یکشنبه, 01 تیر 1399 - 19:43

 

شرکت اپل بار دیگر از پذیرفتن پلتفرم بازی فیس‎بوک در فروشگاه محصولات iOS امتناع کرده است.

به گزارش زومیت، اپل یک بار دیگر با انتشار پلتفرم گیمینگ فیس‏بوک در اپ استور مخالفت کرد تا این شائبه را تقویت کند که کوپرتینویی ها هیچ وقت روی خوشی به رقبای‎شان نشان نمی دهند. این شرکت طی هفته های گذشته، اپلیکیشن بازی فیس‎بوک را مورد بازنگری دقیق قرار داده بود که باعث شد برخی احتمال ارائه آن را در اپ استور، ممکن بدانند اما در نهایت از این تصمیم منصرف شد.

اپل انتشار پلتفرم بازی فیس بوک اپ استور

نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به این ماجرا، از این موضوع پرده برداشته است که مسئولان فیس‎بوک، از قبل آمادگی شنیدن این خبر را داشته اند. براساس این گزارش، فیس‎بوک از بهمن سال گذشته بارها برای حضور پلتفرم بازی خود در اپ استور با اپل مشغول رایزنی بوده است، اما هر بار این تلاش ها ناکام مانده است.

اپلیکیشن فیس‏بوک گیمینگ، یک پلتفرم کامل بازی مختص شبکه های اجتماعی است و قابلیت اجرا به صورت لایو استریم نیز دارد. علاوه بر این، بازی های اختصاصی فیس‏بوک را نیز به کاربران پیشنهاد می کند که احتمالا همین موضوع، باعث مخالفت اپل با پذیرفتن عرضه آن در اپ استور شده است.

در گزارش نیویورک تایمز به نقل از افراد مطلع آمده است: اپل، مدعی است که سیاست ها و قوانین اپ استور به شرکت های دیگر اجازه مشارکت در ارائه بازی ها در قالب یک پلتفرم مجزا را نمی دهد. همچنین این گزارش ادعا می کند که درخواست فیس‎بوک برای حضور پلتفرم گیمینگ در اپ استور پیش از این نیز حداقل ۵ بار دیگر از سوی اپل رد شده بوده است.

دلیل این اتفاق البته واضح است. اپل مایل نیست تا کسب و کار پررونق اپ استور و سرویس بازی خود، اپل آرکید را با ورود رقبای دیگر، به خطر بیندازد. مجوز حضور یک پلتفرم مخصوص بازی غیراختصاصی در اپ استور به آن معنا است که شرکت های رقیب، بازی های خودشان را به صاحبان آیپد و آیفون معرفی و عرضه می کنند و مشخص است که اپل تمایلی به از دست دادن حتی بخش کوچکی از مشتریان خود ندارد.

البته باید این موضوع را در نظر داشت که حضور فیس‎بوک گیمینگ در رقابت مستقیم و رویارویی با اپل، ممکن بود برای فیس‎بوک نیز تبعات منفی بسیاری داشته باشد. صنعت بازی های موبایلی، در سراسر جهان، کسب و کاری پرسود است. برای مثال، اپل تنها از فروش بازی در اپ استور به عنوان تنها فروشگاه رسمی ارائه بازی و اپلیکیشن iOS، سال گذشته نزدیک به ۱۵ میلیارد دلار درآمد داشته است.

ماجرای امتناع اپل از پذیرفتن فیس‎بوک گیمینگ دقیقا در زمانی اتفاق افتاده است که این شرکت به دلیل سیاست هایش در اداره اپ استور به رفتارهای ضدرقابتی متهم شده است. چند روز قبل نیز سرویس ایمیل HEY به دلیل اینکه به کاربران خود پیشنهاد کرده بود برای ثبت نام از وب سایتی دیگر اقدام کنند، از اپ استور حذف شده بود.

شرکت اپل هنوز درباره دلیل رد درخواست فیس‎بوکی ها، اظهارنظر نکرده است اما به نظر می رسد که فیس‎بوک امیدوار است که کوپرتینویی ها در تصمیم خود بازنگری کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید