پنجشنبه, ۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Thu, 25 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

نقش صندوق توسعه ملی و توسعه حمل‌و‌نقل

9 سال پیش ( 1393/6/18 )
پدیدآورنده : ایرج قدیمی  

از ابتدای شروع به کار صندوق توسعه ملی بنا شد که 20 درصد از سهم فروش نفت و میعانات به حساب این صندوق واریز شود و هر ساله بسته به شرایط موجود، درصدی به آن اضافه شود. البته چون این موضوع از جمله سیاست‌های ابلاغی به شمار می‌آید بنابر این در صورتی که ضرورتی وجود داشته باشد می‌توان این درصد را کم کرد یا بر مقدار آن افزود. در شرایط فعلی این رویکرد با مخاطراتی روبه رو شده و در نهایت دولت هم در لایحه رفع موانع تولید به دنبال آن است تا این عدد را ثابت نگه دارد.
در مورد صندوق توسعه ملی چند رویکرد اساسی وجود دارد؛ اول اینکه صندوق با حساب ذخیره ارزی فرق دارد، یعنی باید پولی که از آن برداشته می‌شود دو باره به آن بازگردد. دوم اینکه دولت حق استفاده از این منابع را ندارد، بلکه باید در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد و مسئله سوم این است که باید این منابع به فعالیت‌های سرمایه‌ای اختصاص یابد. 
در بخش حمل‌و‌نقل و گردشگری هم به همین ترتیب اگر قرار است منابعی اختصاص یابد باید این نکات رعایت شود، البته در این بخش خود مجلس اصرار دارد این منابع به منظور توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل اختصاص یابد که می‌تواند چند فایده مهم به همراه داشته باشد. در مرحله اول شاهد کاهش مصرف بنزین در کشور خواهیم بود، از سوی دیگر تامین مسائل زیست محیطی و فراهم کردن هوای پاک برای شهروندان (کاهش آلودگی هوا)که از اهمیت بالایی برخوردار است و در نهایت به شهرداری‌ها کمک می‌شود تا برای کاری که در کوتاه‌مدت از انجام آن عاجزند از طریق این منابع تامین مالی شوند.
در مورد تبعاتی که ارائه این تسهیلات از صندوق توسعه ملی به ناوگان حمل و نقل می‌تواند داشته باشد این است که به هر دلیل حمل‌و‌نقل موضوعی مهم و از سوی دیگر هزینه بر است و عاملی برای نشان دادن رضایت یا نارضایتی اجتماعی به حساب می‌آید. بنابراین اگر حمل‌و‌نقل به حدی توسعه یابد که نیاز به وسایل نقلیه خصوصی در جامعه کاهش یابد می‌تواند فوایدی را برای جامعه حاصل کند.
اول: جیب مردم کمتر خالی می‌شود و جابه‌جایی‌ها با هزینه کمتری صورت می‌پذیرد.
دوم: نیاز به افزایش حقوق و دستمزد را کمتر می‌کند
سوم: محیط زیست سالم‌تر خواهد ماند و آلودگی هوا کمتر خواهد شد.
چهارم: نیاز به ساخت آزادراه و بزرگراه کمتر خواهد شد.
پنجم: نیاز به پارکینگ و هزینه ساخت توقفگاه‌ها کاهش می‌یابد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/XpxzacN5
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه