چهارشنبه, 30 بهمن 1398 - 10:38

بررسی 3 راهکار اساسی جذاب سازی محصولات

تمام برندها آرزوی بازاریابی بی دردسر برای محصولا ت شان را دارند. به هر حال همه ما در تلاش برای تولید محصولات عالی و باکیفیت برای مخاطب هدف هستیم. نکته مهم در این میان توانایی برند ما برای جلب نظر مخاطب هدف است. صرف هزینه های گزاف در حوزه بازاریابی به طور عمده با هدف افزایش فروش صورت می گیرد. تصویر ایده آل برندها توانایی تاثیرگذاری عمیق بر روی مخاطب هدف است. به این ترتیب مشتریان ناگزیر از خرید محصول ما خواهند شد. حالت عملی این رویای جذاب از سوی برندهای بزرگ با صرف هزینه های گزاف برای شناخت ویژگی های مشتریان و تولید محتوای بازاریابی جذاب صورت می گیرد بنابراین اجرای این طرح بزرگ در عمل غیرممکن نیست. نکته مهم در این میان ضرورت توجه به تفاوت توانایی بازاریابی برندهای مختلف است. این امر به طور ویژه درباره کسب و کارهای کوچک مصداق دارد. وقتی ما با بودجه محدود برای بازاریابی مواجه هستیم، جلب نظر مخاطب هدف به شیوه ای مقاومت ناپذیر دشوار خواهد شد.

من اخیرا مشکلات موجود در زمینه بازاریابی تاثیرگذار و جلب نظر مخاطب هدف به صورت مقاومت ناپذیر را با سابری سوبی، یکی از بازاریاب های حرفه ای و موفق، در میان گذاشته ام. آژانس بازاریابی کینگ کونگ تحت مدیریت سابری در طول یک دهه اخیر موفقیت های بسیار زیادی در حوزه همکاری با برندهای بزرگ کسب کرده است. این امر موجب استفاده از نظرات و توصیه های وی در طول نگارش این مقاله شده است.

افزایش جذابیت محصولات برای مشتریان

براساس نظر سابری فرآیند بازاریابی 80درصد از فعالیت برندها در دنیای کسب و کار را شکل می دهد: «بدون بازاریابی مناسب ما توانایی فروش بهترین محصولات دنیا را نیز نخواهیم داشت.» نکته مهم درخصوص مشتریان کنونی مقاومت نسبی آنها در برابر کمپین های بازاریابی و تبلیغات مختلف است. این امر در عمل برندها را با مشکلات بسیار زیادی مواجه کرده است بنابراین ما باید به دنبال راهکارهایی برای جلب دوباره توجه مخاطب هدف باشیم. در غیر این صورت تمام فعالیت های بازاریابی ما بی نتیجه باقی خواهد ماند. نکته مدنظر سابری در این بخش توجه به معیارهای مهم برای مشتریان است. ما باید توانایی جذاب سازی محصولات و خدمات مان برای گروه های مختلف مشتریان را داشته باشیم. در غیر این صورت امکان فعالیت مناسب در دنیای کسب و کار را از دست خواهیم داد.

اشتباه برخی از برندها و کارآفرینان در زمینه بازاریابی توجه صرف به معرفی محصولات جدید همراه با استفاده از فناوری های تازه است. اگرچه این امر مزیت های بسیار زیادی برای برندها خواهد داشت، اما در بسیاری از مواقع برندها توانایی معرفی محصولاتی کاملا تازه را ندارند. به همین خاطر در عمل باید به دنبال راهکارهایی برای بهبود وضعیت برندها بدون نیاز به تولید محصولات کاملا انقلابی بود. بحث اصلی مقاله کنونی نیز جذاب سازی محصولات برند بدون صرف هزینه های گزاف است. متاسفانه امروزه فعالیت بسیاری از برندها شبیه به هم شده است. به این ترتیب در عمل تفاوت چندانی میان محصولات مختلف آنها قابل مشاهده نیست. این امر فرآیند تصمیم گیری برای مشتریان را دشوار خواهد کرد بنابراین هدف اصلی ما باید افزایش جذابیت های محصولات برندمان برای مخاطب هدف باشد. در ادامه برخی از برترین شیوه های دستیابی به این هدف را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مطلب مرتبط: افزایش جذابیت محصولات با راهکارهای منحصر به فرد

1. شخصی سازی منحصر به فرد محصولات

یکی از دلایل اصلی موفقیت برندهای بزرگ در زمینه جلب نظر مشتریان استفاده از شیوه های کمتر متعارف در تعامل با مشتریان است. بدون تردید طراحی یک کمپین جذاب آرزوی هر برندی محسوب می شود. در این میان برندهای بزرگ و موفق به خوبی توانایی شناسایی سلیقه مشتریان شان را دارند. وقتی از مشتریان صحبت می کنیم، دامنه یکدستی از افراد مدنظرمان نیست. اشتباه بسیاری از کارآفرینان تلقی مشتریان در قالب افرادی کاملا یکدست است. به این ترتیب در عمل فقط بر روی یک گروه مشخص از مشتریان تمرکز خواهد شد.

یکی از نکات مهم در زمینه افزایش جذابیت محصولات تلاش برای شخصی سازی محصول یا سرویس برای مخاطب هدف است. این امر در دنیای پر از سر و صدا و شلوغی برندها دارای اهمیت منحصر به فردی است. متاسفانه بسیاری از برندها توانایی شخصی سازی محصولات یا خدمات شان را ندارند. به این ترتیب در عمل علی رغم تولید محصولات باکیفیت قادر به رقابت با دیگر برندها نخواهند بود. گام نخست در زمینه شخصی سازی محصولات شناخت دقیق کالا یا خدمات برندمان است. شاید در نگاه نخست بسیاری از کارشناس ها و کارآفرینان این نکته را خنده دار تلقی کنند، اما امروزه بسیاری از برندها ویژگی های دقیق و ریز محصولات شان را نمی دانند. این امر موجب ناتوانی تیم بازاریابی در بیان دقیق برتری های یک محصول در مقایسه با سایر محصولات می شود.

بنابراین آنچه مورد بررسی قرار گرفت گام نخست شناخت ویژگی های منحصر به فرد محصولات مان است. سپس ما باید این ویژگی ها را بدل به نکات کاربردی و آشنا برای مخاطب هدف کنیم. برخی از برندها در این زمینه بیش از حد بر روی اصطلاحات تخصصی تکیه دارند. این امر موجب ناتوانی مخاطب هدف در زمینه فهم کلیات و ویژگی های محصولات ما خواهد شد. تلاش اصلی ما در حوزه شخصی سازی محصولات باید بر بیان ساده و همه فهم ویژگی های محصولات مان برای گروه های مختلف مشتریان هدف باشد. به این ترتیب ما امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و فروش محصولات مان به شیوه ای تضمینی را خواهیم داشت.

2. اهمیت بیان ویژگی های محصولات

یکی از نکات مهم در زمینه تقویت انگیزه مشتریان برای خرید یک محصول آگاهی از نحوه کارکرد آن است. این نکته در مورد برخی از محصولات به نظر ساده نیز کاربرد دارد. ما همیشه باید نحوه استفاده از محصولات مان را به طور کامل توضیح دهیم. در غیر این صورت مشتریان در جست وجوی توضیحات دلخواه شان به سوی سایر برندها خواهند رفت. اشتباه اغلب برندها در این زمینه اکتفا به توضیحات موجود در سایت رسمی شان است. به این ترتیب دیگر خبری از مواردی نظیر تولید ویدئوهای آموزشی یا تبلیغات مبتنی بر کارکرد محصولات نخواهد بود.

توجه به کسب سود بیشتر در ابتدای راه اندازی کسب و کار بسیار خطرناک خواهد بود. این امر شرکت موردنظر را در تنگناهای عجیبی برای کسب سود فراوان در ماه های نخست تاسیس می اندازد. نکته مهم در زمینه راه اندازی یک کسب و کار توجه به شیوه های کاهش مشکلات مشتریان است. هر محصول یا سرویسی در تلاش برای رفع یکی از نیازهای مشتریان تولید و روانه بازار می شود. گاهی اوقات برندها این نکته مهم را فراموش می کنند. بنابراین باید همیشه نسبت به اهمیت این موضوع واقف باشیم. در غیر این صورت به راحتی از هدف اصلی کسب و کار دور خواهیم شد.

در این بخش نحوه فعالیت برخی از آژانس های بازاریابی در زمینه ارائه خدمات به مشتریان قابل توجه است. اغلب آژانس های بازاریابی پیش از دستیابی به نتایج دلخواه مشتریان شان اقدام به اخذ هزینه از آنها نمی کنند بنابراین با مشاهده نخستین بارقه های موفقیت فرآیند اخذ هزینه از مشتریان مطرح خواهد شد. ما در زمینه بازاریابی برای محصولات یا خدمات برندمان نیز باید همین گونه عمل کنیم. انتظار دریافت سود فراوان پیش از تعامل سازنده با مشتریان یا تجربه دوران رکود ابتدایی پس از شروع کسب و کار کاملا غیرمنطقی خواهد بود.

3. ایجاد احساس اضطرار در مشتریان

یکی از روش های کلاسیک و همچنان کاربردی در حوزه کسب و کار مربوط به ایجاد شرایط اضطرار برای مشتریان است. این امر به خوبی از سوی خرده فروشی ها مورد توجه قرار می گیرد. به عنوان مثال، ترند جمعه سیاه به خوبی چنین حس و حالی در میان مشتریان ایجاد می کند. اگر ما در بازه زمانی جمعه سیاه اقدام به خرید محصولات مورد نظرمان نکنیم، در حالت عادی باید هزینه بسیار بیشتری را تقبل کنیم.

ایجاد احساس اضطرار در مشتریان همیشه دارای اهمیت است. نکته مهم در این میان شناخت محدودیت های این حوزه است. به عبارت دیگر، ما نباید فشار بیش از حدی بر روی مشتریان وارد کنیم. در غیر این صورت شاید با مقاومت سرسختانه آنها مواجه شویم.

مطلب مرتبط:نکاتی که باید هنگام معرفی محصول رعایت کنید

سابری در زمینه فعالیت در آژانس بازاریابی کینگ کونگ بر روی ایجاد شرایط اضطراری تاکید دارد. بر این اساس اغلب کمپین های این آژانس همراه با جشنواره های فروش یا برخی تخفیف های گسترده در مدت زمانی محدود است. این امر انگیزه مشتریان برای خرید هرچه بیشتر را تقویت می کند. نکته مثبت درباره شیوه ایجاد اضطرار امکان استفاده از آن در فضای آنلاین، درست به مانند فضای واقعی است، بنابراین در چنین زمینه های هیچ محدودیتی پیش روی برندها قرار ندارد.

اگر شما در حوزه فعالیت تان عملکرد به مراتب بهتری در مقایسه با سایر رقبا دارید، توجه ویژه مشتریان به شما قطعی خواهد بود، با این حال اگر در رقابت تنگاتنگ با دیگر برندها هستید، استفاده از نکات کلیدی این مقاله برای شخصی سازی هرچه بهتر محصولات ضروری خواهد بود. به این ترتیب ما توانایی جلب نظر و متقاعدسازی هرچه بیشتر مشتریان را خواهیم داشت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید