شنبه, ۱۵ آذر(۹) ۱۳۹۹ / Sat, 5 Dec(12) 2020 /
           
فرصت امروز
بررسی شیوه های موفقیت در ارائه سخنرانی اصلی

چگونه سخنرانی مناسبی در مراسم های تجاری ارائه کنیم؟

2 هفته پیش ( 1399/8/28 )
پدیدآورنده : آلیه دِکر   پدیدآورنده : علی آل علی   پدیدآورنده : موفقیت  

ارائه سخنرانی در مراسم های تجاری امر ساده ‎ای به نظر می ‎رسد. بسیاری از رهبران تجاری توانایی ارائه سخنرانی های جذاب و تعاملی را دارند. این امر در بهبود جلوه برندشان برای مخاطب هدف نقش بسیار مهمی بازی می ‎کند. اگرچه بسیاری از مردم سخنرانی کلیدی در مراسم های مهم را امری ساده و هیجان ‎انگیز قلمداد می‎ کنند، اما در عمل دشواری ‎های بسیار زیادی پیش روی کارآفرینان قرار دارد. برخی از افراد به طور طبیعی از سخنرانی در محیط‎ های پرجمعیت یا مراسم های بزرگ ترس دارند. این امر مانع حضور آنها در مقام سخنران در مراسم های بزرگ می‎ شود.

شاید بسیاری از افراد نگرانی نسبت به حضور در میان جمعیت فراوانی از مخاطب نداشته باشند. ارائه سخنرانی یک نوع مهارت است. اگر کارآفرینان ترسی از حضور در مقابل هزاران نفر ندارند، شاید باز هم نیاز به تکنیک ‎هایی برای سخنرانی بهتر وجود داشته باشد. برخی از اصول سخنرانی ربطی به ترس از جمعیت ندارد. در این مقاله هدف اصلی ما آموزش شیوه های سخنرانی مناسب در برابر حضار و همچنین حضور مناسب در مراسم های کاری حرفه ای است.

سخنرانی موفق مراسم های تجاری

استیو جابز به عنوان یک رهبر تجاری موفق همیشه سخنرانی های جذابی داشته است. این امر وی و برند اپل را در صدر فهرست کسب و کارهای مورد علاقه مشتریان در بازارهای جهانی قرار داده است. یکی از مزیت‎ های استیو جابز در زمان سخنرانی آگاهی از هدفش بود. بر این اساس تمرکز بسیار بالایی بر روی هدف اصلی سخنرانی ‎اش انجام می ‎داد. سپس به سراغ بیان نکات در قالبی غیرکلیشه ‎ای می‎ رفت. این امر در میان بسیاری از سخنران های حرفه ای مشاهده نمی‎ شود بنابراین کاهش انگیزه مخاطب هدف برای ادامه گوش دادن به کنفرانس سخنران ‎های بزرگ تجاری امری طبیعی خواهد بود.

مطلب مرتبط: سخنرانی موفق با 8 اقدام ساده

بدون تردید سخنران های بزرگ در دنیای کسب و کار پس از سال‎ های کسب تجربه و تمرین موفق به تاثیرگذاری بالا در سطح کنونی می ‎شوند. این امر نکته ‎ای مهم برای تقویت انگیزه کارآفرینان جوان به منظور تمرین هرچه بیشتر پیرامون اصول سخنرانی است. امروزه بازاریابی و برندسازی شیوه های بسیار زیادی را شامل می‎ شود. یکی از شیوه های مرکزی برای برندسازی و ارائه تصویری جذاب از کسب و کار مربوط به حضور در مراسم های بزرگ و ارائه سخنرانی کلیدی است. سخنرانی کلیدی یا اصلی به طور معمول مسیر کلی همایش را توضیح می ‎دهد. همچنین سخنران موردنظر به بیان برخی از نکات کلیدی برای آشنایی بهتر مخاطب هدف با ماهیت مراسم می ‎پردازد. در پایان نیز سخنران اصلی امکان بیان بحث موردنظرش را خواهد داشت.

فرآیند انتخاب سخنران اصلی بستگی به میزان شهرت و مهارت فرد موردنظر در دنیای کسب و کار دارد. وقتی یک فرد حرفه ای به عنوان کارآفرین و مدیرعامل یک شرکت در مراسمی حضور پیدا می کند، به احتمال زیاد سخنرانی اصلی برعهده وی خواهد بود بنابراین در همان ابتدای مسیر فعالیت کاری امکان ارائه کنفرانس از سوی شما وجود ندارد. در ادامه به بررسی برخی از مهمترین نکات در زمینه ارائه سخنرانی های تجاری خواهیم پرداخت. توصیه های موردنظر نه تنها برای سخنرانی های اصلی، بلکه تمام سخنرانی های عمومی کاربرد خواهد داشت.

تمرین، تمرین، تمرین

هنگامی که با مسئله سخنرانی عمومی مواجه می ‎شویم، تمرین برای رفع هرگونه استرس از افراد اهمیت بالایی دارد. بسیاری از افراد به هنگام شروع سخنرانی با استرس بسیار زیادی مواجه هستند. اغلب سخنران ها پس از چند دقیقه تسلط کامل بر محیط را به دست می ‎آورند. بدون تردید این امر نقطه مثبتی برای سخنران ها محسوب می ‎شود، اما همان چند دقیقه ناکامی در انطباق با شرایط نیز نامناسب خواهد بود. یکی از راهکارهای مناسب برای کاهش میزان استرس به هنگام سخنرانی استفاده از شیوه های تمرینی مختلف است. بسیاری از مردم برای یادگیری مهارت‎های مختلف اقدام به تمرین ‎های فشرده می ‎کنند. با این حساب چرا برای سخنرانی بهتر نباید تمرین مناسب داشت؟

امروزه بسیاری از موسسه ‎های آموزشی در زمینه مهارت‎ های سخنوری فعالیت دارند. اگر در یکی از دوره‎ های موردنظر شرکت نمایید، اطلاعات مناسبی در مورد نحوه تمرین ‎های اصولی کسب خواهید کرد. با این حال در صورت فقدان زمان کافی برای شرکت در دوره ‎های آموزشی باید به تکرار و تمرین شخصی پرداخت. این امر شامل حضور در میان جمع خانواده، دوستان و سپس همکاران برای سخنرانی است. شاید در نگاه نخست این امر بسیار ساده به نظر برسد، اما به تدریج تاثیرگذاری بسیار مطلوبی بر روی کیفیت ارائه سخنرانی افراد خواهد داشت.

بسیاری از سخنران های حرفه ای از جایگاه‎ های بسیار کوچک کارشان را شروع کرده‎ اند. این امر شامل سخنرانی در مراسم های داخلی یک شرکت یا حتی بیان مطالب اساسی برای تیم شرکت با صدای بلند است بنابراین نیازی به شروع کار سخنرانی از جایگاهی بسیار بزرگ نیست. این امر نوعی وسواس فکری از سوی سخنرانی های تازه‎کار محسوب می ‎شود. هرچه توانایی یک برند برای مدیریت نحوه آماده ‎سازی سخنران های اصلی ‎اش بیشتر باشد، احتمال بروز اشتباه کمتر خواهد شد.

امروزه برندها نیز اهمیت بسیار زیادی به وضعیت سخنران اصلی ‎شان می ‎دهند. دلیل این امر نمایش جلوه کسب و کار از سوی سخنرانی اصلی است. اگر سخنران موردنظر استرس زیادی داشته باشد، مخاطب هدف احساس مناسبی از تعامل با وی نخواهد داشت. نتیجه این امر ناتوانی یک برند برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف است. ملانی دیزیل، سخنران بین‎المللی و موسس آژانس استوری فول، در مورد اهمیت تمرین و تکرار در زمینه سخنرانی این گونه اظهار نظر می‎ کند: «هر چقدر که به تمرین نیاز دارید، باید 10 برابر بیشتر تمرین نمایید. امروزه اغلب مردم نسبت به نیازشان برای تمرین خوش ‎بین هستند. همین امر اغلب اوقات موجب بروز مشکلاتی برای شرکت ‎ها می ‎شود. وقتی یک سخنران در هنگام اجرای مراسم نسبت به نقاط ضعف خویش آگاهی پیدا کند، دیگر زمانی برای رفع مشکل وجود نخواهد داشت بنابراین با تمرین بیشتر امکان آگاهی از مشکلات جاری وجود خواهد داشت.»

بسیاری از سخنرانی های حرفه ای در ابتدا مسیر مشخصی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف ندارند. این امر در طول زمان با تجربه بیشتر سخنران های حاصل می ‎شود. اگر شما نسبت به نحوه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تردیدهای بسیار زیادی دارید، باید به دنبال شیوه های تاثیرگذاری متنوع بر روی مخاطب هدف باشید. یکی از اشتباهات سخنران های حرفه ای تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از شیوه های سنتی است. این امر مشکلات بسیار زیادی برای برندها ایجاد می‎ کند. همچنین تمرکز بر روی یک شیوه تاثیرگذاری بر روی مشتریان نیز مشکلات عمده‎ ای به همراه خواهد داشت. بهترین توصیه در این میان ارزیابی نحوه فعالیت دیگر سخنران ها در عرصه ارائه سخنرانی های کلیدی است.

گاهی اوقات کارآفرینان دعوت به سخنرانی عادی در یک مراسم می ‎شوند، با این حال در برخی از موارد شما به عنوان سخنران اصلی در یک مراسم حضور دارید. اگر سخنران اصلی یک مراسم توانایی بیان نکات در کمال آرامش و تاثیرگذاری را نداشته باشد، به سرعت با مشکلاتی مواجه خواهد شد بنابراین تمرین اضافی برای پرهیز از چنین مشکلاتی امری طبیعی خواهد بود. الگوبرداری از سخنران های حرفه ای همیشه راهکاری مناسب برای برندها محسوب می ‎شود. بسیاری از سخنران های مبتدی امکان یادگیری نکات حرفه ای از افراد ماهرتر را دارند بنابراین ارزیابی ویدئوی سخنرانی افراد بزرگ هیچ ایرادی نخواهد داشت. این امر مانند یک دوره آموزشی امکان افزایش تجربه و سطح کیفی سخنران های جوان را به همراه دارد.

مطلب مرتبط: چگونه برای سخنرانی در هر شرایطی آماده باشیم؟

اولیویا اسکات، سخنرانی حرفه ای در حوزه کسب و کار و رئیس موسسه Omerge Alliances، در مورد نحوه آماده‎ سازی سخنران های حرفه ای برای بیان ارائه ‎های کلیدی نکات جالبی را گوشزد می‎ کند: «بسیاری از سخنران های حرفه ای هنوز هم جلوی آینه اقدام به ادای سخنرانی اولیه‎ شان می‎ کنند. این امر اعتماد به نفس قابل ملاحظه‎ ای در اختیار افراد قرار می ‎دهد. شاید سخنرانی در جلوی آینه بسیار ساده انگارانه به نظر برسد، اما تاثیرگذاری بسیار مطلوبی بر روی مخاطب هدف خواهد داشت. این امر سخنران ها را یک بار با تمام جزییات سخنرانی به صورت عملی مواجه می ‎کند. سپس امکان استفاده از همکاران یا افراد داوطلب برای شنیدن سخنرانی وجود دارد. در نهایت نیز باید سخنرانی به صورت عملی در مراسم ادا شود.»

امروزه راهکارهای بسیار زیادی برای تمرین سخنرانی وجود دارد. افراد مختلف باید به دنبال استفاده از شیوه های متنوع به منظور تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف باشند. در این میان هرچه تمرین بیشتری صورت گیرد، نتیجه نهایی کار بهتر از آب درخواهد آمد. برخی از سخنران ها با اندکی موفقیت در زمینه اجرای ارائه‎ های کلیدی دیگر دست از تمرین می ‎کشند. این امر تاثیر به مراتب منفی بر روی کیفیت سخنرانی افراد دارد. درست به همین خاطر اغلب سخنران ها دارای افت مقطعی در کیفیت ارائه‎ شان هستند. نکته منفی ماجرا عدم اعتماد دوباره برندها و مراسم های معتبر به سخنران های درگیر افت در ارائه سخنرانی های کلیدی است بنابراین شاید نخستین اشتباه یک سخنران حرفه ای به معنای پایان دوره حرفه ای ‎اش باشد.

سخنرانی موفق مراسم های تجاری

درخواست برای بازخورد مخاطب هدف

صحبت از بازخوردها همیشه دشوار است. بسیاری از مردم تمایلی به صحبت درباره کیفیت سخنرانی شان در جمع‎ های دوستانه یا حتی مراسم های بزرگ ندارند. این امر ناشی از میل به انتقادگریزی افراد است. اگر شما در مسیر تبدیل شدن به سخنرانی حرفه ای گام برداشته ‎اید، باید از تمام نظرات پیرامون کیفیت اجرای ‎تان باخبر شوید. این امر امکان جبران اشتباهات گذشته و ایجاد مسیر بهتر برای پیشرفت را فراهم خواهد کرد. امروزه بسیاری از افراد توانایی تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف را ندارند. نکته جالب در این میان ارزیابی شخصی اغلب سخنران ها از تاثیرگذاری مناسب ارائه‎ شان است.

اگر سخنران ها از نظرات دیگران به خوبی آگاه نشوند، هیچ ‎گاه مسیر پیشرفت را طی نخواهند کرد. دیگران در ارزیابی سخنرانی ما نقدهای جدی را بیان می ‎کنند. سخنران های حرفه ای همیشه به دنبال نظرات مخاطب هدف هستند. دلیل این امر ارزیابی فرآیند سخنرانی به شیوه ای متفاوت از سوی آنهاست بنابراین افراد توانایی ارائه نکات به صورت متفاوت را خواهند داشت. اگر شما به عنوان یک سخنران به توصیه های مخاطب هدف دسترسی ندارید، باید از همکاران ‎تان برای ارزیابی کیفیت ارائه‎ تان کمک بگیرید. شاید این امر در ابتدا بسیار دشوار باشد، اما نتیجه امر مطلوب خواهد بود.

هیچ سخنرانی، حتی استیو جابز، بی ‎عیب و نقص نیست. بسیاری از سخنران های حرفه ای نیز در دوران فعالیت ‎شان روزهای بد داشته ‎اند بنابراین تردید نسبت به مهارت‎ های شخصی در زمینه سخنرانی امری طبیعی و رایج در میان کارآفرینان است. مهمترین مسئله در این میان تمایل برای بهبود شرایط است. بازهم در اینجا با اهمیت تمرین و تکرار مواجه هستیم. درخواست از مخاطب هدف سخنرانی برای دریافت بازخورد به معنای گردآوری اطلاعات کاربردی به منظور تمرین هدفمندتر است. در غیر این صورت فرآیند دریافت نظرات از مخاطب هدف کمترین تاثیرگذاری برای سخنران ها نخواهد داشت.

بی ‎شک گاهی اوقات نظرات مخاطب هدف نسبت به سخنرانی های بیش از اندازه تند و فاقد انصاف است. حتی در این صورت نیز باید از نکات موجود در نظرات مخاطب هدف استفاده بهینه را کرد. حتی بدترین نظرات نیز دارای لایه ‎ای از حقیقت هستند بنابراین استفاده از حقیقت ‎های موردنظر برای بهبود کیفیت سخنرانی های بعدی ایده منطقی خواهد بود.

مطلب مرتبط: سخنرانی بدون استرس با 15 راهکار طلایی

جف تویستر، سخنران بین ‎المللی و مولف کتاب ‎های پرفروش در زمینه سخنرانی، در مورد نحوه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف ایده ‏های متفاوتی دارد: «مخاطب هدف همیشه از دیدگاه خودش اقدام به بررسی مراسم می ‎کند بنابراین شاید نظرش با شما یکی نباشد. مهمترین مسئله در این میان مسئولیت سخنران های حرفه ای برای جلب نظر تمام حضار است. شاید بعدها ویدئوی سخنرانی شما به طور عمومی منتشر شود. حتی در این صورت نیز سخنرانی موردنظر باید همچنان جذابیت داشته باشد. در غیر این صورت امکان تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف از بین خواهد رفت.»

تعامل با مخاطب هدف همیشه کار ساده ‎ای نیست. گاهی اوقات انتظارات مخاطب هدف از سخنرانی ها بسیار غیرواقعی است. ما در عرصه کسب و کار مانند سخنران های انگیزشی عمل نمی‎ کنیم. وظیفه اصلی مراسم های تجاری رونمایی از تازه‎ ترین دستاوردهای شرکت‎ های مختلف است. انگزیش روانی مخاطب در حیطه وظایف سخنران چنین مراسم هایی قرار ندارد بنابراین باید نسبت به درک مشترک مخاطب هدف و سخنران از ماهیت مراسم نیز توجه نشان داد. این امر از طریق ارزیابی بازخوردهای مخاطب هدف امکان ‎پذیر خواهد بود. اگر درک مخاطب هدف از مراسم بیش از اندازه رویایی است، باید نسبت به بهبود آن اقدام فوری صورت گیرد. در غیر این صورت شرایط به شدت دشوار خواهد شد.

تعامل با مخاطب هدف

بدون تردید هیچ‎ کس تمایلی به گوش دادن مطلق به حرف‎ های دیگران ندارد. مشارکت در بحث یکی از انگیزه‎ های بنیادین هر انسانی است. سخنران های حرفه ای نیز این نکته را به خوبی می ‎دانند بنابراین باید در راستای تاثیرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف اقدام ‎کنند. بدون تردید همه ما سخنرانی های تعاملی را بیشتر از هر نوع دیگری دوست داریم. این امر سخنران های بزرگ را به سوی تعامل با مخاطب هدف سوق می ‎دهد. امروزه طرح مسئله‎ های اساسی و سپس نظرخواهی از مخاطب هدف امری رایج در سخنرانی ها محسوب می ‎شود. این امر حتی در مورد سخنرانی های بسیار بزرگ نیز قابل مشاهده است.

بدون تردید طرح مسئله و بیان پرسش‎ های تعاملی از مخاطب هدف نیازمند اختصاص زمان برای بیان نکاتی از سوی آنهاست. اشتباه برخی از سخنرانی ها بیان پرسش و سپس عدم تعیین زمان مناسب برای تعامل از سوی حضار است. این امر کیفیت سخنرانی را به شدت پایین می ‎آورد.

امروزه مردم علاقه بسیار زیادی برای شنیدن نکات مختلف دارند، با این حال این امر در کنار درخواست آنها برای تعامل با سخنران ها باید مدنظر قرار گیرد. بدون تردید هیچ برندی تمایل به از دست دادن مخاطب هدفش ندارد بنابراین باید اقدام مناسب در راستای ارزیابی وضعیت متغیر مخاطب هدف را مدنظر قرار دهد.

مطلب مرتبط: چه مواردی منجر به یک سخنرانی ماندگار خواهد شد

یکی از راهکارهای مناسب برای افزایش تمایل کاربران برای تعامل با برند در فرآیند سخنرانی انتخاب موضوعات هیجان ‎انگیز برای مراسم تجاری است. این امر انگیزه مخاطب هدف برای تعامل با برند و سخنران را به شدت افزایش می ‎دهد. امروزه بسیاری از مردم دارای اطلاعات زیادی در زمینه کسب و کار هستند. همچنین پرسش ‎های متعددی نیز از سوی آنها مطرح می ‎شود. اگر یک سخنران توانایی پاسخگویی مناسب به پرسش ‎های مخاطب هدف را نداشته باشد، اعتبارش به شدت خدشه‎ دار خواهد شد بنابراین باید همیشه آگاهی دقیقی از موضوع بحث و پرسش ‎های احتمالی داشته باشند.

سخنرانی موفق مراسم های تجاری

یکی از وظایف تیم‎ های برگزارکننده مراسم ها بررسی مسیر کلی بحث و همچنین پرسش ‎های احتمالی از سوی مخاطب هدف است. طراحی پاسخ ‎هایی برای ارائه در قبال هر کدام از پرسش‎ های احتمالی نکته بسیار مهمی خواهد بود. این امر کیفیت مراسم ها و سخنرانی افراد را به شدت افزایش می ‎دهد.

توجه به محتوا در کنار نحوه بیان مطلب

اغلب سخنران ها توجه بسیار زیادی به نحوه بیان مطلب دارند. این امر شامل بیان نکات مختلف به شیوه های متعدد و تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. در این مسیر بسیاری از سخنران ها توجه بسیار کمتری به ماهیت مطلب سخنرانی دارند. این امر گاهی اوقات موجب بروز مشکلات جدی می ‎شود. اگر یک کارآفرین به ماهیت سخنرانی اش توجه نداشته باشد، شانسی برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف نخواهد داشت. امروزه کیفیت محتوا درست به اندازه نحوه بیان اهمیت دارد. شاید برخی از کارآفرینان به تنهایی توانایی طراحی متن سخنرانی را نداشته باشند. در این صورت باید از افراد مختلف و دارای مهارت کمک گرفت.

یکی از نکات جالب در مورد طراحی متن سخنرانی مربوط به مشارکت افراد متعدد در فرآیند طراحی ‎اش است. با این حساب طراحی متن سخنرانی به صورت انفرادی هرگز ایده مناسبی نخواهد بود. این امر اغلب اوقات کیفیت نهایی سخنرانی را به شدت کاهش می ‎دهد.

امروزه تکنیک ‎های بسیار زیادی برای بیان مطالب به صورت حرفه ای وجود دارد. اغلب کارشناس ‎ها بر روی نقش زبان بدن در تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تاکید ویژه ‎ای دارند. متاسفانه شمار بالایی از افراد به هنگام سخنرانی از بدنشان سود نمی ‎برند. این امر در رایج ‎ترین شیوه شامل بیکار ماندن دست ‎ها و حالت چهره معمولی در تمام طول سخنرانی است. ایجاد هیجان در میان مخاطب هدف یکی از وظایف اصلی سخنران‎ محسوب می ‎شود. اگر این نکته به صورت کاربردی مدنظر افراد قرار نگیرد، مشکلات بسیار زیادی در فرآیند بازاریابی و ارائه سخنرانی مناسب پدیدار می‎ شود.

توجه به مخاطب هدف

آخرین مرحله در فرآیند سخنرانی توجه مداوم به مخاطب هدف است. بسیاری از سخنران ها در طول بیان مطالب به مخاطب هدف نگاه نمی ‎کنند تلاش برای حفظ ارتباط چشمی نقش مهمی در تاثیرگذاری مطالب سخنرانی دارد. بسیاری از سخنران های حرفه ای به طور مداوم تمرین‎ های فشرده در زمینه نحوه حفظ ارتباط چشمی انجام می ‎دهند. این امر در ابتدا از نظر تسلط بر روی مطالب دشوار خواهد بود، اما سخنران های حرفه ای چاره ‎ای جز این نخواهند داشت.

اگر در فرآیند سخنرانی تمرکز برندها به نکته‎ ای به جز مخاطب هدف باشد، تاثیرگذاری لازم از دست خواهد رفت. درست به همین خاطر اغلب تمرین‎ های سخنرانی شامل تمرکز بر روی وضعیت مخاطب هدف است. بسیاری از سخنران های حرفه ای حتی توانایی تشخیص فقدان تمرکز و حواسپرتی مخاطب هدف را نیز دارند. این امر در طول زمان و با تمرین مداوم صورت می‎ گیرد.

مطلب مرتبط: 7 اصل یک سخنرانی موفق

امروزه سخنرانی های کلیدی یکی از مهمترین فرصت ‎ها در مسیر توسعه کسب و کار محسوب می‎ شود. استفاده مناسب از چنین فرصت ‎هایی تا حد زیادی مسیر بازاریابی برندها را مشخص خواهد کرد. همچنین برندها توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نیز بازخواهند یافت. تمرین مداوم برای بهبود توانایی سخنرانی در مراسم ‎های مهم یکی از مهمترین نکات در زمینه موفقیت هر کارآفرین و سخنرانی محسوب می ‎شد.

منبع : blog.hubspot
برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/jHTJ5nSv
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
استعلام قیمت های روز
آخرین مطالب
پیشنهاد سردبیر
بهترین کتاب های تاریخ در زمینه دورکاری
همکاری بازاریابی با اینفلوئنسرها در دوران کرونا
چگونه رابطه برندمان با مشتریان را بهبود بخشیم
بهترین کتاب های تاریخ برای ایجاد تعادل میان کار و زندگی شخصی
ترندهای بازاریابی محتوایی در سال 2021
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه