دوشنبه, ۱۱ اسفند(۱۲) ۱۳۹۹ / Mon, 1 Mar(3) 2021 /
           
فرصت امروز
چگونه مشتری تازه برای برندمان پیدا کنیم؟

راهکارهای نوین بازاریابی و جذب مشتریان تازه

3 ماه پیش ( 1399/8/18 )
پدیدآورنده : تیتاس گولاس   پدیدآورنده : علی آل علی  

جذب مشتریان تازه در هر کسب و کاری ضرورت دارد. هیچ کسب و کاری بدون جلب نظر مشتریان تازه به صورت مداوم توانایی ادامه حضور در یک بازار را ندارند بنابراین باید برنامه ای ویژه از سوی کسب و کارها برای این امر وجود داشته باشد. امروزه شمار بالایی از کسب و کارها در زمینه یافتن مشتریان تازه برای برندشان دچار مشکل هستند. در ادامه ابتدا فرآیند جلب نظر مشتریان تازه و سپس راهکارهایی مناسب برای آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

جلب نظر مشتریان تازه به چه معناست؟

راهکارهای نوین بازاریابی جذب مشتریان تازه

جلب نظر مشتریان تازه به معنای تلاش برای گسترش دامنه مشتریان کسب و کار است. این امر همیشه به معنای حضور در بازارهای تازه نیست. بدون تردید هیچ برندی توانایی جلب نظر تمام مشتریان یک بازار را ندارد بنابراین گاهی اوقات کسب و کارها نیاز به برنامه‎ های تازه برای جلب نظر شمار بالاتری از مشتریان در میان بازار اولیه هستند. این امر اغلب از سوی کسب و کارها برای افزایش سودآوری ‎شان دنبال می ‎شود.

مطلب مرتبط: راهکارهای جذب مشتریان با الگوی بازاریابی متفاوت

برخی از کسب و کارها برای جلب نظر مشتریان تازه به دنبال بازارهای تازه هستند. این امر نوعی اشتباه در زمینه ارزیابی وضعیت برند است. اگر یک برند توانایی جلب نظر تمام مشتریان یک بازار را داشته باشد، به سراغ بازاری تازه می ‎رود. امروزه حتی برندهای بسیار بزرگ نیز توانایی جلب نظر مشتریان یک بازار به طور کامل را ندارند بنابراین باید به حوزه‎ های نسبی بازارها توجه داشت.

جلب نظر مشتریان تازه با شیوه‎ های متفاوتی دنبال می ‎شود. یکی از شیوه‎ های رایج در این میان استفاده از کمپین های بازاریابی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. بسیاری از برندها به دلیل ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به دنبال سرمایه گذاری هنگفت بر روی حوزه بازاریابی و تبلیغات هستند. اگرچه صرف هزینه در این زمینه راهکار مناسبی محسوب می‎ شود، اما به تنهایی برای بهبود وضعیت کسب و کار کافی نیست.

شیوه‎ های اصلی جلب نظر مشتریان بیشتر

جلب نظر مشتریان بیشتر به کسب و کار هرگز کار ساده ‎ای نیست. بسیاری از برندها به طور مداوم در این مسیر با شکست ‎های سنگین مواجه می‎ شوند. با این حساب تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان هدف به گونه‎ ای مناسب و با استفاده از شیوه‎ های مطمئن ضروری خواهد بود.

امروزه اغلب کسب و کارها برای بازاریابی و جلب نظر مشتریان تازه اقدام به ارزیابی دوباره کانال ‎های ارتباطی ‎شان می ‎کنند. بهترین شیوه‎ های بازاریابی شامل مهمترین نقاط حضور مشتریان است بنابراین برندها باید به دنبال یافتن نقاط حضور مشتریان و تلاش برای تعامل با آنها باشند در غیر این صورت نتیجه مناسبی در انتظار شیوه بازاریابی و جلب مشتری آنها نخواهد بود.

بدون تردید گزینه‎ های بسیار زیادی در اختیار برندها برای بازاریابی و جلب نظر مشتریان وجود دارد. برخی از شیوه‎ ها نظیر شبکه‎ های اجتماعی، همکاری با اینفلوئنسرها، برگزاری رویدادهای مهم و همکاری با دیگر شرکت ‎ها رواج بالایی دارد. نکته مهم در این میان شناخت اندک و گاه نادرست کسب و کارها از شیوه‎ های موردنظر است. این امر شناسایی دوباره موارد فوق را ضروری می ‏‎سازد. اگر کسب و کارها به این نکته مهم توجه نداشته باشند، به سرعت با مشکلات اساسی مواجه خواهند شد. در ادامه به بررسی برخی از کانال‎ های تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف و افزایش دامنه مشتریان برند اشاره خواهیم کرد.

استفاده مناسب از رویدادها

میزبانی یا برگزاری یک رویداد مهم گزینه جذابی برای جلب نظر مشتریان تازه خواهد بود. سالانه رویدادهای بسیار زیادی در عرصه کسب و کار اتفاق می ‎افتد. اغلب رویدادهای موردنظر ماهیت تخصصی و بازاریابی دارد. هدف از برگزاری رویدادها به طور کلی بهبود رابطه میان برند و دیگر شرکت و همچنین افزایش دامنه مشتریان کسب و کار است بنابراین هر کسب و کاری در این زمینه دارای اهداف منحصر به فردش است.

مشتریان علاقه بسیار زیادی به رویدادهای مربوط به برندها دارند. دلیل این امر امکان آشنایی با کسب و کارهای متعدد و همچنین دریافت تخفیف ‎های جذاب است. تعامل میان برندها در مراسم‎ های بزرگ دارای اهمیت بسیار زیادی است. وقتی مشتریان زیادی پیرامون یک رویداد جمع می ‎شوند، هرگونه فعالیتی از سوی برندها با دقت مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. برگزارکنندگان مراسم‎ های کاری همیشه مورد توجه بیشتر مشتریان قرار دارند بنابراین در صورت امکان باید کسب و کار شما اقدام به برگزاری مراسم‎ های کاری نماید. در غیر این صورت سرنوشت چندان مناسبی در انتظار کسب و کار شما نخواهد بود. بسیاری از برندها در این مسیر با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‎ کنند. یکی از مشکلات اساسی برندها ناتوانی برای برگزاری یک مراسم جذاب براساس ایده‎ های تعاملی است.

امروزه مشتریان تمایل به تعامل با برندها در فرآیند برگزاری مراسم کاری دارند. بنابراین هرچه توانایی یک کسب و کار برای تعامل با مشتریانش در حوزه‎ های مختلف بیشتر باشد، در نهایت فرآیند موردنظر تاثیرگذاری بهتری خواهد داشت.

انتخاب مکان مناسب برای برگزاری مراسم شرکت دارای اهمیت بسیار زیادی است. امروزه بسیاری از کسب و کارها به دنبال برگزاری مراسم ‎های کاری ‎شان در نقاط قابل دسترسی در شهرهای بزرگ هستند. این امر حضور دامنه وسیعی از مشتریان در مراسم شرکت را تضمین خواهد کرد. بدون شک اگر مراسم یک برند با استقبال اندک مشتریان همراه شود، بسیاری از کسب و کارها ارزیابی نامناسبی از برند موردنظر خواهند داشت. این امر گاهی اوقات موجب از رده خارج شدن کسب و کارها نیز می‎ شود بنابراین برگزاری مراسم ‎های کاری باید با نهایت دقت و توجه به سلیقه مخاطب هدف صورت گیرد.

امروزه بسیاری از کسب و کارها به دلیل شیوع ویروس کرونا توانایی مدیریت مراسم ‎های حضوری را ندارند بنابراین جهت‎ گیری به سوی مراسم‎ های غیرحضوری و آنلاین گزینه اجتناب ‎ناپذیری خواهد بود. یکی از نگرانی‎ های مداوم کسب و کارها در این زمینه مربوط به ناتوانی برای مدیریت بهینه کسب و کارشان و مراسم موردنظر است. اگر کسب و کارها توانایی مدیریت مراسم‎ های آنلاین به همان کیفیت مراسم ‎های حضوری را نداشته باشند، فرآیند جلب نظر مشتریان تازه دست‎کم برای چند ماه آینده منتفی خواهد شد.

مطلب مرتبط: پیوند برندسازی و جلب مشتریان تازه

تلویزیون و رادیو

شاید در نگاه نخست بازاریابی و جلب مشتری تازه در تلویزیون و رادیو ایده قدیمی به نظر برسد، اما هنوز هم شمار بالایی از مردم به تلویزیون و رادیو توجه ویژه دارند. کسب و کارها برای هدف ‎گذاری محلی بر روی مشتریان هیچ ابزاری بهتر از تلویزیون و رادیو در اختیار ندارند. امروزه اغلب شبکه‎ های تلویزیونی و رادیویی محلی دارای مخاطب بالایی در میان منطقه هستند. این امر مزیت بازاریابی و تبلیغات قابل ملاحظه ‏ای در اختیار شبکه‎ های موردنظر قرار می ‎دهد.

بسیاری از برندهای بزرگ نیز برای حضور در بازارهای محلی اقدام به استفاده از توانایی بازاریابی تلویزیون و رادیوهای محلی می ‎کنند. این امر در مقیاسی وسیع فقط محدود به بازاریابی و توسعه کسب و کار در سطح محلی نیست. بسیاری از مراسم‎ ها و مسابقات بزرگ از کانال‎ های معتبر پوشش داده می ‎شود. این امر گزینه جذابی در اختیار برندها برای همکاری بازاریابی با کانال‎ های موردنظر به منظور افزایش دامنه مشتریان هدف قرار می ‎دهد. یکی از نکات مهم در این میان توجه به دامنه مشتریان کسب و کار و میزان علاقه‎ شان به رویدادهای موردنظر است. اشتباه برخی از برندها در این میان ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دلخواه کسب و کارشان است. دلیل این امر انتخاب برنامه‎ ها یا مسابقات ناهماهنگ با سلیقه مشتریان است.

استفاده از تلویزیون و رادیو برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کار ساده ‎ای نیست. بسیاری از برندها در این مسیر با شرایط ویژه ‎ای مواجه هستند. یکی از نیازهای اساسی کسب و کارها الگوبرداری از برندهای معتبر برای بهبود وضعیت کسب و کارشان است. اگر این امر مورد توجه برندها قرار نگیرد، در عمل نیاز به زمان و هزینه بسیار زیادی به منظور بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف خواهند داشت این امر در عمل مشکلات عمده و حل‎ ناشدنی پیش روی کسب و کارها قرار می ‎دهد. 

تبلیغات ‎چاپی

تبلیغات فقط محدود به عرصه دیجیتال نیست. بسیاری از کسب و کارها در زمینه تبلیغات و بازاریابی فقط به دنبال گزینه‎ های دیجیتال هستند. دلیل این امر ارزیابی سلیقه کاربران براساس احساس نزدیکی به تبلیغات دیجیتال است. نکته مهم در این میان تداوم تاثیرگذاری تبلیغات چاپی حتی در دوران اوج شکوفایی فناوری‎ های دیجیتال است. امروزه هنوز هم تبلیغات در اتوبان ‎ها در قالب بیلبورد تاثیرگذاری خاص خود را دارد. این امر باید مدنظر برندها به منظور تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف قرار داشته باشد. در غیر این صورت سرمایه گذاری بیش از اندازه بر روی حوزه دیجیتال شمار بالایی از فرصت‏ های دیگر برندها را از بین می ‎‏‎برد. 

تبلیغات چاپی یک نوع سرمایه گذاری مطمئن برای جلب نظر مخاطب هدف است. دلیل این امر کاهش هزینه ‎‎های تبلیغات چاپی به دلیل کاهش تقاضا از سوی برندهاست. این امر فرصت مناسبی در اختیار کسب و کارها به منظور بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف در بازارهای مختلف قرار می ‎دهد. هرچه توانایی کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس شیوه ‎های مختلف تبلیغات چاپی بیشتر باشد، در نهایت دامنه تازه ‎تری از مشتریان با هزینه ‎های اندک را گردآوری خواهند کرد. 

بازاریابی تلفنی

تماس با مشتریان هدف یکی از شیوه ‎های قدیمی و کمتر مورد توجه کسب و کارها محسوب می ‎شود. امروزه بسیاری از کسب و کارها دیگر کارایی برای تماس ‎های تلفنی قائل نیستند. دلیل این امر افزایش شیوه ‎های بازاریابی و تعامل با مشتریان است. با این حساب بررسی موضوع موردنظر در این بخش باید دلیل مشخصی داشته باشد. یکی از دلایل اصلی برای بررسی بازاریابی تلفنی تداوم تاثیرگذاری ‎اش بر روی مخاطب هدف به رغم مخالفت ‎های گسترده از سوی برندهای مختلف است. امروزه هنوز هم بسیاری از مردم تماس ‎های تلفنی و بازاریابی ناشی از آن را مهم ارزیابی می ‎کنند.

نکته مهم درخصوص بازاریابی تلفنی توجه به سلیقه منحصر به فرد مشتریان و ارائه اطلاعات دقیق در مورد برند است. مشتریان هیچ علاقه‎ ای برای خرید از برندهای نامشخص و فاقد اطلاعات دقیق ندارند بنابراین شما باید تمام تلاشتان برای ایجاد تغییر میان وضعیت کسب و کارتان انجام دهید. 

مطلب مرتبط: اصول بازاریابی نوین / بازاریابی به سبک هاروارد بیزینس

بازاریابی در موتورهای جست ‎وجو

موتورهای جست‎وجو در طول سال‎ های اخیر دامنه وسیعی از سرمایه گذاری برندها را به خود اختصاص داده است. بسیاری از برندها با هدف تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به بازاریابی در موتورهای جست ‎وجو می ‎کنند. این امر موجب افزایش بازگشت سرمایه گذاری برندها و همچنین دیده شدن ‎شان از سوی مشتریان جهانی می ‎شود. موتورهای جست ‎وجو مانند گوگل به دلیل مراجعه کاربران از نقاط مختلف جهان امکانات بازاریابی جذابی در اختیار مشتریان قرار می ‎دهد. یکی از امکانات جذاب در این میان توانایی برندها برای جلب نظر مخاطب هدف براساس موقعیت مکانی و همچنین کلیدواژه ‎های جست‎ وجو شده است. این امر به معنای عبور از دوره بازاریابی توده ‎ای و پرهزینه است. 

امروزه بسیاری از برندها تمایل به بازاریابی در مقیاس محلی دارند. این امر باید مد نظر موتورهای جست ‎وجو نیز باشد. گوگل در این زمینه انتخاب موقعیت ‎های مکانی برای نمایش تبلیغات به مخاطب هدف را معرفی کرده است. این امر مزیت های بسیار زیادی برای برندها به ارمغان می ‎آورد. اگر این امر از دامنه فعالیت برندها حذف شود، علاوه بر افزایش هزینه‎ های بازاریابی، میزان تاثیرگذاری برندها نیز به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت. 

توجه به نکات مدیریت سئو در تبلیغات در موتورهای جست ‎وجو دارای اهمیت بسیار زیادی است. مدیریت سئو به معنای استفاده از کلیدواژه ‎های کاربردی برای نمایش هرچه بهتر محتوای تبلیغاتی است. خوشبختانه موتورهای جست ‎وجو امکانات گسترده ‎ای در اختیار برندها برای بازاریابی و تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف فراهم می ‎کنند. یکی از ابزارهای موردنظر فراهم‎ سازی داده‎ ها و اطلاعات مناسب برای مدیریت سئو است. 

تبلیغات پولی

تبلیغات پولی در فضای اینترنت به شیوه‎ های زیادی انجام می ‎شود. هنوز هم بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به دنبال تبلیغات پولی هستند. مشهورترین شیوه در این میان الگوی PPC یا پرداخت در ازای هر کلیک از سوی کاربران است. این شیوه برمبنای پرداخت هزینه از سوی برندها در ازای هر کلیک از سوی کاربران مدیریت می ‎شود. با این حساب هزینه بازاریابی و تبلیغات برندها به طور قابل ملاحظه ‎ای کاهش خواهد یافت. 

بسیاری از برندها در طول سال‎ های اخیر به دنبال راهکارهای دیگر برای تبلیغات پولی بوده‎ اند، اما هیچ ‎کدام به اندازه شیوه موردنظر تاثیرگذاری به همراه ندارد. بنابراین تمام کسب و کارها باید به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس همین شیوه باشند. 

شبکه ‎های اجتماعی

شبکه‎ های اجتماعی در طول سال‎ های اخیر تاثیرگذاری بسیار زیادی بر روی مخاطب هدف داشته‎ اند. بسیاری از برندها در این میان با توجه به سطح فزاینده نیازشان برای بازاریابی و تعامل با مخاطب هدف به سراغ شبکه‎ های اجتماعی آمده ‎اند. یکی از مزیت‎ های اصلی بازاریابی در شبکه‎ های اجتماعی عدم نیاز به پرداخت هزینه در بازه‎ های زمانی مداوم است. بازاریابی ارگانیک یکی از شیوه‎ های رایج برای جلب نظر مخاطب هدف محسوب می ‎شود. این امر با توجه به کاهش توان مالی کسب و کارها در طول ماه‎ های اخیر و به دنبال شیوع ویروس کرونا یکی از بهترین گزینه ‎های بازاریابی و افزایش دامنه مشتریان برند محسوب می ‎گردد. 

امروزه برندها برای حضور در شبکه‎ های اجتماعی فقط نیاز به ثبت نام اولیه و تبدیل اکانت ‎شان به حساب کاربری تجاری دارند بنابراین حضور در فضای مورد نظر با کمترین هزینه ممکن نیز امکان ‎پذیر خواهد بود. نکته مهم دیگر در این میان امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس همکاری تبلیغاتی با دیگر برندهاست. بسیاری از برندهای معتبر در سطح جهان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به دنبال همکاری با دیگر برندها هستند. این امر تاثیرگذاری بسیار زیادی در جلب نظر مخاطب هدف به همراه دارد بنابراین مشاهده شمار فزاینده‎ ای از همکاری برندها در مسیر جلب نظر مخاطب هدف امری طبیعی محسوب می ‎شود. 

بازاریابی با محوریت آشنایی مشتریان با کسب و کار

بسیاری از کمپین های بازاریابی با هدف آشنا ساختن مخاطب هدف با کسب و کار صورت می ‎گیرد. بدون تردید بسیاری از برندها در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به دنبال فروش بیشتر هستند، اما این امر بدون سرمایه گذاری و ارزیابی درست فضای کسب و کار صورت نخواهد پذیرفت. 

آشنایی مشتریان با کسب و کار و ماهیت برند امکان افزایش جذابیت برند در نگاه مشتریان را به همراه دارد. بسیاری از کسب و کارها در این مسیر برای جلب نظر مخاطب هدف اقدام به نمایش پشت صحنه کسب و کارشان نیز می ‎کنند. پشت صحنه کسب و کارها همیشه برای مشتریان جذابیت دارد. به عنوان مثال، اگر برند شما در زمینه تولید تلویزیون ‎های هوشمند فعالیت دارد، نمایش پشت صحنه تولید این دستگاه‎ های دیجیتال برای مشتریان جذابیت بسیار زیادی خواهد داشت. سالانه شمار بالایی از برندها با هدف جلب نظر مخاطب هدف وارد این عرصه می ‎شوند. بدون تردید تلاش برای جلب نظر مخاطب هدف براساس آشنا ساختن آنها با کسب و کارمان علاوه بر تاثیرگذاری بالا متضمن صرفه ‎جویی قابل ملاحظه در هزینه‎ ها نیز خواهد بود. 

مطلب مرتبط: 4 روش ساده برای جذب مشتری

امروزه بازاریابی و جلب نظر مشتریان در حوزه های مختلف دارای اهمیت بسیار زیادی است. کسب و کارها بدون جلب نظر مداوم مشتریان تازه امکان ادامه روند سودآوری ‎شان را نخواهند داشت. همچنین بسیاری از کسب و کارها با توجه به شرایط اقتصادی ناشی از کرونا توانایی ادامه روندهای قبلی بازاریابی و یافتن مشتریان تازه را ندارند. با این حساب استفاده از گزینه‎ های مورد بحث در این مقاله برای افزایش دامنه مشتریان امری ضروری محسوب می ‎شود. 

منبع : learn.g2
برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/2FVhzBcb
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه