یکشنبه, 06 مهر 1399 - 16:00

بررسی گزینه مسابقه در بازاریابی اینستاگرامی

اینستاگرام با داشتن بیش از یک میلیارد کاربر فعال در طول ماه یکی از بزرگ ترین پلتفرم های آنلاین محسوب می شود. بسیاری از مردم دست کم یک حساب کاربری رسمی در این پلتفرم دارند. همین امر برندها و بازاریاب ها را نسبت به حضور در اینستاگرام ترغیب می کند. امروزه راهکارهای بازاریابی بسیار متنوعی پیش روی برندها قرار دارد. برخی از برندها در زمینه بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف اقدام به استفاده از مسابقه های جذاب می کنند. استراتژی برگزاری مسابقات در فضای آنلاین همیشه طرفدارهای خاص خود را داشته است. اکنون با شیوع ویروس کرونا و قرنطینه همراه با کاهش اجباری ساعت های کاری چنین استراتژی جذابیت های بیشتری خواهد داشت.

برگزاری مسابقات بازاریابی در اینستاگرام امر ساده ای نیست. توجه به تعداد بالای برندهای حاضر در اینستاگرام باید پیام روشنی برای بازاریاب ها داشته باشد. رقابت گسترده در اینستاگرام کار هر بازاریابی را سخت خواهد کرد بنابراین آگاهی از تکنیک های برگزاری مسابقه آنلاین اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. چالش اصلی در این میان عدم آگاهی بازاریاب ها از نحوه طراحی و شروع فرآیند بازاریابی است. هدف اصلی مقاله کنونی بررسی موضوعات فوق خواهد بود. در ادامه شیوه برگزاری مسابقه بازاریابی در اینستاگرام و توصیه های مهم در این زمینه را با هم مرور خواهیم کرد.

برگزاری مسابقه بازاریابی اینستاگرام ابتدا تا انتها

تعیین اهداف مشخص

بازاریابی در شبکه های اجتماعی امر کم هزینه ای محسوب می شود، با این حال چنین امری به معنای بازاریابی کاملا رایگان نیست. برندها برای فعالیت در هر حوزه ای باید هزینه مشخصی صرف نمایند. با این حساب توجه به اهداف مشخص برای بازاریابی ضروری خواهد بود. در غیر این صورت برندها بودجه شان را دور ریخته اند.

مطلب مرتبط: تأثیر اینستاگرام در تبلیغات و بازاریابی

یکی از ایرادات اصلی بازاریاب ها عدم برنامه ریزی و تعیین اهداف پیش از حضور در عرصه بازاریابی است. این امر به معنای شروع فعالیت بازاریابی و سپس نگرانی در مورد اهداف پیش روی است. وقتی یک کمپین بازاریابی دارای اهداف از پیش تعیین شده نباشد، به سرعت با مشکلات حل ناشدنی مواجه خواهد شد.

فعالیت در هر بخش از بازاریابی باید با تعیین اهداف مشخص شروع شود. بدون شک هر برندی براساس نیازهای مشخص اقدام به حضور در عرصه بازاریابی می کند بنابراین باید اهداف موردنظر به خوبی برجسته و مشخص شود. اگر شما در زمینه تعیین اهداف بازاریابی برندتان با مشکل مواجه هستید، به کمپین های قبلی تان نگاه کنید. ایرادات اصلی کمپین موردنظر کدام است؟ ارزیابی ایرادات کمپین های قبلی نکات مفیدی برای تعیین اهداف تازه در اختیار شما قرار خواهد داد.

یکی از نکات مهم در زمینه برنامه ریزی و تعیین اهداف برای برگزاری مسابقه در اینستاگرام تعیین زمان مشخص برای آن است. مسابقات برای همیشه امکان اجرا ندارد بنابراین پیش از شروع مسابقه باید نسبت به بازه زمانی اش فکر کرد. در غیر این صورت جلب نظر مخاطب هدف برای شرکت در مسابقه بسیار دشوار خواهد شد.

ایجاد شیوه ورود به مسابقه

ورود به مسابقه بازاریابی باید شیوه خاصی داشته باشد. در غیر این صورت شاید تعداد زیادی از کاربران وارد مسابقه شده و اطلاعات اندکی در اختیار شما قرار گیرد. برندها در هر صورت باید بر روی مخاطب هدف تاثیر گذاشته و در نهایت جایزه مشخصی به برندگان اعطا نمایند. اگر فرآیند ثبت نام در مسابقات وجود نداشته باشد، یافتن کاربران برنده مسابقه بسیار دشوار خواهد شد.

امروزه برندها از برگزاری مسابقات بازاریابی با هدف جمع آوری اطلاعات از مخاطب هدف استفاده می کنند، با این حساب ایجاد روندهای مشخص برای ثبت نام کاربران امری ضروری خواهد بود. نکته مهم در این میان احترام به حریم خصوصی کاربران است. معنای این امر درخواست برای دسترسی به اطلاعات عمومی مانند ایمیل، شماره تماس و چند پرسش در موردنظر کاربران در مورد برند است. اگر شما اقدامی فراتر از این انجام دهید، با واکنش منفی مخاطب هدف مواجه خواهید شد.

گام بعد در زمینه ساماندهی مسابقه بازاریابی مربوط به تعیین نحوه شرکت در مسابقه است. این امر شامل بیان هدف اصلی مسابقه و سپس تعیین شیوه پیروزی در آن است. امروزه کاربران بسیار زیادی تمایل به شرکت در مسابقات برندها دارند بنابراین شما باید برندگان پرتعدادی را اعلام نمایید. تمرکز بر روی یک برنده انگیزه کاربران برای شرکت در مسابقه را به شدت کاهش خواهد داد. اگر کسب و کار شما تجربه برگزاری مسابقه در اینستاگرام را نداشته است، مشاهده نمونه های موفق از برندهای بزرگ ایده مناسبی خواهد بود. این امر اطلاعات مفید و کاربردی در اختیار برندها قرار می دهد.

مطلب مرتبط: بازاریابی با اینستاگرام / معرفی ابزارهای کاربردی اینستاگرام برای بازاریابی

خلق هشتگ مناسب

بازاریابی در شبکه های اجتماعی بدون توجه به کاربرد هشتگ ها امکان ناپذیر است. اغلب کاربران برای جست وجوی محتوای مورد علاقه شان اقدام به استفاده از هشتگ ها می کنند. این امر اینستاگرام و بسیاری از پلتفرم های دیگر را بدل به نوعی موتور جست وجو کرده است. اگر مسابقه یک برند فاقد هشتگ مناسب باشد، انگیزه کاربران برای شرکت در آن کاهش خواهد یافت.

نقش اصلی هشتگ فراهم سازی شرایط دسترسی ساده کاربران و بازاریاب های برند به محتوای تولیدی کاربران است. برخی از برندهای بزرگ به طور مداوم اقدام به بازنشر محتوای باکیفیت مخاطب هدف در طول برگزاری مسابقه می کنند. استفاده از هشتگ فرآیند جست وجو میان میلیون ها محتوای مختلف در اینستاگرام را ساده تر خواهد کرد.

برخی از نکات مهم درخصوص انتخاب هشتگ به شرح ذیل است:

• انتخاب هشتگ باید در نهایت کوتاهی صورت گیرد. هشتگ های بلند اغلب انگیزه ای در مخاطب هدف ایجاد نمی کند بنابراین شانس شما برای تاثیرگذاری بر روی کاربران به شدت کاهش خواهد یافت.

• ارتباط مفهومی میان هشتگ با ماهیت برند و مسابقه باید مدنظر قرار گیرد. این امر دشواری بسیار زیادی برای برندها به ارمغان خواهد آورد. شاید شما نیاز به اختصاص زمان فراوان برای انتخاب نام مناسب برای هشتگ داشته باشید. این امر در نهایت امر ارزش اش را خواهد داشت.

• هشتگ یک برند باید خاطره انگیز و به یاد ماندنی باشد. در غیر این صورت به سرعت از سوی کاربران فراموش خواهد شد. استفاده از المان های نوستالژیک ایده مناسبی در راستای جلب توجه پایدار کاربران خواهد بود.

• هشتگ ها باید ویژگی منحصر به فرد نیز داشته باشند. استفاده از هشتگ های عمومی به هیچ وجه ایده مناسبی نیست بنابراین در ابتدای مسیر بازاریابی هرگز به دنبال استفاده از چنین الگوهایی نباشید.

مطلب مرتبط: انواع بازاریابی که باید بشناسید

تعیین تم مشخص برای مسابقه

اینستاگرام یک پلتفرم مبتنی بر جلوه های بصری است بنابراین برندها در ابتدای برگزاری مسابقه شان باید تم موردنظر برای ارسال تصاویر از سوی کاربران را تعیین نمایند. اگر برند شما به این نکته توجه نداشته باشد، در نهایت چند هزار تصویر بدون ارتباط معنادار با هم دریافت خواهد کرد. چنین رویدادی مدیریت کمپین بازاریابی برای هر برندی را دشوار خواهد کرد.

یکی از بهترین عملکردها در مورد اعلام تم مشخص برای بازاریابی مربوط به مجله D Magazine است. این مجله در مسابقه اینستاگرامی اش از کاربران برای ارسال بهترین جلد مجله درخواست مطرح کرد. تم اصلی مسابقه نیز استفاده از طیف رنگ آبی بود. نتیجه نهایی این مسابقه میلیون ها محتوای دارای ماهیت مشترک بود بنابراین بازاریاب های مجله به خوبی امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را پیدا کردند.

تعیین نحوه انتخاب برندگان

کاربران در شبکه های اجتماعی با هدف پیروزی در مسابقات اقدام به تولید محتوا و مشارکت می کنند بنابراین شما باید ایده مشخصی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف داشته باشید. این امر اهمیت بسیار زیادی از نقطه نظر بازاریابی دارد. وقتی ماهیت و نحوه انتخاب برندگان در یک مسابقه آنلاین مشخص نباشد، کاربران نسبت به حضور در آن انگیزه کافی را نخواهند داشت.

امروزه راهکارهای بسیار زیادی برای انتخاب برندگان مسابقه وجود دارد. نکته مهم در این میان تصمیم گیری در این رابطه پیش از برگزاری مسابقه و سپس اطلاع رسانی دقیق است. یکی از شیوه های مناسب برای انتخاب برندگان رأی گیری از کاربران است. به این ترتیب محتوای دارای رأی بیشتر به عنوان برنده مسابقه اعلام خواهد شد. این شیوه تعامل بسیار زیادی از سوی کاربران طلب می کند. مزیتش نیز دعوت شرکت کنندگان از تمام دوستان شان برای رأی دادن است.

یکی دیگر از راهکارهای مناسب برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف استفاده از هیأت داوران است. این امر کمتر مورد توجه برندها قرار دارد. دلیل آن نیز ماهیت تخصصی هیأت داوران است. اگر شما توان جلب نظر کارشناس های حرفه ای برای تعیین برندگان را نداشته باشید، همیشه با اعتراض هایی در زمینه دلیل اعلام یک محتوای خاص به عنوان برنده مواجه خواهید بود. درست به همین خاطر اغلب برندها اقدام به استفاده از گزینه رأی گیری می کنند. البته گزینه رأی گیری نیز دارای ایراداتی است. یکی از ایرادات مشخص در این زمینه امکان تقلب با ربات های رأی دهنده است.

وظیفه اصلی بازاریاب ها در حوزه بازاریابی تعیین اهداف مشخص و روند تعیین برنده مسابقه است. سپس باید نسبت به اطمینان از عدم تقلب کاربران اقدام کرد. این امر سختی زیادی به همراه دارد، اما در صورت رعایتش امکان جلب اعتماد کاربران فراهم خواهد شد.

تعیین جایزه مناسب

پس از تعیین نحوه انتخاب برندگان مسابقه باید به دنبال جایزه های مناسب نیز بود. برخی از برندها هرگز به جایزه مناسب تا پایان کمپین شان فکر نمی کنند. اگر جایزه یک برند به اندازه کافی جذاب نباشد، امکان جلب نظر و مشارکت کاربران وجود نخواهد داشت. همین امر در بلند مدت موجب کاهش جذابیت های مسابقه یک برند برای مخاطب هدف خواهد شد. امروزه برخی از برندها به طور مداوم با شکست در زمینه برگزاری مسابقات اینستاگرامی مواجه هستند. یکی از دلایل اصلی چنین امری بی توجهی به جایزه مناسب است.

شاید هدف اصلی کاربران از شرکت در مسابقه های آنلاین مربوط به جایزه ها نباشد، اما بخش قابل توجهی از کاربران با نیم نگاهی به چنین حوزه ای اقدام به شرکت در آن می کنند بنابراین انتخاب جایزه اهمیت بسیار بالایی دارد. ایجاد هماهنگی میان جایزه برند و ماهیت کسب و کار ضروری است. اگر شما قصد تاثیرگذاری طولانی مدت بر روی مخاطب هدف را دارید، باید جایزه هایی مناسب برای آنها تعیین کنید. به عنوان مثال، برند ریباک در اغلب مسابقه هایش کفش های تازه شرکت را به عنوان جایزه مسابقه تعیین می کند. این امر انگیزه قابل توجهی در میان طرفداران برند برای شرکت در مسابقه ایجاد می کند.

اغلب شرکت های فعال در زمینه مد و پوشاک برای حضور در مسابقات آنلاین تمهیدات ویژه ای لحاظ می کنند. این امر شامل ارائه برخی از لباس های با تخفیف فراوان و همچنین تعیین سقف خرید رایگان برای برندگان مسابقه است. همین امر موجب شهرت بالای مسابقات مربوط به برندهای خرده فروش و حوزه مد در میان کاربران اینستاگرام می شود.

مطلب مرتبط: بازاریابی اینستاگرامی و 6 نکته طلایی

تعیین شرایط مسابقه

حضور در یک مسابقه باید همراه با تعیین دقیق شرایط فعالیت باشد. برخی از برندها به دلیل عدم تعیین شرایط شرکت در مسابقه مجبور به حذف برخی از کاربران پس از شروع فرآیند می شوند. این امر نتیجه بسیار دشواری برای برندها در پی دارد. اعتبار یک کسب و کار در زمینه برگزاری مسابقه، در صورت عدم توجه به نکات جانبی، با خطر مواجه خواهد شد بنابراین بازاریاب ها باید پیش از شروع رسمی مسابقه نسبت به تعیین نحوه فعالیت و رقابت در آن اقدام نمایند. در غیر این صورت هم برندشان و هم کاربران دچار سردرگمی خواهند شد.

برخی از مهمترین نکات در زمینه تعیین شرایط مسابقه به شرح ذیل است:

• تعیین نام و مشخصات دقیق برای مسابقه به منظور تشخیص از سایر مسابقات مشابه

• تعیین زمان شروع و پایان مسابقه

• اعلام رسمی نحوه شرکت در مسابقه

• تعیین محتوای مورد تایید برای رقابت در مسابقه

• اعلام دقیق و تفصیلی نحوه انتخاب برندگان مسابقه

بازاریابی برای مسابقه

برگزاری مسابقات نوعی اقدام بازاریابی محسوب می شود. نکته جالب در این میان ضرورت بازاریابی و تبلیغات برای مسابقات است. اگر شما به این نکته توجه نداشته باشید، امکان جلب نظر مخاطب هدف را از دست خواهید داد. امروزه برندهای بزرگ پیش از شروع رسمی مسابقه شان اقدام به بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف برای مدت زمانی طولانی می کنند. این امر تاثیر روانی قابل ملاحظه ای بر روی مخاطب هدف دارد. اگر شما به موقع برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام نکنید، تا مدت ها امکان جلب نظر مخاطب هدف را نخواهید یافت.

برندهای بزرگ نظیر ریباک از ماه های قبل از شروع مسابقه اقدام به تبلیغش می کنند. این امر محدود به پلتفرم اینستاگرام نیست. بدون تردید اغلب کاربران در چند شبکه اجتماعی حضور دارند بنابراین تبلیغات برای جلب نظر مخاطب هدف دارای اهمیت فزاینده ای خواهد بود.

استفاده از وبلاگ رسمی برند برای بازاریابی مسابقه امر جالبی است. این امر نیاز به جلب نظر مخاطب هدف در بازه زمانی کوتاه مدت را تامین خواهد کرد. امروزه برخی از برندها حتی وبلاگ رسمی برای برندشان ندارند. این امر چالش بزرگی در مسیر بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف محسوب می شود. اگر شما علاقه مند به بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هستید، باید این نکته را به بهترین شکل ممکن مدنظر قرار دهید.

ارزیابی نحوه عضویت کاربران در مسابقه

ارزیابی اطلاعات کاربران حاضر در مسابقه اهمیت بسیار زیادی دارد. امروزه برخی از کاربران برای افزایش شانس شان در زمینه پیروزی در مسابقات اقدام به تقلب های گسترده می کنند. این امر شامل حضور با چند حساب کاربری در مسابقه نیز می شود. یکی از راهکارهای جلوگیری از چنین تقلب هایی ارزیابی مداوم شرایط ثبت نام و کاربران حاضر در مسابقه است. اگر این نکته را مدنظر قرار ندهیم، امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به شدت کاهش خواهد یافت.

امروزه برخی از کاربران نسبت به تقلب های گسترده در مسابقات شکایت دارند. رسیدگی سریع به چنین شکایت هایی باید در اولویت فعالیت برندها قرار داشته باشد. در غیر این صورت اعتبار کسب و کارها به شدت زیر سوال خواهد رفت.

بهبود مداوم مسابقات

برگزاری مسابقه گام نهایی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیست. بسیاری از برندها باید به طور مداوم برای جلب نظر مخاطب هدف اقدام به آپدیت مسابقات نمایند. مسابقات آنلاین مثل بازی های رایانه ای یا موبایلی نیاز به آپدیت در طول زمان دارند بنابراین اگر مسابقه شما طولانی مدت است، در طول برگزاری مسابقه نقطه ضعف ها را شناسایی و نسبت به رفع شان اقدام نمایید.

مطلب مرتبط: ابزارهای اساسی برای بازاریابی در اینستاگرام

برخی از برندها پس از تعیین شرایط اولیه مسابقه و برگزاری اش دیگر توجه به آن ندارند. این امر موجب کاهش انگیزه کاربران در طول زمان برگزاری مسابقه و ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد شد بنابراین شما باید همیشه به دنبال تاثیر گذاری بر روی مخاطب هدف به شیوه های قابل توجه باشید. در غیر این صورت شانس چندانی برای ادامه تعامل سازنده با مخاطب هدف نخواهید داشت.

امروزه برگزاری مسابقات در فضای اینستاگرام بدل به گزینه ای جذاب برای برندها شده است. برخی از بازاریاب ها به طور مداوم در تلاش برای سرمایه گذاری در حوزه موردنظر هستند. اگر شما توانایی تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف را نداشته باشید، در انتهای مسیر با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهید شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید