یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sun, 5 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

روش‌ های تحقیق کیفی مستقیم

8 سال پیش ( 1394/11/21 )
پدیدآورنده : حامد بختیاری  

همان‌طور که در یادداشت‌های گذشته اشاره شد تحقیقات کیفی به دو دسته غیرمستقیم و مستقیم تقسیم می‌شود که شرح روش‌های غیرمستقیم در یادداشت گذشته ارائه شد. در این یادداشت به بررسی روش‌های تحقیق کیفی مستقیم که شامل مصاحبه‌های عمیق و گروه کانون است پرداخته خواهد شد.مصاحبه‌های عمیق، به همراه مشاهده و نظارت شرکت‌کنندگان، هسته فعالیت‌های جمع‌آوری داده‌ها را در پژوهش‌های کیفی تشکیل می‌دهند. در این روش مصاحبه‌گر با مطرح کردن موضوع مکالمه، شرکت‌کنندگان را به صحبت در رابطه با موضوع مطرح شده، ترغیب می‌کند و براساس آنچه مصاحبه‌شونده در جریان مصاحبه مطرح می‌کند، سوالات بعدی خود را شکل می‌دهد.

این نوع مصاحبه جنبه تعاملی دارد و مستلزم آن است که مصاحبه‌گر از مهارت‌های مصاحبه به شیوه مکالمه‌ای برخوردار باشد. بنابراین از مصاحبه‌های عمقی می‌توان برای ایجاد محیطی استفاده کرد که موضوع باید رک‌تر و جامع‌تر باز شود. از جمله مزایای این روش توانایی دست‌یابی به بینش‌های ژرف مصاحبه‌شونده است. به‌صورت جمع‌بندی می‌توان گفت این تکنیک در موارد زیر کاربرد دارد:

1-‌ کاوش در جزئیات نظر پاسخ‌دهندگان (مثلا خرید خودرو)

2-‌  بحث درخصوص موضوعات محرمانه چالشی (مثلا عادت‌های شخصی)

3-‌ درک ریشه‌ای رفتارهای پیچیده (مثلا روش خرید از فروشگاه‌های بزرگ)

4-‌ مصاحبه با کارشناسان (مثلا پژوهش بازاریابی صنعتی)

5-‌ مصاحبه با رقبایی که نمی‌خواهند اطلاعات گروه خود را افشا کنند (مثلا برداشت آژانس‌های مسافرتی از برنامه‌های بسته سفر خطوط هوایی)

6-‌ موقعیتی که در آن تجربه مصرف محصول، به‌خودی‌خود حساس است و بر روحیه اثر می‌گذارد (مثلا تجربه اصلاح صورت و...)

گروه کانون

 این نوع مصاحبه که شهرت فزاینده‌ای یافته است به‌صورت گروهی بین 8 تا 12 نفر انجام می‌گیرد. شخص مصاحبه‌کننده به‌گونه‌ای پرسش‌های خود را مطرح می‌کند که گروه به دادن پاسخ تشویق شود و افراد درباره موضوع مورد بحث، به مباحثه با یکدیگر بپردازند. واکنش این افراد به مدیران بازاریابی کمک می‌کند تا به عمق انگیزه مشتری پی ببرند.

اما تفاوت این روش با روش مصاحبه عمیق آن است که در گروه کانون امکان تولید ایده‌های نوآورانه بیشتر است و از طرفی تمایل به همرنگی با جماعت در این روش (گروه کانون) افزایش می‌باید. برای مثال یک شرکت آمریکایی به نام تکسونیک از روش گروه کانون استفاده کرد تا بداند که مردم در چه زمانی به محصول وی روی می‌آورند.

غالبا مدیران بازاریابی و کارکنان آژانس‌های تبلیغاتی، بدون اینکه دیده شوند، شخص مصاحبه‌شونده را زیر نظر می‌گیرند (به مصاحبه‌شونده گفته می‌شود که عده‌ای رفتار وی را نظاره می‌کنند). مشاهده رفتار مردم و گوش دادن به سخنان آنان باعث می‌شود تا مدیران بازاریابی بتوانند اطلاعات ارزنده‌ای برای تصمیم‌گیری به دست آورند، یا دست‌کم آنچه را برای پژوهش‌های بیشتر مورد نیاز است دریابند.

زمانی که شرکت امریکن‌اکسپرس می‌خواست تعداد بیشتری از افراد را به دایره اعتباراتی خود جلب کند و تعداد افرادی را که دارای کارت اعتباری شرکت بودند افزایش دهد، از این روش استفاده کرد. هدف شرکت این بود که مشخص کند کدام یک از مزایای کارت‌های اعتباری، بیشتر توجه مشتریان را جلب می‌کند.

بنابراین از طریق مصاحبه با گروه کانون شرکت به این نتیجه رسید که خواست همه آنان در یک جمله خلاصه می‌شود: «محصولی که با استفاده از این کارت اعتباری خریداری می‌شود، دارای تضمین لازم باشد.» شرکت امریکن‌اکسپرس با گنجاندن این ویژگی در کارت اعتباری خود توانست بر تعداد افرادی که از این کارت‌ها استفاده می‌کنند بیفزاید و در نتیجه، بابت صدور هر کارت مبلغی به‌عنوان هزینه مربوطه از اعضای شرکت دریافت کند.

ارتباط با نویسنده: Hamedbakhtiarii@gmail.com

کارشناس تحقیقات بازار و دانشجوی دکترای بازاریابی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/tVvKzCxO
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه