سه شنبه, ۳۰ شهریور(۶) ۱۴۰۰ / Tue, 21 Sep(9) 2021 /
           
فرصت امروز
نکات تازه ای که در تبلیغات سال جاری باید مد نظر داشت

ترندهای تازه در دنیای تبلیغات

2 سال پیش ( 1397/11/23 )
پدیدآورنده : علی آل علی   پدیدآورنده : کاترین هِیز  

اکنون در سال جدید میلادی هستیم. امسال برای افراد حرفه ای در عرصه بازاریابی همراه با چالش های زیادی خواهد بود. برخی از این چالش ها مرگ تدریجی و آهسته ابزارهای تبلیغاتی سنتی (تلویزیون و روزنامه ها)، ظهور ابزارهای تبلیغاتی جدید (موبایل و ویدئو) و ظهور نسل تازه ای از مشتریان که به سادگی جذب محتوای تبلیغاتی نمی شوند (نسل Z)، است. این سه تغییر اساسی به همراه برخی دیگر از موارد کم اهمیت تر به معنای ضرورت اختصاص وقت و تلاش مناسب از سوی دست اندرکاران تبلیغات به منظور تولید محتوای تبلیغاتی جذاب تر است. در این مقاله هدف اصلی من بررسی برخی از مهم ترین ترندهای حوزه تبلیغات در سال جدید است. به منظور آشنایی با این تحولات جدید و چالش های همراه با آنها به مطالعه مقاله حاضر ادامه دهید.

ترندهای دنیای تبلیغات

هوش مصنوعی در تبلیغات

در سال های اخیر ما شاهد پیشرفت حیرت انگیزی در حوزه تبلیغات هدفمند بوده ایم. در این مدل از تبلیغات پیام مورد نظر به طور اختصاصی برای یک طیف خاصی از مخاطب ها تولید می شود. در مرحله انتقال نیز سازوکارهای مختلف به برندها در راستای تحویل انحصاری محتوای شان به کاربران مد نظر کمک می کند. برای سال های متمادی، حوزه تبلیغات چالش مرکزی پیرامون تحویل محتوا به مخاطب هدف داشت. دلیل اصلی این کار پیشگیری از نارضایتی کاربران و مخاطب هایی بود که علاقه ای به کسب وکار ما نداشتند. خوشبختانه اکنون هوش مصنوعی با الگوریتم های پیچیده و خاص خود رویای دیرینه اهالی تبلیغات را به واقعیت بدل کرده است. کارایی اصلی هوش مصنوعی در فرآیند تبلیغات علاوه بر شناسایی مخاطب هدف برندهای مختلف، ارائه پیام انحصاری آنها به مخاطب شناسایی شده است. به این ترتیب نارضایتی کاربران دیگر از برندها کاهش خواهد یافت. از همه مهم تر، هزینه تبلیغات شرکت ها نیز به طور بی سابقه ای کاهش می یابد. در هر صورت، وقتی به جای تبلیغاتی توده ای فقط برای رساندن محتوای مان به طیف مشخصی از کاربران هزینه پرداخت کنیم، صرفه جویی بیشتری در بودجه مان روی می دهد.

مطلب مرتبط: 4 ترند برتر دنیای بازاریابی برای بازاریاب های مستقل

تکنولوژی هوش مصنوعی کمک بزرگی به مهندسان برنامه نویسی نیز خواهد کرد. در حقیقت یکی از راهکارهای مدرن برای تبلیغات استفاده از کمپین های دارای برنامه ویژه است. به این ترتیب کاربران با نصب برنامه روی دستگاه های هوشمندشان از امکانت گسترده ای در رابطه با آن کمپین بهره مند خواهند شد. مزیت استفاده از هوش مصنوعی در نگارش کدهای چنین برنامه هایی امکان اتوماتیک سازی بسیاری از فرآیندهاست. به طور ویژه در مورد پاسخگویی به مخاطب هوش مصنوعی پیشرفت های حیرت انگیزی را ارائه می دهد. توجه داشته باشید که منظور من از پاسخ خودکار به کاربران پیام های سطحی نیست. برعکس، هوش مصنوعی نسل جدید به طور کاملا هوشمند با مخاطب گفت وگو خواهد کرد. در بسیاری از مواقع کاربران حتی متوجه گفت وگو با هوش مصنوعی نیز نخواهند شد.

محتوا همچنان پادشاهی می کند

از همان نخستین روزهای معرفی رسانه به دنیا محتوا اهمیت بسیار بالایی داشت. در عرصه تبلیغات نیز محتوا بسیار مهم است. در هر صورت باید یک داستان یا ساختار منسجم را به مخاطب مان عرضه کنیم. با گذشت یک دهه از فعالیت شبکه های اجتماعی انتظارات کاربران از خالقان آثار تبلیغاتی بسیار بالا رفته است. آنها همه المان های مختلف مانند ویدئو، متن تحلیلی، داستان سرایی و بسیار چیزهای دیگر را به صورت یکجا از برندها می خواهند. به همین دلیل هم کار افراد در تولید محتوای تبلیغاتی بسیار دشوار شده است.

یک نکته مهم درخصوص تولید محتوای تبلیغاتی حضور گسترده رقباست. اگر تا همین یک دهه پیش شمار محدودی از برندها به تولید آثار تبلیغاتی خلاقانه می پرداختند، اکنون تقریبا همه برندها با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته (که البته ارزان هم هستند) مخاطب ها را به هیجان می آورند. وقتی شمار بالایی از برندها در حال تولید محتوا هستند، ما باید کیفیت بسیار بالایی را به منظور جلب نظر مخاطب عرضه کنیم. در غیر این صورت بازنده اصلی خواهیم بود.

همانطور که در بخش قبلی اشاره شد، هوش مصنوعی تاثیر بسیار مثبتی روی عرصه تبلیغات دارد. در تولید محتوا نیز با استفاده از هوش مصنوعی می توان به راحتی فرآیندهایی نظیر آگاهی از سلیقه مشتریان و افزایش کیفیت محتوا را انجام داد.

تبلیغات متنی

به لطف پروتکل GDPR (پروتکل جدید اروپایی در زمینه حریم شخصی کاربران) تبلیغات آنلاین در سال جاری شاهد تغییرات بی شماری خواهد بود. ماده «حق فراموشی» برندها را از جمع آوری اطلاعات پیرامون کاربران آنلاین بدون اجازه صریح آنها منع می کند. به این ترتیب برای دسترسی به اطلاعات کاربران باید به طور صریح از آنها اجازه بگیریم. پرسش اصلی در اینجا چگونگی ادامه حیات کمپین های تبلیغاتی شخصی سازی شده بدون دسترسی به اطلاعات کاربران است.

پاسخ این پرسش تبلیغات متنی است. براساس الگوی تبلیغاتی متنی برندها براساس صفحاتی که کاربران مورد بازدید قرار می دهند به تولید محتوا خواهند پرداخت. به این ترتیب اطلاعات پیرامون سایت ها و صفحات مورد بازدید کاربران به بازاریاب ها فرصت مناسبی جهت طراحی تبلیغاتی کاربردی می دهد. نکته مهم در این میان جمع آوری اطلاعات عمومی از سوی برندها به جای اطلاعات شخصی است. به این ترتیب دیگر شاهد نقض پروتکل GDPR نخواهیم بود.

توجه به ویدئو بیش از همیشه

بنا بر تعریف کارشناس های حوزه تبلیغات نسل Z به افرادی گفته می شود که بین سال های 1995 تا 2015 به دنیا آمده باشند. براساس پیش بینی ها در سال 2019 این نسل بزرگترین دامنه جمعیتی جهان را تشکیل خواهد داد. یکی از علایق اصلی افراد این گروه سنی مشاهده ویدئوست. به عبارت دقیق تر، این افراد به محتوای ویدئویی بیش از هر چیز دیگری علاقه مند هستند. براساس اینفوگرافی موسسه Awesomeness TV نسل Z به طور میانگین 68 ویدئوی مختلف را در طول یک روز مشاهده می کنند.

وقتی صحبت از علاقه نسل جوان به ویدئو می شود، معنای آن برای اهالی دنیای تبلیغات چیست؟ بدون تردید نخستین تاثیر آن افزایش اهمیت فرمت ویدئو در عرصه تبلیغات است. یک نکته مهم در این میان اعتماد بیشتر نسل Z به محتوای تولیدی خودشان در مقایسه با محتوای برندهاست. به این ترتیب باید استفاده از محتوای تولیدی کاربران در دستور کار برندها قرار گیرد. این امر مستلزم فراهم سازی فضای مناسب برای فعالیت مخاطب های ماست. در غیر این صورت بخش وسیعی از نسل جوان علاقه اش به محتوای ما را از دست می دهد. خبرگزاری گاردین در مطالعه ای کاربردی به افزایش خلاقیت نسل جوان در زمینه تولید محتوای ویدئویی اشاره کرده است. این امر به معنای ضرورت توجه بازاریاب ها به ایده های مورد علاقه نسل Z و استفاده از خلاقیت آنها در فرآیند تبلیغات است.

ادامه رشد تلویزیون های آنلاین و تبلیغات درون برنامه ای

در سال های اخیر تلویزیون های اینترنتی توسعه بسیار زیادی پیدا کرده اند. شبکه ای مانند نت فلیکس بهترین نمونه در این زمینه محسوب می شود. نسل جوان به جای مشاهده کانال هایی مانند والدین شان به دنبال شبکه هایی شخصی سازی شده تر و مناسب با سلیقه خود هستند. به همین دلیل سرمایه گذاری روی تبلیغات در شبکه های آنلاین توسعه بسیار زیادی به خود دیده است.

مطلب مرتبط: ترندهای اینستاگرام

تا همین چند سال اخیر تبلیغات در تلویزیون های آنلاین چندان مورد توجه بازاریاب ها قرار نداشت. با این حال معرفی تلویزیون های هوشمند که دارای اپ های مختلف داخلی هستند، این روند را به طور کلی دستخوش تغییر کرد. اکنون که کاربران امکان استفاده از اپ های مختلف در تلویزیون شان را دارند، نمایش تبلیغات داخلی در اپ ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. فرض کنید که در حال اجرای بازی پرندگان خشمگین روی تلویزیون هوشمندتان هستید، اگر در ابتدای اجرای بازی یک پیش نمایش بسیار کوتاه از محصولی هوشمند را مشاهده کنید، نارضایتی چندانی پیش نخواهد آمد. با این حال تاثیر همین تبلیغ کوتاه و گذرا روی کسب وکار برندهای مختلف بسیار زیاد خواهد بود. درست به همین خاطر شمار هرچه بیشتری از برندها به دنبال سرمایه گذاری در بخش تلویزیون های هوشمند و تبلیغات درون برنامه ای آنها هستند.

فراز و فرودهای تبلیغات مبتنی بر جست وجوی صوتی

هیچ کس به طور دقیق آمار ویجت های گوگل هوم که روی دستگاه های مختلف نصب شده را ندارد. با این حال براساس حدس های کارشناس ها اکنون بیش از 50 میلیون ویجت گوگل هوم فعال وجود دارد. شاید تا پایان امسال یک میلیون کاربر دیگر نیز به سراغ اپ گوگل هوم و اکو (موتورهای جست وجوی صوتی) جذب شوند. با این حساب شاهد رشد نسبتا مطلوبی در میزان استفاده از تکنولوژی جست وجوی صوتی از سوی کاربران خواهیم بود. این امر بسیاری از بازاریاب ها را به خود جلب کرده است. در هر صورت عدم توجه به چنین دامنه ای از کاربران بسیار دشوار خواهد بود.

شاید در نگاه نخست استفاده فقط 50 میلیون کاربر از سرویس های جست وجوی صوتی عیب به نظر برسد. یکی از دلایل این حجم اندک کاربران عدم پشتیبانی این سرویس از سوی بسیاری از برندهای مطرح است. درست به همین خاطر گوگل و آمازون به سراغ همکاری مشترک با برندهای بزرگ دنیا رفته اند. این همکاری به منظور وسعت سرویس جست وجوی صوتی و بهره برداری تجاری از آن صورت خواهد گرفت. بنابراین در آینده ای نزدیک شاهد تحول اساسی این تکنولوژی خواهیم بود.

مطلب مرتبط: بازاریابی بهتر با کمک یوتیوب

چالش های پیش روی سازنده های تبلیغات هیچ گاه به این بزرگی نبوده است. امروزه به منظور دسترسی به مخاطب باید اصول مدیریت جزییات تبلیغات را به خوبی بلد باشیم. این امر مطالعه تخصصی در مورد انواع مختلف کاربران را ضروری می کند. در غیر این صورت سال جاری با شکست های بزرگی برای ما همراه خواهد بود. هدف اصلی من در این مقاله آشنایی شما با برخی از مهم ترین ترندهای عرصه تبلیغات در سال جاری بود. به این ترتیب فعالیت شما در مقام طراح تبلیغات بهتر خواهد شد.

منبع : entrepreneur
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/SRtFZoNJ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
با ما در ارتباط باشید

شبکه های اجتماعی
           
كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1399/2020
بازگشت به بالای صفحه