پنجشنبه, ۹ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Thu, 28 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز
رکورددار جهش هزینه زندگی در 2 سال گذشته

تهران بیست و نهمین شهر گران دنیا شد

2 سال پیش ( 1400/9/14 )
نویسنده : ایمان ولی پور  

از شهر تهران در ادبیات معاصر ایران با عنوان «تهران مخوف» و «تهران، شهر بی آسمان» یاد شده است. این «شهر مخوف بی آسمان» در حالی در تازه ترین رتبه بندی نشریه «اکونومیست»، بیست و نهمین شهر گران دنیا شناخته شده که در دو سال گذشته رکورددار بیشترین جهش هزینه زندگی در بین شهرهای دنیا بوده است. پایتخت ایران که در گزارش سال گذشته «اکونومیست» نیز بیشترین جهش (از رتبه ۱۰۶ به رتبه ۷۹) را داشته، امسال هم با 50 پله صعود به رتبه ۲۹ جهان رسیده است که نشانگر تاثیر «تحریم ها» در «تداوم کمبود کالا و افزایش قیمت واردات» است.

«اکونومیست» دو بار در سال از هزینه زندگی (به دلار آمریکا) در شهرهای مختلف جهان گزارش می دهد و هزینه زندگی در شهرها را به‏ روزرسانی می کند. در گزارش تازه این هفته نامه، 173 شهر جهان براساس «هزینه کالا و خدمات» مقایسه شده اند و هرچند «هزینه مسکن» در این گزارش نیامده است، اما قیمت ۲۰۰ کالا و ۴۰۰ داده قیمتی در آن لحاظ شده است. «اکونومیست» این گزارش را براساس بررسی داده های قیمتی در ماه های آگوست و سپتامبر انجام داده و به این نتیجه رسیده است که در مجموع، تورم در شهرهای دنیا براساس پول محلی 5.3 درصد افزایش یافته که بیشترین میزان افزایش در پنج سال گذشته است. همچنین بیشترین افزایش قیمت در یک سال گذشته به هزینه حمل و نقل اختصاص دارد، چراکه قیمت یک لیتر بنزین در ۱۷۳ شهر دنیا به طور متوسط ۲۱درصد افزایش داشته است.

تهران بیست و نهمین شهر گران دنیا شد

از «تهران مخوف» تا «شهر بی آسمان»

گزارش سالیانه واحد اطلاعات «اکونومیست» درباره گران ترین و ارزان ترین شهرهای دنیا به تازگی منتشر شد که 173 شهر را براساس ۱۶۰ شاخص از جمله هزینه پوشاک، خوراک، حمل و نقل و هزینه درمان رتبه بندی کرده است. افزایش تورم و اخلال در زنجیره تامین از مهمترین عواملی بوده اند که به گفته «اکونومیست»، باعث گران تر شدن هزینه های زندگی در بسیاری از شهرهای مختلف جهان شده اند. در این گزارش، متوسط هزینه زندگی در نیویورک به عنوان شاخص معیار و برابر با ۱۰۰ واحد در نظر گرفته می شود و سپس هزینه سایر شهرها بر طبق درصدی از متوسط هزینه های زندگی در نیویورک بیان می شود. برای مثال، عدد ۱۰۷ بدان معناست که متوسط هزینه های زندگی در یک شهر 7 درصد بیشتر از نیویورک است و از سوی دیگر، عدد ۹۳ به معنای 7 درصد کمتر از متوسط هزینه زندگی در شهر نیویورک است.

«اکونومیست» در گزارش تازه خود، شهر تل آویو را گران قیمت ترین شهر جهان معرفی کرده است. فهرست گران ترین شهرهای جهان به ترتیب شامل تل آویو (106 واحد)، پاریس (104 واحد)، سنگاپور (104 واحد)، زوریخ (103 واحد)، هنگ کنگ (101 واحد)، نیویورک (100 واحد)، ژنو (99 واحد)، کپنهاگن (97 واحد)، لس آنجلس (96 واحد) و اوزاکا (94 واحد) است. همچنین در سوی دیگر این فهرست، ارزان ترین شهرها برای زندگی به ترتیب شامل دمشق (12 واحد)، طرابلس (23 واحد)، تاشکند (30 واحد)، تونس (33 واحد)، آلماتی (35 واحد)، کراچی (36 واحد)، احمدآباد (37 واحد)، الجزیره (38 واحد)، بوینس آیرس (39 واحد) و لوساکا (39 واحد) می شود.

شهر تهران نیز با متوسط هزینه زندگی 81 در رتبه بیست و نهم گران ترین شهرهای جهان و همچنین رتبه نخست بیشترین جهش در هزینه کالا و خدمات در بین 173 شهر قرار گرفته است. پایتخت ایران که در ادبیات داستانی معاصر با عنوان «تهران مخوف» (نوشته مرتضی مشفق کاظمی) و «تهران، شهر بی آسمان» (نوشته امیرحسن چهلتن) از آن یاد شده است، در گزارش سال گذشته هم بیشترین جهش را داشت و از رتبه 106 به رتبه 79 دنیا رسید. تهران در حالی صعود 27 پله ای در سال گذشته را تجربه کرد که امسال نیز با 50 پله صعود از رتبه 79 به رتبه 29 گران ترین شهرهای دنیا رسیده که از تاثیر «تحریم ها» در «تداوم کمبود کالا و افزایش قیمت واردات» حکایت دارد. به گزارش «بی بی سی»، قیمت کالا و خدمات از نوامبر ۲۰۲۰ میلادی (یک سال پیش) به پول ملی ۴۲ درصد افزایش یافته که مشابه نرخ تورم رسمی اعلام شده برای کالاهای مصرفی یعنی ۴۴ درصد است. این افزایش قیمت با اینکه خیره کننده است، اما در مقایسه با ابرتورم کاراکاس، پایتخت ونزوئلا تقریبا هیچ است؛ چراکه افزایش قیمت ها در این شهر طی یک سال گذشته به رقم شگفت انگیز ۱۷۶۶درصد رسیده است. با این وجود، کاراکاس با رتبه ۱۲۵ همچنان شهر ارزانی برای زندگی است.

تاثیر کرونا بر هزینه زندگی شهری

«اکونومیست» در حالی شهر تل آویو را به عنوان گران قیمت ترین شهر حال حاضر جهان معرفی کرده که شهر دمشق، پایتخت کشور جنگ زده سوریه کماکان جای خود را به عنوان ارزان ترین شهر دنیا حفظ کرده است. پس از دمشق نیز رتبه های بعدی ارزان ترین شهرهای دنیا به ترتیب به شهرهای طرابلس پایتخت لیبی (23 واحد)، تاشکند پایتخت ازبکستان (30 واحد)، تونس پایتخت تونس (33 واحد) و آلماتی بزرگ ترین شهر قزاقستان (35 واحد) اختصاص دارد. شهرهای کراچی در پاکستان (36 واحد)، احمدآباد در هند (37 واحد)، الجزیره در الجزایر (38 واحد)، بوینس آیرس در آرژانتین (39 واحد) و لوساکا در زامبیا (39 واحد) نیز دیگر شهرهای ارزان دنیا هستند. همچنین هزینه زندگی در برخی از شهرها در طول ۱۲ ماه گذشته کاهش داشته که در میان آنها دبی در امارات یکی از بیشترین افت ها را داشته و از رتبه ۸۲ به رتبه ۷۴ جهان تنزل پیدا کرده است.

«اکونومیست» همچنین در پایان گزارش خود به تاثیر همه گیری کرونا بر رده بندی شهرها پرداخته و می نویسد: با اینکه اقتصاد بیشتر کشورها هم اکنون رو به سوی بهبود می رود و جمعیت زیادی از مردم واکسن زده اند، کرونا همچنان در شهرهای بزرگ دنیا گهگاه شیوع پیدا می کند و باعث اعمال مجدد محدودیت های اجتماعی می شود. این موضوع در بسیاری از شهرها تامین مواد غذایی را مختل کرده و باعث کمبود و گرانی شده است، چنانکه بالا و پایین رفتن نامنظم تقاضا بر عادت های خرید تاثیر گذاشته، ارزش پول های ملی پایین آمده و اینها خود باعث افزایش بیشتر قیمت ها در شهرها شده اند.

ارتباط با نویسنده: IvanKaramazof@yahoo.com

برچسب ها : اخبار امروز
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/2FKdg2Da
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه