پنجشنبه, ۹ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Thu, 28 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز
شاخص بورس تهران نسبت به نقطه ابتدای سال 27 هزار واحد افزایش یافت

بازدهی 2 درصدی بورس 1400

2 سال پیش ( 1400/12/24 )
نویسنده : ایمان ولی پور  

بورس تهران در حالی روزهای آخر اسفند را سپری می کند که برخلاف سودهای سه رقمی دو سال گذشته این بار به بازدهی 2 درصدی بسنده کرده است. شاخص بورس تهران سال 1400 را با رقم یک میلیون و 307 هزار واحد آغاز کرد و حالا در فاصله کمتر از یک هفته تا پایان سال و انتهای قرن حدود 2 درصد پیشروی کرده است. در آخرین گام نیز شاخص کل بورس با افت 595 واحدی در معاملات روز گذشته (دوشنبه 23 اسفندماه) به ارتفاع یک میلیون و 334 هزار واحد رسیده و نسبت به نقطه ابتدای سال (یک میلیون و 307 هزار واحد) بیش از 27 هزار واحد افزایش یافته است.

در حال حاضر رکود فرسایشی بورس به رقم 521 روز رسیده است و در آستانه آغاز سال نو و قرن شمسی جدید، سوال این است که بازار سهام چه مسیری را در پیش رو دارد و چشم انداز بورسی سال 1401 چگونه است؟ به نظر می رسد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، ماجراهای بودجه سال آینده و مذاکرات پیرامون احیای برجام از جمله رخدادهای مهم تالار شیشه ای در سال جاری بوده است و در حال حاضر با توجه به طولانی تر شدن مذاکرات احیای برجام و وقفه ای که به واسطه بازخوردهای جنگ روسیه و اوکراین در مذاکرات وین رخ داده، بازار سهام در معرض رخوت دوباره ای قرار گرفته است؛ کما اینکه در روز معاملاتی دوشنبه شاخص کل بورس 595 واحد و شاخص کل فرابورس 14 واحد کاهش یافتند. با این حال گمانه زنی ها نشان می دهد که با احیای احتمالی برجام در سال آینده بازار سهام روند صعودی ملایمی را تجربه خواهد کرد.

بازدهی 2 درصدی بورس 1400

افت شاخص ها در دوشنبه آخر سال

اگرچه مخاطبان حرفه ای بورس در سالیان گذشته تعداد محدودی بودند که به خرید و فروش سهام اشتغال داشتند، اما در دو سه سال گذشته و به واسطه دعوت مستقیم دولت از مردم برای حضور در بورس، این تعادل به هم خورد و خیل عظیم افراد در صف دریافت کد بورسی ایستادند تا به موازات همه گیری کرونا، شاهد همه گیری بورس نیز در سطح جامعه باشیم. پرواضح بود که خیل عظیم این تازه واردان بورسی هیچ تجربه و شناختی از سازوکار بازار سهام نداشتند و صرفا از روی هیجان و به سودای سوددهی بالا پا به تالار شیشه ای گذاشتند. این هجوم بی سابقه خود عاملی بر رشد عجیب و غریب برخی سهام شد تا اینکه نهایتا این حباب ترکید و از میانه مردادماه سال گذشته رکود فرسایشی بورس کلید خورد و در حال حاضر به 521 روز رسیده است.

در جریان معاملات روز دوشنبه 23 اسفندماه، شاخص کل بورس با ۵۹۵ واحد کاهش به ارتفاع یک  میلیون و ۳۳۴ هزار واحد رسید. در معاملات این روز بازار سهام (بورس و فرابورس) بیش از ۹ میلیارد و ۳۸۹ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۷هزار و ۳۸۱ میلیارد ریال و در بیش از ۴۶۹هزار و ۴۹۰ نوبت معامله شد. در معاملات بورس تهران نیز بیش از 5میلیارد و ۲۰۶ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۷ هزار و ۳۶۸ میلیارد ریال و در ۳۰۱ هزار و ۱۶۹ نوبت معامله شد. همچنین شاخص کل (هم وزن) با ۲۱۸ واحد افزایش به ۳۳۸ هزار و ۹۵۴ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با ۱۳۶ واحد رشد به ۲۱۱ هزار و ۶۶۴ واحد رسید. شاخص بازار اول، ۴۸۵ واحد و شاخص بازار دوم، یک  هزار و ۴۴ واحد کاهش داشتند.

در بین همه نمادها، نماد معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با یک هزار و ۱۵۱ واحد، توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با ۶۳۰ واحد، ایران خودرو (خودرو) با ۱۹۶ واحد، صنایع شیمیایی ایران (شیران) با ۱۷۳ واحد، فولاد آلیاژی ایران (فولاژ) با ۸۴ واحد و فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۷۳ واحد با تاثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند. در سمت مقابل نیز پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۹۸۸ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۸۹۳ واحد، پتروشیمی شیراز (شیراز) با ۲۷۸ واحد، گروه دارویی برکت (برکت) با ۱۳۴ واحد، گروه مپنا (رمپنا) با ۱۱۰ واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۱۰۱ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند. گروه فلزات اساسی هم صدرنشین برترین گروه های صنعت شد و در این گروه ۲۸۱ میلیون و ۷۴۲ هزار برگه سهم به ارزش ۲ هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال دادوستد شد.

در آن سوی بازار نیز شاخص فرابورس بیش از ۱۴ واحد کاهش داشت و به ۱۸ هزار و ۱۳۸ واحد رسید. در این بازار 4 میلیارد و ۱۸۳ میلیون برگه سهم و اوراق مالی به ارزش ۲۰ هزار و ۱۳ میلیارد ریال داد و ستد شد، تعداد دفعات معاملات فرابورس بیش از ۱۶۸ هزار و ۳۲۱ نوبت بود.

4 سناریوی پیش روی بازار سهام

شاخص کل سهام دیروز هم روند منفی را در پیش گرفت و با افت بیش از 500 واحدی به نوسان در کانال 1.3 میلیونی ادامه داد. درباره پیش بینی سمت و سوی بازار سهام در سال آینده به نظر می رسد تا سایه عوامل ژئوپلیتیکی بر اقتصاد جهان سنگینی می کند، نمی توان انتظار تصویر شفاف و واضحی از سازوکار بازارها داشت. با این حال، حمید میرمعینی، کارشناس بازار سهام به چهار سناریوی پیش روی این بازار در سال آینده اشاره می کند و می گوید: «پیش بینی وضعیت بازار سرمایه برای سال آینده به جنگ اوکراین و روسیه وابسته است و در نتیجه کار بسیار دشواری است. با وجود این، چهار سناریو پیش روی بازار سرمایه است و این چهار سناریو با متغیرهای غالب جنگ روسیه و اوکراین و مذاکرات مطرح می شود. در سناریوی اول، اگر جنگ روسیه و اوکراین به همین حالت باقی بماند و پیشروی بیشتری اتفاق نیفتد و مذاکرات برجام نزدیک به توافق شود و نتایج مثبتی داشته باشد، بازارهای جهانی به دلیل شدت جنگ روسیه رو به رشد خواهد بود و از طرف دیگر به دلیل انتظارات کاهش محدودیت های تحریمی، شرکت ها نیز از فرصت افزایش قیمت کالاهای جهانی استفاده می کنند. همچنین کاهش محدودیت های تحریمی انتظار ثبات سیاسی را به  وجود می آورد و با توجه به رکودی که در سایر بازارهای مالی ارز، طلا و سکه ایجاد می شود به  نظر می رسد بازار سرمایه روند روبه رشدی را در پیش گیرد.»

به گفته میرمعینی، «در سناریوی دوم اگر شدت جنگ اوکراین و روسیه کاهش پیدا کند و به توافق برسند، بازارهای جهانی افت پیدا خواهند کرد و اگر مذاکرات به نتایج مثبت برسد شرکت ها عمدتا متأثر خواهند شد و صنایع خودرو و بانک به  لحاظ دسترسی آنها به منابع و مواد اولیه افزایش سودآوری خواهند داشت و علی رغم اینکه صنایع صادرات محور نیز در بلندمدت شاهد رشد خواهند بود، اما در کوتاه مدت به دلیل برداشته شدن تحریم ها و کاهش قیمت ها، وضعیت این صنایع نزولی خواهد بود.»

او با اشاره به اینکه در سناریوی دوم می توان بازار را به دو گروه تقسیم کرد، به «پایگاه خبری قرن نو» توضیح می دهد: «صنایع صادرات محور در این حالت رشد چشمگیری را تجربه نخواهند کرد، اما صنایعی که به بازارهای جهانی خیلی ارتباط پیدا نمی کنند به دلیل برداشته شدن تحریم ها افزایش سودآوری خواهند داشت. در سناریوی سوم نیز افزایش تنش ها در جنگ اوکراین و روسیه و عدم توافق را خواهیم داشت؛ در این حالت وضعیت بازار سرمایه برای صنایع صادرات محور مثبت خواهد بود و این صنایع رشد پیدا خواهند کرد و صنایع خودرو و بانک به دلیل ریسک های حاکم در همین وضعیت باقی خواهند ماند. نهایتا در سناریوی چهارم مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید و شدت جنگ روسیه و اوکراین کاهش پیدا خواهد کرد. در چنین حالتی کلیت بازار سرمایه نزولی خواهد شد؛ زیرا کاهش قیمت ها در بازار جهانی را در پیش خواهیم داشت و محدودیت های ناشی از تحریم نیز هیچ تغییری نخواهند کرد.»

ارتباط با نویسنده: IvanKaramazof@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/BwDfeB6m
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه