پنج شنبه, 24 مهر 1399 - 12:00

چرا بازاریابی درون شرکتی باید مدنظر برندها باشد؟

بازاریابی در دوران پیشاکرونا براساس نیازهای هر کسب و کار و به صورت درون شرکتی ساماندهی می‎ شد. بسیاری از کسب و کارها بدون تخصص بالا در حوزه بازاریابی اقدام به حضور در این عرصه و تولید محتواهای جذاب می‎ کردند. در این میان بازاریابی ویدئویی به دلیل جذابیت بصری و تعامل ‎برانگیزی بیشتر مورد توجه اغلب برندها قرار داشت. شیوع ویروس کرونا بسیاری از معادلات پیرامون بازاریابی ویدئویی را برهم زده است. امروزه استفاده از خدمات آژانس‎ های بازاریابی برای اغلب کسب و کارها بدل به گزینه ‎ای اجتناب ‎ناپذیر شده است. این امر با توجه به بودجه محدود در دسترس کسب و کارها چالش بزرگی از نظر مالی ایجاد کرده است. بازاریابی درون شرکتی با تمرکز بر روی توانایی ‎های کارمندان و تیم بازاریابی کمتر مورد توجه برندها، دست‎ کم در طول چند ماه اخیر، قرار گرفته است. این موضوع بازاریابی ویدئویی در دوران کرونا را بدل به گزینه‎ ای پرریسک و چالش ‎برانگیز کرده است.

بازاریابی ویدئویی با استفاده از امکانات در دسترس برند نیاز به آگاهی از میزان شانس کسب و کارها دارد. اگر وضعیت عرصه بازاریابی بسیار خراب و حساس باشد، فعالیت بازاریابی درون شرکتی امری خطرناک خواهد بود. در ادامه به بررسی گزینه بازاریابی ویدئویی به صورت درون شرکتی برای کسب و کارها خواهیم پرداخت. اگر این گزینه همچنان در دسترس برندها باشد، باید به دنبال تکنیک ‎هایی برای انطباق الگوی بازاریابی ویدئویی با شرایط کرونایی بود.

بازاریابی ویدئویی در شرایط کرونایی

آیا بازاریابی ویدئویی به صورت درون شرکتی ایده مناسبی است؟

من به طور شخصی در اغلب دوران فعالیت به عنوان کارشناس بازاریابی احساس مناسبی نسبت به بازاریابی شرکت ها بدون استفاده از کمک ‎های جانبی نداشته ‎ام. مشاهده شمار بالایی از کمپین‎ های شکست ‎خورده و ضررهای چند میلیون دلاری چنین گرایشی را تقویت کرده است، با این حال در این بخش اعتماد به نظر صرف من کافی نخواهد بود. بدون تردید استفاده از خدمات آژانس‎ های بازاریابی کیفیت کمپین‎ ها را ارتقا می‎ دهد. بسیاری از کسب و کارها با هدف ساده‎ سازی فرآیند بازاریابی اقدام به همکاری نزدیک با آژانس‎ های بازاریابی و حتی بازاریاب ‎های مستقل می‎ کنند.

مطلب مرتبط: بازاریابی ویدئویی در شبکه های اجتماعی، چالش ها و راهکارها

نکته مهم درخصوص همکاری با آژانس‎ های بازاریابی توجه به بودجه در دسترس برند است. اگر یک کسب و کار دارای بودجه کافی نباشد، شانس بالایی برای همکاری با آژانس ‎های بازاریابی نخواهد داشت. امروزه با توجه به شیوع بحران کرونا بسیاری از کسب و کارها با کمبود مالی مواجه هستند بنابراین در شرایط کرونایی استفاده از توانایی‎های درون شرکت برای بازاریابی ایده چندان بدی نخواهد بود.

سالانه شمار بالایی از ویدئوهای بازاریابی در شبکه‎ های اجتماعی بارگذاری می‎ شود. نکته جالب در این میان گزارش موسسه eMarketer از وضعیت ویدئوهای بازاریابی است. بر این اساس بسیاری از کمپین های موفق بازاریابی در مقیاس محلی بدون همکاری آژانس‎ های بازاریاب ساماندهی می ‎شود. معنای ضمنی این امر امکان بازاریابی و موفقیت در این عرصه بدون استفاده از خدمات جانبی است. مهمترین مسئله در این میان تفاوت میان حوزه بازاریابی محلی با بازاریابی بین ‎المللی است. البته نکته امیدوارکننده امکان تعمیم نتایج مربوط به بازاریابی محلی با مقیاس‎ های وسیع‎ تر است.

بسیاری از برندها برای بازاریابی بدون استفاده از خدمات آژانس ‎های معتبر اقدام به الگوبرداری از برندهای بزرگ می ‎کنند. این امر شاید در نگاه نخست عجیب به نظر برسد، اما تاثیرگذاری بسیار مطلوبی بر روی وضعیت کسب و کارها دارد. در این میان کسب و کارهای کوچک بیشترین بهره را از بازاریابی با الگوبرداری از برندهای بزرگ می‎ برند.

شرایط کرونایی و ضرورت بازاریابی درون شرکتی

وقتی ویروس کرونا در سراسر جهان توسعه پیدا کرد، شرایط کسب و کار در اغلب کشورها تغییر یافت. هنوز هم بسیاری از کسب و کارها توان اجرای شیوه ‎های قدیمی فعالیت‎ شان را ندارند. این امر به دلیل ماهیت متغیر دنیا در تعامل با کروناست. آینده بسیاری از کسب و کارها روشن نیست. همین امر میزان سرمایه گذاری و همچنین تمایل مشتریان برای خرید را کاهش داده است. در چنین شرایط مواجهه با شکست ‎های مالی به معنای پایان مسیر فعالیت یک برند خواهد بود.

احتیاط و تلاش برای کاهش هزینه‎ های کسب و کار در شرایط کرونایی امری منطقی محسوب می ‎شود. بسیاری از برندها در شرایط کنونی تمایلی برای سرمایه گذاری در حوزه بازاریابی و تبلیغات ندارند. نکته مهم در این میان نگاه به برندهای بزرگ به عنوان نوعی استثناست. البته در میان برندهای بزرگ نیز برخی اقدام به بازاریابی با تکیه صرف بر روی تیم بازاریابی و تبلیغات ‎شان کرده ‎اند. شاید تا پایان بحران کنونی وضعیت آژانس ‎های بازاریابی وخیم ‎تر از هر زمان دیگری شود.

بازاریابی ویدئویی کار چندان دشواری نیست. این امر در طول سال‎ های اخیر با موفقیت برخی از کمپین‎ های ساده اثبات شده است. مهمترین نکته در زمینه بازاریابی با محتوای ویدئویی توجه به میزان خلاقیت ایده برندهاست. مشتریان دیگر حوصله مشاهده محتوای شبیه به هم را ندارند بنابراین برندها باید اقدام به بازاریابی با استفاده از ایده‎ های تازه نمایند. در غیر این صورت شرایط بازاریابی برای آنها به شدت دشوار خواهد شد.

بازارهای بین المللی در شرایط کرونایی سوددهی کمتری برای برندها دارد. نتیجه این امر تمرکز بیشتر بر روی بازارهای محلی است. مزیت اصلی برندها در بازارهای محلی امکان شناخت بهتر مشتریان است بنابراین نیاز به همکاری با آژانس ‎های بازاریابی در این مقطع به شدت کاهش پیدا می ‎کند. کارآفرینان همچنان امکان همکاری با آژانس ‎های مختلف را دارند. نکته مهم در این میان محدودیت مالی اغلب کسب و کارهاست. همین امر بازاریابی درون شرکتی را بدل به گزینه ‎ای جذاب برای کسب و کارها در افق چند ساله پیش روی می ‎کند.

انطباق با شرایط کسب و کار کرونایی اهمیت بسیار زیادی دارد. بسیاری از برندها در طول ماه ‎های پیش روی توانایی ادامه روندهای سابق ‎شان را نخواهند داشت. متاسفانه برخی از برندها در تلاش برای ادامه فعالیت به شیوه های سابق هستند. این امر نتیجه‎ ای جز شکست و بار مالی سنگین برای کسب و کارها نخواهد داشت. اگر یک کسب و کار در شرایط کنونی نسبت به صرفه‎ جویی در هزینه‎ های بازاریابی اقدام نکند، شاید توان برون ‎رفت از بحران کرونا را از دست بدهد.

مطلب مرتبط: هرآنچه باید در مورد بازاریابی ویدئویی بدانیم

با توجه به موارد فوق اغلب برندها نیاز به بازاریابی با توجه به امکانات درون شرکت‎ شان را دارند. این امر فرصت قابل توجهی در اختیار برندها قرار می ‎دهد. در صورت موفقیت برندها برای بازاریابی درون شرکتی در عمل نیازی به همکاری دوباره با آژانس ‎های بازاریابی نخواهد بود. این امر به معنای کاهش هزینه‎ ها در بازه زمانی طولانی خواهد بود. بی ‎تردید هدف پایدار بسیاری از کسب و کارها کاهش سطح نیاز به همکاری با آژانس ‎های بازاریابی است. اکنون شرایط دشوار کرونا فرصت رهایی موردنظر را فراهم کرده است.

7 توصیه برای بازاریابی ویدئویی در دوران کرونا

بازاریابی ویدئویی شاید در نگاه نخست بسیار ساده و راحت به نظر برسد. نکته مهم در این میان شکست بسیاری از برندها به دلیل ساده‎ انگاری این عرصه است. توصیه اساسی بخش کنونی ضرورت نگاه منتقدانه به عرصه بازاریابی ویدئویی و تلاش برای ارائه بهترین محتوا از سوی برند است. فقط در این صورت امکان ایجاد تمایز میان فعالیت برندمان با دیگر رقبا فراهم خواهد شد. در ادامه 7 تکنیک و توصیه مناسب برای بازاریابی ویدئویی در دوران کرونا مورد بررسی قرار می ‎گیرد.

پیش از پرداختن به توصیه ‎های اساسی باید به یک نکته مهم توجه داشت. بازاریابی ویدئویی در طول دوران شیوع کرونا به دلیل در خانه ماندن بیشتر مردم اهمیت زیادی یافته است. اکنون مردم دارای زمان بیشتری برای گشت و گذار در شبکه‎ های اجتماعی هستند. این امر به معنای شانس بیشتر برندها برای بازاریابی ویدئویی و نمایش محتوای ‎شان به مخاطب هدف است.

1. توجه به پس ‎زمینه

پس زمینه محتوای بازاریابی دارای اهمیت بسیار زیادی است. متاسفانه اغلب برندها به پس ‎زمینه محتوای ویدئویی ‎شان توجه ندارند. شاید یک محتوای بازاریابی دارای المان ‎های جذابی باشد، اما در صورت انتخاب پس ‎زمینه نامناسب تمام زحمات تیم بازاریابی بر باد خواهد رفت. پس‎ زمینه نقش ایجاد سادگی و فضای باز در ویدئو را بازی می ‎کند بنابراین باید به سادگی پس‎ زمینه توجه داشت. برخی از برندها به غلط فضای شلوغ را جذاب ‎تر می ‎انگارند. این امر با اصول بازاریابی ویدئویی در شبکه ‎های اجتماعی در تضاد است.

ایده ‎های بازاریابی ویدئویی باید خلاقانه و تعامل ‏برانگیز باشد. نکته مهم در این میان عدم نیاز به پس ‎زمینه شلوغ برای تحقق اهداف فوق است. کاربران در صورت مشاهده پس ‎زمینه شلوغ به سرعت خسته خواهند شد بنابراین استفاده از پس‎ زمینه ساده و خلوت نقش مهمی در حفظ مخاطب هدف خواهد داشت.

2. انتخاب زاویه دوربین مناسب

زاویه دوربین یکی از مهم ترین تکنیک‎ ها در زمینه بازاریابی و حتی سینماست. اغلب فیلم ‎های تاثیرگذاری و تحسین شده سینمایی از زاویه دوربین مناسب بهره برده‎ اند. دلیل این امر بازنمایی مستقیم زیبایی بصری از طریق دوربین است. ویدئوهای بازاریابی با زاویه ‎بندی نامناسب موجب دلسردی مخاطب هدف از تعامل با برند می ‎شود. همین امر در طول دهه ‎های اخیر موجب کاربرد هرچه بیشتر دوربین ‎های حرفه ‎ای در عرصه بازاریابی شده است.

بدون تردید اغلب برندها توانایی استفاده از دوربین ‎های حرفه ‎ای سینمایی را ندارند. خوشبختانه گوشی‎ های هوشمند نیز دارای دوربین ‎های باکیفیتی هستند. بنابراین نیازی به استفاده صرف از دوربین ‎های گران‎ قیمت برای ثبت ویدئوی بازاریابی نیست. هرچه زاویه دوربین بهتر باشد، تاثیرگذاری‏اش نیز افزایش خواهد یافت. در این میان تفاوت چندانی میان دوربین‎ های سینمایی و دوربین گوشی ‎های هوشمند مشاهده نمی ‎شود.

شروع فعالیت بازاریابی ویدئویی با دوربین‎ های ساده امکان آشنایی گام به گام با مکانیسم دوربین را به همراه دارد. درست به همین خاطر برخی از بازاریاب ‎ها در آغاز مسیر فعالیت ‎شان به سراغ دوربین های ساده می ‎روند. اگر ویدئوی بازاریابی یک برند براساس معرفی محصول یا نمایش تصویر از شخصیت اصلی است، باید دست‎ کم فاصله 3 تا 3.5 متری رعایت شود. اگر این فاصله مورد توجه قرار نگیرد، صحنه برای مخاطب هدف بیش از اندازه کوچک خواهد شد.

مطلب مرتبط: بهترین و مفیدترین راه های استفاده از بازاریابی ویدئویی

3. استفاده از حالت افقی

استفاده از حالت افقی در ضبط ویدئو دارای اهمیت بسیار زیادی است. شاید استفاده از دوربین گوشی های هوشمند بازاریاب ‎ها را نسبت به ثبت ویدئوی عمدی ترغیب نماید، اما نکته مهم در این میان توجه به تجربه مخاطب هدف است. ویدئوهای افقی عرصه بازتری در اختیار مخاطب هدف قرار می ‎دهد. همچنین امکان ثبت صحنه‎ های جذاب و تعاملی نیز افزایش خواهد یافت. در عوض استفاده از حالت عمودی نیاز به افزودن نوار مشکی به تصویر را افزایش خواهد داد.

امروزه اغلب کاربران از گوشی‎ های هوشمند برای مشاهده محتوای بازاریابی استفاده می‎ کنند. چرخاندن گوشی به هنگام مشاهده ویدئو عادت رایجی در میان کاربران است. همین امر موجب معرفی بخش IGTV با امکان بارگذاری ویدئوهای افقی از سوی اینستاگرام شده است. جهت ‎گیری برندها برای بازاریابی بهتر باید به سوی استفاده از همین حالت باشد.

استفاده از حالت عمودی فقط در صورت ثبت ویدئو یا عکس پرتره قابل توجیه است. در غیر این صورت حالت افقی اشیا را طبیعی ‎تر بازنمایی خواهد کرد. این نکته از نظر زیبایی ‎شناسی اهمیت بالایی دارد بنابراین باید از سوی برندها در فرآیند ضبط ویدئوی بازاریابی مدنظر قرار گیرد.

4. توجه به مراحل تدوین ویدئو

پس از ضبط نسخه اولیه باید به دنبال تدوینش با بهترین ابزارهای ممکن بود. بسیاری از برندها پس از ثبت ویدئو اصلی اقدام به انتشارش بدون هیچ ‎گونه تدوینی می ‎کنند. این امر از نظر بازاریابی مشکلات بسیار زیادی پیش روی برندها قرار می‎ دهد. امروزه مخاطب هدف انتظارات بسیار زیادی از برندها دارد. مشاهده یک محتوای ساده بدون ویرایش چشم ‎نواز برای هر کاربری دلسردکننده خواهد بود. همین امر موجب جهت‎ گیری اغلب بازاریاب ‎ها برای یادگیری کار با نرم‎افزارهای حرفه ‎ای در این حوزه شده است. امروزه ویدئوهای بازاریابی موفق از نظر کیفیت تدوین شباهت بسیار زیادی به آثار سینمایی دارد.

مرحله تدوین در زمینه ثبت ویدئوی بازاریابی به دلیل نیاز به حذف برخی از جزییات روی می ‎دهد. بدون تردید بازاریاب ‎ها در مرحله ثبت محتوا توجه بالایی به شرایط دارند، اما همیشه امکان بروز خطا وجود دارد. برخی از نکات مهم در مرحله ویرایش به شرح ذیل است:

• حذف اشتباهات و پرش ‎ها در ویدئو

• انتخاب بهترین سکانس و ضبط‎ ها

• افزودن محتوای متنی به ویدئو

• افزودن المان ‎های گرافیکی و بهبود ماهیت کلی اثر

• اصلاح رنگ ‎ها

• افزودن صدای پس ‎زمینه یا گوینده به ویدئو

گاهی اوقات برخی از محتوای بازاریابی ماهیت موزیکال دارد. در این صورت قطعه موسیقی موردنظر پس از ضبط اولیه باید اضافه شود. در غیر این صورت تاثیرگذاری مناسب پدید نخواهد آمد.

مطلب مرتبط: بازاریابی ویدئویی در برترین شبکه های اجتماعی

5. استفاده از میکروفن

دوربین‎ های ساده و گوشی‎ های هوشمند به طور طبیعی صدای اطراف را ضبط می ‎کنند. نکته مهم در این میان نیاز به صدای باکیفیت در ویدئوهای بازاریابی است بنابراین استفاده از میکروفن برای بازاریاب ‎ها ضروری خواهد بود. برخی از میکروفن ‎ها به صورت کوچک بر روی لباس شخصیت اصلی نصب می ‎شود. اگر ماهیت محتوای ویدئویی شامل بازنمایی صحنه ‎ای از زندگی واقعی باشد، باید به طور دیگری عمل کرد. این امر نیاز به میکروفن دستی یا نصب شده بر روی بالای صحنه را مطرح می ‎سازد.

خوشبختانه از نظر تجهیزات اغلب برندها دارای شرایط مناسبی هستند. همچنین هزینه تهیه چنین ابزارهایی بار مالی سنگینی بر روی دوش برندها قرار نمی‎ دهد.

6. نصب پایه نگهدارنده

استفاده از پایه نگهدارنده موجب کاهش لرزش دست می ‎دهد. بسیاری از برندها برای ضبط ویدئوی بازاریابی به فناوری لرزشگیر گوشی‎ های هوشمند اتکا دارند. نکته مهم در این میان نقش کاهش ‎دهنده فناوری موردنظر است بنابراین لرزش دست هرگز از ویدئو حذف نخواهد شد. استفاده از پایه‎ های مناسب امکان ثبت ویدئو بدون لرزش ‎های آزاردهنده را فراهم می ‎سازد.

تغییر زاویه دوربین در حین فیلمبرداری کار ساده‎ ای نیست. اگر دوربین با دست نگه داشته شود، این امر همراه با لرزش ‎های بسیار زیادی خواهد بود. نکته مهم در این میان استفاده از پایه نگهدارنده برای تغییر ساده و سریع زاویه دوربین است. این امر امکان جا به جایی و ایجاد تغییرات اساسی در ویدئو را فراهم می‎ سازد. برخی از بازاریاب ‎ها به دلیل عدم تمایل برای استفاده از پایه نگهدارنده فقط یک صحنه ایستا را ثبت می ‎کنند. این امر جذابیت محتوای بازاریابی برای مخاطب هدف را به شدت کاهش می دهد.

7. تنظیم نور مناسب

نور در فرآیند ضبط ویدئو و عکس اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر سوژه موردنظر در فرآیند ضبط ویدئو به خوبی واضح و روشن نباشد، مخاطب هدف امکان مشاهده و بررسی ‎اش را نخواهد داشت. این امر درخصوص ضبط ویدئوهای معرفی محصولات دارای اهمیت بسیار بیشتری است.

برخی از سایت ‎های خرده ‎فروشی آنلاین مانند آمازون در صورت بارگذاری تصویر یا ویدئو فاقد نور کافی اقدام به حذف محصول از لیست فروش ‎شان می‎ کنند. بنابراین باید توجه ویژه ‎ای به کیفیت نور در ویدئوها داشت. استفاده از نور طبیعی همیشه ایده جذابی در فرآیند ضبط ویدئو نیست. بسیاری از موقعیت‎ ها، مانند درون دفتر شرکت یا خانه، بهره محدودی از نور طبیعی دارد بنابراین نیاز به نورپردازی با استفاده از تجهیزات فیلمبرداری ضروری خواهد بود. امروزه تجهیزات فیلمبرداری و نورپردازی حرفه ‎ای در دسترس اغلب برندها قرار دارد. اگر این تجهیزات در دسترس برند شما نیست، اجاره ‎شان از یک آتلیه عکاسی بهترین ایده خواهد بود.

نورپردازی امکان جبران بسیاری از نقاط ضعف ویدئو را دارد. شاید پس ‎زمینه ویدئو یا حتی صدای اصلی گوینده چندان جذاب نباشد. در این صورت نورپردازی مناسب امکان جبران کمبودهای قبلی را فراهم خواهد کرد.

مطلب مرتبط: ایده هایی جالب برای بازاریابی ویدئویی تأثیرگذار

بازاریابی ویدئویی در طول دوران کرونا تغییر بسیار زیادی کرده است. استفاده از تکنیک‎ های حرفه‎ ای در این بازه زمانی بیشترین تاثیر بر روی وضعیت برندها را دارد. توجه به امکانات شرکت برای بازاریابی و کاهش وابستگی به آژانس‎ های حرفه ‎ای در این زمینه علاوه بر کسب نتایج مناسب، موجب صرفه‎ جویی در هزینه‎ ها نیز می ‎شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید