آینده خرده فروشی های آنلاین در حوزه مواد غذایی - فرصت امروز

دوشنبه, 08 مهر 1398 - 09:18

چه تغییراتی در انتظار فروش آنلاین مواد غذایی است؟

صنعت فروش آنلاین مواد غذایی به سرعت در حال رشد و توسعه است. امروزه شمار هرچه بیشتری از مردم علاقه مند به خرید محصولات موردنیازشان از طریق فروشگاه-های اینترنتی هستند. در این میان برخی از برندهای آنلاین اقدام به فروش دامنه هرچه وسیع تر محصولات می کنند. نمونه بارز این امر آمازون است، با این حال برخی دیگر به صورت متمرکز در یک حوزه فعالیت دارند. نکته مهم درخصوص صنعت فروش آنلاین مواد غذایی افزایش دید علاقه مردم و عقب ماندن برندهای فعال در این حوزه از یافتن داده های به روز است.
اکنون سهم صنعت فروش مواد غذایی از بازار خرده فروشی آنلاین 5.5دردصد است. این رقم در مقایسه با فروش آنلاین لوازم منزل (18.9درصد) و عرصه پوشاک (10درصد) در جایگاه مناسبی قرار ندارد.

فروش آنلاین مواد غذایی

چرا سهم مواد غذایی از بازار آنلاین اندک است؟

بی شک برای بررسی این موضوع امکان گردآوری دلایل متعددی وجود دارد. یکی از دلایل اصلی در این زمینه مربوط به نحوه پدید آمدن نیاز به مواد غذایی است. به طور معمول مردم به صورت ناگهانی به مواد غذایی نیاز پیدا می کنند. در چنین شرایطی اغلب افراد مراجعه حضوری به فروشگاه را به انتظار برای رسیدن سفارش آنلاین ترجیح می دهند. این امر به خوبی دلیل درآمد سرشار فروشگاه های مواد غذایی را توضیح می دهد.

مطلب مرتبط: خرده فروشی های آینده چه شکلی خواهند بود؟

یکی دیگر از دلایل عمده گرایش مردم به خرید حضوری مواد غذایی مربوط به بخش ارسال سفارش ها از سوی فروشگاه های آنلاین است. بسیاری از مواد غذایی در صورت ارسال دیرهنگام کیفیت خود را از دست می دهند. این امر سرعت بالای خرده فروشی-های آنلاین در رساندن سفارشات به دست مشتریان را طلب می کند. متاسفانه بسیاری از برندها با تعلل در این زمینه موجب کاهش کیفیت مواد غذایی می شوند. به این ترتیب مشتریان از کیفیت نهایی محصول رضایت کافی را نخواهند داشت. این امر تجربه ای نامناسب برای مشتریان از خرید آنلاین پدید خواهد آورد.

نظر من در زمینه دلیل عدم تمایل شمار عظیمی از مردم به خرید آنلاین در حوزه مواد غذایی با ایده های قبلی اندکی متفاوت است. به نظر من اغلب مردم تمایل به تجربه حس خرید حضوری در مورد مواد غذایی را دارند. مشاهده خوراکی هایی که می خریم، لذت بی واسطه ای را پدید می آورد. این امر در مورد خرید آنلاین به هیچ وجه امکان پذیر نیست. به عنوان دلیل پایانی نیز باید به عملکرد کند برندهای آنلاین در زمینه ارتقای کیفیت فروشگاه شان اشاره کرد. بسیاری از فروشگاه های تخصصی در زمینه مواد غذایی آنقدر کند عمل کرده اند که فروشگاه هایی نظیر والمارت در عمل اقدام به راه اندازی بخش فروش آنلاین مواد غذایی کرده اند.

براساس آمارهای رسمی امکان انتظار برای پیشرفت سهم حوزه مواد غذایی از بازار فروش آنلاین تا 10درصد در سال 2022 وجود دارد. این امر به معنای ارزش 133.8 میلیارد دلاری فروش آنلاین مواد غذایی خواهد بود. با توجه به این رقم بزرگ ورود هرچه بیشتر برندها به این عرصه انکارناپذیر خواهد بود.

افزایش علاقه مشتریان به خرید آنلاین در طول سال های اخیر

اگرچه بسیاری از مردم تجربه های بسیار بدی در زمینه خرید آنلاین مواد غذایی داشته اند، اما در کل میزان تمایل مردم به خرید آنلاین مواد غذایی در آمریکا رو به رشد است.

براساس پژوهش موسسه Influencive بر روی مشتریان بازار آمریکا 23درصد از مردم دست کم یک بار برای خرید آنلاین مواد غذایی تلاش کرده اند. از این میان بسیاری از مردم افزایش کیفیت خدمات فروشگاه ها در طول سال های اخیر را تایید می کنند. این امر به معنای درس گرفتن برندهای آنلاین از تجربه نامناسب گذشته شان است. به این ترتیب در طول سال های آینده شمار طرفدارهای خرید آنلاین مواد غذایی افزایش چشمگیری خواهد داشت. نکته مهم روند جهانی این تحول است. امروزه تقریبا در تمام کشورها فروشگاه های آنلاین مواد غذایی وجود دارد. اکنون با استفاده از سرویس های حمل و نقل پیشرفته امکان ارسال سفارش ها در کمترین زمان ممکن وجود دارد. نتیجه این امر افزایش تمایل بسیاری از مردم نسبت به خرید آنلاین مواد غذایی مورد نیازشان است.

خرید آنلاین بیشتر نوعی عادت است

تفاوت معناداری میان افراد علاقه مند به خرید حضوری مواد غذایی و مشتریان آنلاین وجود دارد. آنهایی که علاقه مند به خرید آنلاین هستند، علاقه کمتری به ماجراجویی دارند. همچنین آنها تمایل به کسب عادت های پایدار نیز دارند. این دست از افراد علاقه بیشتری به خرید از برندهای مشهور یا دست کم برندهای مورد علاقه شان نشان می-دهند. اگرچه امروزه یافتن محصولات تازه بسیار ساده و راحت است، اما افراد حاضر در این دسته شخصیتی تمایل چندانی به خرید محصولات تازه ندارند.

یکی از دلایل اصلی علاقه مشتریان به خرید آنلاین عدم تمایل به مواجهه با فضای شلوغ فروشگاه های فیزیکی است. در زمینه بسته بندی محصولات نیز برندهای آنلاین دست برتر را دارند. این برندها به طور معمول بسته بندی های بسیار زیبا و جذابی برای سفارش مشتریان به کار می گیرند. فاکتورهای مذکور نقش اصلی در افزایش تمایل مشتریان به خرید آنلاین مواد غذایی را بازی می کند.

بدون تردید تفاوت میان ویژگی های شخصیتی مشتریان بسیار مهم است، با این حال همچنان امکان تاثیرگذاری بر روی افراد بی علاقه به خرید آنلاین وجود دارد. کلید موفقیت در فروش آنلاین مواد غذایی تلاش برای نمایش جزییات هرچه دقیق تر از محصولات است. به این ترتیب نظر دامنه وسیع تری از مشتریان به محصولات آنلاین جلب خواهد شد.

مطلب مرتبط: خرده‌ فروشی در قرن 21

جمع بندی نهایی

اگرچه اکنون سهم صنعت مواد غذایی از فروش آنلاین اندک است، با این حال شمار هرچه بیشتری از افراد در تلاش برای ثبت نخستین سفارش های خود هستند. این امر به معنای افزایش شمار مشتریان خواهد بود. مزیت اصلی فروشگاه های آنلاین عدم نیاز به کارمندان فراوان است. به این ترتیب بودجه آنها برای سرمایه گذاری بر روی ارائه کیفیت برتر به مشتریان افزایش چشمگیری خواهد یافت. به علاوه، با صرفه جویی در هزینه های جاری امکان ارائه تخفیف های گسترده به مشتریان نیز وجود دارد. بدون تردید در چند سال آینده خرده فروشی های آنلاین مواد غذایی مشتریان بیشتری به دست می آورند. به این ترتیب شاید شاهد پایان سلطه فروشگاه های واقعی بر عرصه مواد غذایی باشیم. البته این امر نیازمند تلاش گسترده خرده فروشی های آنلاین و درس گرفتن از اشتباهات گذشته است. در جمع بندی کلی، آینده روشنی برای صنعت فروش آنلاین مواد غذایی قابل مشاهده است، بنابراین شاید ورود به این عرصه اقدام استراتژیک و تاثیرگذار شما در سال جاری باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی