دوشنبه, 13 مرداد 1399 - 13:00

بررسی عملکرد برندهای بزرگ برای پاسخ به پرسشی مهم

بازاریابی محتوایی در طول سال‎ های اخیر به طور مداوم در حال تغییر بوده است. اگر شما به سراغ محتوای جذاب چند سال پیش بروید، دیگر جذابیتی در آنها برای مخاطب کنونی مشاهده نخواهید کرد. این امر به خوبی ضرورت ایجاد تغییرات اساسی برای بازاریابی بهتر را نشان می ‎دهد. وظیفه اصلی هر تیم بازاریابی جلب نظر مخاطب هدف است. حال اگر یک تیم بازاریابی در طول زمان توانایی جلب نظر مخاطب هدف را از دست بدهد، با شرایط دشواری مواجه خواهد شد. توجه به سلیقه مخاطب هدف همیشه راهکاری مناسب برای جلب نظر آنهاست. بسیاری از برندهای بزرگ به طور مداوم در تلاش برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هستند. این امر اهمیت بسیار زیادی دارد. وقتی شما سلیقه مخاطب هدف و تغییراتش را به خوبی بشناسید، تولید محتوای جذاب برای آنها کار چندان دشواری نخواهد بود.

ما در موسسه HubSpot در تلاش برای فهم تغییرات سلیقه کاربران فضای آنلاین درباره محتوای بازاریابی هستیم. امروزه اغلب برندها از شبکه ‎های اجتماعی برای بازاریابی و تعامل با مخاطب هدف استفاده می‎ کنند بنابراین توجه به رفتار کاربران در شبکه‎ های اجتماعی نقش مهمی در فهم تحول سلیقه‎ شان خواهد داشت. ما در یکی از پژوهش ‎های ‎مان بر روی نزدیک به هزار کاربر اینترنتی در سراسر دنیا متمرکز شده ایم. هدف اصلی این فرآیند فهم تحول سلیقه آنها و واکنش‎ شان نسبت به محتوای بازاریابی برندهای بزرگ است بنابراین در ادامه عملکرد مطلوب برندهای بزرگ برای جلب نظر مخاطب هدف را مورد بررسی قرار خواهیم داد. این هدف در قالب بخش‎ های مشخصی صورت خواهد گرفت.

محتوای بازاریابی مورد علاقه مخاطب

مخاطب هدف به مطالعه چه نوع محتوایی در آینده علاقه‎مند است؟

براساس مطالعه ما بر روی رفتار کاربران در فضای آنلاین تغییر سلیقه آنها ارتباط نزدیک با گسترش استفاده از محتوای بصری دارد. این امر به معنای ضرورت استفاده هرچه بیشتر از محتوای بصری برای بازاریابی جلب نظر مخاطب هدف است. توسعه شبکه‎ های اجتماعی و انتقال خبرگزاری ‎ها به بخش آنلاین نیز نکته مهم دیگری در افزایش توجه کاربران به فضای آنلاین محسوب می ‎شود. امروزه اغلب کاربران از طریق شبکه‎ های اجتماعی اقدام به مشاهده محتوای مورد علاقه شان می ‎کنند بنابراین حضور وسیع برندها در شبکه ‎های اجتماعی مختلف امر غیرمنطقی نیست.

تولید محتوای بصری تنها گزینه پیش روی برندها برای تعامل بهتر با مخاطب هدف نیست. امروزه پادکست‎ ها نیز جذابیت بسیار زیادی برای کاربران دارد. بنابراین تولید پادکست اختصاصی برند گزینه مطلوبی برای تعامل با مخاطب هدف خواهد بود. بدون تردید برخی از برندها توانایی تولید پادکست را ندارند. توصیه ما در این وضعیت تلاش برای فعالیت در قالب اسپانسر پادکست ‎های مشهور است.

مطلب مرتبط:  راهکارهای جلب نظر مخاطب به محتوای بازاریابی

محتوای بازاریابی مورد علاقه کاربران

ما در این بخش به بررسی محتوای مورد علاقه کاربران در مورد محتوای بازاریابی خواهیم پرداخت. بدون تردید دسته ‎بندی انواع محتوای مدنظر در مقاله کنونی به نظم و مشاهده هرچه بهتر آنها کمک خواهد کرد بنابراین ما در مقیاسی کلی به سراغ 5 بخش اصلی شامل محتوای ویدئویی، شبکه ‎های اجتماعی، مقالات خبری، محتوای پژوهشی و دوره‏‎ های آموزشی و سرگرمی آنلاین خواهیم رفت.

ویدئوها

محتوای ویدئویی در طول سال‎ های اخیر به طور مداوم توسعه پیدا کرده است. استفاده از این نوع محتوا به دلیل تاثیرگذاری بالا بر روی مخاطب هدف نظر بسیاری از برندها را جلب کرده است. براساس گزارش موسسه سیسکو، اکنون نزدیک به 80 درصد ترافیک کل اینترنت در سطح دنیا مربوط به محتوای ویدئویی است. با این حساب توجه به اهمیت محتوای ویدئویی در بازاریابی آنلاین اجتناب ‎ناپذیر خواهد بود.

امروزه به طور روزانه 8 تا 10 میلیارد محتوای ویدئویی در شبکه ‎های اجتماعی بارگذاری می ‎شود . شاید در نگاه نخست این رقم بیش از اندازه بزرگ باشد. نکته مهم در این میان مشاهده اغلب ویدئوها از سوی کاربران است بنابراین تقاضای کافی برای تولید محتوای ویدئویی نیز وجود دارد. البته این امر به معنای مشاهده یکسان ویدئوهای تولیدی برندها از سوی کاربران نیست. تجربه ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در میان اغلب برندهای بزرگ و کوچک مشترک است بنابراین شما باید جهت ‎گیری ویژه ‎ای در راستای موفقیت در تولید محتوای بازاریابی ویدئویی داشته باشید. ما در ادامه به بررسی عملکرد مناسب برخی از برندهای بزرگ در این زمینه خواهیم پرداخت.

ویدئوهای خوشمزه در BuzzFeed

ویدئوهای BuzzFeed در مورد خوراکی ‎های مختلف جذابیت بسیار زیادی برای کاربران در شبکه ‎های اجتماعی دارد. بسیاری از برندها در طول زمان اقدام به استفاده از محتوای ویدئویی در قالب‎ های مختلفی کرده‎ اند. با این حال کمتر برندی مانند BuzzFeed موفق به تاثیرگذاری مداوم بر روی مخاطب هدف با شیوه ‎ای یکسان شده است. این امر به دلیل جهت ‏گیری این برند برای معرفی خوراکی‎ های تازه با استفاده از تصاویر جذاب است. هدف اصلی آنها آشنا ساختن کاربران با غذا و فرهنگ کشورهای دیگر است بنابراین شما علاوه بر مشاهده ویدئوهای جذاب در صفحه BuzzFeed امکان آگاهی از دستور پخت آنها را نیز خواهید داشت.

بسیاری از کارشناس ‎های بازاریابی نسبت به دلیل موفقیت ویدئوهای مربوط به خوراکی‎های جذاب از سوی BuzzFeed تردید دارند. توضیح ما در این بخش کوتاهی آنها و انتقال پیام اصلی به مخاطب هدف است. امروزه مخاطب هدف تمایلی به مشاهده ویدئوهای طولانی ندارد بنابراین شما باید نهایت اختصار را رعایت نمایید. در غیر این صورت امکان جلب نظر مخاطب هدف فراهم نخواهد شد.

یکی دیگر از دلایل موفقیت ویدئو های BuzzFeed تمایل کاربران برای ارتباط با فرهنگ ‎های دیگر است . شبکه ‎های اجتماعی فضایی برای حضور تمام مردم از سراسر دنیاست بنابراین ارتباط میان مردم مختلف در این فضا امر جذابی محسوب می‎ شود. برند BuzzFeed با تاکید بر روی این نکته اقدام به تولید ویدئوهای بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف کرده است.

گروه رسانه ‎‎ای وُکس

گروه رسانه ‎ای وُکس تعریف رایج از یک رسانه را تغییر داده است. آنها در حوزه ‎های مختلفی از قبیل انتشار اخبار تازه، سرگرم ساختن مخاطب هدف و حتی تولید ویدئوهای آموزشی فعالیت دارند. هدف اصلی ما در این مقاله اشاره به ویدئوهای آموزشی این خبرگزاری در یوتیوب است. آنها اغلب به سراغ ایده ‎های جذاب و مورد علاقه کاربرانشان می ‎روند. بدون شک مهمترین پرسش در این بخش نحوه آگاهی آنها از سلیقه مخاطب هدف‎شان است. وقتی شما به عنوان یک خبرگزاری فعالیت دارید، حجم وسیعی از نظرات را دریافت خواهید کرد. پردازش اطلاعات مورد بحث در هر کدام از خبرها کمک شایانی به وُکس برای تولید ویدئوهای آموزشی جذاب می ‎کند.

مزیت اصلی ویدئوهای آموزشی خبرگزاری وُکس کوتاهی ‎شان است. هیچ ‎کدام از آموزش ‎های این برند بیشتر از دو دقیقه نیست. این امر تاثیر مهمی بر روی بهبود وضعیت فعالیت آنها دارد. هر چقدر محتوای آموزشی شما کوتاه ‎تر باشد، کاربران تمایل بیشتری برای مشاهده ‎اش خواهند داشت. این امر اغلب مورد توجه برندها قرار نمی‎ گیرد. درست به همین خاطر نیز مخاطب هدف تمایل چندانی برای مشاهده محتوای برندها ندارد.

یکی دیگر از دلایل موفقیت خبرگزاری وُکس ماهیت فعالیت آنهاست. این گروه خبری دسترسی بسیار وسیعی به آخرین اخبار دنیا دارد بنابراین تولید محتوای ویدئویی پیرامون چنین رویدادهایی امر دشواری نخواهد بود. نکته مهم در این میان ضرورت تاکید بر روی ترندها و اخبار تازه از سوی برندها برای تولید محتوای جذاب است.

شبکه ‎های اجتماعی

دومین بخش مهم از بازاریابی موردپسند مخاطب هدف معطوف به شبکه‎ های اجتماعی است. امروزه اغلب برندها در شبکه‎ های اجتماعی دارای حساب کاربری رسمی هستند. این امر به آنها برای بازاریابی و تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی مخاطب هدف کمک می ‎کند. وقتی ما در پلتفرم‎ های مورد علاقه کاربران حضور داریم، شانس بسیار بالاتری برای جلب نظر آنها خواهیم داشت. فیس ‎بوک با داشتن 1.7 میلیارد کاربر فعال در روز بهترین نمونه برای فهم اهمیت شبکه ‎های اجتماعی در فرآیند بازاریابی است. اگر برند شما هنوز در شبکه‎ های اجتماعی عضویت ندارد، باید به سرعت نسبت به حضور فعال در این عرصه اقدام نمایید. در غیر این صورت بخش قابل توجهی از مزیت‎ های برند شما برای جلب نظر مخاطب هدف از بین خواهد رفت.

ما در ادامه این بخش به بررسی بهترین عملکردها از سوی برندهای مختلف در زمینه بازاریابی در شبکه‎ های اجتماعی خواهیم پرداخت. بدون تردید چنین بررسی درس‎ های بسیار زیادی برای سایر برندها دارد.

اینتل

در اینجا ما باز هم با یکی دیگر از مزیت‎ های بازاریابی ویدئویی مواجه هستیم. اینتل به عنوان یکی از غول ‎های عرصه رایانه و IT سابقه همکاری با برندهای بزرگی را دارد. همین امر نام آنها را به شدت معتبر کرده است. امروزه اغلب کاربران علاقه ‎مند به دنیای IT نسبت به مشاهده ویدئوهای بازاریابی این برند گرایش مناسبی دارند . دلیل این امر ترکیب ویدئوهای بازاریابی اینتل به ترندهای داغ در زمینه ساخت رایانه و تجهیزات جانبی ‎اش است. بدون شک بسیاری از کاربران در طول روز تمایل به مشاهده تازه ‎ترین تولیدات برندها دارند. اینتل نیز با فهم دقیق این نکته اقدام به رونمایی از تازه ‎ترین محصولاتش در قالب ویدئوهای جذاب می ‎کند.

اینتل در طول سال از رویدادهای بسیار زیادی در زمینه IT میزبانی می ‎کند. این امر نقش مهمی در فرآیند بازاریابی آنها دارد. اگر سری به حساب‏ های کاربری این برند در شبکه‏ های اجتماعی بزنید، امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به شیوه‎ های مختلف را مشاهده خواهید کرد. این برند یکی از بهترین عملکردها در زمینه پوشش رویدادهای بزرگ را دارد. معنای این صحبت پوشش رویدادهای بازاریابی و مراسم‎ های مختلف این برند در طول سال است. وقتی شما توانایی پوشش مناسب رویدادهای بازاریابی‎ تان را داشته باشید، دیگر نیازی به همکاری نزدیک با رسانه ‎ها نخواهد بود. این امر در مورد فعالیت برند اینتل به خوبی قابل مشاهده است.

مطلب مرتبط: 5 اصل نوشتاری که باعث علاقه مندشدن مخاطب نسبت به محتواها خواهد شد

یکی از دلایل اصلی موفقیت اینتل در زمینه بازاریابی استفاده از توییتر به شیوه های تازه است. اغلب بازاریاب ها توییتر را یک رسانه متن محور می ‎دانند. با این حال اینتل در تلاش برای استفاده ویدئویی از این پلتفرم است. به این ترتیب محتوای متنی اینتل در کنار ویدئوهای جذاب در اختیار کاربران قرار می گیرد. با توجه به تمایل بالای کاربران برای مشاهده محتوای ویدئویی مشاهده موفقیت کمپین های بازاریابی اینتل در طول بازه های زمانی مختلف امر عجیبی نخواهد بود.

علاوه بر کاربرد ویدئوهای جذاب باید به تاثیر هشتگ های مناسب در کار اینتل نیز اشاره کرد. آگاهی از هشتگ های مناسب برای بازاریابی نکته بسیار مهمی است. برخی از برندها توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را ندارند. امروزه بسیاری از برندها محتوای بازاریابی ‎شان در شبکه های اجتماعی را بدون هرگونه هشتگی منتشر می ‎کنند. چنین عملکردی جای سوال بسیار زیادی دارد. اگر شما در تلاش برای جلب نظر مخاطب هدف به محتوای بازاریابی ‎تان هستید، باید نسبت به شناسایی هشتگ ‎های پرطرفدار و استفاده از آن در فرآیند بازاریابی اقدام نمایید. در غیر این صورت توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نخواهید داشت.

فدکس

فدکس یکی از موفق ‎ترین برندهای فعال در زمینه حمل و نقل و تحویل مرسوله‎ های پستی در حوزه بازاریابی محسوب می ‎شود. این برند همیشه تصاویر بسیار جذابی برای مخاطب هدفش دارد بنابراین مشاهده فدکس در میان برندهای برتر این مقاله جای تعجب نخواهد داشت. امروزه اهمیت محتوای ویدئویی در شبکه ‎های اجتماعی جای هیچ تردیدی ندارد. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی مخاطب هدف اقدام به استفاده از فرمت ویدئو می ‎کنند. نکته مهم در این میان توجه به فرمت عکس است. اگر ما فقط محتوای ویدئویی منتشر کنیم، بخشی از مخاطب هدف را نادیده گرفته‎ ایم. تولید عکس های جذاب برای تعامل با مخاطب هدف اهمیت بسیار زیادی دارد. چنین محتوایی توانایی برندها برای نمایش جلوه‎ های خاص و ایستا از کسب و کارشان را نشان می ‎دهد.

شاید در نگاه نخست کسب و کار یک برند فعال در حوزه حمل و نقل کالا و مرسولات پستی جذابیت چندانی زیادی نداشته باشد. این امر کاملا منطقی است. نکته مهم در این میان توانایی برندها برای نمایش جلوه‎ های جذاب هرچند اندک از کسب و کارشان است. این امر نقش مهمی در بهبود وضعیت برندها بازی می کند بنابراین شما نیز باید در تلاش برای نمایش پشت صحنه کسب و کار و به طور کلی هرگونه بخش هیجان‎ انگیزی از کارتان باشید. برند فدکس در این میان بر روی نمایش حوزه‎ هایی نظیر نحوه ارسال محصولات از یک بازار به بازاری دیگر تمرکز دارد. یکی از پست ‎های جذاب این برند شامل 6 عکس از سرنوشت یک مرسوله پستی از ابتدای تحویل به شرکت تا زمان دریافت از سوی مخاطب موردنظر است.

برند فدکس در زمینه استفاده از محتوای تولیدی کاربران توانایی بسیار بالایی دارد. آنها به طور مداوم از کاربرانشان برای ارسال محتوای جذاب‏شان پیرامون تجربه استفاده از خدمات ‎شان درخواست می ‎کنند. نتیجه این امر بارگذاری شمار بالایی از محتواهای بازاریابی از سوی فدکس است. امروزه کاربران در شبکه‎ های اجتماعی واکنش بسیار بهتری در قابل محتوای تولیدی کاربران (User Generated Content) دارند. همین امر بسیاری از برندها را به سوی همکاری با کاربران برای تولید محتوای بازاریابی سوق داده است.

ما در مورد برند فدکس بازهم با اهمیت استفاده از هشتگ‎ های مناسب مواجه هستیم. این برند تجربه بسیار موفقی در زمینه استفاده از هشتگ‎ های مناسب با کسب و کارش دارد. همچنین باید به توانایی آنها برای خلق هشتگ ‎های اختصاصی برای برندشان نیز توجه کرد. این امر نقش مهمی در بهبود توانایی برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دارد.

مقالات خبری

امروزه از هر 10 شهروند آمریکایی 4 نفر اخبار را به صورت آنلاین دنبال می ‎کنند. این امر به معنای پایان عصر مطبوعات چاپی است. اگرچه هنوز هم برخی از روزنامه‎ ها به صورت چاپی در اختیار مخاطب هدف قرار می گیرد، اما به زودی همین تعداد اندک نیز جای خود را به رسانه های دیجیتال خواهد داد. برخی از برندها در زمینه انتشار اخبار اندکی خلاقیت نیز به خرج می دهند. همین نکته کمپین های بازاریابی جذابی را تولید می کند.

ESPN

بدون تردید تمام علاقه مندان به دنیای ورزش برند ESPN را به خوبی می شناسند. این برند علاوه بر پخش مسابقات و رویدادهای ورزشی در زمینه انتشار اخبار مرتبط نیز فعالیت دارد. بسیاری از مسابقات هیجان انگیز و پرطرفدار در سراسر دنیا از سوی این برند پخش می شود. با این حساب مشاهده علاقه کاربران برای تعامل با این برند امر تازه ای نخواهد بود.

اغلب سایت های خبری در زمینه انتشار اخبار اقدام به پوشش تمام نکات می کنند. این امر برای اغلب خوانندگان به معنای مواجهه با متن‎ های خبری طولانی است. مهمترین نکته در مورد ESPN انتشار اخبار در نهایت کوتاهی است بنابراین شما نیازی به نگرانی پیرامون مشاهده متن‎ های طولانی به هنگام بازدید از سایت ESPN نخواهید داشت.

اگرچه محتوای بازاریابی طولانی دیگر مدنظر مخاطب هدف قرار ندارد، اما این امر به معنای فقدان اهمیت هرگونه محتوای بلندی نیست. گاهی اوقات ما باید محتوای تحلیلی در اختیار مخاطب هدف قرار دهیم. این امر اهمیت ویژه ای در مورد فعالیت برندهای حوزه رسانه دارد. ESPN با توجه به این نکته در مورد رویدادهای ورزشی مهم اقدام به انتشار مقالات تحلیلی می ‎کند. این مقالات اغلب فرمت بلندی دارند بنابراین شاید در نگاه نخست چندان مورد پسند مخاطب هدف قرار نگیرند. نکته مهم در این میان استراتژی ESPN برای افزایش جذابیت مقالاتش است. بر این اساس آنها از ورزشکاران و کارشناس‎ های حرفه‎ ای برای نگارش مقالات تحلیلی استفاده می‎ کنند. این امر جذابیت مقالات آنها را به طور قابل توجهی افزایش می دهد.

وقتی شما در عرصه رسانه فعالیت دارید، به خوبی اهمیت ویدئو و تصویر را درک خواهید کرد. ESPN با هدف جلب نظر مخاطب هدف تلاش بسیار زیادی برای استفاده از تصاویر اختصاصی دارد. درست به همین خاطر اغلب عکاس ‎های این برند در رویدادهای مهم ورزشی حضور ثابتی پیدا می ‎کنند. هرچه محتوای برندها در زمینه پوشش اخبار منحصر به فردتر باشد، تمایل مخاطب هدف برای مشاهده آنها بیشتر خواهد بود. این امر به خوبی در مورد نحوه فعالیت ESPN قابل مشاهده است.

ماشابل

موسسه مشابل در زمینه انتشار اخبار حوزه کسب و کار فعالیت دارد. تخصص آنها پوشش اخبار مربوط به صنعت کسب و کار و بازاریابی است. این امر به صورت اخبار بسیار کوتاه در شبکه ‎های اجتماعی و درج لینک برای مطالعه متن کامل خبر در سایت ماشابل روی می دهد. امروزه بسیاری از رسانه‎ ها در حوزه های عمومی فعالیت دارند. این امر فقدان رسانه‎ های تخصصی برای بخش های مختلف را بیش از هر زمانی دیگری نمایان می ‎سازد. مزیت اصلی ماشابل فعالیت در حوزه‎ ای منحصر به فرد و کمتر مورد توجه کارآفریان است. همین امر توجه بسیار زیادی به محتوای بازاریابی این برند جلب می ‎کند.

محتوای پژوهشی

محتوای پژوهشی شامل ارائه اطلاعات مهم به مخاطب هدف در قالبی جذاب است. این امر اغلب اطلاعات موردنیاز و فوری کاربران را شامل می ‎شود.

چارت بیت

موسسه چارت بیت برای تولید محتوا دردسرهای زیادی را به جان می خرد. آنها با همکاری برخی از پژوهشگران حرفه ‎ای اقدام به بررسی وضعیت رفتاری و نیازهای مردم در حوزه‎ های مختلف می ‎کنند. سپس نتیجه بررسی را در قالب مقالاتی کوتاه و کاربردی در دسترس عموم قرار می ‎دهند. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برندها دارد. وقتی شما اطلاعات موردنیاز مخاطب هدف را به زبانی ساده در اختیارش قرار می ‎دهید، افزایش تمایل وی برای گفت‎ وگو و مشاهده محتوای بازاریابی‎ تان امری طبیعی خواهد بود.

مطلب مرتبط: جلب نظر مشتریان با تولید محتوای جذاب

موسسه آموزشی HubSpot

موسسه HubSpot در طول سال های اخیر دوره‎ های آموزشی بسیار زیادی برگزار کرده است. محور تمام دوره‎های موردنظر بازاریابی، تبلیغات و برندسازی است. آنها برای توسعه کسب و کارشان اقدام به ارجاع به کمپین ‎های بازاریابی موفق ‎شان می ‎کنند. این امر اهمیت بسیار زیادی برای موفقیت برندها در دنیای بازاریابی دارد. وقتی شما سابقه همکاری با برندهای بزرگ و همچنین تولید محتوای جذاب را داشته باشید، تلاش برای جلب نظر مخاطب هدف امر دشواری نخواهد بود. موسسه HubSpot بر همین اساس اقدام به همکاری با برندهای مختلف می‎کند. این امر نتیجه بسیار مثبتی پیرامون استقبال کاربران از دوره ‎های آموزشی HubSpot دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید