پنج شنبه, 05 دی 1398 - 09:44

همه ما با این جمله آشنا هستیم که موفقیت از دل ذهنی آرام بیرون خواهد آمد. این امر خصوصا در جهان امروز که سرعت بالا منجر به انواع فشارها برای روی افراد شده است، بسیار ضروری به نظر می رسد. توجه داشته باشید که ذهن ناآرام در نهایت منجر به استرس خواهد شد که این امر مانع از تمرکز کافی برای انجام دقیق کارها می شود. تحت این شرایط افراد هیچ گونه پیشرفتی را به دست نیاورده و حتی توان حفظ جایگاه فعلی خود را نیز نخواهند داشت. همین امر نیز باعث شده است تا افراد مختلف به دنبال راهکارهایی برای افزایش آرامش خود باشند. در همین راستا به بررسی 14 راهکار ساده و در عین حال کاملا موثر، خواهیم پرداخت.

1-قدم بزنید

ذهن آرام

پیاده روی کوتاه باعث خواهد شد تا شما از جو ناآرام موجود فاصله گرفته و فرصت کافی برای فکر کردن را داشته باشید. توصیه روان پزشک ها بر این است که هر فرد در طول روز حداقل برای نیم ساعت پیاده روی کند، با این حال این امر به معنای انجام یک باره آن نبوده و می توان آن را به چندین مرتبه تقسیم کرد. این امر نه تنها یک ورزش برای حفظ سلامتی شما محسوب می شود، بلکه باعث آزادسازی اندورفین نیز خواهد شد که به عنوان مسکن طبیعی بدن محسوب می شود. درواقع هیچ دلیلی وجود ندارد که شما زمان استراحت خود را صرفا در محل کار بگذرانید. این امر برای فاصله گرفتن از روزمرگی نیز کاملا مفید خواهد بود.

مطلب مرتبط: روش هایی کاربردی برای تقویت ذهن و مهارت تفکر

2-تنفس عمیق داشته باشید

اگرچه این موضوع بیش از حد ساده و پیش پا افتاده به نظر می رسد، با این حال بسیاری از افراد از معجزه آن غافل بوده و تصور می کنند که این امر نتیجه ای را به همراه نخواهد داشت، با این حال تنفس عمیق، سریعا می تواند شرایط بد شما را بهبود بخشد. با این حال توجه داشته باشید که مرحله دوم باید توسط بینی و بازدم توسط دهان انجام شود. همچنین تعداد دفعات آن باید حداقل 10 مرتبه باشد تا تاثیر لازم را به بار آورد. برای بهبود محیط نیز می توانید از یک دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید که قیمت چندانی را نداشته با این حال به کیفیت هوای اتاق شما کمک شایانی را خواهد کرد.

3-حرکات کششی انجام دهید

استیو جابز در مصاحبه ای عنوان کرده بود که انجام تمارین یوگا را به عادت رفتاری خود در هنگام استرس تبدیل کرده است، با این حال شما تنها به یوگا محدود نبوده و با حتی یک سرچ ساده، می توانید به انواع تمرین ها دسترسی داشته باشید. این حرکات نه تنها به بهبود سلامت شما کمک خواهد کرد، بلکه با بهبود گردش خون در بدن، تاثیر استرس را بسیار کمرنگ خواهد نمود. اگرچه ممکن است تصور کنید که استرس یک وضعیت روانی محسوب شده و این اقدام تاثیری را به همراه نخواهد داشت، با این حال توجه داشته باشید که جسم و ذهن، با یکدیگر رابطه مستقیم دارند.

4-مدیتیشن را فراموش نکنید

اگرچه ممکن است هیچ گونه آشنایی را با این ورزش نداشته باشید، با این حال خبر خوب این است که امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی، شما تنها نیاز به نصب اپلیکیشن های مرتبط با آن خواهید داشت. جالب است بدانید که مدیتیشن قدمتی 5000 ساله داشته و در حال حاضر نیز طرفداران بی شماری را در سراسر جهان در اختیار دارد. به همین خاطر می توان نسبت به کاربردی بودن آن اطمینان کاملی را داشت. درواقع مدیتیشن یکی از بهترین راهکارها در راستای مراقبت محسوب می شود که برای تمامی افراد کاملا ضروری خواهد بود.

5-برنامه کاری ایجاد کنید

این امر که بدانید در طول روز چه کارهایی را باید انجام دهید، باعث نظم در زندگی شما خواهد شد. همچنین این اقدام کمک خواهد کرد تا از پرداختن به کارهای غیرضروری جلوگیری شده و دیگر نیازی به مشغول نگه داشتن ذهن خود با مکتوب کردن کارها، وجود نداشته باشد، با این حال بهتر است تا در این رابطه به صورت مرحله ای پیش رفته و از همان ابتدا بیش از حد سختگیرانه رفتار نکنید. همچنین می-توان برای جلوگیری از نیاز به دفترچه کاغذی، یک اپلیکیشن را بر روی تلفن همراه خود نصب کرد. مزیت آنها دسته بندی مناسب و امکان ایجاد زنگ هشدار برای یادآوری است. در آخر توصیه می شود که تمامی مواردی که ذهن شما را مشغول می-کند، در جایی یادداشت کرده و در زمان استراحت به آنها بپردازید. 

6-با یک دوست صحبت کنید

برای این موضوع، حتی اگر در شرکت با فردی صمیمی نیستید، می توانید با دوست خود تماس گرفته و برای مدتی همه چیز را فراموش کنید. این امر باعث خواهد شد تا شرایط برای شما به حالت عادی بازگشته و روحیه مضاعفی را احساس کنید. این نکته را هرگز فراموش نکنید که عملکرد افراد در هنگام استرس، کاملا تضعیف خواهد شد. به همین خاطر تحت این شرایط ابدا اقدام به اتخاذ یک تصمیم و یا فعالیت نکنید. در نهایت نتایج آمارها حاکی از آن است که صحبت کردن با نزدیکان، باعث ترشح اکسی توسین می شود که مربوط به عواطف انسانی بوده و این امر آرامشی فوق العاده را در فرد ایجاد خواهد کرد.

7-از برنامه TED استفاده کنید

در هنگام استرس، افراد مسائل را بسیار بزرگ تر از آنچه که هست، می بینند. تحت این شرایط شما به توصیه و ایجاد انگیزه جدید نیاز خواهید داشت. برای این امر نصب اپلیکیشن برنامه تد و تماشای سخنرانی های موجود، یکی از بهترین گزینه ها محسوب می شود. این امر نه تنها به بهبود روحیه شما کمک می کند، بلکه بار آموزشی فوق العاده ای را نیز در پی خواهد داشت.

مطلب مرتبط: توفان ذهنی و راهکارهایی برای افزایش خلاقیت

8-از دمنوش های گیاهی استفاده کنید

اگرچه مصرف قهوه به عادت کاری بسیاری از کارمندان تبدیل شده است، با این حال جالب است بدانید که نیاز افراد به این ماده به مراتب کمتر از آن است که هر روز برای چند نوبت آن را مصرف کنید، با این حال این امر به معنای کنار گذاشتن نوشیدنی نبوده و توصیه می شود تا دمنوش های گیاهی را جایگزین آن کنید. برای این موضوع تنها کافی است بدانید که هر گیاه، چه خواصی را دارد تا بهترین ها را برای خود انتخاب کنید. همچنین از روغن بسیاری از گیاهان نظیر اسطوخودوس، می توان برای رفع سردردهای ناشی از استرس و فشار عصبی، استفاده کرد.

9-با حیوانات و گیاهان ارتباط داشته باشید

میزان ارتباط با حیوانات به حدی مهم است که امروزه بسیاری از شرکت ها در نوع طراحی و چیدمان شرکت خود به نحوی عمل می کنند که امکان آوردن حیوانات خانگی افراد به محل کار، مهیا باشد. همچنین شما مراقبت از یک گیاه، تاثیری فوق العاده را در فرد خواهد داشت. به همین خاطر توصیه می شود تا شرایط را برای آوردن این دو موجود جاندار به محل کار خود جویا شده و برای اطمینان از تاثیر آن، مقالات موجود را مطالعه کنید.

10-سفر کنید

اگرچه در گذشته سفر را یک گزینه لوکس تلقی می کردند، با این حال امروزه اثبات شده است که این امر یک الزام حیاتی برای تمامی افراد محسوب می شود. به همین خاطر نیز مدیران شرکت های مختلف، مرخصی های با حقوقی را در طول سال به کارمندان خود می دهند تا به مسافرت رفته و تجدید قوا داشته باشند. درواقع به هر میزان که از آرامش و سلامت بیشتری برخوردار باشید، موارد استرس زا تاثیر کمتری را بر روی شما خواهد داشت. به همین خاطر ضروری است تا وجود این امکان، از جمله معیارهای شما برای انتخاب شغل باشد.

11-به موسیقی گوش دهید

تاثیر موسیقی بر روی بدن انسان به حدی زیاد است که به عنوان یک شیوه درمانی در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می گیرد. به همین خاطر نیز ضروری است تا گوش دادن به موسیقی، در برنامه روزانه شما خصوصا در زمان هایی که احساس استرس دارید، قرار گیرد. نکته جالب دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که نتایج آمارها نشان می دهد افرادی که به موسیقی گوش می کنند، از خلاقیت و راندمان کاری بهتری برخوردار هستند، با این حال در رابطه با نوع موسیقی، هر فرد باید با توجه به سلیقه خود رفتار کند.

12-کتاب بخوانید

عادت بسیار اشتباه افراد در هنگام استراحت این است که وارد حساب های خود در شبکه های اجتماعی شده و به گشت و گذار می پردازند، با این حال تحقیقات نشان می دهد که این امر نه تنها به افزایش استرس شما منجر خواهد شد، بلکه فرصت را برای استراحت چشم نیز از میان خواهد برد. به همین خاطر ضروری است تا به دنبال جایگزینی برای آن باشید. بهترین گزینه در این رابطه کتاب های صوتی هستند. این امر باعث خواهد شد تا شما حتی با چشمان بسته نیز چندین صفحه مطالعه روزانه داشته باشید که یکی از الزامات موفقیت نیز محسوب می شود.

13-چرت بزنید

یک خواب کوتاه درست به مانند شارژکردن بدن است. این امر باعث خواهد شد تا بتوانید کاملا سرحال شوید، با این حال توجه داشته باشید که این امر تنها زمانی سودمند خواهد بود که شما وارد لایه های عمیق خواب نشده باشید. به همین خاطر نیز توصیه می شود تا حتما یک زنگ هشدار را برای خود تنظیم کنید. همچنین برای افزایش کیفیت خواب خود، حتما از چشم بند و محافظ گوش که صدای اطراف را کاهش می دهند، استفاده کنید.

مطلب مرتبط: تمرین های روزانه برای شروع ذهن آگاهی

14-از یک روان شناس کمک بگیرید

در برخی موارد، دلیل استرس مداوم افراد ریشه در برخی مسائل دارد که شناسایی و رفع آن به سادگی انجام نخواهد شد. به همین خاطر نیز ضروری است تا به یک روان شناس مراجعه کرده و در صورت وجود مشکل، با کمک وی اقدام به خلاص شدن از این شرایط کنید. درواقع پیدا کردن دلیل اصلی یک اتفاق، همواره بهتر از بهبودهای موقتی خواهد بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید


با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی