جمعه, 14 شهریور 1399 - 15:00

ویروس کرونا را باید مشکل اصلی حال حاضر تمامی نقاط جهان تلقی نمود. در این راستا برندها برای تداوم اقدامات خود، به یک شیوه دورکاری تمرکز پیدا کرده ‎اند که تا قبل در مقایسه با روش کار معمول، ابدا مورد استفاده گسترده قرار نمی ‎گرفت. درواقع این امر را باید مزیت این بیماری همه ‎گیر تلقی کرد که باعث شده است تا جهان در سطحی قرار گیرد که برای تحقق آن حداقل به چهار سال زمان نیاز بود. در این راستا دو مدل برند وجود دارد، آنهایی که برای مدتی کاملا مشخص این شیوه را انتخاب کرده و حتی در حال حاضر برخی از آنها اقدام به بازگشایی مجدد دفاتر کاری خود کرده ‎اند و آنهایی که این سیاست را برای مدتی طولانی انتخاب کرده و هدف ما در این مقاله هستند. درواقع این دسته از برندها، پس از مشاهده نتایج بسیار خوب این شیوه کاری، به این فکر افتاده ‎اند که حتی برای همیشه بخش اعظمی از قسمت‏ های شرکت را به صورت دورکاری ادامه دهند. با این حال در راستای اطمینان از مناسب بودن همه چیز، آنها یک حداقل زمان را نیز تعیین کرده‎ اند که به بیش از یک سال دیگر اشاره دارد. بدون شک آگاهی نسبت به این برندها از دو منظر بسیار مهم است. نخست آنکه به ایده ‏ای برای سایر مدیران تبدیل خواهد شد و دیگری آنکه در زمینه استخدام برای بسیاری از افراد آگاهی در این زمینه در سرنوشت شغلی آنها تاثیرگذار خواهد بود. علت ایده گرفتن مدیران به این خاطر است که هنوز هم تعداد زیادی از کارآفرین‏ ها و مدیران سراسر جهان تصور می ‎‏کنند که این شیوه صرفا برای شرایط بحرانی نظیر ویروس کرونا بوده و دلیلی برای ادامه دادن آن در دوران پساکرونا وجود ندارد. با این حال مزیت ‎های این امر به قدری زیاد است که توصیه ما به همه برندها این است که تمامی بخش ‎هایی را که چنین قابلیتی دارند، به این شکل مدیریت نمایند.

مطرح ترین برندهایی دورکاری طولانی مدت انتخاب کرده اند

در این راستا مزیت ‎های اصلی هم متوجه شرکت و هم متوجه کارمندان است. درواقع عدم نیاز به حضور فیزیکی کارمندان، باعث خواهد شد تا شرکت به فضای کمتری نیاز داشته باشد و در بسیاری هزینه‎ های روزمره نظیر انرژی و ابزارهای کاری، صرفه ‎جویی شود. در کنار این موضوع، کارمندان نیز به علت عدم نیاز به خارج شدن از خانه، با حذف هزینه رفت و آمد به شرکت و رسیدگی بهتر به بعد زندگی شخصی، مواجه خواهند بود. همچنین در دورکاری دیگر فاصله و محل زندگی افراد مهم نبوده و حتی می ‎توان از کارمندانی از سایر کشورها نیز استفاده کرد که یک مزیت فوق‎ العاده محسوب می ‎شود. در این راستا قصد داریم تا هشت برند برتری را معرفی نماییم که از این شیوه برای مدتی طولانی استفاده خواهند کرد و اخبارها حاکی از آن است در صورت مناسب بودن نتایج و تطابق آنها با انتشارات، این شیوه برای همیشه تداوم پیدا خواهد کرد.

1-مایکروسافت

مایکروسافت برای تمامی کارمندان دفتر مرکزی در واشنگتن، امکان دورکاری را مهیا کرده است. در این رابطه ذکر این نکته ضروری است که آمریکا، بالاترین میزان ابتلا به این ویروس را در مقایسه با سایر کشورهای جهان دارد. زمان اولیه برای تداوم این طرح، ژانویه سال 2021 تعیین شده است.

مطلب مرتبط: فیس بوک به کارمندان خود اجازه می دهد تا پایان سال دورکاری کنند

2-گوگل

گوگل طی 10 سال اخیر، همواره جزو برندهایی بوده است که فرهنگ کاری آن مورد ستایش قرار گرفته شده است. در این راستا امکان دورکاری تا جولای امسال برای تمامی کارمندان تعیین شده است. درواقع کوتاه بودن این مدت در مقایسه با برند مایکروسافت به این خاطر است که در حال حاضر حتی کارمندانی که نیاز به حضور فیزیکی آنها بسیار مهم بوده و شرایط دورکاری بسیار سخت است نیز به اجبار در حال انجام کارها به این شیوه هستند. به همین خاطر بسیار مهم است که با بهبود اوضاع، این دسته از افراد سریعا به شرکت بازگردند. با این حال سایر کارمندان در این تاریخ می‏ توانند به صورت آزادانه شیوه کاری مورد علاقه خود را انتخاب نمایند. این حق انتخاب، با واکنش مثبت بسیاری از تحلیلگران مواجه بوده است. ذکر این نکته ضروری است که دفتر مرکزی گوگل نیز در آمریکا قرار دارد.

3-اوبر

بزرگ ‎ترین سرویس تاکسی اینترنتی جهان اعلام کرده است که تمامی کارمندان به غیر از راننده ‎ها می‎ توانند تا آگوست سال آینده به صورت دورکاری فعالیت نمایند. نکته جالب دیگر این است که افزایش حقوق نیز صورت گرفته است تا افراد بتوانند بهتر در این زمان سخت که بدون شک فشار مالی به همراه داشته است، اوضاع را مدیریت نمایند. همچنین قرار است که پس از پایان این زمان، طرح‎ های تشویقی در نظر گرفته شود تا افراد همچنان به این شیوه به کار خود ادامه دهند.

نکته جالب دیگر این است که میزان راندمان کاری افراد در این شیوه کاری، بهبودهایی را داشته است. علت این امر نیز به خاطر آزادی افراد در زمان است. درواقع نکته ‏ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که زمان کاری مشخص، تنها باعث خواهد شد تا افراد به صورت میانگین بیش از یک ساعت از زمان خود را بدون انجام کاری مشخص و مفید سپری نمایند. همچنین عدم نیاز به حضور در شرکت در زمانی مشخص باعث خواهد شد تا با خستگی ناشی از مسافت رسیدن به محل شرکت نیز مواجه نشوند.

4-رویترز

رویترز را باید یکی از پنج خبرگزاری برتر جهان تلقی نمود. در این راستا مدیران این برند اعلام کرده‏‎ اند که تمامی کارمندان می‏توانند درست به مانند تاریخ تعیین شده از سوی برند مایکروسافت، تا ژانویه سال آینده به دورکاری خود ادامه دهند. در این راستا به نظر می‏رسد که هدف بعدی این خبرگزاری، رسیدن به آمار 60 درصد دورکاری باشد.

5-توییتر

تا پایان سال 2020، تمامی کارمندان شبکه اجتماعی توییتر می‏توانند به صورت دورکاری وظایف خود را انجام دهند. در این راستا طرح جالب دیگر آنها این است که در صورت بهبود شرایط و فراهم شدن امکان سفر، شرایط آن برای تمامی کارمندان مهیا خواهد شد تا بهتر بتوانند این شرایط سخت را فراموش کرده و مهیای ادامه کار خود به شیوه سابق باشند، با این حال مدیران این شرکت به این موضوع نیز تاکید داشته ‏اند که در تلاش برای دائمی کردن این زمان بوده و از شرایط لازم برای دورکاری 90 درصدی، برخوردار هستند.

6-فیس ‏بوک

دیگر شبکه اجتماعی آمریکایی اعلام کرده است که حداقل تا پایان سال، تمامی کارمندان به صورت دورکاری به فعالیت خود ادامه خواهند داد، با این حال در صورت تداوم شرایط بد حال حاضر، ممکن است این زمان به مراتب طولانی ‏تر شود. در کنار این مسئله مالک این برند آقای مارک زاکربرگ تاکید کرده است که تمامی تلاش آنها برای ایجاد امکان دورکاری برای همیشه خواهد بود. این امر اگرچه برای برخی از بخش ‏ها کاملا امکان ‎پذیر است، با این حال امکان آن برای تمامی کارمندان، یک چالش جدی محسوب می ‎شود.

7-آمازون

اگرچه ویروس کرونا منجر به ایجاد شرایطی سخت برای اکثر کسب و کارها شده است، با این حال این موضوع برای آمازون کاملا متفاوت بوده و این برند بالاترین میزان رشد را در این زمان سپری کرده است. این امر در حالی است که به غیر از بخش انبارداری، تقریبا تمامی کارمندان به صورت دورکاری فعالیت می ‎کنند. در این راستا هشت ژانویه سال آینده، حداقل زمانی است که برای تداوم این شرایط تعیین شده است. در کنار تمامی آمارهای فوق ‎العاده این شرکت، نباید از اعتراض برخی از کارمندان بخش انبارداری در سراسر جهان نیز غافل شد. درواقع به عقیده بسیاری این حجم از موفقیت در ازای به خطر انداختن جدی سلامت کارمندان به دست آمده است. در این راستا آمازون در تلاش است که با استفاده بیشتر از ربات‏ ها، امکان دورکاری برای کارمندان بخش انبار و تحویل کالا را نیز مهیا نماید، با این حال این امر به معنای عدم نیاز به تعداد زیادی از کارمندان حال حاضر در این دو بخش خواهد بود که خود منجر به بیکاری گسترده خواهد شد. در این رابطه فراموش نکنید که آمازون در شرایط بحران کرونا، بالاترین میزان استخدام را به ثبت رسانده است که خود دارای نتایج سودمندی برای زندگی افراد و جلوگیری از مواجه شدن با مشکلات سخت مالی، شده است.

مطلب مرتبط: دورکاری راهکار اپل برای کاهش سرعت انتشار ویروس کرونا در آمریکا

8-اسپاتیفای

بزرگ ‎ترین سرویس پخش موسیقی در جهان اعلام کرده است که تمامی کارمندان تا پایان سال جاری می‏توانند به دورکاری بدون کاهش درآمد، ادامه دهند. در این راستا گام بعدی بازگشایی دفاتر با توجه به آمار کشورها خواهد بود که به معنای یک بازگشایی همگانی نبوده و اقدامی کاملا هوشمندانه محسوب می ‎شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید