شرکت تبلیغاتی مادر «Mother» کوچک، خلاق و با سبک مدیریت خاص! - فرصت امروز

سه شنبه, 15 دی 1394 - 04:00

در این قسمت از ستون «ستاره‌های تبلیغات» و در ادامه معرفی شرکت‌های تبلیغاتی موفق جهان سراغ شرکتی رفته‌ام که برخلاف اکثر کمپانی‌های معرفی شده در شماره‌های پیشین، جزو شبکه‌های بزرگ تبلیغاتی نیست و با داشتن تنها سه شعبه در سراسر جهان یک مجموعه تبلیغاتی و بازاریابی جهانی به‌شمار نمی‌رود اما خصوصیات و ویژگی‌های ممتازی دارد که این شرکت تبلیغاتی را به نوعی خاص و درخور توجه می‌کند. بد نیست بدانیم Mother جزو آژانس‌های تبلیغاتی «خلاق» و مستقل در جهان به‌شمار می‌رود و تنها سه شعبه در لندن، نیویورک و بوئنوس‌آیرس و درکل این دفاتر، تنها 400 پرسنل دارد. آژانس «مادر» در قیاس با شبکه‌های عظیم تبلیغاتی که چند هزار کارمند دارند یک مجموعه جمع‌و‌جور به‌حساب می‌آید.

شرکت تبلیغاتی «مادر» در سال 1996، خیلی ساده و بی‌آلایش دور میز آشپزخانه در لندن توسط مارک ویتس (Mark Waites)، استف کالکرفت (Stef Calcraft)، لیبی براکهوف (Libby Brockhoff) و روبرت ساویل (Robert Saville) تاسیس شد. روند رو به رشد این مجموعه باعث شد تا در سال‌ 2003 شعبه نیویورک و در سال 2005 نیز شعبه بوئنوس آیرس آغاز به فعالیت کنند.

چند نکته باعث شهرت این بوتیک خلاق شده است؛ اول ارائه کمپین‌های تبلیغاتی تاثیر‌گذار که توسط تیم‌های مستقل طراحی گرافیک راهبری می‌شود و برخلاف شرکت‌های تبلیغاتی دیگر، یک تیم خلاقه سکان هدایت شرکت را برعهده ندارد. در حقیقت شرکت تبلیغاتی مادر دارای یک فرهنگ پیشرو است که تمام کارکنان مستقیما با مشتریان در ارتباطند.

نکته دیگر محیط کار صمیمی، بامزه و به‌دور از تکلف این مجموعه است. مثلا در شعبه نیویورک، چیزی که بسیار جلب نظر می‌کند، پرتره‌های مادران تمامی کارکنان آن مجموعه است که بر دیوار آن شرکت نقش بسته است. یا مثلا یک تلمبه آتش خاموش کن و یک کیوسک تلفن قرمز رنگ که به‌عنوان نمادی از ریشه انگلیسی شرکت در طبقات مختلف آن خودنمایی می‌کند. از نکات جالب توجه دیگر در این شعبه از شرکت «مادر» ایجاد یک گالری کوچک هنری در یکی از راهروهای شرکت است که آثاری از دوستان کارکنان در آن نصب شده است.

شاید شرکت مادر را از جنبه‌ای دیگر هم بتوانیم متفاوت تلقی کنیم: «خلق ارزش‌های نوین در حوزه مدیریت کارکنان شرکت.» این مجموعه دارای یک محیط کار کاملا باز است و کارکنان با لباس‌های غیررسمی سر کار حاضر می‌شوند. همچنین در این مجموعه هر پرسنلی در روز تولدش تعطیل است. کارهای موفق در این مجموعه به‌سرعت مورد توجه قرار می‌گیرد و از آن تقدیر می‌شود. علاوه بر این کارکنان در یک سیستم «خود بازآموزی» مهارت‌های‌شان را توسعه داده و رشد می‌کنند.

توجه به برآورده ساختن نیازهای کارمندان و مشتریان درکنار هم، باعث شده است که در مجموعه «مادر» استعدادهای بزرگ و مشتریان مهم حفظ شوند. کوکاکولا، ایسر، قهوه یاکوب و ایکا تنها تعدادی از طرف‌های تجاری مهم این مجموعه هستند. شاید بتوان رمز موفقیت شرکت «مادر» را در این چند جمله خلاصه کرد:

- محیط کار جذاب و استفاده از دکوراسیون آرامش‌بخش و خلاف عرف رایج و رسمی

- ارتباط همیشگی پرسنل با مشتریان در همه رده‌های کاری برای برقراری رابطه مستحکم و خلل ناپذیر

- بها دادن به نیازهای کارکنان به‌عنوان سرمایه‌های اصلی شرکت در کنار اهمیت دادن به مشتریان

- سیستم پاداش و جبران خدمت خلاق و انگیزشی.

تبلیغ منتخب

فضای حاکم بر تبلیغ منتخب هفته الهام گرفته از ذات محصول است! آقای جیمز پترسون، یکی از مشهورترین نویسندگان ژانر وحشت در آمریکاست. در تبلیغی که مشاهده می‌کنید، طرفداران پر و پاقرص آقای پترسون به یک چالش بزرگ فراخوانده می‌شوند.

آنها تنها زمان دارند تا این کتاب را در 24 ساعت مطالعه کنند، در غیر‌این‌صورت کتاب همانند اسناد فیلم‌های جاسوسی پس از مدت یاد شده خود به‌خود منهدم می‌شود. شرکت «مادر» با بهره‌گیری از فضای دلهره حاکم بر این چالش عجیب، حال و هوای کتاب را به‌خوبی برای خوانندگان یادآوری می‌کند. بازی خوب نقش‌آفرینان این تیزر تبلیغاتی از نکات برجسته و قابل تامل آن است. (برای دیدن این تیزر جذاب تبلیغاتی از کد داخل متن، استفاده کنید.)

ارتباط با نویسنده:[email protected]

مشاور تبلیغات و برندسازی

گزارش ویدئویی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی