مراسم رونمایی از سامانه هدیه، نذر و بن خرید کتاب توسط استارت آپ کتاب پلاس با حضور تنی چند از مسئولین، صاحب نظران و فعالان حوزه نشر و فعالان فناوری کشور همزمان با بیست و هشتمین هفته کتاب و کتاب خوانی در کافه سینرژی در محل شرکت شناسا برگزار شد.
* توجه به ارزش آفرینی و سبک زندگی در مجموعه شناسا
در آیین رونمایی از سامانه هدیه، نذر و بن خرید کتاب که به صورت آنلاین در محل کافه سینرژی برگزار شد دکتر حامد ساجدی مدیرعامل شرکت شناسا ضمن تبریک ایام هفته کتاب و کتاب خوانی به سیاست های شرکت شناسا جهت ارزشآفرینی در سبک زندگی اشاره کردند و بیان داشتند؛ مجموعه شناسا اولین سرمایه گذاری نشر را در کتاب پلاس با هدف ارزش آفرینی در حوزه کتاب و کتاب خوانی انجام داده است. اقدامات این مجموعه در تلفیق نوآوری با حوزه کتاب و کتاب خوانی، می تواند منشأ خیر و کارهای خوب در آینده باشد.
* اهمیت ارتباط فناوری به حوزه کتاب
مهدی فیروزان، مدیرعامل موسسه شهر کتاب در ادامه این برنامه افزود: این سامانه نه تنها هیچ خسارتی برای فعالان حوزه نشر ندارد بلکه بازارهای جدیدی را برای فعالان حوزه نشر ایجاد می کند.
وی در ادامه بیان کرد: این سامانه به نفع همه بازیگران حوزه کتاب است و مشتریان جدیدی را به حلقه کتاب اضافه خواهد کرد و به ضرر هیچ کدام از ذی نفعان کتاب نیست چه بسا می تواند اتفاق خوبی را در صنعت نشر رقم زند و باعث تقویت و رشد اقتصادی حوزه کتاب خواهد شد. ما برای عبور از رکود فعلی ناگزیر از استفاده از فناوری و هم افزایی با دیگر بازارهای دیگر و به خدمت گرفتن منابع بیشتر از طریق نوآوری هستیم.
* فعالیتی که به ضرورت کتاب خواندن می افزاید ارزشمند است
دکتر حسین ابراهیم آبادی، رئیس مرکز نشر دانشگاهی وزارت علوم نیز به عنوان سخنران به شکل مجازی در این نشست حضور داشت. وی بیان کرد: در شرایطی که معیشت و شیوع کرونا مسئله اول مردم ایران است، درباره اخلاق و فرهنگ و کتاب و سرانه مطالعه حرف زدن، ظرافت و دقت بیشتری می طلبد.
ایشان در ادامه افزود: تکیه بر فناوری و نوآوری در توسعه فرهنگ و برنامه های فرهنگی مهم است، اما خود نوآوری مهم تر از فناوری است، چون نوآوری است که باعث خلاقیت می شود و اساساً جنبش اجتماعی مبتنی بر نوآوری است.
* ضرورت به خدمت گرفتن فناوری فین تک برای کتاب
مهدی سعیدی کیا، موسس کتاب پلاس ضمن تشکر از گروه مالی پاسارگاد و همکاری تیم کیپاد با کتاب پلاس مسئله اصلی را در بازار نشر، افزایش تقاضا و راه های رشد آن و تشویق مردم به خرید کتاب بیان کردند که این در مسئله راه حل پلتفرم کتاب پلاس تسهیل و ترغیب ذی نفعان به ارائه مشوق های محتوایی و مالی با استفاده از ابزارهای فناوری است.
وی در ادامه بیان کرد ما در پلتفرم کتاب پلاس به دنبال ایجاد یک اکوسیستم در صنعت زنجیره تامین نشر هستیم که همه فعالان حوزه نشر با حفظ منافع خود به هم افزایی و بازار افزایی با سایر بازارهای دیجیتال بپردازند.
* پیوند صنعت نشر و فناوری فین تک با راه اندازی سامانه هدیه، نذر و بن خرید کتاب
درخصوص این پلتفرم باید به این نکته اشاره کرد که در این سامانه علاقه مندان به کتاب می توانند مبلغی را به عنوان هدیه بر روی کتاب های مورد علاقه خود براساس مولف، ناشر و یا نام کتاب پرداخت کنند و از این طریق به دست افراد موردنظر خود به عنوان مثال کادر درمان، کودکان کار، مناطق محروم و ... برسانند.
همچنین سازمان هایی که می خواهند کارکنان شان کتاب های موردنظرشان را بخوانند و یا کلا سطح مطالعه و به تبع آن دانش و آگاهی آنها ارتقا یابد، می توانند از طریق این سامانه اعتباری را برای خرید کتاب به کارکنان خود در نظر بگیرند.
ناشران نیز می توانند تخفیف های خود را از طریق این سامانه روی کتاب در سراسر کشور و در کل بازار هدف قرار دهند. این تخفیف ها می تواند اتفاقی یا تصادفی برای بازه زمانی، مکانی و یا افراد خاص باشد و سبب جذب مخاطب از سراسر کشور در باشگاه مشتریان ناشر شود.