الگوی برندسازی ایلان ماسک چه ویژگی هایی دارد؟ - فرصت امروز

دوشنبه, 20 آبان 1398 - 08:15

درس های برندسازی از ایلان ماسک

ایلان ماسک یکی از کارآفرینان تاثیرگذار و موفق در طول چند سال اخیر محسوب می شود. اظهارنظرهای وی در مورد مسائل مختلف کسب و کار همیشه موجب تعجب مخاطب ها شده است. به عنوان مثال، وی اندکی پیش در مورد فرآیند برندسازی یک توییت جالب منتشر کرد: «من از تمام ایده برندها و برندسازی متنفر هستم.» این توییت در واکنش به اظهارنظر گسترده کاربران در مورد ماهیت بیش از اندازه لوکس برند تسلا برای تولید کامیون منتشر شده بود. بدون تردید ایلان ماسک برداشت خاصی از مفهوم برند و برندسازی دارد. امروزه یکی از راهکارهای کاربردی برای موفقیت در عرصه برندسازی استفاده از توصیه ها و تجربه کارآفرینان موفق است. در این مقاله بررسی دیدگاه و توصیه های ایلان ماسک در مورد فرآیند برندسازی مدنظر قرار دارد.

اگر اندکی با نحوه مدیریت ایلان ماسک در برند تسلا آشنایی داشته باشید، از ماهیت متفاوت و غیر قابل پیش بینی آن به خوبی آگاه خواهید بود. وی بر تقویت انگیزه کارمندان و تعامل نزدیک با آنها برای موفقیت تاکید دارد. ایلان ماسک هیچ وقت دیدگاه خود مبنی بر نحوه مدیریت برند را به زور بر کارمندان القا نمی کند. درواقع فرآیند مدیریت کسب و کار وی براساس مشارکت سازنده کارمندان شکل می گیرد. فرقی ندارد نسبت به ایلان ماسک و شیوه مدیریت و برندسازی اش چه احساسی داریم، در هر صورت وی یکی از افراد مهم در حوزه کسب و کار محسوب می شود. بدون تردید بررسی نحوه برندسازی وی برای هر کارآفرین و هر برندی آموزنده خواهد بود. در این مقاله سه نکته مهم در رابطه با الگوی برندسازی ایلان ماسک مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

درس های برندسازی از ایلان ماسک

1. اهمیت وفاداری به هدف اصلی

ایلان ماسک از همان روزهای نخست مدیریت برند تسلا هدف اصلی اش مبنی بر ایجاد سهولت هرچه بیشتر در فرآیند حمل و نقل مردم در سراسر جهان را اعلام کرد. از آن زمان تا به حال تمام فعالیت های ایلان ماسک در راستای تحقق این هدف مرکزی صورت گرفته است.

مطلب مرتبط: کارخانه شکلات سازی ایلان ماسک راه اندازی می شود

بدون تردید هر برندی دارای یک هدف اصلی است. شکل گیری یک کسب و کار بدون ایجاد هدف اصلی امکان ندارد. به هر حال هر برندی در پی کاهش یکی از مشکلات اصلی مشتریان است بنابراین باید راهکار موردنظرش را در قالب یک هدف ارزشمند بیان کند. ایلان ماسک در مورد فرآیند برندسازی نیز همین عقیده را دارد. حتی اگر در نیمه های شب نیز ایده جالبی به ذهن یکی از کارمندان تسلا برسد، امکان بیان آن در قالب یک ایمیل با ایلان ماسک را دارد. این امر به طور واضح از سوی ایلان ماسک بیان شده است. همانطور که مشاهده می کنید، فرآیند برندسازی تسلا به طور کامل با سایر شرکت ها فرق دارد. نکته مهم از نظر ایلان ماسک استفاده از توسعه فناوری در راستای سهولت هرچه بیشتر ارتباط میان مدیران شرکتش با کارمندان است. توسعه سریع برند تسلا و موفقیت در جلب نظر مشتریان نیز بر همین اساس شکل گرفته است.

بدون تردید ایلان ماسک در طول یک روز کاری تماس های بسیار زیادی دریافت می کند. این امر برای یک کارآفرین بزرگ و موفق کاملا طبیعی به نظر می رسد. علی رغم تمام این گرفتاری ها و مسئولیت سنگین مدیریت تسلا، ایلان ماسک همچنان زمان کافی برای گفت وگو و تبادل نظر با هر کدام از کارمندان شرکتش را دارد. این امر باید به طور مشخص مدنظر برندها در فرآیند برندسازی قرار گیرد. بدون تعامل نزدیک با کارمندان امکان توسعه برندی جذاب وجود ندارد.

2. آگاهی از زمان بیان عذرخواهی

مدیریت شهرت برند به طور مشخص در ارتباط با زمان بندی مناسب تعریف می شود. بدون شک یک برند در طول فعالیتش اشتباه های متعددی انجام می دهد. تلاش برای جلوگیری از بروز اشتباه های مشابه در آینده امر مطلوبی محسوب می شود. نکته مهم در اینجا شناخت زمان مناسب و ضروری برای بیان رسمی عذرخواهی است. متاسفانه بسیاری از برندها نسبت به این مسئله توجه کافی ندارند. به همین خاطر در عمل بسیار دیر به فکر عذرخواهی از مشتریان می افتند.

ایلان ماسک در زمینه پذیرش مسئولیت اشتباه ها و عذرخواهی رسمی هیچ تردید به خرج نمی هد. یکی از نمونه های این امر مربوط به عذرخواهی رسمی وی از دو خبرنگار نشریه وال استریت ژورنال در پی لغو ناگهانی کنفرانس ویدئویی در پی «سوال های کسل کننده و بی ربط» آنها بود. این اقدام ایلان ماسک با بازتاب گسترده ای در رسانه های مختلف مواجه نشد. شاید در این شرایط یک مدیر عادی ضرورتی برای عذرخواهی پیدا نکند، با این حال ایلان ماسک همان روز به طور رسمی بابت رفتارش با دو خبرنگار وال استریت ژورنال عذرخواهی کرد.

اگر برخی از برندها به طور مشخص دارای شهرت بسیار بیشتری در مقایسه با ما هستند، این امر ریشه در نحوه برندسازی آنها دارد. تسلا در طول سال های متمادی احترام به مشتریان و سایر اعضای خانواده کسب و کار را مدنظر داشته است. درست به همین خاطر همیشه به عنوان برندی محبوب و پیشرو در جلب حمایت و اعتماد مشتریان شناخته می شود.

مطلب مرتبط: راهکارهای موفقیت به روش ایلان ماسک

3. درس گرفتن از انتقادها

ایلان ماسک از طریق جلب رضایت و نظر مثبت تمامی افراد در حوزه کسب و کار بدل به کارآفرینی محبوب و تاثیرگذار نشد. وی در طول دوران فعالیتش در تسلا بارها با اظهارنظرهای منفی از سوی کارشناس ها و سایر کارآفرینان بزرگ مواجه شد. بی شک این امر برای هر کارآفرینی دشوار خواهد بود. مواجهه با نظرات منفی و انتقادهای کوبنده دیگران هر فردی را با مشکلات روحی متعدد مواجه خواهد کرد. در مورد ایلان ماسک نیز این امر تا حدی صحت دارد. وی در این مورد بر روی تغییر نگرش افراد در برابر انتقادها تاکید دارد. انتقادات نباید موجب دلسردی ما شود. مواجهه با انتقادهای مختلف باید ما را برای دستیابی به اهداف مان مصمم تر سازد. این امر الگوی اصلی ایلان ماسک در طول دوران فعالیتش در تسلا است.

بدون شک مواجهه با نظرات منفی در دنیای کسب و کار تاثیر روحی منفی بر روی هر فردی دارد. نکته مهم نحوه واکنش ما و برندمان نسبت به این انتقادات است. واکنش مطلوب در قبال انتقادات موجود در فرآیند برندسازی ما بازتاب خواهد یافت. برندهای قوی همیشه در برابر انتقادات واکنش مثبت دارند. کمترین دستاورد ما از انتقادات امکان درس گرفتن از آنها خواهد بود بنابراین برند ما با مشاهده انتقادات درست اقدام به اصلاح نحوه برندسازی اش در آینده خواهد کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید



با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی