سه شنبه, 12 فروردين 1399 - 11:17

چگونه خبرنامه ای جذاب برای برندمان ایجاد کنیم؟

امروزه بسیاری از برندها در تلاش برای استفاده از الگوهای مختلف بازاریابی و تبلیغات به منظور توسعه کسب و کارشان هستند. این امر به طور معمول با هدف ارتقای جایگاه برند در بازار و همچنین جلب نظر مخاطب هدف صورت می گیرد. نکته مهم در این میان آگاهی از شیوه های ترغیب مخاطب هدف به سوی خرید محصولات مان است. بسیاری از برندها بدون اینکه کمترین انگیزه ای در مخاطب هدف ایجاد کنند، سرمایه گذاری های عظیمی بر روی الگوهای بازاریابی انجام می دهند. بدون تردید تمام برندها در تلاش برای تبدیل مخاطب هدف به مشتریان شان هستند بنابراین ناکامی در این حوزه نوعی شکست بزرگ محسوب می شود.

امروزه ترغیب مخاطب هدف به عضویت در خبرنامه برند اهمیت بسیار زیادی دارد. این امر موجب دسترسی ساده کاربران به آخرین اخبار و کمپین های ما خواهد شد. برخی از برندها برای توسعه هرچه ساده تر کسب و کارشان اقدام به استفاده همزمان از شبکه های اجتماعی و الگوی بازاریابی ایمیل محور می کنند. بدون تردید این امر مزیت های بسیار زیادی از نقطه نظر بازاریابی دارد بنابراین باید مدنظر برندهای علاقه‎مند به فعالیت کاربردی در حوزه بازاریابی قرار گیرد.

برندهای موفق در زمینه توسعه خبرنامه

امروزه رقابت بسیار زیادی در حوزه بازاریابی دیجیتال وجود دارد بنابراین استفاده از الگوی بازاریابی ایمیلی و تمرکز بر روی شبکه های اجتماعی به تنهایی کافی نخواهد بود. اغلب برندها برای جلب نظر هرچه بیشتر مخاطب هدف و تبدیل آنها به مشتریان وفادارشان اقدام به راه‎اندازی خبرنامه های جذاب و همینطور باشگاه مشتریان می کنند. این امر تاثیر انکارناپذیری بر روی تقویت انگیزه مشتریان برای خرید هرچه بیشتر از ما خواهد داشت.

بدون تردید استفاده از بازاریابی ایمیلی و شبکه های اجتماعی بدون استراتژی های منحصر به فرد بسیار دشوار خواهد بود. شاید بیان این امر در حوزه کسب و کار بسیار راحت تر از کاربست عملی اش باشد. به همین خاطر در ادامه تجربه برخی از برندهای موفق در این زمینه را مرور خواهیم کرد. انتخاب برندهای برتر در این زمینه براساس بررسی سابقه شان در تعامل با مخاطب هدف و همچنین واکنش های کاربران صورت گرفته است.

مطلب مرتبط: چگونه یک خبرنامه حرفه ای ارسال کنیم؟

1. تیپو

تیپو به عنوان یکی از خرده فروشی های آنلاین در سطح جهانی شهرت زیادی ندارد، با این حال یکی از محبوب ترین فروشگاه های آنلاین در استرالیا محسوب می شود. استراتژی بازاریابی این برند به طور انکارناپذیری با طراحی ایمیل های جذاب گره خورده است. در حقیقت تیپو خبرنامه رسمی برندش را در این فضا توسعه داده است. شاید در نگاه نخست سرویس های ایمیلی دیگر طرفداری در دنیا نداشته باشند. نکته مهم در این میان رشد آمار استفاده از سرویس های ایمیلی در طول یک دهه اخیر است بنابراین هنوز هم بازاریابی ایمیلی طرفدارها و کاربرد خاص خود را دارد.

برندهای موفق در زمینه توسعه خبرنامه

خرده فروشی تیپو در زمینه بازاریابی در شبکه های اجتماعی نیز مهارت بسیار زیادی دارد. آنها از فیس‎بوک به عنوان محور اصلی فعالیت شان استفاده می کنند. به این ترتیب لینک خبرنامه ایمیلی آنها در بخش بیوگرافی اکانت رسمی شان در فیس‎بوک قرار دارد. همچنین اغلب کمپین های بازاریابی شان در این پلتفرم اجرا می شود. آنها با همین نوع برنامه‎ریزی موفق به جلب نظر بسیاری از مشتریان بازار استرالیا و نیوزیلند در کریسمس امسال شدند. براساس اعلام رسمی تیم بازاریابی تیپو در کریسمس امسال رشد 40درصدی در زمینه فروش برای آنها روی داده است. این امر به معنای موفقیت الگوی بازاریابی شان است.

یکی از نکات مهم در زمینه بازاریابی برند تیپو تمرکز بر روی طراحی جلوه های بصری جذاب است. این امر موجب موفقیت هرچه بیشتر این برند در مقایسه با دیگر رقبا برای جلب نظر مخاطب هدف شده است. امروزه بسیاری از مشتریان علاقه‎مند به مشاهده محتوای جذاب از سوی برندهای مورد علاقه شان هستند. تیپو با آگاهی از این نکته به خوبی نسبت به تمایل مشتریان هدفش واکنش نشان داده است.

2. مک دونالد

برندهای موفق در زمینه توسعه خبرنامه

برند مک دونالد بدون استفاده از الگوهای بازاریابی رایج نیز یکی از پرطرفدارترین برندهای دنیا محسوب می شود. دلیل این امر سابقه درخشان آنها در زمینه تولید فست‎فودهای باکیفیت است. تیم بازاریابی این غول دنیای فست‎فود به جای استفاده از شبکه های اجتماعی برای توسعه خبرنامه ایمیلی مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است. بر این اساس آنها از ایمیل هایی با طراحی منحصر به فرد برای دعوت از کاربران در راستای دنبال کردن اکانت برندشان در شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. اگر از طرفدارهای برند مک دونالد باشید، به خوبی از کیفیت عملکرد آنها در شبکه های اجتماعی آگاهی دارید. اغلب کمپین های بازاریابی این برند ابتدا در شبکه های اجتماعی به طور رسمی رونمایی می شود. همچنین بسیاری اخبار مهم کسب و کار نیز در چنین فضایی به دست مخاطب هدف می رسد.

مطلب مرتبط: شروع ارسال خبرنامه

وقتی یک برند مهارت بسیار بالایی در زمینه کار با شبکه های اجتماعی دارد، انتقال خبرنامه به فضای پلتفرم های اجتماعی امر چندان نامناسبی نخواهد بود. یکی از بهترین کمپین های بازاریابی مک دونالد در شبکه های اجتماعی با تیتر جذاب «گاهی اوقات فالوور بودن چندان هم بد نیست» است. این شعار در راستای ترغیب هرچه بیشتر کاربران برای دنبال کردن صفحه رسمی مک دونالد در اینستاگرام طراحی شده بود. شاید در نگاه نخست تیتر تبلیغاتی مک دونالد دارای هیچ المان خاصی نباشد. نکته مهم در این میان سادگی کمپین های این برند در عین ترکیب آن با جلوه های بصری زیباست. به این ترتیب مخاطب هدف در عمل با محتوایی بسیار جذاب مواجه خواهد بود.

تمرکز برند مک دونالد بر روی شبکه های اجتماعی به معنای غفلت از توانایی های بازاریابی ایمیلی نیست. آنها برخی از اخبار مهم و اطلاعات پیرامون کمپین های شان را در قالب ایمیل به دست مخاطب هدف می رسانند. این امر به خوبی بیانگر اهمیت سرویس های ایمیلی در بازاریابی مدرن است. هنوز هم بسیاری از مردم روزشان را با چک کردن صندوق دریافت ایمیل شروع می کنند بنابراین هرگونه اظهارنظری مبنی بر کاهش اهمیت بازاریابی ایمیلی انطباقی با واقعیت نخواهد داشت.

3. Innocent Drinks

برندهای موفق در زمینه توسعه خبرنامه

در اینجا بازهم با یکی از برندهای موفق در زمینه توسعه خبرنامه رسمی مواجه هستیم. برند Innocent Drinks در زمینه تولید نوشیدنی های سالم و طبیعی فعالیت دارد. امروزه با ظهور برندهای متعدد در زمینه تولید نوشیدنی و خوراکی های مضر و ناسالم حضور فعال یک برند به فکر سلامتی مشتریان اهمیت بسیار زیادی دارد. این امر تا حدودی موجب ایجاد تمایز میان فعالیت این برند با سایر رقبا می شود بنابراین ما در اینجا با یک برند همراه با داستانی متفاوت از رقبا مواجه هستیم.

نکته مهم در زمینه فعالیت بازاریابی Innocent Drinks مربوط به تمرکز آنها بر روی تعامل دوجانبه با مخاطب هدف است. امروزه هنوز هم بسیاری از برندها در زمینه بازاریابی توجهی به دریافت بازخورد مخاطب هدف و تعامل با آنها ندارند. این امر موجب کاهش شدید کاربران به محتوای بازاریابی و تبلیغاتی شده است. راهکار مناسب برای غلبه بر این شرایط تلاش برای تولید محتوای بازاریابی تعاملی است. به این ترتیب انگیزه مخاطب هدف برای توجه بیشتر به برندمان افزایش خواهد یافت. برند Innocent Drinks در زمینه توسعه خبرنامه اش بر روی تعامل مداوم با مخاطب هدف سرمایه گذاری کرده است. یکی از نکات جالب در این زمینه واگذاری مدیریت اکانت رسمی این برند در اینستاگرام به برخی از طرفدارهای برند برای 24 ساعت است. این امر هیجان بسیار زیادی در میان مخاطب هدف ایجاد می کند. گاهی اوقات ایراد اصلی کمپین های بازاریابی فقدان تعامل سازنده با مخاطب هدف است. امروزه با افزایش انتشارات مخاطب هدف از برندها باید این نکته را مدنظر داشته باشیم.

توسعه خبرنامه در دستور کار برند Innocent Drinks نیز قرار دارد. بر این اساس آنها در بخش های مختلف هایلایت اینستاگرام اقدام به بارگذاری لینک خبرنامه شان می کنند. این امر موجب افزایش تمایل مخاطب هدف به تعامل با برند آنها می شود. نکته مهم در این میان پیوند خبرنامه Innocent Drinks با سایر اقدامات شان است. اگر این برند بدون توجه به سلیقه مخاطب هدف یا توسعه الگوی بازاریابی تعاملی در تلاش برای معرفی خبرنامه اش بود، بدون تردید با چالش های بسیار بیشتری مواجه می شد.

طراحی ایمیل های دعوت کاربران برای عضویت در خبرنامه برند Innocent Drinks بسیار جالب است. این ایمیل ها ساختاری بسیار ساده و کاربردی دارد بنابراین مخاطب هدف به سادگی جذب آنها خواهد شد. نکته مهم در این میان عدم ارسال ایمیل های بیش از حد است. بسیاری از برندها با ارسال ایمیل های متعدد موجب آزردگی مخاطب هدف می شوند. نتیجه این امر انتقال ایمیل های آنها به بخش اسپم یا حتی بلاک کردن آنها از سوی مخاطب هدف است. برند Innocent Drinks با ارسال ایمیل های اندک و جذاب برای مخاطب هدف همیشه در فهرست علاقه‎مندی آنها باقی می ماند. اگر ما هم علاقه‎مند به حضور برندمان در فهرست علاقه‎مندی مخاطب هدف هستیم، باید فکر ارسال ایمیل های پرتعداد را رها کنیم. در غیر این صورت سرنوشتی بهتر از برندهای کلیشه ای در انتظارمان نخواهد بود.

4. هوم دیپوت

برندهای موفق در زمینه توسعه خبرنامه

من در طول تعطیلات کریسمس 2019 یک ایمیل بازاریابی بسیار جالب از سوی برند هوم دیپوت دریافت کردم. این ایمیل شامل اطلاع‎رسانی مبنی بر تخفیف 25درصدی این برند بر روی محصولات الکتریکی اش بود. شاید در نگاه نخست استفاده از الگوی بازاریابی ایمیلی برای اطلاع‎رسانی درباره تخفیف های برند ایده بسیار ساده ای به نظر برسد. در این زمینه تا حد زیادی حق با شماست. نکته مهم در این میان تکمیل فرآیند بازاریابی ایمیلی با فعالیت مناسب در شبکه های اجتماعی است. به این ترتیب تمام کاربران شبکه های اجتماعی و دارندگان ایمیل در سرویس های معتبر از کمپین تخفیف هوم دیپوت اطلاع یافتند.

مطلب مرتبط: ویژگی‌ های یک خبرنامه خوب

یکی از نکات مهم در حوزه بازاریابی اطلاع‏رسانی دقیق و سریع به مخاطب هدف است. در غیر این صورت آنها هرگز از ماهیت کمپین ما آگاهی نخواهند یافت. بسیاری از برندها در زمینه ارائه تخفیف های گسترده یا طراحی کمپین های جذاب فعالیت دارد، اما در عمل هیچ‎گاه توجه مخاطب را جلب نمی کنند. ریشه این مشکل در ناتوانی برای بیان دقیق جزییات کمپین شان نهفته است بنابراین ما با سرمایه گذاری درست در این زمینه امکان بهبود وضعیت برندمان و افزایش نتیجه‎بخشی کمپین های بازاریابی مان را خواهیم داشت.

نکته مهم درباره فعالیت برند هوم دیپوت در زمینه توسعه خبرنامه اش اختصاص تخفیف های بیشتر برای اعضای این بخش است. به این ترتیب ما با عضویت در خبرنامه برند هوم دیپوت امکان بهره‎بندی از تخفیف های بیشتر و همچنین تعامل بیشتر با آنها را خواهیم داشت. همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، امروزه مشتریان انتظارات بسیار بیشتری از برندها دارند. یکی از انتظارات آنها تعامل نزدیک برندها با آنها و توجه به توصیه های شان است. محیط خبرنامه برند برای تعامل با مخاطب هدف و همچنین دریافت ایده های جالب شان کاملا مناسب خواهد بود.

شاید شما نیز در تلاش برای توسعه خبرنامه برندتان باشید. نکته مهم در این میان توجه به ظرافت های توسعه خبرنامه براساس ارزیابی وضعیت سایر برندهاست. استفاده از تجربه برندهای موفق در این میان اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر بدون استفاده از تجربه دیگر برندها در تلاش برای توسعه خبرنامه مان باشیم، در عمل با مشکلات و چالش های زیادی مواجه خواهیم شد. نکته هیجان‎انگیز درباره برند هوم دیپوت استفاده آنها از تجربه سایر برندهای موفق در زمینه توسعه خبرنامه رسمی برند بود. به این ترتیب آنها بسیاری از مشکلات دیگر برندها در این زمینه را تجربه نکردند. شاید در نگاه نخست این امر عجیب به نظر برسد، اما با استفاده از تجربه دیگر برندها امکان پیشگیری از هزینه های اضافی و همچنین شکست های احتمالی وجود دارد.

5. Skillshare

برندهای موفق در زمینه توسعه خبرنامه

برند Skillshare نوعی انجمن بزرگ برای یادگیری نکات و مهارت های مختلف است. کاربران در این پلتفرم امکان تقویت مهارت های مکالمه انگلیسی، طراحی سایت و حتی تکنیک های بازیگری را دارند. تنها کاری که باید انجام داد، عضویت در یکی از بخش های این پلتفرم بزرگ است. به این ترتیب امکان بهره‎مندی از اطلاعات کاربردی و گفت‎وگو با دیگر کاربران علاقه‎مند به موضوع موردنظر وجود خواهد داشت.

نکته مهم درباره فعالیت بازاریابی برند Skillshare سرمایه گذاری آنها بر روی بازاریابی ایمیلی است. آنها در این زمینه بر روی ارسال ایمیل هایی با طراحی بصری بسیار زیبا سرمایه گذاری کرده اند. این امر موجب افزایش توجه به این پلتفرم در سراسر دنیا شده است.

یکی از نکات مهم به هنگام طراحی ایمیل های دارای جلوه های بصری متعدد توجه به حجم کلی ایمیل است. اگر حجم ایمیل ما بیش از حد زیاد باشد، مخاطب در زمینه مشاهده محتوای بصری با مشکل مواجه خواهد شد. بسیاری از کاربران در مواجهه با تاخیر در بارگذاری المان های ایمیل به طور کلی قید مشاهده آن را می زنند. راهکار برند Skillshare برای غلبه بر این مشکل کاهش حجم المان های بصری به منظور افزایش سرعت بارگذاری ایمیل بود. این امر به خوبی در زمینه بازاریابی جواب داد. به این ترتیب دست‎اندرکاران این برند به خوبی فرصت توسعه برندشان در بازار و همچنین جلب نظر کاربران تازه را یافتند.

مطلب مرتبط: استفاده از خبرنامه ایمیلی به‌ عنوان منبع درآمد

خبرنامه برند Skillshare در میان برندهای مورد بررسی در این مقاله بیشترین شباهت را به الگوی کلاسیک دارد. بر این اساس آنها فقط در زمینه اطلاع‎رسانی به مخاطب هدف از طریق ایمیل های کوتاه و دارای المان های بصری جذاب فعالیت دارند. کاربران در صورت تمایل امکان طرح پرسش در قالب پاسخگویی به ایمیل ها و دریافت پاسخ در کوتاه ترین زمان ممکن را خواهند داشت. این امر نقش مهمی در توسعه کسب و کار این برند در طول سال های اخیر داشته است.

بدون تردید استفاده همزمان از شبکه های اجتماعی و بازاریابی ایمیلی برای توسعه برند و همچنین معرفی خبرنامه امر دشواری خواهد بود. بسیاری از برندها توانایی مدیریت همزمان این دو بخش را ندارند. به همین خاطر مقاله کنونی به بررسی راهکارهای انجام این فرآیند از سوی برندهای موفق پرداخت. در دنیای بازاریابی دیجیتال با حجم بالای رقابت فقط برندهای دارای توانمندی برای نوآوری و بازاریابی خلاقانه امکان جلب نظر مخاطب هدف را خواهند داشت. اکنون با توجه به موارد مورد بررسی در مورد برندهای فوق، شما چه برنامه ای برای ارتقای خبرنامه برندتان دارید؟

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید