یکشنبه, 05 اسفند 1397 - 14:52

7توصیه راهبردی برای حضور موفق در همایش تجاری

امروزه نمایشگاه های تجاری هنوز هم یکی از بهترین راه ها برای توسعه برند، جذب مشتری تازه و بهبود وضعیت فروش محسوب می شود. بدون تردید برگزاری همایش های مستقل فقط در توان برندهای بسیار بزرگ است، بنابراین به عنوان یک برند تازه کار یا دارای بودجه ای اندک باید به سراغ اجاره غرفه در همایش های عمومی باشیم. هدف اصلی بسیاری از برندها در غرفه های شان در همایش جلب نظر مشتریان و تعامل با آنها برای مدتی طولانی است. اندیشه اصلی پشت این اقدام نیز بسیار ساده است: در صورت وقت گذرانی بیشتر با مشتریان احتمال خرید افزایش خواهد یافت.

بدون تردید صحبت پیرامون ویژگی های یک میزبان همایش خوب بسیار ساده است. مهم ترین ویژگی های یک مدیر همایش اجازه طراحی منحصر به فرد غرفه های به هر برند و ارائه کمک های جانبی است. با این حال کار اصلی برندها پس از ساخت غرفه شروع می شود. در حقیقت، به عنوان یک برند باید توانایی کافی برای جلب نظر مشتریان را داشته باشیم. در غیر این صورت موفقیت چندانی کسب نخواهیم کرد.

غرفه مناسب برند

در این مقاله من به بررسی هفت توصیه عملی برای بهبود عملکرد برندها در همایش های تجاری خواهم پرداخت. هدف اصلی من اشاره به توصیه ها و روش های ساده و کاربردی است، بنابراین از تکنیک های بیش از اندازه پیچیده و پرهزینه صرف نظر کرده ام.

1. توسعه غرفه پیش از شروع همایش

بسیاری از برندها در زمان پیش از افتتاح همایش فقط روی ساخت غرفه ای جذاب تمرکز دارند. اگرچه این اقدام بسیار مناسب است، اما ضامن موفقیت قطعی نیست. یکی از ایده های جذاب در این میان تلاش برای توسعه غرفه مان پیش از شروع نمایشگاه خواهد بود. شاید در ابتدا این توصیه اندکی عجیب به نظر برسد. در هر صورت چگونه پیش از حضور بازدیدکنندگان امکان توسعه غرفه وجود دارد؟ خوشبختانه اکنون شبکه های اجتماعی و نسل جدید آگهی های تبلیغاتی کار را برای برندها به شدت ساده کرده اند. اگر برند شما حضور فعالی در شبکه های اجتماعی دارد، پیش از شروع به کار همایش دست به کار شوید. نمایش روند ساخت غرفه و پیش نمایش محصولات تازه عرضه شده در نمایشگاه به اداره کافی برای کاربران و خبرگزاری ها جذاب خواهد بود.

یکی از مزیت های اصلی تبلیغات برای غرفه مان در همایش ها جذب مخاطب علاقه مند است. وقتی بدون هیچ فعالیت جانبی در همایش ها حاضر می شویم، در حقیقت نتیجه کار را به بخث و اقبال خواهیم سپرد. با این حال تلاش برای جلب نظر مخاطب علاقه مند از طریق تبلیغات و شبکه های اجتماعی شانس فروش برندمان را افزایش می دهد. ماجرا بسیار ساده است، بازدیدکننده علاقه مند به برندمان تمایل بیشتری برای خرید خواهد داشت. این در حالی است که افراد عادی شاید فقط برای بازدید صرف قدم به غرفه مان بگذارند.
یکی از تاثیرهای جالب در زمینه غرفه های برندها تحت عنوان «اثر بارش برف» شناخته می شود. به این ترتیب وقتی غرفه یک برند شلوغ باشد، سایر افراد نیز علاقه مند به حضور در آن بخش خواهند شد. در این زمینه تبلیغات وسیع الزاما بهترین راه نیست. به عنوان راهکار جایگزین باید به سراغ ارائه تبلیغات به افراد مرتبط با صنعت مان بپردازیم. نتیجه بخشی این سنخ از تبلیغات بسیار بیشتر از الگوهای توده ای خواهد بود.

مطلب مرتبط: بررسی دلایل اهمیت همایش های تجاری در عرصه بازاریابی / چرا برندها باید همایش تجاری برگزار کنند؟

2. ارسال دعوت نامه

استفاده از این شیوه سابقه طولانی دارد. از همان نخستین روزهای برگزاری همایش های تجاری دعوت نامه ها به صورت های مختلف برای افراد خاص ارسال می شد. به عنوان یک برند تازه کار، دعوت نامه های خود را برای مشتریان فعلی ارسال کنید. این کار علاوه بر نمایش سطح احترام برندتان به مشتریان باعث خلق ارتباطی عمیق میان شما و مشتریان خواهد شد. اگرچه در دهه های گذشته دعوت نامه به صورت فیزیکی ارسال می شد، اما اکنون دنیای دیجیتال بسیاری از فرآیندها را تغییر داده است. به این ترتیب دیگر نیازی به چاپ دعوت نامه نیست. ارسال پیام دعوت به ایمیل مخاطب یا اکانتش در شبکه های اجتماعی راهکار هوشمندانه تری محسوب می شود. به هر حال وقتی مشتریان فعلی برندمان در همایش حضور داشته باشند، حداقل تا حدی غرفه مان شلوغ خواهد بود. بدترین اتفاق برای برندها در همایش تجاری مواجه با غرفه ای خالی است. به ویژه اگر برندی مشهور در کنارمان غرفه داشته باشد. به این ترتیب عدم موفقیت ما بیش از هر زمان دیگری به چشم خواهد آمد.

گاهی اوقات برندها دارای مشتریان معدود و بسیار مهمی هستند. در چنین شرایطی دعوت ساده آنها به همایش کافی نیست. برعکس باید تشریفات به بهترین شیوه رعایت شود، بنابراین چاپ کارت ویژه دعوت و حتی ارائه کارت عضویت در برندمان نیز ضروری خواهد بود. این کار بیانگر ارزش مشتری مورد نظر برای برند ماست. همچنین باید توجه داشت که بازدیدکنندگان در صورت مشاهده غرفه ای که مشتریان معدود و دارای کارت دعوت بدان می روند، کنجکاوی بیشتری نشان خواهند داد. این امر برای جلب نظر مشتریان بیشتر نیز موثر است. به این ترتیب به ساده ترین روش مشتریان برندمان افزایش خواهد یافت.

3. استفاده بهینه از گزینه های تبلیغاتی

در هر همایشی گزینه های تبلیغاتی مختلفی از سوی میزبان به برندها عرضه می شود. این امر بسته به بودجه هر برند دامنه متفاوتی از انتخاب ها را پدید می آورد. اگر قصد استفاده از آیتم های تبلیغاتی در همایش را دارید، باید سریع دست به کار شوید. چراکه رقبای شما نیز انگیزه بالایی برای تبلیغات دارند. به طور معمول پیش از شروع همایش و حتی ساخت غرفه ها تکلیف موقعیت های تبلیغاتی و فروش شان به برندهای مختلف روشن می شود. به این ترتیب باید سرعت عمل بالایی در زمینه رزرو تابلوها و موقعیت های مختلف تبلیغاتی به خرج داد. مشکل اصلی بسیاری از برندها در زمینه تبلیغات جانبی در همایش ها عدم هماهنگی با میزبان است. به این ترتیب در میانه راه با پیام اخطار میزبان مواجه می شوند. هر همایشی قوانین خاص خود را دارد. به همین دلیل باید پیش از هر کار اضافه ای آن را با تیم مدیریتی نمایشگاه در میان بگذاریم. به این ترتیب دیگر جایی برای نگرانی نخواهد بود.

امروزه تبلیغات درون همایش ها بسیار فراتر از ارائه خودکار و دفتر رایگان است. اگر به دنبال جلب توجه در میان رقبای تان هستید، باید به سراغ گزینه های ارزشمندتری مانند USB، اسپیکر یا حتی پاور بانک بروید. اگرچه این گزینه ها هزینه بیشتری روی دست ما خواهد گذاشت، اما نتیجه بخشی به مراتب بهتری در مقایسه با گزینه های قدیمی دارد. نکته مهم در این میان عرضه خودکارهای تبلیغاتی در دوره ای بود که تنها امکان نگارش محدود به قلم و کاغذ بود، اما امروزه دستگاه های هوشمند نیاز به کاغذ و خودکار را به کلی از بین برده است، بنابراین گزینه های تبلیغاتی ما نیز باید اندکی تغییر کند. هماهنگی با تکنولوژی های جدید علاوه بر جلب نظر بازدیدکنندگان، تصویر ویژه ای نیز از برندمان به نمایش می گذارد. به این ترتیب برند ما به عنوان یکی از پرچمدارهای توسعه کسب و کار شناخته خواهد شد.

4. طراحی غرفه به مانند محصول مان

توصیه این بخش مخصوص برندهایی با محصولات فیزیکی است. به این ترتیب اگر در زمینه عرضه سرویسی خاص فعالیت دارید، به احتمال زیاد توصیه کنونی کاربرد چندانی برای شما نخواهد داشت. ایده اصلی در اینجا طراحی ظاهر غرفه شبیه به شکل محصول مان است. به این ترتیب مخاطب توجه بیشتری به ما خواهد داشت. به عنوان مثال غرفه های برند سونی در نمایشگاه های مختلف را در نظر بگیرید. آنها برای همایش های مرتبط با صنعت بازی رایانه ای غرفه هایی شبیه به دستگاه پلی استیشن طراحی می کنند. به این ترتیب حتی افرادی که علاقه ای به پلی استیشن نیز ندارند، به غرفه شان سر می زنند.

در همایش ها یکی از مهم ترین اقدامات برندها طراحی جلوه های بصری غرفه به شیوه ای چشم نواز است. صادقانه بگویم، هیچ کس تمایلی به بازدید از غرفه ای ناهماهنگ و زشت ندارد. به همین خاطر علاوه بر موقعیت مکانی مناسب غرفه باید به ظاهرش نیز توجه ویژه داشت. یکی از ایده های بسیار جذاب در این میان طراحی ظاهر غرفه هماهنگ با محصول تازه برندمان است. به این ترتیب مشتریان هرچه بیشتری به سوی غرفه مان جذب می شوند. البته این کار ریسک بالایی دارد. چراکه استقبال بازدیدکنندگان مشروط به شناسایی ظاهر غرفه مان است، بنابراین اگر محصول مورد نظرتان تفاوت بسیار آشکاری با نمونه های قبلی دارد، ایده کنونی را فراموش کنید.

برند در همایش تجاری

اگرچه در ابتدای مطلب در مورد برندهای عرضه کننده خدمات صحبتی نکردیم، اما این به معنای ناتوانی قطعی آنها در استفاده از ایده کنونی نیست. به این ترتیب با اندکی خلاقیت امکان بهره مندی از مزایای ایده فعلی وجود خواهد داشت. همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که موفق ترین برندها خلاق ترین آنها هستند.

5. اهمیت میزبانی از فعالیت های تفریحی

به طور معمول برداشت ما از همایش های تجاری مکانی برای سرگرمی نیست. البته شاید برخی افراد برای سرگرمی و آشنایی با محصولات تازه قدم به همایش بگذارند، اما دریافت اصلی برندها به کلی متفاوت است. به این ترتیب اغلب شرکت ها نمایشگاه های تجاری را به عنوان فرصتی برای فروش بیشتر شناخته اند. همین امر نیز موجب رقابت شدیدشان برای حضور در همایش های بزرگ و بین المللی می شود. با این حال آیا نمایشگاه های تجاری فقط برای اهداف کسب وکار و فروش ساخته شده اند؟ با اندکی تامل دقیق، پاسخ منفی خواهد بود، بنابراین همایش های تجاری با اندکی خلاقیت امکان خلق زمانی شاد و سرگرم کننده برای بازدیدکنندگان را خواهد داشت. به طور معمول برندها برای جلب نظر خریدارها اقدام به برگزاری مسابقات سرگرمی در غرفه شان می کنند. این کار بی تردید هیچ اشکالی ندارد. با این حال باید تا حدی مرتبط با فعالیت برندمان نیز باشد. به عنوان مثال به غرفه مایکروسافت در همایش های بازی ای رایانه ای اشاره می کنم. مایکروسافت همیشه در غرفه خود مسابقه کوچکی ترتیب می دهد. به این ترتیب بازدیدکنندگان مشغول بازی با کنسول ایکس باکس می شوند. در نهایت نیز برنده نهایی یک کنسول ایکس باکس رایگان دریافت خواهد کرد. بدون تردید این مسابقات به اندازه کافی برای افراد هیجان انگیز است. به ویژه اگر طرفدار برند مایکروسافت و محصولش نیز باشیم.

یکی از نکات مهم به هنگام برگزاری مسابقات توجه به ماهیت اصلی برندمان است، بنابراین گزینه سرگرمی ما نباید مخالف ارزش های مان باشد. یکی از اشتباهات برندها در این زمینه برگزاری مسابقه شرط بندی است. این کار از نظر اخلاقی جایگاه برندها را به شدت کاهش می دهد، بنابراین باید به دنبال سرگرمی جذاب و در عین حال هماهنگ با ماهیت برندمان باشیم.

6. آماده تعامل و جلب نظر مشتریان باشید

یکی از مهم ترین بخش های فعالیت ما در هر همایشی تلاش برای تعامل با مشتریان و جلب نظرشان است. شاید شما در این زمینه اهداف مشخصی را در ذهن داشته باشید (البته داشتن این اهداف به نوعی ضروری است): به عنوان مثال، جمع آوری تعداد مشخصی از شماره تماس های بازدیدکنندگان به منظور بهینه سازی کمپین بازاریابی آتی برندتان. این کار به طور معمول در همایش های تجاری به صورت جدی پیگیری می شود. البته قالب تعامل با افراد نیز اهمیت بالایی دارد. بر این اساس امکان درخواست شماره تماس افراد بدون جلب نظر و صحبت با نها وجود ندارد. دلیل اصلی این امر تجربه ناگوار بسیاری از افراد در زمینه دریافت پیام های تبلیغات آزاردهنده و بی موقع است.

وقتی غرفه ای را در یک همایش اجاره می کنیم، باید به دنبال برنامه ای دقیق برای تعامل با افراد باشیم. نکته مهم در این میان تلقی بازدیدکنندگان به عنوان مشتری بالقوه است. اشتباه بسیاری از برندها اعتقاد به فروش قطعی در همایش های تجاری است. به همین خاطر آنها تلاش چندانی برای جلب نظر مشتریان نمی کنند. با این حال اگر نگاهی کوتاه به فهرست فروش برخی از همایش های بزرگ بیندازیم، شمار بالایی از برندهای ناموفق در زمینه فروش را خواهیم یافت، بنابراین اسطوره فروش قطعی در همایش ها را باید فراموش کرد. در عوض، تلاش برای جلب نظر بازدیدکنندگان و تعامل با آنها ایده جایگزین مناسبی است.

مطلب مرتبط: برند و برند سازی / مدل های مختلف برند

7. خلاق باشید

همانطور که پیش از این نیز اشاره کردم، حضور برجسته نسبت به سایر برندها در یک همایش تجاری اهمیت بالایی دارد. در راستای دستیابی به این هدف باید تا جای ممکن عملکردی خلاقانه و منحصر به فرد از خود ارائه کنیم. یکی از ایده های جذاب در این زمینه طراحی منحصر به فرد غرفه است. متاسفانه در بسیاری از همایش ها غرفه های برندها تفاوت چندانی با هم ندارد. این در حالی است که خلاقیت در طراحی غرفه فرآیند جلب نظر مشتریان را سرعت خواهد داد. داستان در مورد آگهی های تبلیغات و استفاده از فضاهای تبلیغاتی نمایشگاه ها نیز یکسان است. اگر در این زمینه با مشکلات زیادی مواجه هستید، کمک گرفتن از یک آژانس تبلیغاتی ایده مناسبی خواهد بود.

بسته به نوع برندمان، طنزپردازی یکی از راهکارهای بسیار عالی برای جلب توجه مشتریان به شیوه ای خلاقانه خواهد بود. با این حال توجه داشته باشید که خلاق بودن بسیار عالی است، اما خلاقیت بیش از حد نیز تاثیر معکوس دارد. به این ترتیب شوخی و طنز بیش از حد نیز برند ما را دچار مشکل خواهد کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید