباره کالا و خدمات شما ثبت شده؟

مطلب مرتبط: اهداف بازاریابی محتوایی کدامند؟

- میزان فروش: مطالب شما چند درصد از بازدیدکنندگان را تبدیل به مشتری کرده است؟

4- نیازسنجی:

اطلاع از نیاز ها و دغدغه های خوانندگان و مشتریان بالقوه شما می تواند در تهیه مطالب مفیدتر به شما کمک کرده و میزان بهره وری از مطالب ارسالی بیشتر شود، همچنین می توانید با آنالیزهایی که روی رفتار مصرف کننده (بازدیدکنندگان) انجام می دهید از زمان مطالعه و پلتفرم هایی که برای خواندن مطالب استفاده می کنید آگاهی یابید.

5- مانیتورینگ پیشرفت برنامه:

رقابت برای جلب توجه مصرف کنندگان بیشتر شده و شما باید برنامه ای مدون را جهت رشد و توسعه استراتژی بازاریابی محتوا خلق کنید تا امکان گسترش و ترویج مطالب جدید شما افزایش یابد. رشد برنامه می تواند در رسانه های اجتماعی، تبلیغات کلیکی یا در جامعه ها و گروه های مرتبط صورت گیرد. همچنین از تاثیرگذاران، نشریات و وبلاگ های مرتبط غافل نشوید.

 

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/u2MtCqmG
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
استعلام قیمت های روز
آخرین مطالب
پیشنهاد سردبیر
بهترین کتاب های تاریخ در زمینه دورکاری
همکاری بازاریابی با اینفلوئنسرها در دوران کرونا
چگونه رابطه برندمان با مشتریان را بهبود بخشیم
بهترین کتاب های تاریخ برای ایجاد تعادل میان کار و زندگی شخصی
ترندهای بازاریابی محتوایی در سال 2021
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه