تقویت ایده پردازی کارمندان برای بازاریابی بهتر - فرصت امروز

شنبه, 06 بهمن 1397 - 12:49

12 راهکار خلاقانه برای تقویت ایده پردازی کارمندان در زمینه بازاریابی

تقویت ایده پردازی کارمندان برای بازاریابی بهتر

درگیر ساختن کارمندان در استراتژی بازاریابی شرکت ایده تازه ای محسوب نمی شود. به طور معمول از کارمندان درخواست به اشتراک گذاری محتوای بازاریابی مد نظرشان در شبکه های اجتماعی صورت می گیرد. با این حال تاکید بسیاری از کارشناس های حوزه کسب وکار روی آموزش کارمندان نسبت به تولید محتوای باکیفیت است.

حتما ببینید: ارزش آفرینی با کلمات حرفه ما است.

وقتی ایده نگارش مقاله حاضر به ذهنم رسید، با برخی از شرکت ها تماس گرفتم. در حالی که شمار بسیار زیادی از آنها شیوه های ساده ای برای استفاده از کارمندان سایر بخش ها در حوزه بازاریابی داشتند، برخی از آنها ایده های جذابی را ارائه کردند. در این مقاله تلاش من بیان ایده های جالب و کاربردی برای استفاده بازاریابی از کارمندان شرکت است.

ایده پردازی کارمندان بازاریابی

پیش از پرداختن به ادامه مقاله باید یک مسئله مهم را روشن کرد: چرا استفاده از سایر کارمندان در بخش بازاریابی مهم است؟ در پاسخ باید به رفع کمبودها و افزایش تاثیرگذاری محتوا اشاره کرد. بر این اساس همکاری با کارمندان در حوزه بازاریابی ارزش افزوده مورد نیاز ما را فراهم می آورد. اکنون اجازه دهید به سراغ ایده های کاربردی در این زمینه برویم.

با آنها خوش گذرانی داشته باشید؛ نیک توزیر (طراح تبلیغات تیم کری شال)

آیا ویدئوی تبلیغاتی برند آمازون برای سال نو را در ذهن دارید؟ آژانسی که این ویدئو را تولید کرد، در ساخت آن ایده های زیادی را از کارمندان معمولی اش اقتباس کرد. یکی از ویژگی های این موسسه روابط نزدیک و خودمانی میان مدیران و کارمندانش است. به این ترتیب در مناسبت های خاص تمام کارمندان و مدیران آژانس با لباس های خنده دار در محل کار حاضر می شوند. همچنین مشاهده رویدادهای ورزشی مهم نیز در دستور کار جمعی از اعضای شرکت قرار دارد. وقتی کارمندان ما اوقات خوشی را در کنار هم داشته باشند، علاقه شان نسبت به مشارکت بیشتر در سایر امور افزایش می یابد. درست در همینجا می توان از آنها برای طراحی کمپین بازاریابی استفاده مناسب را داشت.

راهکار خلاقانه بازاریابی

لینک تماشای ویدئو: https://youtu.be/dqmmt2iBsOg

ارتباط با مخاطب های کارمندان؛ کاترین گیس (مدیر بخش اجرایی برند فوندرا)

هنگامی که برندها به دنبال افزایش سطح تاثیرگذاری شان هستند، نگارش مقاله به عنوان نویسنه میهمان در سایت های بزرگ یکی از بهترین گزینه ها خواهد بود. در این زمینه باید تا جای ممکن مخاطب های اولیه مطالب مان را افزایش دهیم. یکی از اقدامات مناسب در این میان درخواست اطلاع رسانی کارمندان به دوستان و نزدیکان شان پیرامون مطالب مان است. به این ترتیب میزان بازدید اولیه مقاله برندمان در سایت های تحلیلی بیشتر خواهد شد. شاید در نگاه نخست این کار فایده چندانی نداشته باشد، اما با این کار شانس مطلب ما برای نمایش در بخش مطالب پرطرفدار و با لطبع جذب هرچه بیشتر بازدیدکننده افزایش چشمگیری خواهد یافت.

استفاده از تحصیلات تکمیلی کارمندان؛ کولتن دِووس (طراح بازاریابی و کارشناس پلتفرم های ارتباطی در موسسه Resolute Technology Solutions)

به طور معمول کارمندان شرکت ها سابقه حضور در کلاس های آموزشی، سمینارها و دوره های دانشگاهی را دارند. به هنگام استخدام نیروی کار از آنها رزومه ای پیرامون چنین تحصیلات تکمیلی را ارائه دهید. به این ترتیب در زمان مناسب فرصت همکاری بیشتر با آنها را خواهیم داشت. در برخی موارد حتی امکان برگزاری کلاس آموزشی توسط کارمند دارای تحصیلات مرتبط به منظور افزایش سطح آگاهی سایر کارمندان وجود دارد. ما در شرکت مان چنین کاری را به هنگام همکاری با یکی از موسسه های تامین امنیت سیستم انجام دادیم. به این ترتیب کارمندان ما فرصت افزایش سطح اطلاعاتی شان را داشتند. در نتیجه مشکلات امنیتی برند ما با افزایش سطح آگاهی کارمندان تا حد زیادی کاهش یافت.

پس از برگزاری این دوره آموزشی میزان تعامل کارمندان با مدیران افزایش یافت. در حقیقت کارمندان از برگزاری یک دوره رایگان و بهبود وضعیت رزومه شان خوشحال بودند. به همین دلیل در زمینه بازاریابی ایده های بیشتری از آنها دریافت می کردیم.

از آنها بخواهید در مورد روزشان بنویسند؛ اریک کوانستُرم (مسئول بخش بازاریابی برند CIENCE)

در برند CIENCE کارمندان از طریق نگارش مطلب در مورد روز کاری و شخصی شان به ما در فرآیند بازاریابی کمک می کنند. استفاده اصلی ما از مطالب کارمندان در زمینه نمایش شیوه زندگی و کارهای پژوهشگران، نمایندگان بخش فروش و مدیران قسمت امور مشتریان است. به این ترتیب فرآیند جذب مخاطب برند ما وارد مرحله تازه و جذابی می شود.

شاید در نگاه نخست مقاله های مربوط به فعالیت حرفه ای اعضای شرکت چندان جذاب نباشد، اما برای کاربرانی که نیم نگاهی به فعالیت در حوزه های مختلف تجارت دارند، بسیار جذاب خواهد بود. حداقل برای برند CIENCE چنین مقالاتی موجب افزایش سطح تعامل میان مشتریان با شرکت شده است.

آنها را بدل به مدل های آزمایشی برندتان کنید؛ شان پاتل (موسس و مدیرعامل Prep Expert)

تقویت ایده پردازی کارمندان

لینک تماشای ویدئو: https://www.facebook.com/Worldwide101/videos/458675647993830/

در موسسه Prep Expert ما پیشنهاد جذابی برای کارمندان مان داریم. بر این اساس با توجه به میانگین سنی کارمندان مان اغلب شان دارای فرزندان دبیرستانی یا دانشگاهی هستند. میانگین سنی اغلب مشتریان ما نیز افراد دبیرستانی و دانشگاهی است. به همین دلیل گاهی اوقات با پیشنهاد حقوق بیشتر از فرزندان کارمندان به عنوان الگوهای مشتریان استفاده می کنیم. به این ترتیب هم هزینه های آزمایش محتوای بازاریابی برندمان کاهش می یابد، هم درآمدی اضافه نصیب کارمندان یا فرزندان آنها خواهد شد. همچنین در برخی موارد این کارها جزو دوره کارورزی و آموزش دانشجویان محسوب می شود. به این ترتیب فرزندان کارمندان ما دیگر دغدغه ای برای یافتن محیطی مناسب به منظور گذراندن این دوره را نخواهند داشت.

به آنها نشان دهید؛ آئودری فیربرادر (مدیر بازاریابی در موسسه WorldWide 101)

در موسسه بازاریابی WorldWide 101 ما طرح جالبی به منظور افزایش فرآیند جذب مخاطب داریم. بر این اساس هر ماه مجموعه ویدئویی تحت عنوان «ملاقات با اعضای تیم» در سایت رسمی شرکت بارگذاری می شود. در این ویدئو اعضای تیم شرکت دلایل انتخاب شغل فعلی شان و همچنین کار در موسسه ما را توضیح می دهند. به این ترتیب مشتریان به خوبی با شرایط کاری اعضای شرکت و همینطور ارزش ها و هنجارهای جاری ما آشنا خواهند شد.

هر بخش از ویدئو مخصوص یکی از کارمندان است. بر این اساس هر کدام در عرض سه دقیقه داستان زندگی و فعالیت حرفه ای خود را بیان می کند.

استفاده از کارمندان به عنوان مدل های واقعی؛ هانا دیکسون (مسئول بخش بازاریابی در موسسه Dvines North America)

من تجربه همکاری با برندهای بزرگی همچون نستله و Estee Lauder را دارم. براساس این تجربه به شما می گویم که اگر به دنبال موفقیت در دنیای بازاریابی هستید، دور مدل های حرفه ای را خط بکشید. بنا بر نوع کسب وکار هر برند آنها نیاز به مدل هایی به منظور نمایش محصولات شان دارند. با این حال استفاده از مدل های حرفه ای به دلیل ظاهر بسیار آراسته و دور از واقعیت شان تاثیر چندان مثبتی روی مخاطب ندارد. راهکار جایگزین در این میان استفاده از افراد عادی برای تبلیغ محصول مان است. معمولا یافتن افراد علاقه مند برای ثبت تصاویر تبلیغاتی بسیار دشوار است. با این حال اگر چنین پیشنهادی را به کارمندان شرکت بدهید، در اکثر مواقع با پاسخ مثبت شان مواجه خواهید شد.

یکی از نمونه های موفق استفاده از کارمندان به عنوان مدل را برند نستله رقم زده است. آنها برای تبلیغ سری جدید محصولات شان به جای مدل های حرفه ای از اعضای شرکت استفاده کرده اند. نتیجه کار نیز بسیار تاثیربخش تر از نمونه های قبلی با همکاری مدل های معروف بود.

خدمات نوین روزنامه  فرصت امروز در زمینه بازاریابی محتوایی را ببینید

استفاده از کارمندان در سایت Quora؛ سامیت بنسال (کارآفرین و وبلاگ نویس)

خوشبختانه امروزه سایت های زیادی برای پاسخگویی به مشتریان درخصوص محصولات مختلف وجود دارد. یکی از کاربردی ترین سایت های موجود Quora نام دارد. این پلتفرم به طور تخصصی در زمینه پاسخگویی به پرسش های مختلف کاربران اینترنت فعالیت دارد. بسیاری از برندها برای بهبود روند پاسخگویی پیرامون محصولات شان به طور اختصاصی به پرسش های کاربران پاسخ می دهند. اگر شما نیز دنبال چنین اقدامی هستید، بهترین کارشناس ها برای شما کارمندان تان خواهند بود. به این ترتیب از آنها به شیوه ای بسیار خلاقانه در زمینه بازاریابی استفاده خواهید کرد.

استفاده از محصولات مان؛ جف موریارتی (مدیر بخش بازاریابی دیجیتال در موسسه Best Price Nutrition)

من در زمینه بازاریابی برای یک شرکت تولید لوازم پزشکی و مراقبتی فعالیت دارم. یکی از عادت های جالب در این برند استفاده از محصولات به وسیله کارمندانش است. به این ترتیب کیفیت محصولات به طور عینی برای مشتریان اثبات می شود. براساس برنامه شرکت در آغاز هر سال (میانه ژانویه) دو نفر از کارمندان که مشکل پزشکی دارند، بنا بر نوع مشکل شان، محصولات رایگان شرکت را دریافت می کنند. سپس هر ماه گزارش روند بهبود آنها در اکانت های شرکت در شبکه های اجتماعی درج می شود. با این کار هم Best Price Nutrition به تعهدات خود در زمینه خدمات درمانی کارمندانش عمل کرده و هم کارمندانش لوازم مورد نیاز برای درمان شان را رایگان دریافت می کنند.

تقویت تعامل میان کارمندان؛ درک برایان (مسئول بخش بازاریابی محتوایی در موسسه EZ Marketing)

همیشه وقتی پای استفاده از کارمندان برای امور بازاریابی می شود، یک مشکل مشترک نمایان می شود: عدم تعامل مناسب برندها با کارمندان شان و بی میلی آنها به کار بیشتر. اگر به دنبال استفاده از حداکثر توان برندتان برای بازاریابی هستید، باید فضای تعاملی میان مدیران شرکت و کارمندان ایجاد کنید. در غیر این صورت پیشرفت چندانی در زمینه بهبود وضعیت برندتان حاصل نخواهد شد. به یاد داشته باشید وقتی مشتریان از بی میلی کارمندان تان نسبت به همکاری با شما در زمینه بازاریابی مطلع شوند، دیدگاه بسیار منفی در ذهن شان شکل خواهد گرفت. در هر صورت هیچ کس علاقه ای به همکاری با برندی که حتی کارمندانش نیز رابطه خوبی با آن ندارند، نخواهد داشت.

حضور در جلسات و گردهمایی های کارمندان برای کشف ایده؛ دنی دیچیتو (مدیر بخش فروش و بازاریابی در تئاتر کالیفرنیای شمالی)

کارمندان هر موسسه ای به طور معمول هر هفته یا هر ماه گردهمایی دوستانه ای با هم برگزار می کنند. اگر قصد یافتن ایده های جذاب در زمینه بازاریابی را دارید، حضور در این جلسات ضروری است. توجه داشته باشید که هدف از حضور در چنین جلساتی تغییر محورشان به گردهمایی تجاری نیست. فضای دوستانه آنها را حفظ کنید. در عین حال پیرامون ایده های بازاریابی نیز با کارمندان تان گپ کوتاهی داشته باشید. به طور معمول چنین گفت وگوهای کوتاه و مختصری ایده های جالبی را در ذهن شما باز خواهد کرد.

گفت وگو با کارمندان و تقویت انگیزه شان برای بیان افکارشان؛ شلبی راجرز (مدیر بخش بازاریابی محتوایی در برند Solodev)

در موسسه Solodev همه کارمندان مشارکت مطلوبی در زمینه بازاریابی و ایده پردازی پیرامون آن دارند. دلیل اصلی این موفقیت را باید در آزادی بیان افکار کارمندان جست وجو کرد. بر این اساس اگر یکی از کمپین های شرکت به نظر کارمندی نامناسب باشد، وی به راحتی و بدون ترس از توبیخ یا اخراج نظر خود را بیان می کند. همچنین تخته ای مخصوص برای بیان نظرات کارمندان در دفترهای مختلف شرکت قرار دارد. به این ترتیب کارمندان به راحتی نظرات خود را در زمینه های مختلف، از قبیل بازاریابی، بیان می کنند.

پرهیز از واکنش منفی به ایده های کارمندان؛ نیت مسترسون (مدیر دپارتمان بازاریابی موسسه Maple Holistic)

تا اینجای کار تاکید اصلی ما روی تقویت انگیزه کارمندان و دریافت ایده های جذاب بوده است. با این کار ما فقط محدود به دریافت ایده از کارمندان نخواهد شد. نحوه برخورد ما به عنوان مدیر یک شرکت با ایده های کارمندان نیز اهمیت بالایی دارد. توجه داشته باشید که در دنیای بازاریابی چیزی به نام «ایده مزخرف»، «ایده احمقانه» یا «ایده به درد نخور» وجود ندارد. ایده های نامناسب فقط کیفیت اندکی دارند. اگر با چنین ایده هایی مواجه شدید، لزومی نیست طرف مقابل تان را با عبارت های غیرمعمول تحقیر کنید. اگر این کار را فقط برای چند بار انجام دهید، دیگر هیچ کدام از کارمندان تان به سراغ شما نخواهند آمد.

اگر بدنبال تیم برای تولید محتوا هستید اینجا را کلیک کنید. تیم تخصصی روزنامه فرصت امروز در خدمت شماست. 

همه مطالب سایت درباره بازاریابی محتوا

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.88895341

021.88895342

info@Forsatnet.ir

شبکه های اجتماعی