جمعه, ۱۴ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 3 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

به گزارش فرصت امروز به نقل از تجارت نیوز، هنوز تکلیف برجام مشخص نیست؛ این مهم ترین ابهام سیاسی و اقتصادی این روزها است و باعث شده بازارهای مالی در چند ماهه اخیر در سردرگمی به سر ببرند.

پیش بینی قیمت دلار در سال ۱۴۰۱

پیش بینی قیمت دلار به عوامل مختلفی و حتی غیراقتصادی گره خورده است و این موضوع پیش بینی را مشکل می کند. در یک نگاه کلی و با توجه به احتمال بالای توافق هر چند ناقص می توان دلار را در سال ۱۴۰۱ در محدوده ۲۵ تا ۲۹ هزار تومان متصور بود. در صورت عدم توافق و با توجه به حجم نقدینگی و میزان عرضه و تقاضای دلار در ایران قیمت دلار می تواند تا ۳۸ هزار تومان نیز رشد کند.

پیش بینی قیمت دلار در سال ۱۴۰۱

با توجه به اخبار مثبت از احتمال بالای توافق و لغو تحریم ها، ابتدای سال ۱۴۰۱ احتمالا با کاهش قیمت دلار شروع خواهد شد. البته این کاهش شدید نیست و تا محدوده احتمالی ۲۰ هزار تومان نیز پیشروی خواهد کرد.

احتمالا پس از این شوک کاهشی در یک مسیر تعادلی قرار می گیرد. با افزایش شانس توافق و احیای برجام انتظارات تورمی تعدیل شده و با فرض آزاد شدن برخی منابع ارزی ایران، تحلیلگران نگران سیاست های انقباضی و رکود پس از آن هستند.

سناریوهای قیمت دلار پس از توافق

کوتاه مدت: کاهش بر اثر هیجان و شوک حصول توافق و لغو برخی تحریم تا محدود ۲۰ هزارتومان

میان مدت: در صورتی که توافق به صورت معناداری حاصل شود و خلاصه به آزاد شدن مقداری از منابع دلاری و فروش محدود نفت و … نشود، شاهد ثبات قیمت در همان محدود ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان و در صورتی که اینطور نباشد متناسب با تورم و رشد نقدینگی رشد تا محدوده ۲۹ هزار تومان را تجربه می کند.

ممکن است سیاست گذار با انتخاب سیاست بسیار غلط دولت های گذشته اقدام به عرضه دلارهای تازه نفس در بازار کند و دلارهای نفتی را ریالی کند که ممکن است در میان مدت قیمت دلار را در همان محدوده ۲۰ هزار تومان حفظ کند.

اما واقعیت های اقتصادی ما متفاوت است و چیزی جز بیماری هلندی و بدتر شدن شرایط در بلندمدت عایدمان نخواهد شد. سیاست گذار باید انتخاب کند که کنترل تورم در کوتاه مدت با سرکوب نرخ دلار و سرکوب تولید را دوست دارد یا مسیر جدایی بودجه دلاری و ریالی و انتخاب تورمی میان مدت برای درست کردن وضعیت اقتصادی مردم این بار از ریشه!

بلندمدت: در صورت توافق اثرگذار، انتظار رونق و ثبات بیشتر و رشد دلار به اندازه رشد نقدینگی و تورم و متوسط سالانه ۳۰٪ و در صورت عدم توافق رشدهای عجیب و غریب حتی بیش از ۵۰٪.

چنانچه توافقی انجام نشود، انتظار تورم بیشتر و رشد نرخ دلار را داریم. علاوه بر این کسری بودجه نیز در راه است که به شدت تورم زاست و پیش بینی می شود از سقف بودجه پیش بینی شده ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری داشته باشیم.

علاوه بر آن میزان فروش نفت فعلا تغییر عجیبی نکرده و بخشی از فروش برای تهاتر کالاهای اساسی استفاده می شود. بنابراین در صورت عدم توافق سال ۱۴۰۱ سال شکست سقف های قیمتی دلار و ثبت رکوردهای جدید قیمت دلار است.

در سال ۱۴۰۱ دلار بخریم؟

با توجه به بررسی بازدهی دلار در قسمت قبل متوجه شدیم که خرید دلار از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست و البته که اخلاقی هم نیست! شاید راه حل جایگزین و سریع سرمایه گذاری در طلا و رمزارزهاست که حداقل ارز را از چرخه اقتصاد خارج نمی کند و البته راه حل عاقلانه و جذاب تر سرمایه گذاری در سهام است.

با فرض اینکه شانس رفع تحریم ها فرض شود، می توان انتظار داشت اغلب دارایی های ریسکی جذاب نباشند. تنها دارایی ریسکی که می تواند در چنین دوره ای از اقتصاد، بازدهی بیشتر از سود بانکی خلق نماید سهام است.

سهام با کاهش ریسک های سیاسی و سیستماتیک، بازدهی مورد انتظار سهامداران تعدیل شده و توان پرداخت سود شرکت ها افزایش یافته و هزینه های حمل و تخفیف های صادراتی شرکت ها تقلیل میابد.

همچنین شرکت ها در اجرای طرح های توسعه ای خود و تامین مالی و تامین قطعات مورد نیاز توفیق بیشتری خواهند داشت و اثر مثبت تمامی موارد ذکر شده بر اثر منفی تقویت ریال چیره خواهد شد.

به عبارت ساده تر درست است که با توافق دلار روند نزولی گرفته و اثر منفی روی فروش شرکت ها می گذارد، اما اثر مثبت رفع تحریم ها و کاهش هزینه شرکت ها بسیار بیشتر از اثر منفی دلار است.

جدول کامل قیمت دلار و ارزهای معتبر

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/33DMJYnc
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه