برندسازی شخصی با راهکارهای ساده - فرصت امروز

یکشنبه, 04 اسفند 1398 - 11:28

چگونه برند شخصی جذابی داشته باشیم؟

اگر شما به عنوان کارآفرین مشغول فعالیت در حوزه کسب و کار هستید، به احتمال زیاد ارزش بالای برندسازی شخصی را می دانید. امروزه هیچ شرکت یا فردی بدون برندسازی توانایی جلب نظر مخاطب هدف و بالطبع موفقیت در دنیای کسب و کار را ندارد. وقتی مردم با برند شخصی ما آشنایی داشته باشند، تمایل شان برای خرید از ما یا در وضعیتی دیگر استخدام مان بیشتر خواهد شد. برخی از کارآفرینان حرفه ای با استفاده از همین نکته هیچ‎گاه بیکار نمی مانند. ارائه کیفیت بالا در دنیای کسب و کار و برندسازی در راستای جلب مداوم توجه مخاطب هدف دو بحث کاملا جداگانه است بنابراین برندها و کارآفرینان برای موفقیت نیازمند برندسازی هستند.

برندسازی شخصی به صورت اصولی شانس کارآفرینان برای دریافت پیشنهادهای کاری، مصاحبه و همچنین همکاری های طلایی با دیگر برندها را افزایش می دهد. بدون شک اغلب کارآفرینان نسبت به اهمیت برندسازی شخصی آگاهی دارند. نکته مهم در این میان شیوه برندسازی شخصی است. ما به راستی باید از چه اصول و نکاتی در راستای دستیابی به هدف مان در دنیای برندسازی استفاده کنیم؟ اغلب کارآفرینان پاسخ مشخصی برای این پرسش ندارند. یکی از بخش های مهم برندسازی شخصی تلاش برای معرفی خود به عنوان کارشناس حوزه تخصصی کسب و کارمان است.

برندسازی شخصی با راهکارهای ساده

بسیاری از کارآفرینان کارشناس های فوق‎العاده ای در حوزه کسب و کارشان هستند. نکته مهم در این میان تفاوت میان کارشناس بودن و کارشناس به نظر رسیدن، است بنابراین گاهی اوقات کارشناس های حرفه ای در دنیای کسب و کار هرگز به شهرت لازم در این زمینه نمی رسند. اگر ما به دنبال معرفی خود به عنوان کارشناس حرفه ای کسب و کار هستیم، باید ارتباط مناسبی با رسانه ها داشته باشیم. امروزه بسیاری از افراد به عنوان کارشناس کسب و کار در حوزه های مختلف فعالیت دارند. نکته جالب درباره اغلب آنها عدم شناخت عمیق شان از حوزه موردنظر است بنابراین کارآفرینان واقعی در صورت تلاش برای برندسازی شخصی به خوبی توانایی فعالیت به عنوان کارشناس های کارآمد را خواهند داشت.

مطلب مرتبط: ۵ اصل اولیه برندسازی شخصی

شاید در ابتدا تلاش برای فعالیت در قالب یک کارشناس کسب و کار عجیب به نظر برسد. امروزه ما در عصر ارزشمندی زمان زندگی می کنیم. ارزش زمان شاید از پول هم بیشتر باشد. اگر این نکته را باور داشته باشیم، پیامد طبیعی آن تلاش مشتریان برای خرید بدون نیاز به تحقیق مفصل درباره محصولات یا برندهاست. اگر ما توانایی تاثیرگذاری بر روی مشتریان به عنوان کارشناس های مورد اعتمادشان را داشته باشیم، بخش قابل توجهی از مسیر فروش ساده محصولات را طی کرده ایم.

اغلب کارآفرینان موفق در زمینه برندسازی شخصی تحصیلات کاملی در این حوزه ندارند. آنها بیشتر با استفاده از تجربه شان در حوزه کسب و کار موفق به برندسازی مناسب شده اند بنابراین ما نیز باید از آنها الگوبرداری کنیم. در ادامه برخی از نکات پایه ای در حوزه برندسازی را مورد بررسی قرار خواهیم داد. سپس به سراغ موضوعات تخصصی تر خواهیم رفت.

اصول پایه ای در برندسازی شخصی

بدون تردید آشنایی با هر حوزه ای باید به صورت پایه ای صورت گیرد. در غیر این صورت تاثیرگذاری موردنظر پدید نخواهد آمد. اشتباه بسیاری از کارآفرینان و شرکت ها در زمینه برندسازی یا بازاریابی تلاش برای ساماندهی سریع و بدون تامل امور است. نتیجه طبیعی این فرآیند پدید آمدن مشکلات و چالش های بزرگ در فعالیت برندها خواهد بود. پیشنهاد اصلی من آشنایی با حوزه برندسازی شخصی به صورت اصولی است بنابراین در ادامه برخی از نکات و اصول مهم این حوزه را مورد بررسی قرار می دهیم.

1. جلب توجه با فعالیت مناسب

این اصل بسیار ساده است. اگر ما در تلاش برای جلب توجه مخاطب هدف هستیم، باید فعالیت های مناسبی نیز انجام دهیم. شهرت و اعتبار هدیه هایی تصادفی نیستند. کارآفرینان برای افزایش اعتبارشان در دید مشتریان باید تلاش های گسترده ای انجام دهند.

اکنون ما در عصر اطلاعات زندگی می کنیم. اگر استفاده از اطلاعات در راستای جلب نظر مشتریان برای ما دشوار باشد، به احتمال زیاد در حوزه برندسازی موفقیتی نخواهیم داشت. هر فردی در دنیای مدرن برای جلب توجه و اعتبار باید عملکرد قابل توجهی داشته باشد. این امر به طور کلی شامل ارائه اطلاعات کاربردی و موردنیاز مخاطب هدف است. به عنوان مثال، یک استاد دانشگاه به دلیل توانایی اش در زمینه ارائه اطلاعات دقیق و کاربردی برای دانشجویان دارای جایگاه والایی است. این امر در سایر حوزه ها نیز به یک شکل است. کارآفرینان موفق همیشه اطلاعات تازه و دست اولی برای ارائه به شرکت ها یا مشتریان هدف دارند. همین امر آنها را از سایر فعال های عرصه کسب و کار متمایز می سازد.

2. داوری درباره کارآفرینان براساس نظر مخاطب

برخی از افراد برندسازی شخصی را به معنای حضور در چرخه اخبار و همکاری نزدیک با رسانه ها می دانند. این امر اگرچه جذابیت های زیادی دارد، اما تاثیر قابل توجهی بر روی تصمیم‎گیری های مشتریان ندارد. امروزه میزان اعتماد مردم به اخبار رسانه ای کاهش بسیار زیادی یافته است. این امر در حوزه معرفی کسب و کارها یا محصولات به طور قابل توجهی افزایش یافته است بنابراین ما باید به فکر راهکارهایی به غیر از معرفی خودمان در حوزه رسانه ای باشیم. داوری نهایی درباره کارآفرینان براساس نظر مخاطب صورت می گیرد. نکته مهم در این بحث تلاش برای ایجاد ارتباط نزدیک تر با مخاطب هدف است. به این ترتیب ما فرصت کافی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را خواهیم داشت.

مطلب مرتبط: برندسازی شخصی با 5 راهکار / چطور برند شخصی خود را بسازیم؟

یکی از نکات مهم در برندسازی شخصی عدم نیاز به توجه به خودمان است. اشتباه بسیاری از افراد تلاش برای معرفی خودشان به عنوان هسته مرکزی برند شخصی است. اگرچه در برندسازی شخصی ما به عنوان چهره اصلی برند حضور داریم، اما هسته مرکزی کسب و کارمان باید متوجه مخاطب هدف باشد. تمام فعالیت های ما باید در راستای جلب توجه و رضایت آنها باشد. در غیر این صورت برند شخصی ما فقط به درد خودمان خواهد خورد.

رسانه قدرت بسیار زیادی در دنیای امروز دارد، با این حال برندسازی شخصی ارتباط چندانی با رسانه و جریان های آن ندارد. ما باید ارائه نکات مناسب و مزیت های برندمان را در دستور کار قرار دهیم. در غیر این صورت توانایی جلب نظر مخاطب هدف را نخواهیم داشت.

3. اهمیت روابط خصوصی به اندازه عمومی

برندسازی شخصی ارتباط معناداری با شخصیت عمومی افراد دارد. اگر ما به عنوان یک کارشناس مورد اعتماد مخاطب هدف هستیم، شخصیت عمومی مان مورد پسند آنها قرار گرفته است. این نکته ای مثبت در زمینه برندسازی محسوب می شود، اما پایان راه نیست. مهم ترین نکته در زمینه برندسازی شخصی تلاش برای ایجاد روابط خصوصی و کاملا شخصی‎سازی شده با مخاطب هدف است.

امروزه انتظار مشتریان از برندها افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. یکی از انتظارات اصلی مشتریان از برندها توانایی آنها در زمینه ایجاد روابط شخصی‎سازی شده است. بنابراین ما باید توانایی بالایی در پیش‎بینی محصولات مورد علاقه مشتریان داشته باشیم. در غیر این صورت فرآیند فروش مان با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهد شد.

4 گام اساسی در برندسازی شخصی

اکنون ما آشنایی نسبتا کاملی با اصول اولیه برندسازی شخصی داریم. پس از این نوبت به استفاده از نکات و تکنیک های کاربردی برای برندسازی شخصی است. بسیاری از افراد و کارآفرینان علی رغم آگاهی از اصول اولیه برندسازی شخصی در عمل امکان یافتن تکنیک ها و استراتژی های کاربردی را ندارند. در ادامه این فرآیند را در چهار گام تبیین خواهیم کرد.

1. اهمیت سایت شخصی

اغلب کارآفرینان در تلاش برای توسعه برند شخصی شان به سوی شیوه هایی نظیر نگارش مقاله به عنوان نویسنده مهمان و کسب مهارت در زمینه روابط عمومی می روند. نکته مهم در این میان تلاش برای ساماندهی سایت شخصی مان است. ما در سایت شخصی مان علاوه بر ارائه آرشیوی از سوابق و محتوای تولیدی مان باید به فکر تعامل نزدیک با مخاطب هدف نیز باشیم. این امر اهمیت بسیار زیادی دارد. بسیاری از برندها در عمل برنامه مشخصی برای جلب نظر مخاطب هدف ندارند. این امر در مورد برندهای شخصی نیز صحت دارد. اگر ما سایت رسمی برای تعامل با مخاطب هدف نداشته باشیم، کار بسیار دشواری در راستای جلب نظرشان خواهیم داشت.

مطلب مرتبط: دستورالعمل ساخت برند شخصی

بدون تردید بخشی از اعتبار برندها به خاطر سهولت دسترسی مخاطب به اطلاعات معتبر درباره شان است. وقتی از اطلاعات معتبر صحبت می کنیم، عدم توجه اهمیت سایت رسمی دشوار خواهد بود. سایت رسمی ما به خوبی تمام اطلاعات موردنیاز مشتریان را در اختیار آنها قرار می دهد. این امر نقش مهمی در زمینه بهبود روابط مان با مخاطب هدف خواهد داشت.

برندهای گمنام و بدون اطلاعات معتبر همیشه مورد تردید قرار دارند. این امر موجب عدم تمایل مشتریان برای خرید از آنها می شود بنابراین ما با راه‎اندازی سایت رسمی برای برند شخصی مان تا حد زیادی از چنین پیش داوری هایی اجتناب خواهیم کرد. یکی از نکات مهم در زمینه معرفی خودمان به عنوان کارشناس کسب و کار تلاش برای وبلاگ‎نویسی است. بی‎تردید سایت رسمی ما محل مناسبی برای بارگذاری پست های وبلاگی نخواهد بود بنابراین توصیه من راه‎اندازی یک وبلاگ در کنار سایت رسمی است. این امر امکان بیان نقطه نظرات و تولید محتواهای تخصصی را فراهم می سازد.

2. استفاده از توییتر برای تعامل با مخاطب هدف

تعامل با مخاطب هدف فقط در محیط های رسمی شکل نمی گیرد. امروزه بسیاری از مردم در شبکه های اجتماعی حضور فعال دارند. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برندها دارد. به همین خاطر اغلب برندها حضور فعالی در فضای آنلاین دارند. یکی از نکات مهم در زمینه تعامل با مخاطب هدف استفاده از فرمت متنی برای تولید محتواست. امروزه اینستاگرام، به عنوان پرطرفدارترین شبکه اجتماعی، امکان نگارش متن را به راحتی بارگذاری تصویر یا ویدئو فراهم نمی کند بنابراین برندها نیازمند فضایی برای بارگذاری محتوای متنی شان هستند. توییتر از ابتدا یک پلتفرم اجتماعی متن‎محور محسوب می شد. همین امر اهمیت آن برای تعامل با مخاطب هدف را افزایش می دهد.

بسیاری از کارآفرینان در زمینه روابط عمومی نیازمند گفت‎وگو یا دست‎کم انتشار متن به صورت مستقیم هستند. تاسیس اکانت رسمی در توییتر فرآیند تعامل با مخاطب هدف را بسیار ساده خواهد کرد. امروزه بسیاری از کاربران در شبکه های اجتماعی پیرامون برندهای مختلف اظهارنظر می کنند. حضور برند شخصی ما در شبکه های اجتماعی و رصد گفت‎وگوهای مخاطب هدف اهمیت بسیار زیادی دارد. این فرآیند شانس ما برای تعامل بیشتر با کاربران و تبدیل مخالفان برندمان به طرفداران را افزایش می دهد.

بدون تردید ما در دنیای کسب و کار با مشتریان متعددی مواجه هستیم. هر مشتری دارای سلیقه منحصر به فردی است بنابراین ما باید از کانال های ارتباطی مختلف برای تعامل با آنها استفاده کنیم. اشتباه برخی از برندها سرمایه گذاری بر روی تمام شبکه های اجتماعی است. توصیه من در این بخش تلاش برای یافتن چند پلتفرم مناسب برای تعامل با مخاطب هدف است. به این ترتیب علاوه بر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف، هزینه های ما نیز به طور قابل توجهی کاهش خواهد داشت. وقتی ما به عنوان یک برند شخصی در حال فعالیت در دنیای کسب و کار هستیم، استفاده از توییتر برای اطلاع‏رسانی سریع و تولید محتوای متنی اهمیت خواهد داشت بنابراین استفاده از توییتر به عنوان یک برند شخصی گزینه ای منطقی خواهد بود.

3. بیان داستان های برند

هر برندی دارای داستان های منحصر به فردی است. یکی از نکات مهم در زمینه برندسازی شخصی تلاش برای بیان داستان های مان است. مشتریان همیشه واکنش بهتری در قبال محتوای بازاریابی داستان‎محور دارند. در این میان اگر داستان ما ساختار درستی داشته باشد، میزان تمایل مخاطب هدف برای مطالعه آن دوچندان خواهد شد.

برخی از کارآفرینان پس از تاسیس برند شخصی در تلاش برای بیان داستان های دوران فعالیت شان در قالب یک کتاب هستند. این نکته هرگز با بیان داستان ها در راستای برندسازی شخصی هماهنگی ندارد. داستان های برند ما باید به سادگی از سوی مخاطب هدف قابل دسترسی باشد. وقتی ما یک کتاب منتشر می کنیم، دسترسی به آن برای تمام افراد یکسان نخواهد بود. همچنین بسیاری از مشتریان حوصله مطالعه کتاب را ندارند بنابراین داستان های برندتان را به ساده ترین شکل ممکن بیان کنید.

4. ارتباط مستقیم برندسازی شخصی با رابطه با مشتریان

وقتی ما از برندسازی شخصی صحبت می کنیم، مشتریان در مرکز بحث قرار دارند. اشتباه بسیاری از کارآفرینان تلاش برای تغییر مرکز فرآیند برندسازی شخصی است. به این ترتیب در عمل امور یا افرادی به جز مشتریان در مرکز توجه قرار می گیرند. برندسازی شخصی از نقطه نظر حرفه ای 80درصد با ارتباط ما با مشتریان پیوند دارد بنابراین ما باید تعامل شفافی با مشتریان داشته باشیم. در غیر این صورت امکان جلب توجه آنها را نخواهیم داشت.

مطلب مرتبط: چگونه برند شخصی معتبر و تأثیرگذاری بسازیم

بسیاری از کارآفرینان در تلاش برای جلب نظر مشتریان تازه مشتریان ثابت شان را فراموش می کنند. این بدترین نوع اشتباه در زمینه برندسازی محسوب می شود. ما همیشه باید به فکر مشتریان ثابت مان باشیم. امروزه اعتبار هر برند براساس سطح مشتریان ثابتش ارزیابی می شود. به این ترتیب ما در صورت عدم توجه به مشتریان ثابت برندمان بخش قابل توجهی از اعتبارمان را از دست خواهیم داد. همچنین این امر تاثیر منفی قابل توجهی بر روی وضعیت مالی ما بر جای می گذارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی