جمعه, 03 اسفند 1397 - 14:04

اولین ایمیل در سال 1971 یا 1978 توسط ری تاملینسون فرستاده شد و خبر از عصری جدید از ارتباطات را با خود منتشر کرد. پیام آن ایمیل، پیامی خاص نبود. فقط یک سری از اعداد و حروف بود که بیشتر شبیه به یک رمز بود تا یک پیام. اما اهمیت آن، خارق العاده بود.

بازاریابی ایمیلی

چند سال بعد، گری توِرک که مدیر بازاریابی یکی از شرکت های تجهیزات دیجیتالی بود، اولین ایمیل تجاری را ارسال کرد. این ایمیل برای چندین آدرس ایمیل فرستاده شد و بدین ترتیب، بازاریابی ایمیلی پا به عرصه وجود گذاشت. فقط چند صد نفر در فهرست گیرندگان آن ایمیل حضور داشتند، اما همین تعداد برای تورک کافی بودند تا خود را مطرح کند: او «پدر اسپم» شد.

امروزه سیلی از بازاریابی ایمیلی به وجود آمده است. هنوز هم خیلی از این پیام ها، اسپم فرض می شوند، اما نمی توان منکر تأثیر پیام های خوب شد. مسلماً این پیام ها روی مشتریان تأثیرات بسزایی می گذارند.

بازاریابی ایمیلی به یک کسب و کار اجازه می دهد تا با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و برند خود را ارتقا دهد. این یعنی با افزایش فروش و کسب درآمد بیشتر با ایمیل خیلی از کارها را می توان انجام داد: فروش محصولات و خدمات، به اشتراک گذاشتن اخبار و روایت کردن یک داستان.

آیا بازاریابی ایمیلی کار می کند؟

وقتی که صحبت از ارتباط با مشتریان و فروش محصولات به آنها می شود، بازاریابی ایمیلی به عنوان یکی از مقرون به صرفه ترین روش ها مطرح می شود.

در واقع، یکی از مطالعاتی که توسط DMA در سال 2015 انجام شد، نشان داد که به ازای هر یک دلاری که برای بازاریابی ایمیلی صرف می شود، 38 دلار بازگشت سرمایه (ROI) به وجود می آید. هنگامی که مغازه داران به دنبال جنسی برای خرید هستند، معمولاً ایمیل های خود را که از فروشگاه های مورد علاقه خودشان دریافت می کنند، چک می نمایند.

مطلب مرتبط: بازاریابی ایمیلی؛ خطرات و فرصت ها

هنوز هم خیلی از افراد، همواره ایمیل های زیادی را دریافت می کنند و نگهداری همه آنها در صندوق ورودی یک دردسر است، بنابراین باید به دنبال راه هایی بود که با استفاده از آنها، ایمیل های شرکت در صندوق های ورودی افراد بدرخشد.

چگونه می توان به یک فهرست خوب از گیرندگان ایمیل، دست پیدا کرد؟

وقتی که یک شرکت، یک فهرست خوب از مشترکین برای خود داشته باشد، آن وقت است که می تواند با خیال آسوده به ROI بالا دست پیدا کند؛ فهرستی از گیرندگان که همواره تمایل دارند تا ایمیل ها را از شرکت محبوب خود دریافت کنند.

راه های زیادی وجود دارد که به وسیله آنها می توان به افرادی دست پیدا کرد که تمایل دارند تا ایمیل های یک شرکت خاص را دریافت کنند. در این مقوله به تعدادی از این بهترین روش ها اشاره شده است.

برای ایجاد یک فهرست ایمیل:

• باید یک فرم ثبت نام روی سایت قرار داده شود. هنگامی که افرادی به یک وب سایت سر می زنند و دوست دارند تا مطالبی را در آن سایت مرور کنند، قطعاً به دنبال آن خواهند بود تا با برند سایت در ارتباط باقی بمانند. اینجا است که باید یک فرم ثبت نام در وب سایت وجود داشته باشد تا این بازدیدکنندگان بتوانند از طریق آن در سایت ثبت نام کنند.

• می توان از یک صفحه ثبت نام قدیمی شناخته شده و جذاب در وب سایت استفاده کرد. فرقی نمی کند که شرکت در یک فضای خشت و ملاتی به کار مشغول است، یا در رویدادی درگیر شده که در حال میزبانی از افراد است. مهم آن است که باید فضایی وجود داشته باشد تا افراد بتوانند در آن فضا ثبت نام کرده و چیزهای بیشتری را به دست آورند.

• پس از ثبت نام، باید افرادی که در وب سایت ثبت نام کرده اند را در رسانه های اجتماعی دنبال کرد. اگر یک شرکت، هنوز به فهرستی خوب و جامع از ایمیل ها دست پیدا نکرده است و اگر هنوز هم به دنبال تکمیل این فهرست برای خودش است، باید نگاهی به رسانه های اجتماعی داشته باشد. در صورتی که شرکت در رسانه های اجتماعی فعال است، می تواند روی آن بیشتر کار کند؛ در این صورت، می تواند فرم ثبت نام خود را روی شبکه های اجتماعی مورد نظر خودش قرار بدهد.

خب، می توان مشترکین بیشتری را به فهرست موجود اضافه کرد، اما چگونه؟

• می توان بحثی را به راه انداخت یا یک تخفیف پیشنهاد داد. یک عامل انگیزشی این است که برای کسانی که تازه در سایت ثبت نام می کنند، جوایزی را در نظر گرفت.

• باید ایمیل هایی ایجاد کرد که به اشتراک گذاشتن آنها آسان باشد. هنگامی که یک ایمیل زیبا و جذاب باشد، افراد بیشتری تمایل پیدا می کنند تا آن را با دیگران به اشتراک بگذارند.

آیا می توان یک فهرست ایمیلی خریداری کرد؟

نه، خرید یک فهرست ایمیلی، کار منطقی ای نیست. فهرست های خریداری شده، کارایی ندارند. اگر فهرستی از ایمیل ها خریداری شده باشد و ایمیل هایی برای آنها ارسال شود، با احتمال زیاد این ایمیل ها در اسپم قرار خواهند گرفت. گاهی اوقات اگر در یک کمپین ایمیلی، ایمیلی برای فردی ارسال شود و آن ایمیل در اسپم قرار گیرد، آن سرویس ایمیل، آن آي پی را در فهرست ممنوعه خود قرار می دهد. خب، معلوم است که دیگر ارسال ایمیل برای آن شخص، سودی نخواهد داشت.

باید از مخاطبین اجازه گرفت. هر کدام از افرادی که در فهرست مخاطبین یک شرکت قرار می گیرند، خودشان باید با خواسته خودشان انتخاب کنند تا ایمیل ها را از آن شرکت دریافت کنند. اگر این گونه نباشد، آیا بازاریابی ایمیلی موفق خواهد بود؟

یک لینک لغو اشتراک نیز باید در سایت وجود داشته باشد. قوانین ضد اسپم فدرالی، این الزام را گذاشته اند که باید راهی برای مشترکین وجود داشته باشد تا در صورت عدم تمایل برای دریافت ایمیل ها بتوانند اشتراک خود را لغو کنند.

مطلب مرتبط: کارایی بازاریابی ایمیلی نسبت به رسانه های اجتماعی

حالا که یک شرکت برای بازاریابی ایمیلی آماده شده است، از چه پلتفرمی باید استفاده کند؟

چه اینکه یک شرکت، به تازگی بازاریابی ایمیلی خود را آغاز کرده باشد و چه یک برنامه منظم از قبل برای این کار داشته باشد، به هر حال باید از پلتفرمی استفاده کند که همه کارها را برای او انجام بدهد. از اتوماسیون گرفته تا ردیابی تا بهینه سازی ایمیل ها و ... . Mailchimp یکی از پلتفرها یی است که تمام این کارها را برای یک کسب و کار انجام می دهد.

این پلتفرم چقدر هزینه دارد؟

برخی از ارائه دهندگان چنین پلتفرم هایی مانند Mailchimp در ابتدای کار، پولی را از متقاضی خود دریافت نمی کنند. با ارسال درخواست و عضویت، برخی از ابزارها به صورت آزمایشی در اختیار شرکت قرار می گیرند تا بتوانند بفهمند که چگونه می توانند به بهترین شکل از ابزارهای پلتفرم، استفاده کنند. چنین پلتفرم هایی خدمات خود را تا حدی به صورت رایگان ارائه می کنند. مثلاً تا زمانی که تعداد مشترکین به حدی مشخص، مثلاً 2000مشترک نرسیده باشد، خدمات پلتفرم همچنان به صورت رایگان ارائه می شود. هنگامی که تعداد مشترکین بالاتر برود، آن وقت مقداری هزینه به تناسب از متقاضی دریافت خواهد شد.

این پلتفرم ها همچنین از مشترکین خود پشتیبانی می کنند و برای بازاریابی ایمیلی، توصیه ها و راهنمایی هایی در مورد تجارب موفق شان در اختیار آنها قرار می دهند. اگر بازاریابی ایمیلی را به تازگی آغاز کرده باشید، این یک روش خوب برای موفقیت خواهد بود.

راهنمای میدانی برای بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی یکی از اثربخش ترین روش هایی است که هر شرکت می تواند از آن برای تبلیغ برند خود از آن استفاده کند. این روش هم در زمان ایجاد اولیه یک برند، روشی خوب و مؤثر است و هم در زمانی که یک برند، به وجود آمده و می خواهد باز هم خود را بالاتر بکشد، می تواند از این روش استفاده کند. بسیاری نکات ریز و درشت وجود دارد که هر شرکت باید برای ورود به میدان عمل در بازاریابی ایمیلی از آنها استفاده کند. ایجاد یک برنامه بازاریابی ایمیلی، طراحی ایمیل های اثربخش و آزمودن این ایمیل ها برخی از نکاتی است که باید به دقت مورد توجه قرار گیرند تا بازاریابی ایمیلی را به روشی مؤثر تبدیل کنند. همچنین باید نسبت به قدرت اتوماسیون آگاهی وجود داشته باشد و از این قدرت در بازاریابی ایمیلی و در نهایت موفقیت ایمیل ها بهره برداری شود.

طراحی ایمیل ها

ارائه محصولات و خدمات به مشتریان، همه چیز است، یا این گونه به نظر می رسد که می تواند همه چیز باشد. در طراحی ایمیل ها باید دقت کرد تا زمانی که یک ایمیل به دست مخاطب می رسد، او را ترغیب به کلیک روی آن کند و منتج به عضویت فرد شود. در طراحی ایمیل ها چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد. برخی از این موارد عبارتند از: محتوای ایمیل، تمپلیت ها، شناسه ها و هویت ها، رنگ ها، تصاویر، الگوها، فونت ها و دعوت نامه برای مشتریان. طراحی همانقدر که یک هنر به حساب می آید، یک علم هم هست. ارسال ایمیل های جذابی که به خوبی طراحی شده باشند، یکی از چالش برانگیزترین بخش های بازاریابی ایمیلی است.

برای طراحی ایمیل ها می توان کدنویسی کرد. همچنین می توان از ایمیل های HTML استفاده کرد. در هر صورت، طراحی این ایمیل های خوب، نیازمند دانش و مهارت است و اگر این دانش در شرکت وجود نداشته باشد، باید از مشاوران یا شرکت های ارائه دهنده این گونه خدمات کمک گرفته شود.

آزمون ایمیل ها با تست A/B

یکی از حوزه های قابل توجه برای موفقیت بازاریابی ایمیلی در سال 2019، تست A/B است. از آنجایی که نمی توان ذهن مشتریان را خواند، بنابراین لازم است تا از داده ها و اطلاعات استفاده شود تا به صورت مرتب، پیام ها به روز شوند. در هر بار تست، باید روی یک متغیر مشخص متمرکز شد. برخی از این متغیرها می توانند شامل موارد زیر باشند:

• خط عنوان

• پیشنهاداتی که در ایمیل ارائه می شود.

• ایمیل از سوی چه کسی ارسال شده است.

• بخش های مشخصی از فهرست ایمیل ها

• تغییراتی اندک در طراحی ایمیل

مطلب مرتبط: بازاریابی ایمیلی با بهترین نرم افزارهای موجود

هر یک از این متغیرها می توانند تأثیری عظیم روی موفقیت کلی کمپین بازاریابی یک شرکت از طریق بازاریابی ایمیلی داشته باشند. به هر حال، اگر تمامی این متغیرها در یک زمان با هم تست شوند، آنگاه مشخص نخواهد بود که چه کارهایی باید انجام شود و چه کارهایی را نباید انجام داد. تست A/B روشی است که به صورت تدریجی استراتژی بازاریابی ایمیلی را تکمیل می کند و می تواند به یک شرکت کمک کند تا به صورت پیوسته و مداوم به رشد و پیشرفت خود ادامه دهد.

استراتژی بازاریابی ایمیلی

گوشی های موبایل را فراموش نکنید!

امروزه بیشتر استفاده کنندگان از ایمیل، برای بازکردن و چک کردن ایمیل های خود از گوشی های موبایل شان استفاده می کنند. در واقع، 75درصد از کاربران Gmail، برای بازکردن یا تعامل داشتن از طریق ایمیل، از گوشی های هوشمند خود استفاده می کنند. به خاطر سپردن این ابزار جادویی، یکی از اصلی ترین مؤلفه هایی است که می تواند به موفقیت در بازاریابی ایمیلی کمک شایانی کند. این کار باعث می شود تا از دیده شدن ایمیل ها توسط گروه بزرگی از گیرندگان، اطمینان حاصل شود. حصول اطمینان از اینکه ایمیل های ارسالی با گوشی های موبایلی سازگاری دارند و روی آنها باز شده و توسط آنها خوانده می شوند، موضوعی بسیار مهم و اساسی است که باید مد نظر قرار گیرد.

تهیه و تنظیم: گروه کسب و کار فرصت امروز

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید