دوشنبه, 07 بهمن 1398 - 12:30

بررسی 7 راهکار برای رقابت موثر با آمازون

امروزه در دنیای کسب و کار برندهای بسیار بزرگی مشغول فعالیت هستند. آمازون به عنوان بزرگ ترین خرده فروشی دنیا شهرت و اعتبار بسیار زیادی در میان کاربران سراسر دنیا دارد. این امر موجب توانمندی این غول دنیای آنلاین در زمینه کسب سود فراوان و به تبع آن سرمایه گذاری هنگفت شده است. اگر نگاهی دقیق به دنیای دیجیتال بیندازیم، بسیاری از برندهای بزرگ مانند آمازون قابل مشاهده اند.

به عنوان مثال، گوگل و فیس بوک دو غول بزرگ در عرصه خدمات آنلاین و شبکه های اجتماعی محسوب می شوند. این امر موجب تردید بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک در زمینه توانایی شان برای رقابت موثر با غول های بزرگ شده است. به هر حال آنها تجربه و از همه مهم تر بودجه کلان تری در اختیار دارند. نکته مهم در اینجا وجود رقابت میان برندهای بزرگ و کسب و کارهای کوچک است. شاید در نگاه نخست این رقابت بسیار غیرمنصفانه به نظر برسد، اما در عمل گاهی اوقات کسب و کارهای کوچک موفق به برتری در برابر برندهای بزرگ و جهانی می شوند بنابراین دلیلی برای نگرانی درباره توانایی برندهای کوچک برای رقابت با غول های بزرگ کسب و کار بیشتر به ذهنیت آنها بستگی دارد.

بدون تردید آمازون به عنوان یک خرده فروشی جهانی مزیت های قابل ملاحظه ای در مقایسه با هر نوع کسب و کار تازه تاسیس دارد. این برند توانایی عرضه محصولات با تخفیف های گسترده و همچنین برگزاری جشنواره های تخفیف گسترده را دارد. همه این فعالیت های جذاب به دلیل بودجه کلان و سابقه موفق آمازون امکان پذیر شده است. فعالیت های برندهای بزرگ برای بسیاری از کسب و کارهای کوچک غیرممکن به نظر می رسد. به همین خاطر تصور رقابت آنها با یکدیگر تا حد زیادی غیرممکن به نظر می رسد.

راهکارهای رقابت خرده فروشی های کوچک با آمازون

آمازون در طول دوران فعالیتش به عنوان یک خرده فروشی رقابت های بسیار زیادی با دیگر برندها داشته است. به عنوان مثال رقابت آمازون با Barnes & Noble شور و هیجان بسیار زیادی به همراه داشت. موفقیت کنونی آمازون مدیون تلاش بی وقفه مدیران و کارمندان آن برای غلبه بر رقبا است. اگرچه امروزه موفقیت های آمازون یا سایر غول های دنیای کسب و کار تکرارنشدنی به نظر می رسد، اما راهکارهایی برای فعالیت مناسب کسب و کارهای کوچک و محلی نیز وجود دارد. اغلب اوقات ما تصور بسیار رویایی از برندهای بزرگ داریم. هدف اصلی در این مقاله بررسی راهکارهایی برای رقابت مناسب خرده فروشی های کوچک و محلی با رقیب قدرتمندی به نام آمازون است. بدون شک در صورت عدم اقدام فوری از سوی خرده فروشی ها به زودی شاهد بسته شدن شمار بالایی از آنها به دلیل گسترش نفوذ آمازون در بازارهای محلی خواهیم بود. در ادامه هفت راهکار کاربردی و ساده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

1. ارائه خدمات شخصی سازشده

بدون شک هیچ برندی توانایی رقابت با آمازون بر سر تخفیف های گسترده را ندارد. کسب و کارهای کوچک با بودجه های محدود همیشه درگیر چالش های مالی هستند بنابراین سرمایه گذاری بر روی ارائه تخفیف های بیشتر به هیچ وجه منطقی به نظر نمی رسد. بنابراین ما باید بر روی نقطه برتری دیگری تمرکز کنیم.

مطلب مرتبط: درس هایی از آمازون

یکی از نیازهای اصلی مشتریان در دنیای خرده فروشی مربوط به خدمات شخصی سازی شده است. وقتی ما در سطح خرد در حال فعالیت هستیم، شانس بیشتری برای شناسایی مخاطب هدف به طور دقیق داریم. این امر تا حدی فرآیند ایجاد ارتباط عمیق با مخاطب هدف را تسهیل می کند. به این ترتیب خرده فروشی های کوچک توانایی جلب نظر مخاطب هدف از طریق ارائه خدمات شخصی سازی شده را خواهند داشت. اجرای طرحی مشابه از سوی آمازون در سطح وسیع تا حد زیادی غیرممکن است. به همین خاطر کسب و کارهای کوچک باید از این برتری شان نهایت استفاده را ببرند. برخی از پیشنهادهای من در زمینه خدمات شخصی سازی شده به شرح ذیل است:

• خوش آمدگویی به مشتریان در فروشگاه ها با استفاده از نام شان به منظور ایجاد فضای صمیمی تر

• پیشنهاد محصولات مناسب براساس تحلیل خریدهای قبلی یا استفاده از اطلاعات معتبر درباره مشتریان

• خبررسانی درست و به موقع درباره محصولات ویژه و فرصت های شخصی سازی محصولات از سوی مشتریان

بسیاری از خرده فروشی ها نسبت به مزیت های خود در زمینه کسب و کار آگاهی ندارند. به همین خاطر در رقابت با آمازون همیشه احساس ضعف و نزدیکی به شکست می کنند. اگر ما به خوبی از مزیت های کسب و کارمان آگاهی داشته باشیم، امکان رقابت موثر با آمازون و حتی سایر غول های آنلاین را خواهیم داشت.

2. تمرکز بر روی برند

هر کسب و کاری نیازمند تمرکز بر روی برندش است. مشتریان به طور معمول کسب و کار ما را از طریق برندمان مشاهده می کنند. به این ترتیب هرچه ما آمادگی بیشتری برای ارائه چهره ای جذاب از برندمان داشته باشیم، شانس موفقیت مان در جلب نظر مشتریان بیشتر خواهد شد.

امروزه رقابت در عرصه های مختلف کسب و کار بسیار دشوار است. به همین خاطر هر کسب و کار باید به فکر استفاده از ارزش ها و الگوهای رفتاری منحصر به فرد باشد. مشتریان در تعامل با برندها علاوه بر محصولات مختلف به نحوه رفتار و ارزش های آنها نیز توجه می کنند. فرآیند برندسازی فقط معطوف به طراحی لوگو و انتخاب برخی شعارهای فانتزی نیست. ما باید توانایی اجرای شعارهای برندمان در عمل را نیز داشته باشیم در غیر این صورت فعالیت های برندمان از سوی مشتریان مورد تایید قرار نخواهد گرفت.

شرکت های بزرگ همیشه از الگوی برندسازی جذاب و کاربردی استفاده می کنند. این امر موجب افزایش توانایی آنها در زمینه تعامل با مشتریان هدف در بازارهای مختلف می شوند. این امر اهمیت بسیار زیادی دارد. وقتی یک برند در بازارهای مختلف و کشورهای گوناگون مشغول به فعالیت است، باید استراتژی کاربردی به منظور جلب نظر تمام افراد در اختیار داشته باشد. برندسازی درست و اصولی با استفاده از اطلاعات معتبر درباره مشتریان امکان موفقیت خرده فروشی های کوچک در رقابت با آمازون را فراهم خواهد ساخت.

3. چالش خرده فروشی های آنلاین و آفلاین

اگر یک برند دارای فروشگاه آنلاین و فیزیکی به طور همزمان باشد، مشتریان انتظار دریافت خدماتی با کیفیت یکسان از هر دو حوزه را خواهند داشت بنابراین حضور در عرصه خرده فروشی آنلاین نباید موجب غفلت ما از وضعیت فروشگاه اصلی مان شود. یکی از اشتباهات خرده فروشی ها در این زمینه تمرکز بیش از حد بر روی فرشگاه آنلاین و بی توجهی به وضعیت فروشگاه اصلی است. به این ترتیب در عمل مشتریان با حضور در ساختمان فروشگاه متوجه تفاوت محسوس کیفیت خدمات آنلاین و آفلاین خرده فروشی خواهند شد. نتیجه این امر دلسردی مشتریان از ما خواهد بود.

امروزه اعتماد مشتریان به فروشگاه ها اهمیت بسیار زیادی دارد. بخش قابل توجهی از موفقیت آمازون به دلیل سطح اعتماد بالای مشتریان به آن روی داده است. نکته مهم در این زمینه ضرورت تلاش برای پرهیز از بروز اشتباهات مختلف است. اگر ما در حوزه خرده فروشی دچار اشتباه شویم، جبران آن و بازاریابی مشتریان قبلی بسیار دشوار خواهد بود. به هر حال امروزه میزان رقابت در دنیای آنلاین بسیار زیاد است بنابراین ما باید همیشه سطح اعتماد مشتریان به برندمان را بسنجیم. در غیر این صورت امکان مواجهه با اتفاق های غیرمنتظره افزایش خواهد یافت.

مطلب مرتبط: موفقیت بزرگ برای کسب و کارهای کوچک

ارائه خدمات با کیفیت یکسان در فروشگاه آنلاین و آفلاین بدون بحث از آموزش کارمندان خرده فروشی امکان ناپذیر است. یک خرده فروشی فقط از طریق آموزش درست نیروی کار توانایی تضمین ارائه خدمات با کیفیت یکسان را خواهد داشت. در غیر این صورت هرچه برنامه و استراتژی ما دقیق هم باشد، در اجرای آن با مشکلات عمده مواجه خواهیم شد.

4. سرمایه گذاری بر روی بازاریابی موبایلی

امروزه تقریبا تمام افراد از گوشی های هوشمند استفاده می کنند. این امر از نقطه نظر بازاریابی مفهوم بازاریابی موبایلی را پیش کشیده است. بازاریاب های همیشه در محیط های مناسب اقدام به جلب توجه مخاطب هدف می کنند. این امر شامل فضای کلی اینترنت و به ویژه شبکه های اجتماعی نیز می شود. وقتی از شبکه های اجتماعی صحبت می کنیم، باید افزایش استفاده از آنها از طریق گوشی های هوشمند را نیز مدنظر داشته باشیم. امروزه برخی از شبکه های اجتماعی فقط از طریق گوشی های هوشمند امکان فعالیت برای کاربران را فراهم می سازند. براساس گزارش موسسه دیتا ریپورتال، اکنون 5.1 میلیارد نفر در سراسر دنیا به گوشی های هوشمند دسترسی دارند. این امر اهمیت بازاریابی موبایل محور را بیش از هر زمان دیگری برجسته می سازد.

صرف نظر از توجه به شبکه های اجتماعی باید به برخی دیگر از فضاهای آنلاین و سازگاری آنها با ساختار گوشی های هوشمند توجه کنیم. اگر شما سایت رسمی یا وبلاگ فعالی دارید، سازگاری آن با تجربه کاربری گوشی های هوشمند اهمیت بالایی خواهد داشت. فقط در این صورت ما امکان جلب نظر کاربران گوشی های هوشمند به محتوای بازاریابی مان را خواهیم داشت. ایراد کار بسیاری از برندها عدم توجه به نیاز کاربران گوشی های هوشمند است. وقتی ما محتوای بازاریابی برای کاربران گوشی های هوشمند تولید می کنیم، باید نسبت به تجربه کاربری آنها نیز اهمیت دهیم. در غیر این صورت بخش قابل توجهی از مخاطب هدف ما از دست می رود. سرعت بارگذاری صفحات در رایانه های شخصی و گوشی های همراه با هم تفاوت دارد، بنابراین به هنگام سنجش این عامل باید توجه ویژه ای به تجربه کاربری گوشی های هوشمند داشته باشیم. به طور معمول استفاده از قالب های کم حجم برای سایت بهترین استراتژی در زمینه بهبود سرعت بارگذاری صفحات در گوشی های هوشمند است.

استفاده از فناوری های جدید گوشی های همراه در فرآیند بازاریابی آخرین توصیه هم در این بخش است. امروزه فناوری هایی نظیر واقعیت افزوده کاربرد بسیار زیادی برای کاربران گوشی های هوشمند دارد. این فناوری علاوه بر وجه سرگرمی و تفریح امکان فعالیت مناسب برندها در زمینه بازاریابی را نیز فراهم می کند. به عنوان مثال، در اینستاگرام ایجاد فیلتر منحصر به فرد برندمان برای کاربران ایده مناسبی محسوب می شود.

5. ایجاد وجه آنلاین کسب و کار

شما به احتمال زیاد برای برندتان در شبکه های اجتماعی مشهور اکانت رسمی را ه اندازی کرده اید. نکته مهم در زمینه توجه به وجه آنلاین برند مربوط به بارگذاری مداوم پست های جذاب است. اگر ما در این زمینه توانایی قابل توجهی نداشته باشیم، هرگز موفق به جلب نظر مخاطب هدف نخواهیم شد. ایراد اصلی کار بسیاری از خرده فروشی ها ایجاد اکانت رسمی در شبکه های اجتماعی و سپس فراموشی آنهاست. به این ترتیب مخاطب هدف نیز علاقه چندانی برای مشاهده محتوای آنلاین پروفایل ما نشان نخواهد داد. این امر در نهایت موجب کاهش جذابیت کلی برند ما برای مخاطب هدف می شود.

یکی از نکات مهم در زمینه بازاریابی آنلاین توجه به شبکه های اجتماعی و اهمیت آن برای مخاطب هدف است. امروزه اغلب مردم در شبکه های اجتماعی حضور فعالی دارند. این امر موجب افزایش تمایل برندها برای فعالیت مناسب در این فضا شده است. به این ترتیب ما اکنون شاهد حضور میلیون ها برند در پلتفرم های آنلاین مختلف هستیم. به عنوان یک برند نکته مهم در این میان انتخاب شبکه اجتماعی مناسب برای بازاریابی و تعامل با مخاطب هدف است. این امر بسته به نوع کسب و کار ما تعیین می شود. به هر حال فعالیت بازاریابی ما باید در شبکه های اجتماعی مورد علاقه مخاطب هدف مان صورت گیرد. در غیر این صورت تمام هزینه های ما بی فایده خواهد بود.

مطلب مرتبط: غول های جهانی در صنعت خرده فروشی

برخی از مهم ترین اهداف هر خرده فروشی از فعالیت در شبکه های اجتماعی به شرح ذیل است:

• نمایش اعتبار و ایده های اصیل خرده فروشی

• ترغیب کاربران برای تعامل بیشتر ما برند

• افزایش سطح مخاطب هدف برند به طور طبیعی و بدون استفاده از گزینه های تبلیغاتی

• ارائه خدمات پس از فروش و جانبی به مشتریان به صورت کاملا ساده و سریع

بی تردید اهداف برندها از فعالیت در شبکه های اجتماعی بسیار متنوع است. موارد فوق تنها شامل برخی از اهداف مهم و مناسب در این زمینه می شود بنابراین در افزودن اهداف بیشتر هیچ نگرانی نداشته باشید.

6. بهبود سرعت تحویل سفارشات

یکی از مزیت های اصلی آمازون در زمینه خرده فروشی همکای با شرکت های حمل و نقل بزرگ است. به این ترتیب سفارش های مشتریان در کمترین زمان ممکن به دست شان می رسد. در این زمینه شاید عملکرد برخی از برندهای کوچک چندان جالب نباشد. همه ما تجربه خرید آنلاین از خرده فروشی های کوچک و دریافت سفارشات با چندین روز تاخیر را داشته ایم. یکی از دلایل تمایل مشتریان به ثبت سفارش در آمازون و دیگر خرده فروشی های بزرگ همین سرعت تحویل سفارشات است بنابراین ما باید بر روی ساز و کار تحویل سفارشات مان کار کنیم. در این بخش هدف اصلی همکاری با شرکت های حمل و نقل مناسب و همچنین تنظیم قواعد ثبت و تحویل سفارشات در شرکت مان است. فقط در این صورت ما توانایی رقابت موثر با برندهای بزرگ را خواهیم داشت.

بدون تردید انتظار دریافت خدمات مشابه آمازون از سوی خرده فروشی های محلی بسیار غیرواقع بینانه است. هیچ مشتری نیز در عمل چنین انتظاری از یک خرده فروشی ندارد. نکته مهم در این میان تعهد نسبت به انجام تمام تلاش ها برای جلب رضایت مشتریان هدف است. بسیاری از برندها در عمل اقدام موثری برای تعامل سازنده با مشتریان انجام نمی دهند. به همین خاطر مشتریان احساس بی توجهی از سوی آنها می کنند. هدف اصلی در این بخش مبارزه با چنین احساس هایی است. در غیر این صورت مواجهه با شکست در رقابت با آمازون یا هر خرده فروشی بزرگ دیگری اجتناب ناپذیر خواهد بود.

7. تدوین استراتژی برای جلب وفاداری مشتریان

تدوین استراتژی مناسب برای جلب وفاداری مشتریان به منظور تکرار خرید آنها ضرورت دارد. امروزه اغلب خرده فروشی ها بخش قابل توجهی از درآمدشان مربوط به خرید مشتریان وفادار است. مشتری وفادار شامل افرادی با سابقه خرید طولانی از برندها مشخص می شود. نکته مهم در اینجا امکان دستیابی به سود بیشتر از طریق سرمایه گذاری بر روی این افراد است. بسیاری از برندها در عمل توجه چندانی به بحث مشتریان وفادار ندارند. اگر ما تعداد قابل ملاحظه ای مشتری وفادار داشته باشیم، احتمال مواجهه با بحران های مالی شدید به شدت کاهش خواهد یافت.

امروزه بسیاری از خرده فروشی ها به دنبال اجرای برنامه های تبلیغاتی گسترده هستند. بی تردید این برنامه های تاثیر قابل ملاحظه ای بر روی کسب و کار آنها دارد. با این حال توصیه من در این بخش اختصاص بخشی از بودجه تبلیغاتی به فرآیند تبدیل خریدارهای عادی به مشتریان وفادار است. این امر از طریق ایجاد باشگاه مشتریان و ارائه تخفیف های اختصاصی برای اعضای این باشگاه امکان پذیر خواهد شد.

مطلب مرتبط: خوب و بد رونق بازار خرده فروشی مدرن

کاربرد همزمان تمام ایده ها

در این مقاله برخی از ایده های مناسب برای رقابت با آمازون به عنوان یک خرده فروشی کوچک و محلی مورد بررسی قرار گرفت. نکته مهم و حیاتی در این زمینه استفاده از تمام ایده ها به صورت همزمان است. برخی از برندها در تلاش برای استفاده از یک یا دو نمونه از ایده های مناسب و مطرح از سوی کارشناس ها هستند. این امر در اغلب اوقات تاثیر دلخواه بر روی کسب و کار را پدید نمی آورد بنابراین ما باید به دنبال یک استراتژی منسجم و یکپارچه برای استفاده از تمام نکات مطرح در این مقاله باشیم. به این ترتیب توانایی رقابت خرده فروشی ما در برابر برندهای بزرگ تقویت خواهد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید