اتفاقات چند سال اخیر در صنعت خودرو زنگ خطر این صنعت را برای خودروسازها و سهامداران آن به صدا در آورده و باید تدبیری اساسی برای این صنعت اندیشیده شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سهام خودروسازها که روزی در بورس جزو پر طرفدارترینها به شمار میآمد، طی چند سال گذشته با کاهش بیسابقه قیمت مواجه شده است. بهطوریکه شرکتهای این صنعت به سبب مطالبات معوق و افزایش هزینهها به قیمت اسمی نزدیک و سهامداران خود را متضرر کردهاند بهگونهای که روزهای بیاقبالیشان به تالار شیشهای و افت قابل توجه شاخصها نیز کشیده شده است.

بررسی عملکرد شرکتهای خودرویی نشان میدهد که گروه خودرو و ساخت قطعات در بورس از حدود 31 شرکت تشکیل شده و نسبت قیمت به درآمد این صنعت کاهش یافته و به این ترتیب با وجود افت قیمت سهام این گروه، هنوز تناسب لازم بین قیمت سهم و سود شرکتها وجود ندارد. بررسی روند قیمت سهام شرکتهای مطرح خودروسازی نیز نشان میدهد شرکتهای خودرویی زامیاد، سایپا ایران، ایران خودور دیزل به دلیل تعدیل منفی 20درصد در سود خود که در گزارش ششماهه آنها اعمال شده بود (که البته به سود پیشبینی شده خود نرسید) منجر به توقف نمادشان شد.
به طور کلی میتوان گفت، در کنار رکود شاخص بورس و بیاقبالی بازار به گروه پتروشیمی و پالایشگاهی سهام خودروسازان در بورس نیز مغفول مانده بهطوریکه این روزها حال و روز خوشی ندارد و حال با به پایان رسیدن فصل مجمع به نظر میرسد که شرکتهای مطرح خودروسازی در بازار سرمایه سودی برای تقسیم بین سهامداران خود ندارد.
براساس این گزارش؛ این وضعیت باعث نگرانی بازار و ریزش قیمتها شده چراکه بیانگر وضعیت نامطلوب اقتصادی کشور است. به طوریکه طی سه سال گذشته موضوع افزایش نرخ فروش محصولات و دلار، همچنین کاهش فروش سبب سیر نزولی شاخص این صنعت شده است، درواقع گزارشات شش ماهه اخیر در گروه خودرو، شرکتهای فولاد و بانکها نگرانیهایی را در بازار بهوجود آورده است، بنابراین تا زمانی که قیمت خودرو در کشور بهصورت دقیق مشخص نشود سهام این شرکتها در بازار با نوسان مواجه بوده و نباید انتظاری برای افزایش و اقبال سهام این شرکتها داشت.
تحریک تقاضا صنعت خودرو را نجات میدهد
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص شرایط صنعت خودرو در کشور به باشگاه خبرنگاران جوان میگوید: صنعت خودرو در حال حاضر در شرایط رکود به سر میبرد و یکی از مهمترین راهحلها برای نجات این صنعت تحریک تقاضا است. حمید رضا فولادگر ادامه داد: افزایش تسهیلات مربوط به این صنعت باید همگام با ارتقای کیفیت محصولات باشد، در غیراین صورت استقبالی از این طرح افزایش نخواهد شد و شاهد ادامه رکود و سقوط ارزش سهام صنعت خودرو در بازار سرمایه خواهیم بود.
همچنین هاشم باروتی، کارشناس بازار سرمایه نیز در این خصوص به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در حال حاضر سهام گروه خودروسازیها با توجه به رکود حاکم در این بازار شرایط خوبی ندارد و موضوع ارائه تسهیلات به این بخش هم نتوانست مانعی برای مهار رکود شود. این کارشناس بازار سرمایه تصریح میکند: با توجه به شرایط این گروه شاهد توقف سهام آنها در هفته جاری بودیم که این امر علاوه بر رکود بازار از عملکرد نامناسب گزارشات شش ماهه نشات میگیرد.
براساس این گزارش؛ با این شرایط که تمام توجه سهامداران و حتی مسئولان به بانکها بوده و هر روز رشد قیمت این شرکتها و تاثیرپذیری آنها در شاخص رصد میشود، بهتر است مسئولان بورس به همراه متولیان صنعت هر کدام به نوبه خود به این صنعت مغفول مانده نیز گوشه چشمی داشته باشند و با تشکیل میزگرد صنعت یا هر راهکار موثر دیگری این صنایع را از انزوا خارج کرده تا نیممیلیون سهامدار خودروسازی را از نگرانی خارج کنند. از سویی دیگر سهامداران خودرویی نیز با اتمام فصل مجامع شرکتهای خودروسازی باید با درایت و آگاهی از وضعیت خودروسازان اصراری به تقسیم سود نقدی نداشته باشند تا این سود هر چند اندک صرف رفع مشکلات عدیده خودروسازان شود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به اتفاقات چند سال اخیر در صنعت خودروسازی میتوان گفت که این صنعت بدون توجه مسئولان دیگر نمیتواند از صنایع پیشرو بورس باشد و زنگ خطر برای این صنعت و سهامداران آن مدتها است که به صدا در آمده و باید تدبیری اساسی برای این صنعت حساس بورسی اندیشید.
https://alcaldiasancristobal.gob.ve/
https://pkmmuka.cianjurkab.go.id/
https://collegiogeometri.mb.it/