جمعه, ۱۹ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۴ / Fri, 9 May(5) 2025 /
           
فرصت امروز

صدور مجوز برای مشارکت بخش خصوصی

8 سال پیش ( 1395/10/22 )
پدیدآورنده : فربد زاوه  

صنایع کشور در سال های جنگ تحمیلی به شدت آسیب دیده بودند. تولید در این سال ها به واسطه مشکلات جنگ به شدت کاهش پیدا کرده و بازار هم تحت مدیریت کامل دولت قرار گرفته بود. درواقع، صنایع و امکانات کشور بیشتر در خدمت دفاع از حریم های کشور قرار گرفته بودند و کمتر به عرضه در حوزه غیر نظامی می پرداختند.

بازسازی صنایع در سال های بعد از جنگ تحمیلی که آسیب های فراوانی به آن وارد شد از مهم ترین اهداف دولت اول آقای هاشمی بود. توسعه و بازسازی صنایع مادر مانند صنایع فولادسازی و خودروسازی در آن سال ها در سرلوحه فعالیت های دولت قرار گرفت و تلاشی خستگی ناپذیر برای بازسازی ظرفیت های از دست رفته آغاز شد.

به موازات بازسازی صنایع سنگین و توسعه زیرساخت های کشور، دولت آقای هاشمی به سیاست بازارهای باز روی آورد و خروج دولت از مدیریت مستقیم بازار در قالب سیاست های تعدیل اقتصادی در دستور کار قرار داد.

درواقع با هدف جذب بیشتر سرمایه های بخش خصوصی در توسعه اقتصاد کشور و تحقق اهداف رشد اقتصادی، دولت تصمیم گرفت نسبت به گشایش و صدور مجوز مشارکت در اقتصاد را برای بخش خصوصی صادر کند. بازار خودرو از نخستین بازارهایی بود که بخش خصوصی اجازه فعالیت در آن گرفت.

این اجازه فعالیت ابتدا در قالب مجوز واردات خودرو نمود پیدا کرد و بخش خصوصی اجازه یافت نسبت به تجارت در این حوزه اقدام کند. هرچند بعدها در دولت دوم آقای هاشمی به جهت حمایت از صنایع ضعیف داخلی و توسعه کارخانجات خودروسازی داخلی، واردات برای یک دوره 10 ساله ممنوع اعلام شد و فعالیت بخش خصوصی در حوزه خودروسازی محدود به مجموعه غیر دولتی کرمان موتور شد.

در مجموعه های دولتی، قراردادهای جدیدی برای توسعه و بازسازی صنایع خودروسازی امضا شد. قرارداد پژو 405 در ایران خودرو و رنو 21 در سایپا به عنوان مهم ترین قراردادهای دولت اول آقای هاشمی در حوزه خودروسازی هستند.

این قراردادها روح تازه ای در کالبد فرسوده این شرکت ها بود و در واقع سنگ بنای توسعه صنایع خودروسازی در سال های بعد از آن بودند. هرچند مدیریت دولتی در رقابت با بخش خصوصی وارد کننده چندان موفق نبود و زیرساخت های تولیدی و خدماتی به شدت آسیب دیده در شرکت های تولید کننده داخلی توان رقابت با واردکنندگان بخش خصوصی را نداشتند و واردکنندگان بخش خصوصی توانستند سهم زیادی از بازار خودرو را از آن خود کنند.

بازسازی صنایع سنگین در کشور خصوصاً صنایع خودروسازی در دولت دوم آقای هاشمی سرعت بیشتری پیدا کرد. همزمان برای کمک به توسعه و بازسازی صنایع خودرویی از منابع مردمی و غیر دولتی، واردات خودرو هم ممنوع اعلام شد تا خودروسازان داخلی در فضای بسته تر بتوانند نسبت به جذب سرمایه های مردمی برای توسعه تولید به راحتی اقدام کنند.

همزمان با این ممنوعیت تولید خودرو در کشور شتاب گرفت و زیرساخت های تولیدی تقویت شد. پروژه های داخلی سازی در صنایع خودروسازی و خودکفایی در مقیاس اقتصادی از این زمان آغاز شد و بستری شد که صنایع خودروسازی بتوانند در سال های بعد از آن خصوصاً در دوره اصلاحات با شتاب و سرعت بیشتری توسعه بیابند.

کارشناس صنعت خودرو

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/4tlxgQVa
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
سفارش سئو سایتلوازم یدکی تویوتاتولید کننده پالت پلاستیکیirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامضد یخ پارس سهندمشاور مالیاتیمشاوره منابع انسانیتخت خوابخرید PS5خرید سی پی کالاف دیوتی موبایلاکستریم VXخرید از چینخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهویزای استارتاپ فنلاندکابینت و کمد دیواری اقساطیپالت پلاستیکیکارگاه مادر و کودکتاسیس کلینیک زیباییچوب پلاستماشین ظرفشویی بوشکوچینگ چیستهارد باکسدستگاه برش لیزرقیمت طلای آبشدهکامیونت فورسموزبلاگقرص لاغریقیمت امروز لوله گلخانهخرید بلیط هواپیماخرید جم فری فایر
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه