دوشنبه, ۲۴ آذر(۹) ۱۴۰۴ / Mon, 15 Dec(12) 2025 /
           
فرصت امروز

مشکلات استراتژیک صنعت پوشاک ایران

9 سال پیش ( 1394/12/28 )
پدیدآورنده : سعید فلاح  

صنعت پوشاک کشور مشکلات زیادی دارد که دو مشکل اصلی آن ضعف در ادغام و برندسازی است. باید گفت که در استراتژی دو نوع ادغام وجود دارد: افقی و عمودی. هرگاه دو تولید‌کننده یا دو تامین‌کننده یا دو کانال توزیع با هم ادغام شوند، ادغام افقی (Horizontal Integration) رخ داده و هرگاه شرکتی با تامین‌کننده یا کانال توزیع خود ادغام شود، ادغام عمودی (Vertical Integration)  صورت گرفته است که حالت اول را ادغام عمودی روبه‌عقب (Backward Vertical Integration)  و حالت دوم ادغام عمودی روبه‌جلو (Forward Vertical Integration)  نام دارد.

در صنعت پوشاک ادغام عمودی روبه‌عقب به معنای خرید یا تاسیس شرکت‌های تامین‌کننده مواد اولیه پوشاک مثل شرکت‌های تولید پارچه است و ادغام عمودی روبه‌جلو به معنای ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه‌کننده محصولات است. متاسفانه صنعت پوشاک کشور در هر دو زمینه ادغام عمودی روبه‌عقب و روبه‌جلو با مشکلاتی مواجه است. ادغام روبه‌عقب مربوط به صنعت بالادستی یعنی نساجی است که خود سالیان درازی است از جذابیت کمی برای سرما‌یه‌گذاری برخوردار بوده و با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

در زمینه ادغام عمودی روبه‌جلو نیز به‌دلیل کوچک بودن عمده تولیدکنندگان پوشاک، کانال‌های توزیع نیز محدود هستند. هرچند در چند سال گذشته برخی تولیدکنندگان که بیشتر در حوزه پوشاک مردانه فعالیت دارند، اقدام به ایجاد شعبات مختلف (کانال‌های توزیع) کردند، ولی اکثر این برندها نیز بازار هدف خود را دهک‌های بالای جامعه انتخاب کرده و هنوز فراگیر نشده‌اند. بنابراین برندهای موجود در دسترس عموم جامعه نبوده و نمی‌تواند نقش رهبری بازار را ایفا کند.

درحالی‌که کشور ترکیه در سالیان اخیر به موفقیت‌های چشمگیری در این زمینه دست یافته است. این کشور با استراتژی تنوع (Diversification)در برند، اقدام به ایجاد برندهای معتبری در صنعت پوشاک برای دهک‌های گوناگون جامعه کرده است. روزانه حجم زیادی از این برندها از طریق چمدان مسافران ایرانی به‌صورت قانونی و غیرقانونی وارد کشور می‌شود. دلیل اصلی اقبال عمومی به این برندها را عمدتا می‌توان در تنوع برندها و کیفیت و قیمت‌های مناسب آنها جست‌وجو کرد. ایجاد برند از عوامل مهم وفاداری مشتری (Customer Loyalty)  است.

متاسفانه بخش عظیمی از پوشاک ایرانی فاقد برند است و از مشتری پس از خرید، به‌دلیل نبود خدمات پس از فروش حمایت نمی‌کند. سیاست‌های حمایتی چندان قوی نیز برای برندسازی وجود ندارد. تجربه ورود و توسعه برندهای خارجی به کشور در سالیان اخیر نشان می‌دهد که آنها از زنجیره تامین قوی شامل تامین‌کنندگان و کانال‌های توزیع خوبی بهره‌مند هستند. این زنجیره تامین که حاصل ادغام‌های عمودی روبه‌عقب و روبه‌جلو است، به مشتری‌مداری و تقویت برند آنها کمک بسیاری کرده است.

بنابراین به‌منظور عبور از چالش‌های موجود در صنعت پوشاک، دولت باید ضمن تقویت صنعت نساجی به‌عنوان صنعت بالادستی، زیرساخت‌های مناسب را جهت ایجاد ادغام‌های عمودی برای بخش خصوصی مهیا کند. بخش خصوصی پس از ایجاد ادغام عمودی می‌تواند قیمت تمام‌شده را کاهش داده و محصولات باکیفیتی در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد. در این‌صورت حجم واردات غیرقانونی و قانونی پوشاک کاهش و سهم برندهای معتبر داخلی افزایش خواهد یافت.

مدرس دانشگاه و دکترای مدیریت استراتژیک

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/1JDRvmco
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
شماره 2844 روزنامه فرصت امروز  «پُلی ای آی» ۸۶ میلیون دلار جذب کرد؛ جنگ جدید بر سر مرکز تماس و تجربه مشتری تسلا وارد مرحله تازه آزمایش روبوتاکسی شد؛ بدون ناظر انسانی، وسط خیابان های آستین IPO در هند: عرضه اولیه ۱.۲ میلیارد دلاری «ICICI Prudential AMC» با استقبال کامل روبه رو شد بورس های جهان محتاط شدند؛ بازارها منتظر تصمیم بانک های مرکزی و داده های کلیدی قیمت طلا و سکه در آخرین معاملات بازار / ۲۴ آذر ۱۴۰۴ بانک های اروپا و موج تازه صعود؛ وقتی «اقتصاد قدیمی» با فناوریِ جدید جان می گیرد دعوای ۲۳۰ میلیارد دلاری روسیه با «یوروکلیر» در بلژیک؛ پرونده ای که بازارها را حساس می کند چین از پنج مقصد اصلی صادرات آلمان خارج می شود؛ نشانه ای از تغییر نقشه تجارت اروپا قیمت خودرو های داخلی و مونتاژی در بازار / ۲۴ آذر ۱۴۰۴ ژاپن: شاخص اعتماد تولیدکنندگان به اوج ۴ ساله رسید؛ بازارها چشم به راه تصمیم بانک مرکزی قیمت دلار امروز بازار آزاد دوشنبه ۲۴ آذر در کانال ۱۳۱ هزار تومان فیلیپس به دنبال خرید «SpectraWAVE»؛ رقابت در پزشکیِ تصویرمحور تیزتر می شود چه زمانی بیمه موبایل شامل تعویض دستگاه می‌شود؟ شرایط پوشش کامل چیست؟ قیمت طلا و سکه امروز دوشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۴
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید PS5خرید سی پی کالاف دیوتی موبایلاکستریم VXخرید از چینچوب پلاستماشین ظرفشویی بوشکامیونت فورسخرید بلیط هواپیماخرید جم فری فایرهارد باکسخرید تاج گل ارزانسرور مجازیکد تخفیف فیلیموبیمه شک دار نگیر!نرم افزار بهای تمام شده شُماران سیستمنرم افزار cmmsآزمون آنلاینپت شاپ آنلاینکمپرسور اسکروقرص لاغریاستند خیریهحرف تو: مرجع مقایسه برند و بررسی کسب کارهاکاپشن مردانه
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه

https://www.ceats.org/

https://blog.mocelin.ind.br/

https://nrims.uncst.go.ug/

toto togel

https://alcaldiasancristobal.gob.ve/

Situs toto

https://pkmmuka.cianjurkab.go.id/

slot pulsa

situs togel

situs toto

situs 5k

situs gacor

situs toto

situs toto

slot777

deposit 5000

slot 5k

toto togel

Kembangtoto

slot qris

situs toto

deposit 5000

slot gacor qris

slot deposit 5000

situs kembangtoto

toto togel

Link slot dana

slot qris

situs toto

toto togel

slot depo 5k

situs kembangtoto

kembangtoto

slot qris

situs togel

toto togel

situs togel

situs toto

slot qris

situs toto

situs toto

situs toto

toto 4d

situs togel

situs toto

slot777

deposit 5000

link slot gacor

situs toto

situs toto

slot 5000

Situs toto

slot777

situs toto

slot 5000

slot pulsa

situs toto

toto togel

Situs toto

kembangtoto

situs toto

situs toto

situs toto

situs 5000

situs toto

situs toto

situs togel

slot88

bandar togel

bandartoto

https://collegiogeometri.mb.it/

https://lavorain.seval.it/

https://personal.cofadena.gob.bo/

situs togel

toto 4d