جمعه, ۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

در فرآیند تصمیم‌گیری برای ایجاد روش‌های بازاریابی رایگان با استفاده از تکنیک گروه اسمی ابتدا رهبر یا سرپرست گروه، مسئله انگیزشی را برای شرکت‌کنندگان مطرح می‌کند و آن را روی سطوح نوشتاری می‌نویسد. اعضای گروه معمولا چند دقیقه فرصت خواهند داشت تا راه‌حل‌های پیشنهادی خود را روی کارت‌های یادداشت بنویسند سپس ایده‌های خلق شده در مرحله‌ اول به روش نگارش ایده‌ها، روی تخته نوشته می‌شود.

سرپرست گروه از تک‌تک اشخاص می‌پرسد که نخستین ایده در لیست آنها که هنوز به‌وسیله شخص دیگری ارائه نشده، چیست. این فرآیند آنقدر ادامه می‌یابد تا همه شرکت‌کنندگان لیست خود را تکمیل کنند و همه ایده‌ها روی تخته ثبت شده ‌باشد. شخص پس از تکمیل لیست خود و هنگامی که راه‌حل‌هایش را از او می‌خواهند، آنها را ارائه می‌کند و به این ترتیب این روش تا آخرین نفر ادامه می‌یابد.

این فرآیند روی برابری ایده‌ها تاکید می‌ورزد و حس هواخواهی و اشتیاق را در شرکت‌کنندگان برمی‌انگیزد. ایده‌‌های ارائه شده نیز از حالت شخصی خارج می‌شود و این امر به جلوگیری از ایجاد فشار گروهی کمک می‌کند. همچنین اطمینان حاصل می‌شود که هیچ ایده‌ای نادیده گرفته نشده باشد. در مرحله‌ بعد هر ایده‌ای در لیست تهیه شده، به ترتیبی که نوشته شده است مورد بحث قرار می‌گیرد. به این ترتیب که سرپرست گروه با اشاره به هر یک از ایده‌های مورد بحث، از اعضا می‌پرسد آیا همه آن را کاملا فهمیده‌اند و اگر سوالی نباشد سرپرست به ایده بعدی می‌پردازد. هر گاه عضوی درباره موضوعی توضیحی بخواهد، ارائه‌کننده ایده، مدت کوتاهی فرصت خواهد داشت تا در مورد ایده‌ خود توضیح دهد. در صورت لزوم می‌توان وقت بیشتری به او داد اما سرپرست باید مطمئن شود که این گفت‌وگوها مختصر است و اینکه پاسخ‌دهندگان قصد ندارند ایده‌های خود را به سایر اعضا بقبولانند. این فرآیند تا زمانی ادامه می‌یابد که اعضا همه ایده‌ها را فهمیده باشند.

هدف از این مرحله این نیست که درباره بهترین راهکارها توافق به عمل آید بلکه درک این نکته است که این راهکارها به‌طور واقعی، مستلزم چه هستند. یک گروه اسمی اغلب اوقات، فهرستی از ایده‌ها تهیه می‌کند. این لیست باید به نحوی خلاصه شده و براساس تصمیم ‌گروه، به انتخاب بهترین راهکار بینجامد. چندین روش در این مرحله وجود دارد که همگی براساس اصل رأی‌گیری مخفی به اجرا درمی‌آیند. رایج‌ترین شیوه رأی‌گیری این است که رهبر از یکایک اعضا بخواهد پنج ایده را که به نظر آنها بهترین است روی کارت بنویسند و سپس برای جدول‌بندی و اعلام امتیازها به رهبر ارائه کنند. به‌طور معمول 5 تا 10 راهکار براساس رأی مخفی به‌عنوان بهترین ‌تعیین می‌شوند. بار دیگر رأی‌گیری و از بین آنها یک، دو یا سه راهکار به‌عنوان بهترین برگزیده می‌شود. در جدول‌‌بندی امتیازها باید مهم‌ترین موضوع، بالاترین امتیاز و کم‌اهمیت‌ترین موضوع، پایین‌‌ترین امتیاز را دریافت کند. در این مرحله تمام آرا و امتیازها باید برای مقایسه‌‌های بعدی، به‌صورت مستند درآیند.

هنگامی که مسئله پیچیده یا رسیدن به یک راه‌حل دشوار باشد، تکنیک‌های تعاملی ممکن است سودمندتر از این روش واقع شوند. مشاهدات به عمل آمده روی این تکنیک ثابت کرده است که تکنیک گروه اسمی روش موثری برای پیشگیری از نفوذ و تاثیرگذاری افراد مقتدر روی نتیجه فرآیندهای تصمیم‌گروهی به شمار می‌رود. این تکنیک افراد گروه را وادار به خلاقیت و ایده‌پردازی می‌کند و برای خلق راهکارهای نوی بازاریابی کم‌هزینه که با شرایط هر کسب‌و‌کار هماهنگی دارد بسیار موثر است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/L1EeDIjR
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه