چهارشنبه, ۵ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Wed, 24 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
تکنیک های طلایی بازاریابی در شبکه های اجتماعی

بازاریابی در شبکه های اجتماعی با 3 ترند تازه

4 سال پیش ( 1398/11/8 )
پدیدآورنده : استفانی ولز   پدیدآورنده : علی آل علی  

دنیای بازاریابی هر ساله دستخوش تغییر و تحول بسیار زیادی می شود. افزایش تعداد برندهای درگیر در زمینه بازاریابی یکی از ویژگی های اصلی دنیای کنونی است بنابراین هر برند باید برنامه و استراتژی منحصر به فردی برای جلب توجه مخاطب هدف داشته باشد. برخی از برندها به دلیل عدم توجه به تغییر و تحولات حوزه بازاریابی با مشکلات مالی بسیار زیادی مواجه می شوند. یکی از نکات مهم برای به روز نگه داشتن فعالیت بازاریابی برند مربوط به ترندهای تازه است. ما باید توانایی شناسایی ترندهای تازه و استفاده به موقع از آنها را داشته باشیم. در غیر این صورت استفاده دیرهنگام از ترندها نه تنها تاثیر مطلوبی برای ما نخواهد داشت، بلکه موجب بدبینی هرچه بیشتر مخاطب هدف به برند ما نیز می شود.

استفاده از شبکه های اجتماعی برای بازاریابی امر تازه ای نیست. بسیاری از برندها در پلتفرم های اجتماعی مختلف فعالیت دارند. دلیل این امر با نگاهی ساده به آمار حضور مردم در چنین شبکه هایی قابل فهم است. به عنوان مثال، براساس گزارش موسسه Statista اکنون بیش از 79درصد کل جمعیت ایالات متحده در دست کم یک شبکه اجتماعی عضویت دارند. این امر برای بازاریاب ها به معنای امکان دستیابی به مخاطب هدف به شیوه ای مستقیم و گسترده است. اگر یک برند شیوه فعالیت در فضای شبکه های اجتماعی را بلد نباشد، امکان کسب موفقیت را نخواهد داشت. در این میان هرچه تعداد فالوورهای ما بیشتر باشد، بروز اشتباهات و ناآگاهی از اصول بازاریابی در شبکه های اجتماعی پیامد منفی بیشتری خواهد داشت.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی با 3 ترند تازه

همانطور که اشاره شد، استفاده از ترندهای تازه در بازاریابی اهمیت بالایی دارد. در این مقاله به منظور بهبود عملکرد تیم های بازاریابی و برندها به بررسی سه ترند تازه و داغ در حوزه بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی خواهیم پرداخت.

مطلب مرتبط: نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی

ایجاد انجمن های آنلاین

استفاده از شبکه های اجتماعی در میان مردم در طول سال های اخیر افزایش بسیار زیادی پیدا کرده است. امروزه به طور میانگین هر کاربر شش ساعت از زمان خود در طول روز را در شبکه های اجتماعی سپری می کند. این رقم برای افرادی با دامنه سنی پایین تا 10 ساعت نیز افزایش پیدا می کند. به راستی چرا ما علاقه بالایی به حضور در شبکه های اجتماعی داریم؟ در این فضا چه نکات تازه و تاثیربخشی وجود دارد؟ بدون شک برخی از ما با مشاهده تصاویر مربوط به مسابقات ورزشی یا دیگر زمینه های مورد علاقه مان دیگر نباید انگیزه ای برای حضور در پلتفرم های اجتماعی در طول روز داشته باشیم. نکته مهم در این میان پاسخگویی به دلیل حضور مداوم کاربران در شبکه های اجتماعی است.

مزیت اصلی شبکه های اجتماعی در ایجاد فضایی برای تولید پست از سوی برندها یا رسانه های کوچک و بزرگ نیست، بلکه فراهم سازی محیطی مناسب به منظور ارتباط میان افرادی در موقعیت های جغرافیایی مختلف مدنظر است. اگر شبکه های اجتماعی وجود نداشتند، امکان برقراری ارتباط نزدیک میان میلیون ها انسان در نقاط مختلف جهان از بین می رفت. همین امر بر جذابیت های شبکه های اجتماعی افزوده است. وقتی ما تقریبا تمام پست های مورد علاقه مان در حوزه های مختلف را مورد بررسی قرار داده ایم، انگیزه اصلی مان برای حضور دوباره در این فضا گفت وگو با دوستان مان خواهد بود. نکته جالب اینکه شاید برخی از دوستان مان با فاصله جغرافیایی بسیار وسیع نسبت به ما زندگی کنند. با این حال شبکه های اجتماعی امکان چنین ارتباطی را فراهم ساخته است.

امسال یکی از ترندهای تازه در زمینه بازاریابی در شبکه های اجتماعی ایجاد انجمن های ویژه مشتریان برندمان است. به این ترتیب ما فرصت تعامل سازنده و بهتر با مخاطب هدف برندمان را خواهیم داشت. مشتریان در طول سال های اخیر به طور مداوم علاقه بیشتری به ارتباط نزدیک با برندها و دیگر مشتریان آنها پیدا کرده اند. به همین خاطر پاسخگویی درست و صحیح ما به این نیاز اهمیت بالایی دارد. خوشبختانه امروزه اغلب شبکه های اجتماعی امکان ایجاد گروه یا انجمن های بزرگ را فراهم ساخته اند. به این ترتیب با ایجاد انجمن ویژه برندمان فرصت مناسب برای پاسخگویی به خواست مشتریان و همچنین گردآوری مجموعه اطلاعات کاربردی از آنها فراهم خواهد شد. به هر حال مشتریان ما در قالب انجمن علاقه بیشتری به پاسخگویی به پرسش ها و نظرسنجی های ما خواهند داشت. این امر اهمیت حیاتی برای برند ما دارد. بسیاری از برندها نسبت به اهمیت ایجاد انجمن برای مشتریان آگاهی ندارند. به همین خاطر نحوه فعالیت شان در شبکه های اجتماعی بیشتر حالت سنتی و کلیشه ای خواهد داشت.

ایجاد جلوه ای انسانی از برندمان

برندها به طور مداوم در تلاش برای جلب توجه مخاطب هدف شان هستند. در این مسیر راهکارهای بسیار متنوع و جالبی پیش روی برندها قرار دارد، اما گاهی اوقات تیم های بازاریابی علی رغم دسترسی به بودجه کلان توانایی تولید محتوای جذاب و جلب توجه مخاطب هدف را ندارند. در چنین شرایطی بسیاری از برندها دچار بحران های بزرگی می شوند. از نقطه نظر برندسازی وقوع چنین مشکلی به دلیل عدم تلاش تیم های بازاریابی در راستای ایجاد جلوه ای انسانی از برند موردنظر روی می دهد. به این ترتیب برندها در زمینه تعامل سازنده با مخاطب هدف با چالش های عمده ای مواجه می شوند.

محتوای برند ما باید برای مخاطب هدف باورپذیر و جذاب باشد. راهکار مدنظر در این بخش تمرکز بر روی ایجاد جلوه ای انسانی از برندمان است. یکی از اشتباهات اصلی برندها در زمینه بازاریابی فاصله گرفتن از روند عادی زندگی مشتریان است. به این ترتیب برندها در عمل بسیار دور از متن زندگی مشتریان به تصویر کشیده می شود. این امر توجه مخاطب را به میزان بسیار اندکی به خود جلب می کند. نکته مهم در این خصوص فعالیت شبیه به هم اغلب برندهاست. این امر موجب سخت تر شدن فرآیند تصمیم گیری برای مشتریان می شود. وقتی برند ما تفاوت معناداری با سایر برندها داشته باشد، فرآیند تصمیم گیری برای مخاطب هدف نیز بسیار راحت تر می شود.

مطلب مرتبط: برترین توصیه های بازاریابی شبکه های اجتماعی

امروزه فناوری های روباتیک و شبیه سازی پیشرفت بسیار زیادی کرده است. این امر در حوزه بازاریابی نباید ما را نسبت به اهمیت ایجاد جلوه انسانی مردد سازد. امروزه برندهای بزرگ همگی در زمینه ایجاد جلوه ای انسانی تخصص دارند. همین نکته آنها را با دیگر رقبای شان متفاوت می سازد، بنابراین توصیه من در این بخش استفاده از ترند ایجاد جلوه ای انسانی برای برندمان به هنگام تدوین استراتژی بازاریابی و برندسازی است. نتیجه مستقیم این امر بهبود توانایی برندمان در زمینه تعامل با مخاطب هدف خواهد بود.

خرید مستقیم در شبکه های اجتماعی

یکی از اهداف اصلی بازاریاب ها خلق تجربه های ماندگار و لذت بخش برای مشتریان است. این امر شامل تلاش برای بهبود رابط کاربری سایت رسمی برند، تولید محتوای جذاب در وبلاگ و توجه به حضور در شبکه های اجتماعی مورد علاقه آنها می شود. بخش قابل توجهی از انتظارات برندها از تیم های بازاریابی افزایش شانس فروش محصولات با استفاده از ترغیب مشتریان است. شاید این امر تا چند سال پیش بخشی از وظیفه برندها محسوب نمی شد، اما اکنون با افزایش فشار رقابت در حوزه کسب و کار دامنه وظایف بازاریاب ها نیز گسترش یافته است.

اغلب شبکه های اجتماعی قابلیت خرید مستقیم را دارا هستند. این امر برای برندها فرصت طلایی در راستای بهبود تجربه خرید مشتریان است. بسیاری از مشتریان با مشاهده پست های تبلیغاتی و بازاریابی مربوط به محصولات برندها مایل به خرید آنها می شوند، اما حوصله مراجعه به سایت رسمی برند موردنظر و سفارش آن محصول را ندارند. شبکه های اجتماعی با شناسایی دقیق این نیاز کاربران اقدام به رونمایی از بخش خرید مستقیم کرده اند. به این ترتیب کاربران با مشاهده پست های مربوط به محصولات مختلف امکان سفارش مستقیم آن را خواهند داشت. پلتفرم برتر برای فروش آنلاین محصولات اینستاگرام است. برندها به سادگی و با ایجاد یک حساب کاربری پشتیبان در این پلتفرم امکان ایجاد فهرست فروش را خواهند داشت. به این ترتیب با بارگذاری پست تبلیغاتی امکان درج قیمت و فروش مستقیم فراهم می شود.

فروش مستقیم از طریق شبکه های اجتماعی نقش مهمی در بهبود وضعیت برندها دارد. این بخش فروش برندهای مختلف در صنعت های گوناگون را به طور قابل ملاحظه ای افزایش داده است. اگرچه اکنون تقریبا مدت زمان زیادی از معرفی این بخش می گذرد، اما استفاده از آن در قالب ترندی تازه همچنان امکان پذیر است. نکته مهم در این میان غافلگیری کاربران با ارائه محتوای مرتبط با سلیقه شان است. به این ترتیب تمایل آنها برای مشاهده سایر پست های ما و افزایش تمایل شان برای خرید مستقیم بیشتر می شود. اشتباه برخی از برندها تاکید صرف بر روی محتوای تبلیغاتی و تلاش برای فروش بدون توجه به ماهیت فعالیت شان است. این امر در بلندمدت موجب دلسردی مخاطب از برند ما خواهد شد. هدف اصلی از حضور در شبکه های اجتماعی نه فروش بیشتر، بلکه دستیابی به رابطه ای عمیق تر با آنهاست، بنابراین باید میان فعالیت های مان برای افزایش میزان فروش و تلاش در زمینه تعامل نزدیک با مخاطب هدف تعادل ایجاد کنیم.

مطلب مرتبط: اهمیت بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی

امروزه شبکه های اجتماعی مهم ترین عامل در موفقیت کسب و کارها محسوب می شود. بسیاری از فرآیندهای سنتی بازاریابی اکنون در شبکه های اجتماعی دنبال می شود. بنابراین ما باید آمادگی لازم برای حضور موفق در زمینه بازاریابی در شبکه های اجتماعی را داشته باشیم. استفاده از ترندهای مورد بحث در این مقاله کمک مناسبی در زمینه شروع بازاریابی در شبکه های اجتماعی خواهد بود.

منبع : forbes
برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/OaFnPxU5
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه