فرصت های طلایی المپیک برای برندهای مشهور ورزشی - فرصت امروز

پنج شنبه, 07 مرداد 1395 - 10:45

حضور باشکوه و برازنده ای که نشان ها و نمادهای یک کشور را نمایش دهد، همیشه مهم ترین دغدغه  کشورهایی بوده که در المپیک های ورزشی حضور می یابند. رژه کاروان های ورزشی در برابر دوربین های تلویزیونی با میلیون ها بیننده که از سراسر جهان آنها را رصد می کند، موجب شده تا همه کشورها در تکاپوی ایجاد بهترین ویترین از فرهنگ و هنر و رویکردهای کشورشان باشند.

این مهم به ویژه در پوشاک کاروان های ورزشی بهترین نمود را دارد. به همین دلیل برندهای مشهور و برتر جهان معمولاً برای در اختیار داشتن امتیاز تهیه البسه کاروان های کشورها، از هم پیشی می گیرند و هر کدام به نوعی سعی در به دست آوردن اسپانسرینگ تیم های ورزشی کشورها دارند.

در واقع پوشاک در بازی های المپیک، فرصت های چشم گیری را در اختیار تولیدکنندگان لباس ورزشی قرار می دهد تا بتوانند حضور جهانی خود را بیش از پیش تثبیت کنند. سه برند معروف نایک، آدیداس و پوما در دوره قبلی المپیک، یعنی المپیک سال 2012 لندن، حضوری چشم گیر داشتند که در این گزارش به نحوه فعالیت های تجاری آنها اشاره می شود.

برگزاری بازی های المپیک نه تنها یک رویداد مهم ورزشی به شمار می رود، بلکه از نظر اقتصادی نیز یکی از رویدادهای مهم جهانی است که حجم عظیمی از فعالیت های تجاری را شامل می شود. در این میان، بحث پوشاک، یکی از مسائل مهم در بازی های المپیک است که در هر دوره، تولیدکنندگان و طراحان زیادی را در سراسر جهان به خود مشغول می کند. بیش از 200 کشور جهان در این بازی ها شرکت می کنند و در این میان، آن چیزی که بیش از همه چشم گیر است، نوع پوشاک ورزشی است که ورزشکاران این کشورها به تن می کنند.

همچنین نوع لباس و کفش ورزشکاران المپیک به لحاظ تبلیغاتی نیز بسیار تأثیرگذار است، به طوری که بسیاری از برندهای مشهور پوشاک ورزشی جهان سعی می کنند در این بازی ها، حضوری فعال و قابل توجه داشته باشند. در اینجا به صورت اختصاصی به فرصتی که المپیک 2012 لندن در اختیار چند برند معتبر لباس ورزشی قرار داد می پردازیم و نوع حضور این تولیدکنندگان را در برند مذکور بررسی می کنیم.

سه تولیدکننده بزرگ پوشاک ورزشی، یعنی آدیداس، نایک و پوما در المپیک لندن حضوری فعال داشته و فرصت مناسبی را برای تبلیغات در رسانه ها و معرفی محصولات خود به سراسر جهان پیدا کرده بودند که در ادامه به این مسئله اشاره می کنیم.

آدیداس، حامی رسمی المپیک لندن

حضور برند آدیداس در المپیک 2012 لندن، بسیار چشم گیر بوده است، به طوری که این برند توانست حامی رسمی این المپیک شود. آدیداس هدف خود را از این حضور فعال این گونه بیان کرد که می خواهد از این فرصت به عنوان یک سکوی پرش در مقابل رقیب سرسخت خود، یعنی نایک، استفاده کند؛ چراکه نایک 9درصد از سهم کل پوشاک بازار را از آن خود کرده و این مقدار در مقابل آدیداس که 5درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است، پیشرفت بزرگی است؛ همچنین جالب است بدانید که در زمینه تولید کفش نیز سهم نایک از بازار جهانی 4درصد بوده و این درحالی است که سهم برند آدیداس از تولید کفش ورزشی تنها 2درصد است؛ به همین دلیل نیز این گروه تولیدی به دنبال استفاده حداکثری از فرصت های تبلیغاتی خود است و در این میان، المپیک لندن این فرصت را در اختیار برند آدیداس قرار داد.

طبق آمار ارائه شده، برند آدیداس در المپیک لندن هزینه ای بالغ بر 100میلیون دلار را متقبل شد و پوشاک تولید شده توسط این کمپانی، بر قامت 70هزار داوطلب المپیک دیده شد. آمار فوق بیانگر نوع حضور برند آدیداس و فعالیت چشم گیر اقتصادی و تجاری این کمپانی به عنوان اسپانسر رسمی المپیک مذکور بود که قطعاً مزایای تجاری زیادی را برای این برند در پی داشت.

حضور نایک در المپیک لندن

برند نایک نیز به عنوان یکی از تولیدکنندگان معتبر پوشاک ورزشی در جهان، در المپیک لندن حضوری چشم گیر داشت، اگرچه برای بازی های المپیک به یک اسپانسر رسمی نیاز است و با وجود آدیداس، دیگر برند نایک نمی توانست به عنوان یک حامی رسمی حضور پیدا کند؛ اما این تولیدکننده از فرصت هایی که این المپیک در اختیار کمپانی های پوشاک قرار می داد، غافل نبوده و حضوری فعال را از خود ثبت کرده است. همکاری برند نایک با تیم های روسیه، چین، ایالات متحده آمریکا و آلمان در المپیک 2012 لندن کاملاً چشم گیر بود، ضمن اینکه برند نایک با بسیاری از ورزشکاران نیز معاملات شخصی زیادی را انجام داده بود و برخی از ورزشکاران معروف جهانی، برند نایک را به عنوان اسپانسر خود معرفی کرده و پوشاک تولیدی این کمپانی را در المپیک مذکور بر تن داشتند.

همچنین برند نایک با گسترش روند تبلیغاتی خود در شهر لندن نیز حضور فعال خود را در این المپیک بیشتر نشان داد، به عنوان مثال با دایر کردن یک فروشگاه بزرگ در مرکز خرید وستفیلد لندن، که درست در کنار مقر المپیک واقع شده بود، بسیاری از تماشاگران را به سوی خود جلب می کرد.

پوما: سومین تولیدکننده پوشاک ورزشی المپیک لندن

به دنبال آدیداس و نایک، پوما نیز از نام های آشنا در زمینه تولید پوشاک ورزشی است، این برند نیز در المپیک 2012 لندن از جمله تولیدکنندگان بزرگ پوشاک به شمار می رفت که نقشی چشم گیر در نوع لباس و کفش ورزشکاران داشت.

بسیاری از ورزشکاران معروف جهان، در بازی های المپیک با برندهای معروف پوشاک قرارداد بسته و تولیدات آنها را بر تن می کنند، برند پوما نیز برای معرفی کفش های ورزشی خود از همین استراتژی استفاده کرده و خصوصاً با حمایت از سریع ترین مرد جهان، یعنی اوسین بولت، نقش خود را به عنوان یک تولیدکننده بزرگ کفش و پوشاک ورزشی در جهان تثبیت کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی