واردات خودرو به این زودی ها بعید است؛ این آخرین پاسخ سکان داران اقتصادی به اوضاع صنعتی است که با انحصار به بحران رسیده و بازاری که دیگر نگاهی به کاهش قیمت و بهتر شدن وضعیت عرضه و تقاضا ندارد؛ خبری که حالا دیگر آب پاکی را روی دست همه آن هایی که خودرو ندارند، در قرعه کشی برنده نمی شوند و خلاصه اینکه درگیر قیمت های بالا و بی کیفیتی اتومبیل های داخلی هستند، ریخته است.
به گزارش فرصت امروز به نقل از صبح تازه، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است که آیین نامه واردات خودرو، واردات را با اما و اگرهای بسیاری مواجه کرده و بعید است که با این شیوه و به این زودی ها شاهد واردات خودرو به کشور پس از چهار سال و نیم باشیم. خبرها از عدم واردات خودرو در حالی است که طبق برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزایش قیمت کارخانه ای خودرو در نیمه دوم سال جاری قطعی شده است. این یعنی عرضه خودروی داخلی به اندازه ای نیست که بتواند تقاضای داخلی را تامین کند و در همین شرایط اما سکان داران اقتصادی درباره واردات خودرو همچنان بر سر دو راهی گیر کرده اند. پیش از این فعالان بازار خودرو می گفتند در صورتی که مصوبه واردات خودرو توسط مجلس به دولت برگردانده شود، به معنای جلوگیری از واردات خودرو است و این یعنی چراغ سبز به بازار و دلالان ایران خودرو و سایپا برای افزایش قیمت.
یک فعال بازار در همین زمینه می گوید: «با انحصار تولید و واردات خودرو، تیراژ و فروش پراید و پژو بالا می رود و این یعنی دستاوردی در زمینه توسعه صنعت خودروسازی نخواهیم داشت». به نظر می رسد انحصار به این زودی ها از صنعت خودرو بیرون نخواهد رفت و این یعنی افزایش کیفیت همچنان با این صنعت خواهد بود. ناگفته نماند عدم واردات خودرو در حالی است که از جمله مهمترین وعده های دولت سیزدهم تنظیم بازار، جهش تولید، کاهش قیمت، خصوصی سازی و از سرگیری واردات بود که هیچ کدام بعد از یکسال از روی کار آمدن این دولت هنوز عملی نشده و آثار مخرب آن می رود تا در ماه های آینده بر سر اقشار ضعیف جامعه تخریب شود.
از طرفی عدم انجام این واردات در حالی است که پیش از این رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران گفته بود: «اکنون در بازار خودرو هیچ جنب و جوشی دیده نمی شود. می توان گفت بازار به خواب رفته و از طرفی قدرت خرید مردم کاهش یافته است، حتی روشن نشدن جزئیات واردات خودرو سبب شده مشتریان همیشگی بازار منتظر روشن شدن این موضوعات به ویژه واردات خودرو باشند». حالا اما نتیجه واردات مشخص شده و به نظر می رسد راه برای افزایش قیمت خودروهای داخلی هموارتر هم شده است؛ خودروهایی که بدون توجه به نیاز مشتری و در بازاری کاملا انحصاری، فضای دیگری برای گرانی تجربه خواهند کرد.