دوشنبه, ۲۹ شهریور(۶) ۱۴۰۰ / Mon, 20 Sep(9) 2021 /
           
فرصت امروز

وقتی بحران های اقتصادی و مشکلات ناشی از آن پیش می آید، اغلب کسب و کارها اول از همه به فکر کاهش هزینه ها می افتند. این امر اقدامی منطقی برای در امان ماندن از نتایج بحران های مالی محسوب می‏ شود. در این میان هم هیچ حوزه ای به اندازه بازاریابی طرفدار برای کاهش هزینه ندارد. 

بسیاری از کارآفرینان کاهش هزینه های بازاریابی را فاقد تاثیر منفی بر روی برندشان، دست کم برای کوتاه مدت، می دانند. چنین ارزیابی شاید در نگاه نخست بسیار جذاب باشد، اما چندان واقعی نیست بنابراین شما باید ارزیابی تان در این حوزه را تغییر دهید. 

بازاریابی قلب تپنده هر حوزه کسب و کاری است. این این امر باید شما را به سوی سرمایه گذاری هرچه بیشتر در این حوزه ترغیب کند، نه اینکه در میانه راه به هر دلیل بی خیال آن شوید. چنین کاری جایگاه شما در بازار را به شدت تحت تاثیر قرار می ‏دهد. هدف اصلی در این مقاله بررسی نحوه کنار آمدن با شرایط بحرانی مالی و کاهش هزینه های بازاریابی است. این امر در مقابل قطع کامل بودجه بازاریابی قرار می گیرد و به شما برای ادامه فعالیت بازاریابی کمک خواهد کرد. 

چالش کاهش بودجه بازاریابی در شرایط بحران مالی

چرا کسب و کارها بودجه بازاریابی شان را قطع می کنند؟

هزینه های بازاریابی برای هر برندی بخش مهمی از مخارج اش را شامل می‏ شود. برای اینکه شما را قانع کنیم کاهش چنین هزینه هایی کار درستی نیست، باید ابتدا به دلایل تلاش برای کاهش هزینه موردنظر اشاره ای داشته باشیم. این امر اهمیت بسیار زیادی برای درک درست تر از شرایط جاری دارد. 

مطلب مرتبط: 4 عنصر اصلی برای تقسیم بندی بودجه بازاریابی

یکی از دلایل اصلی در یک سال و نیم گذشته برای کاهش هزینه های بازاریابی مربوط به شیوع کروناست. این امر هزینه مالی بسیار زیادی برای کسب و کارها به همراه داشته است. بنابراین مشاهده تمایل برندها برای کاهش هزینه شان در زمینه بازاریابی امری طبیعی محسوب می‏ شود. خوشبختانه اغلب برندها در این حوزه بودجه بازاریابی را قطع نکرده اند، اما آن را به طور قابل ملاحظه ای کاهش داده اند. 

یکی دیگر از دلایل اصلی برای کاهش هزینه های بازاریابی مربوط به مشکلات مالی کسب و کارهاست. این امر ارتباطی با رویدادهای روزمره ندارد، بلکه بیشتر ناشی از برنامه ریزی نادرست هر کسب و کار است. اغلب کارآفرینان در شرایط موردنظر ابتدا به سراغ کاهش بودجه بازاریابی می روند. از نظر چنین کارآفرینانی بوده بازاریابی بخشی ضروری برای کسب و کارها نیست. 

قطع بودجه بازاریابی چه تاثیری بر روی وضعیت برندها دارد؟

وقتی یک برند بودجه بازاریابی اش را برای مدت زمانی مشخص قطع می کند، به طور ناگهانی حضورش در بازار کاهش می یابد. این امر واکنش های شدیدی از سوی کاربران به همراه خواهد داشت. امروزه مشتریان تمایل به حضور برندها در کنارشان برای مدت زمانی طولانی را دارند. بنابراین شما با ناپدیدشدن به طور ناگهانی بسیاری از مشتریان‏ تان را ناامید خواهید کرد. این امر تاثیرگذاری به شدت منفی بر روی برداشت مشتریان از کسب و کارتان خواهد داشت. 

وقتی یک برند برای مدت زمانی مشخص در بازار حضور ندارد، رقبای آن به طور قابل ملاحظه ای بازار را در دست می گیرند. معنای این امر از دست رفتن مشتریان و بزرگتر شدن رقباست. بنابراین شما در بازگشت دوباره به عرصه بازاریابی مشکلات بسیار زیادی برای رقابت با چنین موسسه هایی خواهید داشت. 

کاهش هزینه های بازاریابی همیشه یکی از راهکارهای منطقی برای بهبود وضعیت مالی برند محسوب می‏ شود، اما اگر در این میان قطع کامل بودجه مدنظر قرار گیرد، شرایط به طور قابل ملاحظه ای متفاوت خواهد شد. بسیاری از برندها پس از تصمیم های ناگهانی برای بخش بازاریابی دیگر توانایی بازگشت به بازار کار را ندارند. این به معنای حذف کسب و کارمان به دست خودمان است. 

چالش کاهش هزینه های برند و توجه به حوزه بازاریابی

بدون تردید برندها در شرایط بحرانی نیاز به کاهش بودجه شان دارند. این امر یکی از نکات ضروری برای بقا در بازار است. ما تا اینجا از معایب قطع بودجه بازاریابی گفتیم، اما اگر شما مجبور به اتخاذ شیوه ای در این میان هستید، باید شیوه متعادلی را مدنظر قرار دهید، در غیر این صورت شرایط‎تان به طور قابل ملاحظه ای دشوار خواهد شد. همچنین شاید دیگر شانسی برای بازگشت به بازار پیدا نکنید. 

بی تردید هیچ برندی قصد ندارد در دوران کرونا و محدودیت های مالی ناشی از آن مورد تنفر مشتریان قرار گیرد. بنابراین شما باید ارزیابی درستی از وضعیت تان در این میان داشته باشید. هدف ما در ادامه بررسی برخی از ایده های مناسب برای کاهش هزینه های بازاریابی بدون دستکاری بودجه اش است. این امر به شما امکان کاهش هزینه ها بدون نیاز به توقف روند بازاریابی و همچنین افت محسوس در تولید محتوا را می ‏دهد. در ادامه با بررسی شش حوزه اساسی برای کاهش هزینه های بازاریابی همراه ما باشید. 

پایان دادن به همکاری با موسسه های بازاریابی مختلف

همکاری با موسسه های بازاریابی برای تولید محتوا و تاثیرگذاری بر روی مشتریان امر بسیار مهمی است، با این حال وقتی شرایط شما بحرانی می‏ شود، کارهای بسیار مهم دیگری هم هستند. بنابراین کاهش هزینه در زمینه همکاری با موسسه های بازاریابی ایده جذابی خواهد بود.

امروزه اغلب برندها دارای تیم بازاریابی حرفه ای هستند. این امر به معنای امکان تولید محتوای بازاریابی بدون نیاز به همکاری موسسه های مختلف است. شاید شما در این میان ایده متفاوتی داشته باشید، اما همکاری با موسسه های بازاریابی فقط در زمان دسترسی به منابع مالی فراوان مناسب خواهد بود. اگر شما تیم بازاریابی حرفه ای و کارکشته ای دارید، می توانید به راحتی هرچه تمام تر از آن برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان‏ تان استفاده نمایید. 

یکی از مهمترین نکات در زمینه کاهش ارتباط و همکاری با موسسه های بازاریابی مربوط به تصمیم گیری هوشمندانه است. اگر شما با یک بازاریاب مستقل همکاری دارید و بسیاری از پروژه های تان بدون وی معطل می ماند، هرگز به قطع همکاری با وی فکر هم نکنید. در عوض موسسه های کمتر مهم را مدنظر قرار دهید. این کار کیفیت بازاریابی شما را به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار می ‏دهد. 

اگر شما توانایی بازاندیشی در رابطه با همکاری تان با دیگر برندها و موسسه های بازاریابی داشته باشید، فرآیند کاهش همکاری بسیار ساده خواهد شد. شمار بالایی از برندها در عمل نیازی به همکاری با چنین موسسه هایی ندارند. بنابراین شما در صورت امکان باید چنین همکاری‎هایی را لغو نمایید. دست کم همکاری با موسسه هایی با سطح قیمت پایین تر ایده خوبی در این میان خواهد بود. 

کنار گذاشتن ابزارهای به درد نخور بازاریابی

چالش کاهش بودجه بازاریابی در شرایط بحران مالی

شمار بالایی از ابزارهای بازاریابی در عرصه کسب و کار کارایی بسیار اندکی دارند. این امر برای برندها نکته بسیار مهمی محسوب می‏ شود. اگر شما نیاز چندانی به ابزارهای بازاریابی تان احساس نمی کنید، رهایی از شرشان در هزینه های نهایی تاثیر مثبتی دارد. 

مطلب مرتبط: بودجه بازاریابی؛ محاسبه و بودجه بندی امور بازاریابی

امروزه بسیاری از برندها بدون هماهنگی با تیم بازاریابی اقدام به خرید اشتراک ابزارهای مختلف می کنند. اگر در این میان تیم بازاریابی تان به برخی از ابزارها نیازی ندارد، دیگر دلیلی برای ادامه پرداخت هزینه آن وجود ندارد. شما به سادگی هرچه تمام تر امکان استفاده از مزایای ابزارهای کمتر و ارزان تر را دارید. 

نکته مهم در رابطه با شرایط مورد بحث گفت وگو و تبادل نظر با اعضای تیم بازاریابی است. اگر اعضای موردنظر برخی از ابزارها را غیرکاربردی تشخیص دهند، شما شانس بسیار زیادی برای کنار گذاشتن بی دردسر ابزارهای موردنظر خواهید داشت. 

گاهی اوقات اعضای تیم بازاریابی تمام ابزارهای مورد استفاده شان را ضروری ارزیابی می کنند. در این صورت کار شما اندکی سخت تر می شود. شما در این رابطه باید از آنها برای طبقه بندی اهمیت ابزارهای مختلف درخواست نمایید. فقط در این صورت شانسی برای ادامه مسیر بازاریابی و کاهش هزینه ها پیش روی تان قرار دارد، در غیر این صورت باید هرچه سریع تر کل بودجه بازاریابی تان را قطع کنید. 

سرمایه گذاری بر روی کانال های رایگان بازاریابی

نمایش محتوای بازاریابی در تلویزیون و دیگر پلتفرم های پولی یک ایده ضروری نیست. شاید شما در زمان بهره مندی از بودجه های بالای بازاریابی به چنین ایده ای فکر کنید، اما در شرایط بحران مالی باید به طور کامل آن را فراموش نمایید، در غیر این صورت شانسی برای ادامه مسیر بازاریابی نخواهید داشت. امروزه برخی از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان ‏شان در شرایط کرونایی اقدام به انتشار محتوای بازاریابی در شبکه های اجتماعی به طور ارگانیک می کنند. معنای این امر عدم نیاز به پرداخت هزینه برای نمایش محتوای بازاریابی است.

امروزه بسیاری از برندهای تازه تاسیس برای ماه ها از الگوی بازاریابی ارگانیک استفاده می کنند. این امر تاثیرگذاری بسیار زیادی برای مخاطب هدف دارد. مهمترین نکته در این میان تولید محتوای جذاب برای مخاطب هدف است. این کار تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را بدل به سرگرمی خواهد کرد. 

متاسفانه برخی از تیم های بازاریابی اینقدر به نمایش محتوا در قبال پرداخت پول عادت کرده اند که دیگر هیچ ایده ای به چشم شان نمی آید. چنین امری تاثیر به شدت منفی بر روی وضعیت تیم های بازاریابی به همراه دارد. اگر شما راهکاری برای کاهش هزینه های تان در شرایط بحرانی پیدا نکنید، هیچ شانسی برای تعامل با مشتریان نخواهید داشت. بسیاری از برندها در شرایط کرونایی به دلیل ناتوانی برای برنامه ریزی مناسب با شکست های مالی کامل مواجه شده اند. 

حضور مناسب در شبکه های اجتماعی به شما امکان تعامل هرچه نزدیک تر با مشتریان را می ‏دهد. به این ترتیب شاید در آینده هم دیگر نیازی به صرف هزینه بالا برای تعامل با مشتریان نباشد. 

بازگشت به سوی بازاریابی درون شرکتی

استفاده از توانایی اعضای شرکت برای بازاریابی ایده بسیار خوبی است. برخی از برندها در زمینه بازاریابی به طور کامل وابسته دیگر برندها هستند. این امر به معنای همکاری بسیار نزدیک میان برندهای مختلف در زمینه بازاریابی است. اگر کسب و کار شما نیز برای بازاریابی وابستگی کامل به یک موسسه خاص دارد، شاید الان وقت بازنگری در شرایط موردنظر باشد. 

شما با کاهش وابستگی تان به دیگر برندها امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان به شیوه ای تازه را دارید. اغلب کارآفرینان در چنین شرایطی نگران کاهش محسوس کیفیت محتوای بازاریابی در پی قطع همکاری ناگهانی هستند. نکته مهم در این میان اعتماد به کارمندان برند است. شما با همکاری کارمندان برند امکان مدیریت بخش بازاریابی به ساده‏ ترین شکل ممکن را دارید. نکته مهم در این میان ارتباط نزدیک میان کارمندان مختلف است. 

بدون تردید همکاری با برندهای بازاریابی در مدت زمان طولانی به شما نکات زیادی را آموخته است. این امر در مورد کارمندان تان نیز مصداق دارد. بنابراین جای هیچ نگرانی برای تعامل با مشتریان براساس اعتماد به کارمندان فعلی برند نیست. اگر شما پیش از همکاری با مشتریان‏ تان از کارمندان نظرخواهی کنید، امکان تشکیل یک تیم بازاریابی درون شرکتی را خواهید داشت. 

بازگشت به سوی بازاریابی درون شرکتی به معنای کاهش هزینه ها در سطح کلی و امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان به شیوه ای تازه است. این شیوه تازه ماهیت و ارزش های برندتان را بهتر از هر زمان دیگری برای مشتریان بیان می کند. بنابراین باید همیشه به آن توجه لازم را نشان دهید، در غیر این صورت مشتریان خیلی زود از شما ناامید می‏ شوند. 

استفاده از توصیه های کارمندانی که سابقه فعالیت به عنوان بازاریاب را داشته اند، یکی از مهمترین بخش های بازاریابی با استفاده از کارمندان معمولی برند است. این امر به شما فرصت تاثیرگذاری بر روی مشتریان به بهترین شکل ممکن و بدون افت کیفیت محتوای بازاریابی را می ‏دهد. بنابراین شاید در این میان شما نیاز به بهبود ارتباط‎تان با کارمندان تان داشته باشید. 

مطلب مرتبط: روش های تخصیص بودجه بازاریابی

استخدام نیروی کار جوان و تازه کار

چالش کاهش بودجه بازاریابی در شرایط بحران مالی

استخدام نیروی کار جوان و تازه کار به معنای افزایش هزینه های برند نیست. ما در اینجا هدف اصلی مان کاهش هزینه های برند است. پس باید درباره استخدام نیروی جوان و تازه کار دلایل مشخصی داشته باشیم. 

امروزه بسیاری از برندها با بازاریاب های باسابقه همکاری دارند. این امر صرف نظر از کیفیت محتوای مطلوب همراه با هزینه های سنگین نیز هست. دلیل آن هم مشخص است. به هر حال بازاریاب های باسابقه حقوق بسیار بالایی دریافت می کنند. اگر شما در این میان با بازاریاب های تازه کار همکاری داشته باشید، امکان صرفه جویی در هزینه های تان فراهم می‏ شود. 

بسیاری از برندها تا جای ممکن در برابر قطع همکاری با بازاریاب های قدیمی شان مقاومت می کنند. این امر شاید قابل تحسین باشد، اما خیلی زود کسب و کار شما را به طور کامل از بین می برد. شما نیاز فوری به کاهش هزینه های تان دارید، پس هرگونه تعللی هزینه های گزافی به همراه خواهد داشت. 

قطع همکاری با بازاریاب های باسابقه برند نباید به طور ناگهانی صورت گیرد. این امر مشکلات زیادی برای شما از نظر رفتار با کارمندان ایجاد می کند. یکی از توصیه های مناسب در این میان تلاش برای قطع همکاری به طور دوستانه است. شما باید شرایط‎تان را برای آنها توضیح دهید و در نهایت از زحمات شان تشکر نمایید. این امر تجربه ای مناسب از همکاری با شما برای بازاریاب های موردنظر ایجاد خواهد کرد. بنابراین دیگر خبری از اظهارنظرهای جنجالی درباره برندتان نخواهد بود. 

بسیاری از برندها پس از قطع همکاری با نیروی کارشان دردسرهای زیادی را پشت سر می گذارند. دلیل این امر اظهارنظرهای متفاوت بازاریاب ها درباره کیفیت همکاری با برند موردنظر است. این امر به سرعت شایعات پیرامون برندتان را دامن می زند. بنابراین شما وضعیت به شدت دشواری پیدا خواهید کرد. 

توقف رونمایی از محصولات و به روز رسانی های جدید

به روز رسانی محصولات و تلاش برای جلب نظر مشتریان همیشه هزینه های بازاریابی بسیار زیادی به همراه دارد. برخی از برندها حتی در شرایط بحران مالی نیز به دنبال مراسم ‏های پرزرق و برق برای رونمایی از محصولات شان هستند. این امر نه تنها تاثیری بر روی جلب نظر مشتریان ندارد، بلکه هزینه های بازاریابی شما را به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد داد. به این ترتیب شما از نظر صرفه جویی در هزینه ها حسابی با مشکل رو به رو خواهید شد. 

بدون تردید توقف رونمایی از محصولات تصمیم سختی خواهد بود، اما این امر برای بهبود وضعیت برند ضروری خواهد بود. اگر شما محصول تان را در شرایط بحران مالی در بازار رونمایی کنید، فروشش بسیار ناامیدکننده خواهد بود. بنابراین باید تصمیم دیگری در این رابطه اتخاذ نمایید. این امر شامل اندکی صبر بیشتر و تلاش برای صرفه جویی در هزینه های بازاریابی برند است. 

مطلب مرتبط : روش های صرفه جویی در بودجه بندی مبتنی بر نیاز بازاریابی

اگر شما برای رونمایی از محصول تان عجله بسیار زیادی دارید، دست کم باید آن را به طور آنلاین برگزار کنید. این امر هزینه های بازاریابی را بسیار کمتر از زمان برگزاری مراسم حضوری می کند. همچنین از نظر رعایت مقررات مربوط به کرونا نیز شما در چشم مشتریان‏ تان محبوب تر خواهید شد. 

امروزه بسیاری از برندها برای رونمایی از محصولات شان از مراسم ‏های آنلاین استفاده می کنند. این امر شامل برندهایی مثل مایکروسافت و سونی نیز می‏ شود. این دو برند نسخه های جدید ایکس باکس و پلی استیشن را به طور کاملا آنلاین رونمایی کردند. پس پیگیری چنین شیوه ای از سوی شما هم ایده چندانی نامناسب و عجیبی نخواهد بود. 

منبع : learn.g2
برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/igBzB4CD
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه