دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 29 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

شهر زیرزمینی کاریز، یکی از جاذبه های تاریخی شهر کیش است. این شهر که در زیر زمین قرار گرفته است، طراحی زیبایی از قنات های شهر کیش در گذشته را برای توریست ها به نمایش می گذارد. این جاذبه نشان می دهد که مردم در گذشته، چگونه آب شرب خود را تهیه می کردند. در ادامه به بررسی کاریز کیش برای کسانی که قصد دیدن آن در تور کیش را دارند، می پردازیم.

شهر زیرزمینی کاریز جزو جاذبه های توریستی و تاریخی شهر کیش است. این شهر که در زیر زمین قرار گرفته است، طراحی زیبایی از قنات های شهر کیش در گذشته را برای توریست ها به نمایش می گذارد. این جاذبه دیدنی نشان می دهد که مردم در روزگاران گذشته، چگونه آب شرب مورد نیاز خود را تهیه می کردند. در این نوشتار به بررسی کاریز کیش و معرفی آن به کسانی که قصد دیدن آن در سفر به کیش را دارند، می پردازیم. کاریز در معنای قنات به کار می رود که شامل هدایت آبهای زیرزمینی برای استفاده مردم شهر است. این کاریز در حدود ۲۵۰۰ سال پیش و در روزگار باستانی ایران ساخته شده است. این روش از ساخت قنات در کیش، در گذشته های دور اهمیت زیادی داشته و یکی از جالب ترین طراحی هایی است که می توان در این منطقه به چشم دید.

شهر زیرزمینی کاریز را در کیش ببینید

آنچه جالب است بدانید این است که این قنات ها در تور کیش بسیار ماهرانه ساخته شده و شیب آنها بسیار کم است. بنابراین امکان برداشتن آب از آن با سطل وجود دارد و برای آبیاری هم قابل استفاده هستند.

کاریز کیش

قنات کیش، یک شهر زیرزمینی در تور کیش تاریخی محسوب نمی شود. بلکه یک شبکه بزرگ از آب هایی است که از زیر زمین هدایت شده و برای استفاده مردم شهر به آب شیرین تبدیل شده است. با این حال این سیستم آبرسانی تحت عنوان یک شهر زیرزمینی به مردم نشان داده می شود. این آب ها با عبور از لایه های خاک، تصفیه شده و آب را پاک و شفاف می کردند. در این مکان، غرفه هایی برای نمایش صنایع دستی به توریست ها در نظر گرفته شده است. در این کاریز، رستوران های سنتی و مدرن برای استفاده توریست ها طراحی شده است. بهتر است بدانید این کاریز به موزه، سالن تئاتر، سالن کنفرانس و گالری هنر نیز مجهز است.

مختصات شهر زیرزمینی کاریز در تور کیش

کاریز کیش در حدود ۱۰ هزار متر مربع وسعت دارد و در عمق ۱۶ متری زمین قرار دارد. در مسیر این شهر، فسیل بسیاری از جانوران دریایی موجود است که از سقف مرجانی به دست آمده است. سقف این قنات در حدود بیش از ۵۰۰ میلیون سال عمر دارد. این سقف مرجانی به عنوان یک موزه در معرض دید کسانی است که از این کاریز دیدن می کنند. ایرانیان این قنات بی نظیر را از لایه های گل مارن ساخته اند. این قنات قدیمی در حدود ۱۵کیلومتر طول دارد. آب این قنات برای استفاده آشامیدنی مردم کیش و هم برای مصرف آبیاری زمین ها مورد استفاده قرار گرفته است. کشتی هایی که از آن محل می گذشتند نیز از آب، برای مصرف و یا فروش اجناس در کشورهای حاشیه، استفاده می کردند. آب شیرینی که در کاریز است حاصل بارندگی های فصلی جزیره بوده و از مرجان ها به عنوان یک فیلتر عبور کرده و به داخل لایه ای از گل های مارن، ی رفت.

گل مارن چیست؟

گل مارن، یک نوع از گل رس است که حالتی نرم دارد و با قرار گرفتن در معرض هوا، خشک می شود. در مجموعه کاریز در کیش، برای حفظ این نوع گل، دیواری کشیده شده است. این نوع از گل، برای استفاده های درمانی نیز کاربرد دارد و افراد برای دردهای مفصلی خود از آن استفاده می کنند. این قنات ها در طول مسیر خود از شش پایاب تشکیل شده اند. در گذشته، مردم بومی نشین جزیره، کوزه هایی را به دوش می گرفتند تا آب شرب خود را از این مکان تهیه کنند. قدمت این پایاب ها به حدود ۸۰۰ سال می رسد و آب آشامیدنی آنها نیز از ارزش بسیار زیادی برخوردار بوده است.

سقف مرجانی کاریز کیش

کاریز کیش در حدود ۷متر قطر دارد. این کاریز به دلیل اینکه در گذشته در مسیر دریا بوده، آبزیان زیادی داشته است. جالب است بدانید که این آبزیان بر سقف مرجانی کاریز، برجای مانده و به صورت فسیل هایی درآمده اند که امروزه مانند یک موزه طبیعی قابل بازدید است. دقت در فسیل آبزیان نشان می دهد که یک لاکپشت در میان آنها وجود دارد که در حدود بیشتر از ۵۰۰ میلیون سال عمر داشته است. بنابراین این کاریز زیبا و جذاب یک موزه با قدمت بیش از ۵۰۰ سال را دل خود نهفته و زنده نگه داشته است. این کاریز باستانی به دلیل خاصیت مرجانی، داشتن آب شیرین، هوای بسیار خوب و موزه فسیل، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و یک اثر جهانی محسوب می شود.

آنچه سبب جهانی شدن کاریز کیش شده است، وجود جزیره مرجانی آن و سقف زیبای پر از صدف و فسیل هایی است که در آن نهفته و یک موزه طبیعی را به نمایش گذاشته است. شاید باورتان نشود اما بیشتر توریست هایی که از این کاریز در کیش دیدن می کنند علت آن را بازدید از سقف مرجانی کاریز ذکر کرده اند. بازدید از موزه طبیعی موجود در این مکان، برای توریست های خارجی جذابیت خاصی دارد.

اگر شما هم جزو کسانی هستید که قصد دارید از کاریز دیدن کنید بهتر است به کیش سفر کنید. با سفر به کیش می توانید علاوه بر گشت و گذار در جزیره، این مکان زیبا را از نزدیک ببینید و از دیدن زیبایی ها و جاذبه های طبیعی آن لذت ببرید.

برچسب ها : اخبار امروز
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/f9xFup5c
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهنهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوست
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه