پنجشنبه, ۲۷ آذر(۹) ۱۴۰۴ / Thu, 18 Dec(12) 2025 /
           
فرصت امروز

سه هفته پیش بود که جوینت ونچر ایدرو و رنو در حاشیه نمایشگاه پاریس شکل گرفت؛ جوینت ونچری که 60 درصد سهام آن متعلق به فرانسوی ها و 40 درصد مابقی متعلق به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) است. 

رنو شریک استراتژیک صنعت خودروی ایران

40 درصد جوینت ونچر تازه متولد شده تنها سهم ایدرو از صنعت خودرو نبوده و ایدرو کمتر از 20 درصد در هر یک از شرکت های ایران خودرو و سایپا سهم دارد که اتفاقا این سهم شاید تنها فصل مشترک ایدرو با رنو است زیرا رنو نیز در قالب شرکت رنو پارس به عنوان شریک هر دو این شرکت ها در ایران فعالیت می کند و آنگونه که مطرح شده قرار است علاوه بر فعالیت جداگانه با ایدرو، به تولید محصول مشترک با آبی ها و نارنجی های جاده مخصوص هم ادامه دهد؛ موضوعی که شائبه انحصاری شدن فعالیت رنو را در ایران تقویت کرده و انتقاد بسیاری از کارشناسان را برانگیخته است. حالا اما پیمان کارگر، مدیرمنطقه خاورمیانه و هند رنو، با زیرکی این اتهام را رد می کند و می گوید که رنو تبدیل به شریک استراتژیک صنعت خودروی ایران شده است.

او روز گذشته در نشستی خبری در پاسخ به پرسش «فرصت امروز» مبنی بر اینکه انتقاد انحصاری شدن فعالیت رنو در صنعت خودروی ایران مطرح است، پاسخ رنو به این انتقاد چیست؟ اظهار کرد: «ما می گوییم رنو شریک استراتژیک صنعت خودروی ایران است و هدف از این مشارکت ارتقای کیفیت و توسعه فضای رقابت است. در جوینت ونچر ما برای نخستین بار مرکز فروش و خدمات پس از فروش تأسیس خواهد شد که مدیریتش با رنو خواهد بود همین موضوع موجب تقویت رقابت در این فضا خواهد شد زیرا متأسفانه صنعت خودروی ایران در این بخش بسیار عقب تر از دنیاست و حرفی برای گفتن ندارد. »

کارگر ادامه داد: «همکاری ما با ایران خودرو و سایپا ادامه خواهد داشت اما به این دلیل که در همکاری های ما محدودیتی وجود داشت، ما نمی توانستیم آنگونه که می خواهیم فعالیت کنیم بنابراین جوینت ونچر تازه ای شکل دادیم که بتوانیم فضای رقابت بهتری شکل دهیم. ضمن اینکه ایدرو خودروساز نیست که این نکته مثبت بوده و مانع از مشارکت ما با ایران خودرو و سایپا نمی شود، بنابراین نمی توان شائبه انحصاری بودن را قبول کرد. »

مدیرعامل رنو پارس در حالی از توسعه فضای رقابت سخن می گوید که ایدرو گرچه خودروساز نیست اما در هر دو خودروسازی بزرگ کشور سهم دارد و در انتخاب مدیران آنها بسیار تأثیر دارد. حالا اینکه چگونه یک نقطه مشترک مانند ایدرو می خواهد با کمک رنو فضای رقابتی را شکل دهد که دو رقیب اصلی اش زیرمجموعه های خودش هستند، جای سوال دارد.

رویاهای رنو برای قطعه سازان ایرانی

وزارت صنعت، معدن و تجارت، برای مشارکت با خودروسازان خارجی، شروطی را در نظر گرفته از جمله شروع تولید با 40 درصد داخلی سازی قطعات، که متأسفانه در قرارداد پژو هم نادیده گرفته شد و بعد از انتقادهای فراوان در تئوری قرار شد که میزان ساخت داخل محصولات مشترک به همان 40 درصد بازگردد. حالا گرچه رنویی ها در ابتدا تعامل خوبی را با قطعه سازان ایرانی انجام دادند اما برخی قطعه سازان می گویند تاکنون این تعاملات صرفاً در حد حرف باقی مانده است، اما کارگر می گوید که رنو رویاهای زیادی برای قطعه سازان ارزشمند ایرانی دارد.

او در پاسخ به پرسش دیگر «فرصت امروز» مبنی بر اینکه میزان داخلی سازی قطعات رنو چقدر خواهد بود و سهم قطعه سازان بزرگ ایران در زنجیره تولید رنو تاکنون به طور مشخص چقدر است؟ توضیح داد: «سیاست رنو در دنیا برای ساخت داخل قطعات بین 60 تا 80 درصد است. اکنون میزان داخلی سازی ال90 به 60درصد رسیده و ساندرو نیز با 40 درصد ساخت داخل تولید می شود که البته این رقم رو به افزایش است. »

کارگر افزود: «برای تولید محصولات جدید نیز تاکنون 60 قطعه ساز داخلی سهیم شده اند که از این بین قطعه سازان برجسته برای تولید در زنجیره جهانی رنو انتخاب خواهند شد. سیاست ما این است که ساخت داخل محصولات خود را به 60 تا 80 درصد برسانیم تا بتوانیم محصولی با کیفیت و قیمت مناسب به بازار ارائه دهیم. »

کویید به ایران خودرو می رسد؟

تولید خودروی ارزان رنو یعنی کویید هندی که به تازگی نیز با حواشی بسیاری مواجه شده و منجر به فراخوان چند هزار دستگاه از این نوع خودرو شده، موضوعی است که هیچ گاه به صورت شفاف از سوی رنو درباره آن صحبتی نشده بود، اما روز گذشته مدیرعامل رنو پارس صراحتا درباره قیمت و محل تولید این خودرو در ایران سخن گفت.

مدیر منطقه خاورمیانه و هند رنو، در پاسخ به پرسش دیگر «فرصت امروز» مبنی بر اینکه کویید بالاخره با کدام شرکت تولید خواهد شد، بیان کرد: «تمایل ما این است که این محصول با ایران خودرو تولید شود زیرا قیمت این محصول حدود 30 میلیون تومان خواهد بود و چون هم کلاس قیمتی خودروهای پراید و تیبا است از نظر رقابتی درست نیست که با سایپا تولید شود. ضمن اینکه تفاهم های ما با ایران خودرو برای تولید این محصول صورت گرفته است و اکنون در حال مذاکره درباره نحوه تولید هستیم. »

کارگر گفت: «خودروی کویید محصول رنو است که برای بازار هند طراحی شده اما از آنجا که استانداردهای هند بسیار پایین تر از ایران است، کوییدی که در ایران تولید می شود مختص بازار ایران و بنا بر استانداردهای این کشور عرضه خواهد شد که قطعاً بیش از یک ستاره ایمنی خواهد داشت. »

چرا ایدرو؟

شاید وقتی نام ایدرو به عنوان شریک رنو در ایران مطرح شد، هیچ کس انتظارش را نمی کشید که سهامدار دو خودروساز بزرگ ایران، هر دو آنها را به نوعی دور بزند و پای امضای قرارداد با رنو بنشیند؛ موضوعی که پیکان انتقادات را به این جوینت ونچر بیش از آنکه به فرانسوی ها متمایل کند به سمت دولت ایران کج کرد. اما چرا رنو به جای ایدرو به سراغ یک شرکت بخش خصوصی نرفت؟

کارگر در پاسخ به این پرسش توضیح می دهد: «ما برای تولید با دو خودروساز دولتی ایران با محدودیت هایی مواجه بودیم، ضمن اینکه هیچ کدام از این دو خودروساز تمایل نداشتند، نسل جدید داستر و سیمبل را در ایران تولید کنند، علاوه بر این ما به دنبال مشارکت با خودروساز دیگری نبودیم زیرا دو شریک در ایران داشتیم، بنابراین ایدرو گزینه مناسبی بود. »

آنگونه که به نظر می رسد، ایدرو صرفاً در این جوینت ونچر نقش یک سرمایه گذار یا به عبارت دیگر تسهیل کننده کار برای رنو را ایفا کرده و نه یک شریک خودروساز.

ارتباط با نویسنده : [email protected]

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/0fAWxa9u
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید PS5خرید سی پی کالاف دیوتی موبایلاکستریم VXخرید از چینچوب پلاستماشین ظرفشویی بوشکامیونت فورسخرید بلیط هواپیماخرید جم فری فایرهارد باکسخرید تاج گل ارزانسرور مجازیبیمه شک دار نگیر!نرم افزار بهای تمام شده شُماران سیستمنرم افزار cmmsآزمون آنلاینپت شاپ آنلاینکمپرسور اسکروقرص لاغریاستند خیریهحرف تو: مرجع مقایسه برند و بررسی کسب کارهاکاپشن مردانه
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه

https://www.ceats.org/

https://blog.mocelin.ind.br/

https://nrims.uncst.go.ug/

toto togel

https://alcaldiasancristobal.gob.ve/

Situs toto

https://pkmmuka.cianjurkab.go.id/

slot pulsa

situs togel

situs toto

situs 5k

situs gacor

situs toto

situs toto

slot777

deposit 5000

slot 5k

toto togel

Kembangtoto

slot qris

situs toto

deposit 5000

slot gacor qris

slot deposit 5000

situs kembangtoto

toto togel

Link slot dana

slot qris

situs toto

toto togel

slot depo 5k

situs kembangtoto

kembangtoto

slot qris

situs togel

toto togel

situs togel

situs toto

slot qris

situs toto

situs toto

situs toto

toto 4d

situs togel

situs toto

slot777

deposit 5000

link slot gacor

situs toto

situs toto

slot 5000

Situs toto

slot777

situs toto

slot 5000

slot pulsa

situs toto

toto togel

Situs toto

kembangtoto

situs toto

situs toto

situs toto

situs 5000

situs toto

situs toto

situs togel

slot88

bandar togel

bandartoto

https://collegiogeometri.mb.it/

https://lavorain.seval.it/

https://personal.cofadena.gob.bo/

situs togel

toto 4d