سه شنبه, 01 مهر 1399 - 14:00

بازاریابی در عرصه B2B همیشه همراه با نگرانی بالاست. بسیاری از بازاریاب ‎ها در این عرصه به طور مداوم با شکست در زمینه تولید محتوای جذاب مواجه می ‎شوند. اگر شما به دنبال فروش موفق به مشتریان در این عرصه هستید، باید نسبت به طراحی کمپین های بازاریابی تاثیرگذار و حرفه ‎ای اقدام نمایید. بدون تردید هیچ برندی تمایل به مواجهه با شکست در زمینه بازاریابی ندارد. صرف هزینه ‎های گزاف بیانگر عزم راسخ کسب و کارها برای تولید محتوای جذاب است. ادعای اصلی مقاله کنونی تولید محتوای بازاریابی با ایده ‎های اولیه جذاب از سوی تیم ‎های بازاریابی است. نکته مهم در این میان دخالت برندها در فرآیند بازاریابی و نابودسازی تمام تلاش ‎های حرفه ‎ای تیم ‎های بازاریابی است.

شناسایی نحوه نابودسازی کیفیت کمپین های بازاریابی از سوی برندها اهمیت بسیار بالایی دارد. کمترین نتیجه این فرآیند امکان بازاریابی و تعامل با مشتریان بدون تکرار اشتباهات گذشته است. مقاله کنونی این ادعا را در قالب چند بخش مجزا و دارای ارتباط مفهومی دنبال خواهد کرد.

چگونه برندها محتوای بازاریابی نابود می کنند

1. بازاریابی برای توده‎ ها

نگاهی دقیق به محتوای بازاریابی برندتان بیندازید. آیا محتوای موردنظر برای دامنه مشخصی از کاربران تعبیه شده است؟ اغلب برندها دارای تمایل انکارناپذیر برای پوشش تمام بخش ‎های بازار هدف هستند. بدون تردید تمام مشتریان حاضر در یک بازار در دامنه مخاطب هدف برند شما قرار نمی ‎گیرد بنابراین باید به فکر هدف ‎گذاری بهینه بر روی مخاطب هدف باشید. این امر نظم بهتری به کمپین های بازاریابی می‎ دهد.

مطلب مرتبط: محتوای بازاریابی برندمان را کجا بارگذاری کنیم؟

ناکامی برندها برای درک اهمیت بازاریابی با توجه به دامنه محدودی از مشتریان همیشه دردسرآفرین بوده است. توصیه اساسی ما در بخش کنونی پیش‎ نمایش محتوای بازاریابی برای مخاطب هدف است. این امر به درک هرچه بهتر ایده و انگیزه مخاطب هدف از فرآیند بازاریابی برند کمک خواهد کرد. بسیاری از برندها در عمل امکان بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف را ندارند. این امر به دلیل بی ‎توجهی مداوم به مخاطب هدف و ایده‎ های وی است.

مشاهده فروش بالای برندها در عرصه کسب و کار همیشه برای بازاریاب‎ های تازه کار عجیب است. چنین امری ناشی از مهارت بالای برندهای بزرگ در زمینه شناسایی نیازهای مشتریان و تعامل نزدیک با آنهاست. اگر برند شما به هر دلیلی چنین جهت ‎گیری در رابطه با مشتریان ندارد، باید بازنگری اساسی در نحوه فعالیت آن انجام دهید.

2. بی ‎توجهی به نیازهای مشتریان

تولید محصول همیشه با هدف رفع برخی از نیازهای مشتریان صورت می ‎گیرد. اگر شما به این امر توجه کافی نداشته باشید، در نهایت با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهید شد. امروزه اغلب برندها توانایی فروش محصولات ‎شان به مخاطب هدف را ندارند. دلیل این امر ماهیت یکسان و غیرمتفاوت محصولات برندهای مختلف است. اگر شما امکان افزودن ارزش به محصولات ‎تان را نداشته باشید، جلب توجه مشتریان به آن بسیار دشوار خواهد شد.

بازاریابی در عرصه B2B همواره با تعامل با برندهای دیگر گره خورده است. این امر به معنای ضرورت شناسایی حوزه ‎های نیاز برندها و چالش ‎های پیش روی‎ شان است. اگر شما عملکرد مناسبی در این زمینه داشته باشید، شانس بالایی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهید داشت. چنین امری در میان کمتر برندی قابل مشاهده است. همین امر موجب تردید مشتریان نسبت به عرصه بازاریابی B2B شده است.

توجه به نیازهای مشتریان در طول یک روز صورت نمی ‎گیرد. شما باید برنامه ‎ای گسترده و شگرف برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف داشته باشید. این امر شامل تعامل طولانی مدت با مشتریان و جلب اعتماد آنها نیز می‎ شود. مشکل اساسی اغلب برندها تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان در کوتاه‎ ترین زمان ممکن است. این امر همیشه با ناکامی برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف همراه می ‎شود. یکی از تفاوت‎ های اصلی حوزه بازاریابی B2B و B2C همین نکته است. شما در بازاریابی B2B به جای مشتریان حقیقی با شرکت ‎ها و سازمان‎ های دارای شخصیت حقوقی مواجه هستید. بدون تردید فرآیند تصمیم گیری سازمان ‎ها به طور کلی با افراد حقیقی متفاوت است، با این حساب مشاهده عدم تاثیرگذاری کمپین های بازاریابی برندها بر روی مخاطب هدف امری طبیعی خواهد بود.

3. فراموشی تعامل با مشتریان پس از خرید

فروش محصولات نقطه پایان ارتباط میان برندها و مشتریان نیست. امروزه اغلب کسب و کارها به دنبال تکرار خرید از سوی مشتریان هستند. این امر فقط در صورت توجه و تعامل با مشتریان در بلندمدت و پس از فروش رسمی محصولات امکان‎ پذیر خواهد بود.

اغلب کسب و کارها پس از فروش محصولات دیگر توجهی به طرف مقابل ندارند. همین امر موجب نارضایتی در میان مشتریان می ‎شود. امروزه انتظارات مشتریان از برندها به شدت افزایش یافته است بنابراین شما باید مطابق با انتظارات از برندتان اقدام نمایید. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهید داشت.

بهترین راهکار برای تغییر وضعیت جاری کسب و کارها در مورد توجه به مشتریان ایجاد تحول در زاویه دیدشان است. این امر همراه با مطالعه در مورد وضعیت بازار و نحوه اثرگذاری بر روی مشتریان است. اگر یک مشتری برای یک بار به شما اعتماد کرده و محصولات را خریداری می ‎کند، این امر به معنای تبدیل وی به مشتری وفادار شما نیست. شما با تغییر زاویه دیدتان امکان اثرگذاری هرچه بهتر بر روی مخاطب هدف را خواهید داشت.

امروزه رفتار مشتریان حقیقی و برندها، علی رقم تمام تفاوت ‎ها، دارای نقاط اشتراکی نیز هست بنابراین شما باید نهایت استفاده را از شباهت میان این دو دسته از مشتریان ببرید. استفاده از شیوه مطالعه مشتریان در کسب و کارهای B2C در عرصه B2B نیز جوابگو خواهد بود بنابراین شما در عمل نیازی به تغییر بنیادی وضعیت کسب و کارتان نخواهید داشت.

4. استفاده از داده‎ های معتبر در بازاریابی

بازاریابی با استفاده از داده ‎های معتبر همیشه گزینه جذابی بوده است. بسیاری از برندها در کمپین های بازاریابی ‎شان ادعای استفاده از داده‎ های معتبر برای جلب نظر مخاطب هدف را دارند، با این حال در عمل همان نوع محتوا نیز نظر مخاطب هدف را جلب نمی ‎کند. دلیل این امر عدم استفاده درست از داده ‎های مرتبط با مشتریان است. فرآیند استفاده از داده‎ های معتبر برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اغلب پرهزینه و طولانی است بنابراین بسیاری از برندها از آن صرف نظر می ‎کنند. اگر شما نیز چنین استراتژیای را دنبال می ‎کنید، به زودی با مشکلات قابل توجهی در زمینه بازاریابی و تعامل با مشتریان مواجه خواهید شد. مهمترین مشکل موردنظر عدم اعتماد مشتریان به ادعاهای برند خواهد بود.

راهکار مدنظر ما در این بخش تلاش برای استفاده از داده‎ های واقعی و معتبر بازاریابی است. این امر به کمک فناوری هوش مصنوعی دیگر به دشواری سال‎ های قبل نیست بنابراین شما مانعی بر سر راه بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهید یافت.

5. فراموشی عنصر انسانی بازاریابی

کمپین های بازاریابی باید همیشه همراه با عنصر انسانی باشند. شما به عنوان بازاریاب در حال تولید محتوا برای ربات‎ ها نیستید. یکی از دلایل اصلی عدم توجه کاربران به محتوای بازاریابی برندها همین نکته است. اگر شما به نحوه تاثیرگذاری بر روی برندها در عرصه B2B توجه نداشته باشید، در عمل بسیاری از فرصت ‎های برندتان از بین خواهد رفت.

مطلب مرتبط: محتوا و نحوه تولید آن

اغلب کسب و کارها در طول روزهای طولانی کاری مخاطب هدف‎ شان را گم می‎ کنند. این امر به معنای تعامل ماشینی با همه افراد درگیر عرصه کسب و کار است. چنین رویکردی در بلند مدت نه ‎تنها بر روی مشتریان، بلکه تمام اعضای شرکت تاثیر منفی خواهد داشت.

بهترین راهکار در این میان برای تعامل با مخاطب هدف آگاهی از نیازهای وی برای تعامل با برندها در قالب رفتارهای انسانی است. چنین امری نگاه شما نسبت به عرصه بازاریابی را به طور کامل متحول خواهد کرد. اگر شما در این زمینه با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستید، الگوبرداری از برندهای بزرگ شیوه مناسبی خواهد بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید