شنبه, 05 مهر 1399 - 12:00

ایجاد کسب و کار تازه همیشه همراه با نگرانی ها و نیاز برای فعالیت سخت است. برخی از کارآفرینان انگیزه یا توان تاسیس کسب و کار تازه را ندارند. این امر موجب بروز مشکلاتی برای کارآفرینان یا حتی فراموشی شروع یک کسب و کار مستقل می شود. در این میان برخی از کارآفرینان برای شروع فعالیت کاری شان به دنبال ایده های ساده‎تر مانند خرید حق امتیاز دیگر شرکت ها هستند. خرید خق امتیاز به معنای فعالیت به مثابه یکی از شعبه های یک برند مطرح است. این امر شاید در نگاه نخست جذابیت زیادی نداشته باشد، اما امکان کسب اعتبار و تجربه در حوزه کسب و کار را فراهم می سازد. بسیاری از برندهای بزرگ در ابتدا به عنوان زیرشاخه شعبه شرکت های دیگر فعالیت داشته اند بنابراین شما باید امکانات کسب و کارتان را در ابتدا مورد بررسی قرار دهید. برخی از نکات مهم در زمینه خرید حق امتیاز سایر کسب و کارها به شرح ذیل است.

1. سرمایه گذاری مداوم

چگونه حق امتیاز یک برند دیگر را کسب کنیم

شروع کسب و کار به عنوان زیرشاخه یا شعبه یک برند دیگر نیازمند سرمایه گذاری مداوم برای توسعه کسب و کار است. بسیاری از کسب و کارها برای همیشه زیرشاخه و شعبه برندهای بزرگ باقی می مانند. با این حساب شما باید انگیزه کافی برای عبور از این مرحله را داشته باشید. در غیر این صورت مانند بسیاری از برندهای دیگر بدل به گزینه های حاشیه ای مخاطب هدف خواهید شد.

مطلب مرتبط: چالش های مالی توسعه کسب و کار با حق امتیاز دیگر برندها

برخی از کارآفرینان در زمینه سرمایه گذاری بر روی کسب و کارشان زیاده روی می کنند. این امر موجب ایجاد اختلال و مشکلات اساسی در زندگی شخصی می شود. با این حساب شما باید هرچه سریع تر نسبت به بهبود وضعیت کسب و کار و سرمایه گذاری منطقی در آن اقدام نمایید.

2. تحقیقات در مورد شرکت موردنظر

انتخاب یک شرکت برای فعالیت به عنوان شعبه اش کار ساده ای نیست. هیچ کسب و کاری علاقه مند به شروع فعالیت به عنوان شعبه یک شرکت شکست خورده نخواهد بود بنابراین کارآفرینان پیش از انتخاب نهایی باید دست به بررسی دقیق و متمرکز بزنند. برخی از کارآفرینان در این زمینه دقت لازم را به خرج نمی دهند. نتیجه این امر تصمیم گیری های غیرتخصصی است. اگر شما بدون توجه به این نکته اقدام به بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نمایید، مشکلات زیادی پیش روی تان قرار خواهد گرفت.

3. ثبت درخواست برای اخذ حق امتیاز

امروزه کسب و کارها به طور رسمی برای اعطای حق امتیازشان در بازارهای مختلف اقدام می کنند. این امر شامل درج فرم های موردنیاز در سایت رسمی و درخواست برای ارسال ایمیل از سوی کسب و کارهای دارای شرایط لازم است. به عنوان مثال، اگر شما علاقه مند به فعالیت به عنوان یکی از شعبه های مک دونالد در بازار محلی تان باشید، پس از ثبت درخواست تیم مدیریتی مک دونالد شرایط شما را مورد بررسی قرار خواهد داد. در نهایت نیز اعلام نظر رسمی از طریق ایمیل صورت خواهد گرفت. مهمترین نکته در زمینه ثبت درخواست اعلام مزیت های کسب و کار به صورت دقیق است. این امر در تصمیم نهایی مدیران ارشد برند مورد نظر تاثیر قابل ملاحظه ای دارد.

4. آشنایی با برند موردنظر

آشنایی با برند موردنظر پس از اخذ اولیه حق امتیاز باید سریع صورت گیرد. این امر شامل حضور در یکی از شعبه های این برند و آشنایی با نحوه مدیریت کسب و کار است. بدون تردید شما تا مرحله کنونی آشنایی نسبی با وضعیت کسب و کار موردنظر پیدا کرده اید، اما این امر برای مدیریت بهینه کسب و کار کافی نیست بنابراین شما باید به دنبال آشنایی عملی با فعالیت به عنوان نماندگی برند موردنظر نیز باشید.

خوشبختانه برندهای محتلف شرایط ساده ای برای آشنایی هرچه بیشتر کارآفرینان علاقه مند با کسب و کارشان فراهم می کنند. به عنوان مثال، نایک برای اعطای حق امتیاز به یک برند اقدام به ارائه آموزش های تخصصی و حتی دعوت از تیم کارآفرینان برای شرکت در دوره های آموزشی می کند. این امر با هدف بهبود توانایی و آشنایی کارآفرینان موردنظر با ماهیت کسب و کار و نحوه مدیریتش صورت می گیرد.

5. گفت وگو با دیگر شعبه های برند موردنظر

مدیریت شعبه یک برند بزرگ کار ساده ای نیست. شما مسئولیت گسترده ای در مورد وضعیت شعبه تان خواهید داشت بنابراین گفت وگو با سایر دارندگان حق امتیاز برند موردنظر امری ضروری خواهد بود این امر اعتماد به نفس شما برای مدیریت بهینه کسب و کار را افزایش می دهد. امروزه کارآفرینان بسیار زیادی بدون آشنایی دقیق از نیازهای عملی فعالیت در حوزه کسب و کار اقدام به مشارکت با دیگر برندها می کنند. نتیجه این امر در نهایت ناتوانی برای فعالیت مناسب در عرصه کسب و کار است.

مطلب مرتبط: اعطای حق امتیاز

6. اطمینان از سودآوری نمایندگی

شروع کسب و کار به عنوان نماینده یک کسب و کار دیگر امر ساده ای نیست. بسیاری از برندها در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستند. بهترین توصیه در این میان درخواست کمک از تیم مدیریت ارشد برند موردنظر است. گاهی اوقات کمک موردنظر شامل ارائه خدماتی مانند بازاریابی و حسابداری به صورت رایگان می شود. هرچه باشد، شروع فعالیت همراه با کمک های مشخص تیم مدیریتی بسیار ساده تر و راحت تر خواهد بود بنابراین همیشه باید درخواست کمک از برند دارای امتیاز را مدنظر قرار داد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید