پنج شنبه, 21 آذر 1398 - 09:44

چگونه با هدیه هایی جذاب کارمندان و مشتریان را غافلگیر کنیم؟

فرا رسیدن مناسبت های مهم برای بسیاری از برندها به معنای انتخاب و اعطای هدیه های مختلف به مشتریان و کارمندان است. این امر با هدف ایجاد رابطه ای صمیمی، قدردانی یا تقویت انگیزه افراد صورت می گیرد. هدف از خرید هدیه برای افراد دارای ارتباط با برندمان نوعی قدردانی از حمایت شان در طول یک سال یا دوره زمانی مشخص است. نکته مهم در انتخاب و اعطای هدیه رفتار برندهاست. ما باید هدیه موردنظر را در کمال احترام به مخاطب اعطا کنیم. در غیر این صورت اقدام ما موجب ایجاد کج فهمی و مشکلات عمده بعدی خواهد شد.

بدون شک اعطای هدیه به افراد مرتبط با برندمان ایده بسیار مطلوبی است. کیفیت بالای یک ایده همیشه به معنای اجرای درست آن نیست، بنابراین هدف اصلی ما در این مقاله بررسی شیوه های درست اجرای ایده فوق است. امروزه بسیاری از برندها دارای ایده های جذابی هستند، اما در مرحله اجرا تمام کیفیت ایده مذکور از بین می رود. اجرای یک ایده به اندازه فرآیند طراحی اش دارای اهمیت است.

اعطای هدیه به افراد مرتبط با برندمان

نکات مهم در اعطای هدیه به افراد مرتبط با برندمان

انتخاب هوشمندانه بودجه

هر اقدامی در حوزه کسب و کار نیازمند اختصاص بودجه است. اشتباه بسیاری از برندها در این مرحله برنامه ریزی بدون توجه به مقدار بودجه موردنیاز برای تحقق آن است. نتیجه این فرآیند مواجهه با کمبود شدید مالی در میانه راه است. چنین وضعیتی در بسیاری از بخش های دیگر ماند بازاریابی و تبلیغات نیز قابل مشاهد است، بنابراین توصیه نخست مقاله کنونی اختصاص بودجه پیش از اجرای ایده های مان است. این امر به فعالیت ما نظم و انسجام خاصی خواهد داد.

مطلب مرتبط: هدیه مجانی، روشی جذاب در بازاریابی

بی شک میان اعطای هدیه به مشتریان و کارمندان تفاوت های زیادی وجود دارد. میزان روابط صمیمی ما با کارمندان همیشه بیشتر از مشتریان است، بنابراین امکان استفاده از شوخی های مختلف و حتی انتخاب هدیه های خنده دار وجود دارد. بدون تردید اگر شوخی ما نامناسب یا پیچیده باشد، از سوی مشتریان به عنوان نوعی توهین قلمداد خواهد شد. بنابراین باید میان روند انتخاب هدیه و برنامه ریزی برای آن میان مشتریان و کارمندان تفاوت قائل شد.

نقش افراد را فراموش نکنید

آیا شما توانایی تهیه هدیه برای تیم کارمندان تان را نیز دارید؟ اگر شما قصد اعطای هدیه به کارمندان را دارید، باید تمام آنها را مدنظر قرار دهید. اعطای هدیه به صورت گزینشی یا انتخاب یک بخش مشخص هرگز ایده مناسبی محسوب نمی شود. همه ما علاقه مند به دریافت هدیه و قدردانی از زحمات مان هستیم، بنابراین این امر نباید به صورت نابرابر در مورد ما صورت گیرد. تاثیر روانی چنین فرآیندی تا مدت ها در ذهن کارمندان باقی خواهد ماند. ماجرا در مورد مشتریان نیز همینطور است. اگر ما به هر بهانه ای شماری از مشتریان را فراموش کنیم، آنها دیگر از برند ما خرید نخواهند کرد.

امروزه بسیاری از برندها در قالب همکاری میان سرمایه دارها یا شرکت های بین المللی مشغول به فعالیت هستند. هلدینگ های بزرگ در سطح جهان مدیریت برندهای مختلفی را برعهده دارند. این امر مسئولیت هلدینگ های موردنظر درباره برندها را دوچندان می کند. ما باید نوع هدیه به مشتریان و کارمندان همه برندها را براساس معیارهای واحد انتخاب کنیم. اگر هم انتخاب های ما متفاوت است، باید توانایی دفاع از آن را داشته باشیم.

ضرورت شخصی سازی هدیه ها

در بخش پیش محور بحث رعایت برابری در اعطای هدیه بود. بی شک این امر به معنای خرید هدیه های یکسان برای همه نیست. اگر برند ما چنین اقدامی انجام دهد، به احتمال زیاد با واکنش منفی مشتریان و از همه مهم تر تیم کارمندان مواجه خواهد شد. خوشبختانه در زمینه اعطای هدیه امکان شخصی سازی نوع هدیه و شیوه اعطای آن وجود دارد، بنابراین با توجه به سلیقه منحصر به فرد گروه های مختلف مشتریان و کارمندان اقدام به خرید هدیه های مناسب کنید. همچنین ذکر نام هر کارمند یا مشتری بر روی برگه تقدیم هدیه ضروری است. این امر تاثیر روحی عمیقی بر روی طرف مقابل خواهد داشت.

انتخاب هدیه های کاربردی

همه ما تجربه دریافت هدیه های عجیب و غریب در طول زندگی مان را داشته ایم. سرنوشت اغلب این هدیه ها خاک خوردن در انباری یا فروش به عنوان وسیله دست دوم است. وقتی یک برند اقدام به اعطای هدیه به دیگران می کند، هدف اصلی اش بهبود رابطه با طرف مقابل است، بنابراین باید هدیه ای جذاب و کاربردی انتخاب شود. در غیر این صورت مخاطب شاید از دریافت آن ناراحت نیز بشود.

اعطای هدیه کاربردی به افراد کار بسیار دشواری است. این امر بدون ایجاد رابطه ای نزدیک با آنها امکان پذیر نیست، بنابراین ما باید رابطه ای نزدیک با کارمندان و مشتریان مان برقرار کنیم. در مورد کارمندان این امر بسیار ساده تر خواهد بود. به هر حال اغلب آنها در طول روز حضور فعالی در دفتر شرکت دارند. مسئله مشتریان شاید اندکی پیچیده تر باشد. بهترین ایده در این زمینه راه اندازی باشگاه مشتریان است. بسیاری از برندها در سراسر جهان با تحلیل اطلاعات مشتریان حاضر در باشگاه شان اقدام به بازاریابی تاثیرگذارتر و خرید هدیه های هیجان انگیز برای آنها می کنند.

توجه به عنصر طنز

اندکی تفریح و خنده در روزهای منتهی به مناسبت های مهم هیچ ضرری ندارد. بسیاری از افراد عاشق کارهای کمدی و خنده دار هستند، بنابراین فرآیند اعطای هدیه ما نیز باید همراه با اندکی حس شوخ طبعی باشد. نکته مهم در اینجا درک مرز میان شوخ طبعی و دست انداختن مخاطب است. اگر ما این مرز را به خوبی درک کنیم، دیگر نیازی به نگرانی نخواهد بود. متاسفانه بسیاری از برندها در عمل این مرز را مورد بی توجهی قرار می دهند. بنابراین دچار مشکل در زمینه تحقق اهداف شان از اعطای هدیه به مشتریان می شوند.

همه مردم یک مناسبت خاص را جشن نمی گیرند

امروزه جوامع مختلف شاهد حضور و نقش آفرینی مردمی با فرهنگ های گوناگون هستند. این امر توجه به مناسبت های گوناگون در فرهنگ ها را ضروری می سازد. به عنوان مثال، سال نو را در نظر بگیرید. اکنون ما در روزهای پایانی سال نو میلادی هستیم. این زمان شاید برای بسیاری از مردم مناسبت مهمی باشد، اما سایر افراد متعلق به فرهنگ های دیگر بدان توجه خاصی ندارند. سال نو در فرهنگ چین به طور کامل متفاوت از زمان کریسمس است. نکته مهم در اینجا توجه به مناسبت های مختلف و تنوع فرهنگی مخاطب برندمان است. فقط در این صورت ما امکان موفقیت در زمینه بازاریابی و اعطای هدیه های جذاب به مشتریان و کارمندان را خواهیم داشت.

تحقیق درباره هدیه ها

انتخاب هدیه مناسب هیچ گاه کار ساده ای نیست. هر مدیری در این زمینه ایده متفاوتی دارد. توصیه من در این بخش هم اندیشی برای انتخاب هدیه ای مناسب است. همچنین در فرآیند انتخاب هدیه باید تحقیق گسترده ای انجام دهیم. یکی از ویژگی های بازار مدرن امکان یافتن محصولات یکسان با دامنه قیمت های متفاوت است، بنابراین ما باید به دنبال ارزان ترین نمونه از محصولات باشیم. در غیر این صورت بودجه زیادی از برندمان خرج خواهد شد.

عدم نیاز به انتخاب هدیه های گران قیمت

برخی از برندها قیمت یک هدیه را عامل اساسی در جلب نظر مخاطب قلمداد می کنند. ایده من در این بخش کاملا متفاوت است. امروزه حتی برندهای بزرگ نیز هدیه های به نسبت ارزان قیمتی به مشتریان و کارمندان شان می دهند، بنابراین نکته اساسی در این میان نه قیمت هدیه ها، بلکه زمان و شیوه اعطای شان است. رعایت آداب حرفه ای در اعطای هدیه و بیان حملات احساسی در قالب نامه ای برای فرد موردنظر اهمیت بسیار زیادی دارد. همچنین استفاده از نام یا لوگوی برندمان بر روی هدیه موردنظر باید مدنظر قرار گیرد. در غیر این صورت شاید مخاطب هدیه ما را برای سال ها نگه دارد، اما نام برندمان را فراموش کند.

مطلب مرتبط: ایده های بازاریابی برای کودکان در صنعت خرده فروشی

ایجاد محدودیت در کارت های هدیه

برخی از برندها به جای خرید هدیه ای مشخص اقدام به اعطای کارت هدیه به کارمندان یا مشتریان می کنند. این کارت ها در مورد مشتریان به طور معمول عملکردی مانند بن تخفیف دارد، بنابراین مشتریان امکان خرید محصولات مختلف با بن موردنظر را خواهند داشت. این نکته درباره کارمندان اندکی متفاوت تر است. ارائه بن تخفیف محصولات شرکت برای کارمندان جذابیت چندانی ندارد، بنابراین ما باید کارت اعتباری هدیه را مدنظر قرار دهیم. تعیین سقف منصفانه به گونه ای متعادل میان بودجه و انتظارات کارمندان برندمان ضروری خواهد بود. منطق اصلی نهفته در اعطای کارت اعتباری هدیه جلوگیری از فروش هدیه های برندمان از سوی کارمندان است. بدون تردید فروش محصولی همراه با لوگوی یک برند خدشه بزرگی به اعتبار آن وارد خواهد کرد، بنابراین اعطای کارت اعتباری راهکاری مناسب برای پرهیز از چنین رخدادی است.

بیان تشکر نهایی

آیا شما تا به حال از تیم کارمندان یا سرمایه گذارهای شرکت هدیه ای دریافت کرده اید؟ در چنین مواقعی بیان تشکر نهایی از دریافت چنین هدیه هایی اهمیت دارد. کارمندان یک شرکت وقتی هدیه ای دریافت می کنند، علاقه مند به بیان تشکر به صورت مستقیم هستند، بنابراین مدیران شرکت باید همیشه در دسترس باشند. این امر امکان بیان تشکر به صورت حضوری را فراهم می سازد. اگر این نکته مورد توجه قرار نگیرد، شاید مخاطب احساس اعطای هدیه از سر اجبار کند. در نتیجه تمام زحمات ما بر باد خواهد رفت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید