جمعه, ۱۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 29 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

بررسی شیوه کسب و کار کمپانی سونی

7 سال پیش ( 1395/11/23 )
پدیدآورنده : الهام مشعوف  

خود باوری، گام اول موفقیت

شرکت ژاپنی سونی که دفتر مرکزی آن در توکیو واقع شده، از جمله طلایه داران تولید محصولات صوتی، تصویری، ارتباطی و نیز حوزه فناوری اطلاعات در دنیا به شمار می رود. این کمپانی در سال 1946، توسط آکیو موریتا و ماسارو ایبوکا، تاسیس شد و در پیشرفت فناوری، نقش بزرگی ایفا کرده است. این شرکت در حال حاضر بالغ بر 65 کمپانی زیر مجموعه و بیش از 177 هزار کارمند در سراسر جهان دارد. در اواخر مارس سال 1999، فروش جهانی سونی، 56 میلیارد دلار برآورد شد.

سونی پورتفولیوی محصول گسترده ای تنظیم کرده، این پورتفولیو شامل کالا هایی است که به بخش مهمی از زندگی مدرن و امروزی تبدیل شده؛ در این رابطه می توان به ساخت نخستین نوار مغناطیسی ژاپنی و کاست ریکوردر در سال 1950، رادیو ترانزیستوری در سال 1955، نخستین تلویزیون تمام ترانزیستوری در سال 1960 و نیز تولید نخستین دستگاه ضبط کاست های ویدئویی رنگی در سال 1971 اشاره کرد.

بازار ها

امروزه مصرف کنندگان محصولات الکترونیکی به چهار بخش مجزا تقسیم بندی می شوند:

- دنیای سرگرمی موسیقی و بازی های رایانه ای

- بخش مربوط به رایانه شخصی

- ارتباطات با استفاده از تلفن های همراه

- تلویزیون، ویدئو و شبکه های کابلی

این چهار بخش از بازار، به سرعت با هم ادغام شدند و در صنعت فناوری دیجیتال، پتانسیل هر بخش افزایش پیدا کرد. برای مثال، اخیرا بسیاری از تلویزیون ها امکان دسترسی به اینترنت را دارا هستند و کارشناسان بر این باور بودند که در آینده، کلیه امکانات مربوط به فناوری، به طور کلی در یک تلویزیون یا یک رایانه قابل دسترسی خواهد بود که با توجه به پیشرفت فناوری، در حال حاضر شاهد این مسئله هستیم. هدف سونی این بود که با ایجاد یک فضای شبکه ای خانگی، مصرف کنندگان بتوانند هر زمان که می خواهند قابلیت دسترسی به فایل های صوتی و تصویری خاصی را داشته باشند.

انقلاب دیجیتالی

تلویزیون در مقایسه با سایر نوآوری ها، بیشترین نقش را در پیشرفت فناوری قرن 21 ایفا کرد. تا سال 1998، تصاویر تلویزیونی تنها از طریق استفاده از سیستم های آنالوگ، قابل پخش بودند، یعنی تنها امواج رادیویی بودند که سیگنال ها را انتقال می دادند. برای انجام این کار، نه تنها به طیف وسیعی از امواج رادیویی نیاز بود، بلکه این امواج به راحتی مختل می شدند که در نتیجه آن تصاویر برفکی و نه چندان واضحی ایجاد می شد.

تلویزیون های دیجیتال، مانند رایانه ها و لوح های فشرده، با شکست اطلاعات به صورت رقم های مضاعف یا باینری، که مجموعه ای از ارقام صفر و یک را شامل می شوند، به داخل تلویزیون انتقال پیدا می کنند. برخلاف سیستم های آنالوگ، این سیگنال ها هیچ مشکلی در تصویر و صدا و کیفیت آنها ایجاد نمی کرد. دریافت هوایی سیگنال ها از طریق ماهواره ها یا کابل ها  به این معنی است که امروزه، مصرف کنندگان قادر خواهند بود به شبکه های متعددی دسترسی پیدا کنند.

مشارکت

در زمینه کسب و کار، سونی با شرکت های مختلف رایانه ای و رسانه ای همکاری داشته که در نتیجه این همکاری ها، جایگاه این کمپانی در بازار هر دو صنعت، محکم تر از قبل شده است. سونی در پیشرفت فرمت های دیجیتال محصولات صوتی-تصویری تاثیر قابل توجهی داشت، و از جمله این تاثیرات، تولید لوح های فشرده این کمپانی بود. در حال حاضر، ماموریت این کمپانی بر تقویت تولید لوازم صوتی-تصویری و نیز پیشرو بودن در فناوری اطلاعات، متمرکز است.

آمیخته محصول این کمپانی، آن را در جایگاه ویژه و منحصر به فردی قرار داده و انجام کلیه این وظایف را برای سونی امکان پذیر کرده است. تمام محصولاتی که قرار است در آینده تولید شوند، باید با استراتژی یکپارچگی عملکرد لوازم صوتی-تصویری (VAIO)، هماهنگ باشند، با این رویکرد که کلیه محصولاتی که وارد بازار شده اند، نه تنها با یکدیگر همگن هستند، بلکه در زمان معینی، یکپارچه خواهند شد.

پیشروی در بازار

پیشرفت فناوری، تغییرات بنیادینی در ساختار شرکت ها ایجاد کرده است. در رابطه با سونی، برای نخستین بار طی 50 سال گذشته، ساختار سازمانی افقی، به جای ساختار سازمانی عمودی به کار گرفته شد. این نوع ساختار به منظور تسریع در سرعت تصمیم گیری و پاسخگویی نیاز بازار، مورد استفاده قرار گرفت. سونی باید عملکرد یک به یک کارخانه های خود را دوباره سازی کرده و براساس یک پلتفرم یکسان که از فناوری PC بهره می برد، آنها را اداره می کرد.

این یک استراتژی بلند مدت بود و موفقیت آن از طریق بازدهی کوتاه مدت، قابل اندازه گیری نبود. به گفته مدیر عامل شرکت سونی «تحولات صنعت دیجیتال، کسب و کار های مختلف را با تغییر مواجه خواهد کرد، به طوری که تصویر برند، توان تولید و حتی بالاترین فناوری ها نیز برای رسیدن به آن کافی نیستند. از آنجایی که تحولات اطلاعاتی و دیجیتالی در حال گسترش هستند، سونی نیز به تغییرات خود ادامه خواهد داد.»

در چنین شرایطی، بازاریابی به امری اساسی و ضروری تبدیل شد. بازاریابی نه تنها برای سونی به عنوان وظیفه ای اجتناب ناپذیر تلقی می شود، بلکه اساس فلسفه کسب وکار این کمپانی را نیز در بر می گیرد. آنها متعهدند که به شکل مداوم در زمینه فناوری، دید خلاقانه و نو آورانه خود را حفظ کنند و در این مسیر، بازاریابی نقشی اساسی ایفا خواهد کرد.

در طول تاریخ، محصولات سونی

منحصر به فرد، مطابق با فناوری روز، سادگی در عملکرد و طراحی بوده است. بر خلاف رقبای اصلی اش و در یک بازار رقابتی، سونی در موضوع ترویج و پیشبرد، سرمایه گذاری کلانی نکرده است. سونی به کمک تبلیغات تلویزیونی، رسانه های ملی، مصرف کنندگان و مجلات تخصصی، محصولات خود را معرفی می کند.

پیشرفت مداوم

کلیه کارخانه های سونی، در جهت افزایش کیفیت، کاهش قیمت و تولید محصولات همگام با فناوری به فعالیت مشغولند. از سوی دیگر، این کمپانی در تلاش است تا سراسر سازمان، دائما رو به پیشرفت بوده و همیشه به دنبال روش های بهتری است تا به کمک آن محصولات متمایز تری تولید کند. بازخورد این رویکرد سونی، در سرمایه گذاری این شرکت در شیوه های تحقیق و توسعه، نه تنها در مورد محصولات، بلکه در ایجاد مراحل تولید نیز قابل مشاهده است. سونی همچنین سعی دارد فلسفه خود را میان تامین کنندگان و شریکانش نیز گسترش دهد.

علاوه بر این، توسعه شبکه های توزیع کار آمد، به ایجاد تصویر برند این کمپانی کمک کرده و آن را به یکی از معتبر ترین برند ها در دنیا تبدیل کرده است. این شیوه، زنجیره ارزش سونی قلمداد می شود.

نتیجه گیری

تاثیر تغییرات و تحولات فناوری در یک شرکت، معمولا به عنوان یک محرک بیرونی در نظر گرفته می شود. به این ترتیب، پیشبرد بازار از طریق توسعه و تحقیق خلاقانه، سونی را به نیرویی فعال و هم مسیر با پیشرفت در این صنعت تبدیل کرده است. در نتیجه، سونی خود را در جایگاه قدرتمندی قرار داده تا از این راه به اهداف خود دست پیدا کند. با این وجود، سونی زمانی به اهداف خود می رسد که بتواند خود را با تغییر و تحولات داخلی، منطبق کند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/X1HOjqW8
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه